Cybertruck od Tesly je elektrický pick-up s futuristickým designem a skvělými parametry za nečekaně nízkou cenu

Elon Musk na začátku své prezentace v rámci dnešního představení pick-upu Tesla Cybertruck uvedl, že vozy tohoto typu se za posledních 100 let designově téměř vůbec nezměnily a pořád jde o jeden a ten samý styl. Právě z toho důvodu potřebovala Tesla dle Muska udělat změnu a vyrobit pick-up, který se od ostatních bude lišit. To se automobilce nepochybně povedlo, ale jestli šlo o krok správným směrem, ukáží až následné prodeje. Jak Elon Musk dopředu varoval, futuristický design vozu nebude pro každého. Čím se ale nová Tesla od konkurenčních vozů tolik liší? Především jde o celkový vzhled vozu, který se téměř kompletně zbavil jakéhokoliv zaoblení a karoserie obsahuje pouze hranaté tvary. Je zde vidět inspirace vozem DeLorean DMC-12 z filmu Návrat do budoucnosti, Musk také uvedl, že vzorem pro Teslu byl i Lotus S1 Esprit, jenž se objevil v bondovce Špion, který mě miloval.

Tesla Cybertruck z boku vypadá z části jako střecha, do první řady sedadel karoserie stoupá, načež následuje ostrý přechod do klesání. Vůz na délku měří 5,88 metrů, je široký 2,02 metrů a v nejvyšším bodě má výšku 1,9 metrů. Interiér, jak již dříve Musk sliboval, pojme až šest lidí ve dvou řadách po třech. Celkový objem nákladového prostoru, jenž má být uzamykatelný, dosahuje 2 830 litrů. Mimochodem, i do vnitřku vozu, především na palubní desku, se promítl styl ostřejších hran. Tesla jinak v interiéru pokračuje se svým minimalistickým designem známým z Modelu 3 – kromě 17palcového dotykového displeje je totiž palubní deska kompletně holá. Za zmínku stojí též volant, který designem připomíná ten ve druhé generaci Roadsteru.

Pojďme se ale podívat na technické parametry. Cybertruck se bude prodávat ve třech variantách, Single Motor RWD, Dual Motor AWD a Tri Motor AWD. Ta první bude podobně jako Tesla Model 3 začínat na ceně 39 900 dolarů bez daně, bude nabízet dojezd přes 400 km a přípustná hmotnost přívěsu bude 3 400 kg. Dual Motor AWD, který nabídne dojezd přesahující 480 km a možnou hmotnost přívěsu 4 500 kg, bude stát 49 900 dolarů. Nejdražší a nejvýkonnější varianta Tri Motor AWD vyjde zákazníka na 69 900 dolarů, umožní ale dojezd přes 800 km a schopnost táhnout přívěs o hmotnosti až 6 300 kg. Tato varianta také nabídne zrychlení z 0 na 100 km/h za 2,9 s. Autopilot bude již klasicky zahrnut v ceně všech variant, balíček pokročilejších funkcí Full-Self Driving Capability bude za příplatek – na českém trhu momentálně stojí 170 tisíc korun. Tesla zatím neotevřela konfigurátor, je možné si pouze přeobjednat zvolenou variantu, vratná záloha činí 2 500 korun.

Tesla Cybertruck s přívěsem (Zdroj: Tesla)

Verze Single Motor RWD a Dual Motor AWD přijde na trh ke konci roku 2021, varianta Tri Motor AWD by měla dorazit o rok později. Musk během prezentace nezmínil kapacitu baterií a ani pohotovostní hmotnost vozu, není tedy jasné, jaké akumulátory bude Tesla využívat. Ve hře jsou samozřejmě ty od Panasonicu, na druhou stranu do roku 2021 by již Tesla mohla zvládnout uvést do výroby své vlastní baterie, o kterých bychom se měli více dozvědět v únoru či březnu příštího roku v rámci Battery and Powertrain Investor Day.

Nový pick-up bude samozřejmě umožňovat nabíjení na stanicích Supercharger V3, tedy výkonem 250 kW, avšak Musk naznačil, že maximální nabíjecí výkon bude v případě Cybertrucku ve skutečnosti ještě vyšší. Uvnitř vozu pak budou vestavěné zásuvky na 110/220 V a vzduchový kompresor. Podvozek bude již v základu mít vzduchové adaptivní odpružení, což umožní měnit světlou výšku vozu od 10 cm do 40 cm. Nájezdový úhel vepředu pak dle Muska bude 35° a vzadu 28°. Karoserie vozu má být z tvrzené nerezové oceli, která by měla být nepoškrabatelná a neprůstřelná. Mimochodem, Musk zmínil, že jde o stejnou slitinu, kterou používá SpaceX pro raketu Super Heavy Starship.

Ocelová kostra vozu Tesla Cybertruck (Zdroj: Tesla)

Tesla při vývoji Cybertrucku nepoužila nosný rám, ale samonosnou konstrukci a Musk několikrát během prezentace zdůrazňoval odolnost vozu. To dokazoval sám Franz von Holzhausen, šéfdesignér Tesly, jenž do dveří mlátil těžkým kladivem, což nezanechalo žádné stopy. O mnoho hůř pak dopadl test nerozbitnosti oken, kde automobilka dle Muska využívá svá vlastní tvrzená skla Tesla Armor Glass. Když ale von Holzhausen do skla ve předních levých dveří hodil kovovou kouli, došlo k vytvoření velké a jasně viditelné pavučiny, což se opakovalo i při pokusu na zadním skle. Jednalo se tedy o nezdařenou demonstraci nerozbitnosti oken, nicméně jak okamžitě podotkl Musk, důležité je, že se okno nevysypalo a že koule nepronikla dovnitř vozu.

Musk si na závěr své prezentace nechal ještě jedno malé překvapení. Tím je prototyp čtyřkolky Cyberquad, která je designově inspirovaná Cybertruckem, respektive jeho ostrými hranami. Jediné, co o čtyřkolce zatím víme je to, že se vejde na korbu pick-upu a že ji tam lze i nabíjet z baterie vozu. Žádné další specifikace Musk neprozradil, později ale na Twitteru uvedl, že Cyberquad bude nejdříve k dispozici jen jako příplatková výbava k Cybertrucku.

Tesla Cybertruck s elektrickou čtyřkolkou Cyberquad (Zdroj: Tesla)

Kromě Cyberquadu bude Tesla za příplatek nabízet také solární panely na kryt korby, které by měly generovat přibližně 24 km dojezdu denně, a dále také příslušenství pro kempování včetně stanu, jenž bude možné postavit na korbu vozu. Cybertruck si je možno předobjednat na této stránce.

Tesla Cybertruck s kempovacím vybavením (Zdroj: Tesla)

Chystáme další článek s dodatečnými podrobnostmi a odpověďmi na nejčastější otázky, tak se neváhejte zeptat v komentářích na to, co vás ohledně Cybertrucku zajímá!

Michal Lenc



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

178 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Paero

https://youtu.be/HRYS5VWXZts?si=mXLl5_my5zZD_LUz

No, Tesla Cybertruck Is *Not* Faster Than Porsche (While Towing)

Tak jak je to?

Paero
Paero

Jay Leno o cybertrucku, rozhovor s von Holzhausenem a Larsem Moravym
https://www.youtube.com/watch?v=BGDOKD7ZZqI

Paero

Tesla has launched its Cyberquad for Kids, an electric ATV for kids, in China after being banned for the dumbest reason in the US.

https://electrek.co/2023/07/14/tesla-electric-atv-for-kids-china-after-being-banned-dumbest-reason-us/

Bozek

Vypada to ze na starem kontinentu bohuzel odstrouhame 🙁
https://www.motor1.com/news/387999/tesla-cybertruck-not-certifiable-europe/
Osobne bych cybertruck bral vsemi deseti hned 🙂

Bozek

Souhlasim, ale obavam se, ze si vemena v bruselu stejne neco najdou…

Bozek
Lubí

Vypadá to že už chystají auta která budou jezdit po měsíci a marsu, cybertruck stačí jen naložit do starship a vyložit na měsíci a jezdit tam, to auto je tak hnusný až se mi moc líbí.

Rosetau

Tento tvar je sice šokující ale při výrobě to má jen spoustu kladu, které umožní sražení výrobních nákladu a tím pádem kompenzování drahé baterie. Díky použití nerezu odpadá celá lakovací linka + problémy jako odřený lak během transportu. Dále odpadají lisovací linky. Lisovací linky jsou robustní stroje, které jsou nejen drahé ale i drahé na provoz. Lisování tvrzené ocele by bylo pro lisovací nářadí (raznice) doslova peklo. Místo toho se budou plechy řezat a následně svařovat laserem. Na Teslarati to přirovnaly ke skládání origami.

Petr Kašpar

Dobrou zprávou je, že se ten pocit z designu lepší. Při prvním kouknutí na obrázky jsem si myslel, že je to naprostá šílenost a fail. Ale čím délo to člověk vidí, tím lepší mu to připadá..

Jiri

Asi jsem uz stary, ale nelibi se mi vubec at se koukam jak se koukam, nema to zrcatka, zato vyhrezly a sakra priznany blatniky. Vyhled dozadu nebude nic moc, ctyrkolka je ulet, stejne jako kuchynska deska (asi indukcni ;-), kdyz uz samotne auto je generator), nejakej drez se sprchou by nebyl k mani ? Technicky parametry vyborny, ale proc proboha se u vsech predchozich modelu snazili o zaobleny aerodynamicky tvary vcetne SEMI, kdyz pak prijdou s timhle hranacem ?

Ficus

Když jsem to viděl poprvé, nezastírám, že mne to trochu vyděsilo. Po pár dnech vstřebání novinky, se mi to zdá čím dál tím víc povedené. Na rozdíl od většiny zde stále vykřikujících a hartusících, jezdím Xkem, a plánuji ho vyměnit za nový auto za pár let. Tak jako jsem před lety v Miami Beach na show room Tesly viděl model S, (běžně se již prodával, ale v Evropě o něm vědělo jen pár nadšenců), a měli tam studii modelu X, a že bude v prodeji další rok. Tam jsem si řekl, že to Xko bych bral. Bohužel to trvalo 6 let, než s ním dorazili do Evropy, a já ho koupil až letos na jaře, (další roky tedy uběhly.) Pickup jsem měl, krom tvrdosti podvozku RAM2500 heavy duty by mi povoz vyhovoval. Takže za pár let možná přesednu… To už podvozkově bude v pořádku, už se těšim, jak zilvarové budou prudit. Už dneska mají řečí jak Palackej, popojíždějí ve starym TDI, a druhýmu by radili v čem má jezdit. Bylo by dobře, kdyby tito Dudánci psali o věcech které dokázali, a pořád jen neflusali okolo sebe závistivou slinu.
Klobouk dolů pane Musku, to, že jste změnil svět, vám nezapomene řada dinosaurů. VW počínaje, přes BMW, MB, atd, Fordem konče. Připravil jste jim řadu bezesných nocí… S3XY CARS se Vám začíná vyplňovat.

Ales

Stare TDI = mor evropy. Jedno auto staci k tomu aby na nekolik minut zasmradilo celou ulici.