Kde všude si můžete na vlastní oči prohlédnout rakety a lodě SpaceX?

Ať jsme či nejsme fanoušci SpaceX, všichni asi fandíme kosmonautice a raketová technika je něco, co nás opravdu fascinuje. Možná je to tím, že rakety jsou z lidského hlediska opravdu ohromné, nebo tím, že člověk zjistí, jak tenounká vrstva kovu dělí nechráněného člověka od prázdnoty vesmíru anebo konečně pochopíme, jak malý prostor je určený pro pobyt člověka ve vesmíru. Možná jste někdo již některé kusy vesmírné techniky viděli. Dnes se proto zkusíme podívat, kde se může člověk veřejně či neveřejně potkat s technikou SpaceX. Nejdříve probereme vystavené nákladní lodi Dragon, potom se přesuneme k prvním stupňům a potom bude následovat další technika jako například Starhopper. Všechny kusy se však momentálně nachází jen a pouze na území USA.

Dragon C101 z mise COTS-1

Svůj první start raketa Falcon 9 absolvovala v květnu roku 2010 v rámci mise Falcon 9 Demo / DSQU. Na své palubě nesla maketu lodi Dragon a protože ta byla napevno připojena k druhému stupni, nikdy se už na zem nevrátila. První kus použité vesmírné techniky, který tak zůstal zachován pro budoucí generace, je tedy až kabina lodi Dragon C101, která v prosinci roku 2010 absolvovala misi COTS-1. Ano, to je ten slavný Dragon, který dovezl na oběžnou dráhu kolo sýra v narážce na komický skeč skupiny Monty Python. Šlo o první soukromou kosmickou loď, která dosáhla oběžné dráhy a opět se vrátila na Zemi. Zachráněná kabina je zavěšena ze stropu továrny SpaceX v kalifornském Hawthorne, kde pracovníkům každý den připomíná jeden z nejdůležitějších milníků firmy.

Dragon C102 z mise COTS-2

Prozatím jediným dalším vystaveným Dragonem je loď, která absolvovala v květnu 2012 misi COTS-2. Jednalo se o druhý a poslední testovací let v rámci programu COTS, po něm pak už následoval první z celkem 20 zásobovacích letů. V rámci této mise se poprvé soukromá pilotovaná loď připojila k ISS a přivezla k ní zásoby. Při této misi byl na špičku druhého stupně připevněn kontejner obsahující popel více než 300 lidí, včetně Gordona Coopera, jednoho z prvních sedmi amerických astronautů. Tato kabina je od konce roku 2016 vystavena v návštěvnickém středisku Kennedyho kosmického centra na Floridě.

V rámci prvního kola zásobování mezinárodní vesmírné stanice ISS bylo vyrobeno celkem 11 nových lodí Dragon. Tyto lodě, s výjimkou kabiny C109, která byla ztracena při misi CRS-7, a kabiny C112, která v současné době dokuje u ISS, má SpaceX všechny nejspíš někde uskladněny a žádná z nich není zatím nikde k vidění. Zda se to do budoucna změní, ukáže jen čas. Hans Koenigsmann ale při nedávné tiskové konferenci naznačil, že některé Dragony by mohly být někde vystaveny. Logická místa pro tyto lodi budou další centra NASA či plánovaná raketová zahrada SpaceX v Kennedyho vesmírném středisku.

A nyní se přesuneme k prvním stupňům Falconu 9, veřejnosti jsou prozatím volně přístupné dva a do budoucna se počítá se třetím.

Stupeň B1019 z mise Orbcomm-2

SpaceX se o přistávání prvních stupňů pokoušelo od září roku 2013, ovšem až do ledna 2015 byla dosedací plochou hladina Atlantského oceánu. Teprve při misi CRS-5 byla poprvé nasazena plovoucí přistávací plošina. K historicky prvnímu přistání stupně nakonec došlo až téměř o rok později během mise Orbcomm-2, avšak proběhlo na pevnině, nikoli na moři. Pro stupeň B1019 to znamenalo konečnou, žádnou další misi už nepodnikl, SpaceX si tento stupeň vystavilo přímo před svým závodem v kalifornském Hawthorne. Stupeň ční nad okolními budovami a kdokoli si jej může prohlédnout zblízka, dělit vás od něj bude jen skleněná stěna.

Stupeň B1021 z misí CRS-8 a SES-10

V roce 2015 došlo k prvnímu přistání stupně B1019. Další rok se potom podařilo přistát hned pětkrát z celkem osmi uskutečněných startů. Velkým úspěchem v tomto roce pak bylo úplně první přistání na autonomní přistávací plošině, když v dubnu 2016 přistál stupeň B1021 po misi CRS-8. SpaceX tak ukázalo, že je schopno zvládnout přistát s prvním stupněm i na tak malém prostoru, kterým je paluba přistávací plošiny Of Course I Still Love You. Historický okamžik máme zaznamenaný díky letadlu NASA.

Přestože už v roce 2016 naznačovali někteří zákazníci, že by nebyli proti, aby jejich satelit při své cestě na orbitu použil již jednou letěný stupeň, k vůbec prvnímu znovupoužití Falconu 9 došlo až v březnu 2017 při misi SES-10. A pro tuto historickou misi byl použit právě stupeň B1021. Tento stupeň je momentálně uskladněn na Mysu Canaveral a v budoucnu vystaven ve zdejším Air Force Space and Missile Museum, které se nachází v prostoru neaktivní startovní rampy LC-26.

Stupeň B1035 z misí CRS-11 a CRS-13

Začátkem června 2017 absolvoval svou první misi stupeň B1035, který na oběžnou dráhu vyslal nákladní loď Dragon při misi CRS-11 pro NASA. Šlo o první misi s již použitým Dragonem a zároveň 100. start ze světoznámé rampy LC-39-A. O půl roku později se stupeň z této mise stal prvním, který vynesl na orbitální dráhu náklad pro stejného zákazníka dvakrát. Celkově také šlo o třetího zákazníka, který souhlasil se znovupoužitím prvního stupně.

Dva starty a přistání stupně B1035 při misích CRS-11 a CRS-13 (Zdroj: collectSPACE)

Po své druhé misi CRS-13 byl tento stupeň ve verzi Block 4 vyřazen a v březnu 2020 byl vystaven v Johnsonově vesmírném středisku v Houstonu. Zajímavostí je, že téměř všechny komponenty rakety jsou opravdu ty, které letěly na misi CRS-13 (roštová kormidla, motory Merlin atd.). Výjimkou je jedna z přistávacích nohou, která je z jiné mise. Stupeň byl zároveň utěsněn, aby do něj nezatékala voda a vydržel být dlouho vystavený.

Raketa je vystavena v horizontální poloze, takže si ji zde můžete prohlédnout opravdu zblízka. V budoucnu však má dojít k přemístění do nové budovy, kde bude stupeň vystaven vertikálně.

Toto jsou jediné kousky vesmírné techniky z dílny SpaceX, které jsou trvale veřejně dostupné z relativní blízkosti. Od roku 2018 sice SpaceX plánuje vybudovat v Kennedyho vesmírném středisku na Floridě nový komplex, který by primáně využívalo pro zpracovávní a skladování prvních stupňů a aerodynamických krytů, ale tento plán do dnešních dnů nebyl ještě realizován. Z hlediska veřejnosti bude rozhodně jeho nejzajímavější částí raketová zahrada, kde SpaceX plánuje umístit další historicky významné stupně raket Falcon a lodi Dragon.

Námořní flotila SpaceX

Přistavy na Mysu Canaveral a v Los Angeles nabízí další možnosti, kde je možno veřejně spatřit techniku SpaceX. Hlavním přístavem flotily kalifornské firmy však je Port Canaveral na Floridě, kde momentálně kotví obě autonomní přistávací plošiny OCISLY a JRTI, záchranné i doprovodné lodi jako GO Searcher nebo GO Quest nebo chytači krytů Ms. Chief a Ms. Tree. Dochází zde také k vykládce zachráněných raketových stupňů z plošiny na souš. Pokud v té době přístav navštívíte, můžete celý proces sledovat na vlastní oči.

V přístavu ve městě Los Angeles došlo v průběhu minulého roku k redukci aktivit SpaceX, a tak zde v současnosti najdete v podstatě jen loď NRC Quest, která zajišťuje vylovení nákladních Dragonů z oceánu. Loď však bude potřeba naposledy při dubnovém návratu Dragonu z ISS v závěru mise CRS-20. Budoucí Dragony už budou přistávat u opačného pobřeží USA, kde jim budou asistovat lodě GO Searcher a GO Navigator. SpaceX však v losangeleském přístavu plánuje vyrábět Starship, a tak tu možná v budoucnu bude opět na co koukat.

Návrat flotily SpaceX do přístavu v Los Angeles po misi Iridium-8 (Foto: Farrielle Mohan)

Další technika SpaceX více či méně veřejně nepřístupná

Další technika SpaceX už není tak dobře přístupná veřejnosti, ale to neznamená, že máte smůlu úplně. Například poslední existující exemplář rakety Falcon 1 se údajně nachází v továrně v Hawthorne a je veřejně vystavován pouze při významných příležitostech, jako bylo Elonova prezentace o pokrocích a plánech SpaceX s raketou Starship v září 2019 v Boca Chica v Texasu.

Starship Mk1 a první stupeň Falconu 1 (Foto: SpaceX)

Když už mluvíme o Boca Chica, pokud tuto vesničku navštívíte, je možno si z blízka prohlédnout testovací demonstrátor Starhopper, který stojí hned u veřejně přístupné silnice. Zároveň tu můžete z povzdálí sledovat průběh stavby prototypů lodi Starship. A pokud nemáte možnost Texas navštívit osobně, existují neoficiální webkamery, které 24 hodin denně sledují dění ve zdejším areálu SpaceX. Sám Elon Musk přiznal, že tyto kamery občas využívá, aby rychle zkontroloval aktivitu svého týmu.

Nyní se na skok přesuňme na východní pobřeží. Na Floridě se totiž nachází další výrobní areál SpaceX v Cocoa, kde se stavěla loď Starship Mk2. SpaceX zde stále provádí menší práce, ale Starship se zde momentálně nevyrábí. Prototyp Mk2 si však můžete prohlédnout alespoň z dálky.

Floridské pracoviště v Cocoa s prototypem Starship Mk2 (Zdroj: John Winkopp)

Testovací areál McGregor v Texasu není veřejně přístupný, ale z dálky zde můžete spatřit experimentální raketu Grasshopper a pokud budete mít štěstí, třeba zrovna zahlédnete test nějakého motoru či raketového stupně.

Testovací raketa Grasshopper v McGregoru (Foto: SpaceX)

Továrna v Hawthorne

Tímto jsme zdánlivě vyčerpali všechny možnosti, kde je možno zahlédnout techniku SpaceX na vlastní oči. Zbyl nám způsob poslední, návštěva továrny Hawthorne, kde je možno vidět přímo výrobu raket a lodí SpaceX. Šéfredaktor webu Kosmonautix.cz Dušan Majer měl možnost továrnu navštívit dokonce dvakrát (svou návštěvu USA dokumentoval podrobněji na Stream.cz). Pro nás krátce shrnul své dojmy:

Možnost spatřit první zachráněný první stupeň Falconu 9 byla nepopsatelná a dodnes nemohu dostatečně vyjádřit vděk Davidu Pavlíkovi, který mi to tehdy umožnil. Vyzvedl mne tenkrát na letišti a jeli jsme rovnou do sídla SpaceX. V té době jsem byl vzhůru už dobrých 24 hodin, ale po ukončení prohlídky jsme mu řekl: „Davide, kdybys mne teď naložil zpátky do auta a odvezl na letiště, abych se vrátil zpátky, tak už teď to stálo za to.“ A to jsem před sebou měl celých 14 úžasných dní.

V továrně SpaceX byly k vidění všechny části raket Falcon 9, dokonce i jeden díl pro premiérový Falcon Heavy. Jen plůtek s natahovací páskou a snad pouze dvoumetrová vzdušná vzdálenost mne dělily od octawebu, do kterého usazovali Merliny. Pod stropem visel první Dragon a David mi ukazoval, kde se všichni zaměstnanci schází, aby společně sledovali start. Výrobní halu jsem pak měl možnost navštívit ještě jednou, pár dní před návratem, abych měl jak emoční zážitek z první, tak abych si to užil v rámci druhé návštěvy. Hala působila doslova industriálním dojmem – vše mělo svůj jasně daný řád a pracovníci pečlivě pracovali přímo před mým zrakem.

A samozřejmě po prohlídce haly následovala možnost prohlédnout si první stupeň zblízka. Ano, je sice vidět přes plexisklo z chodníku, ale stát vedle kusu, který psal historii, je doslova elektrizující. Stupeň hlídal zaměstnanec bezpečnostní služby, který dával pozor, abych nešlápl na kruh jinak barevného betonu – barva podlahy totiž udávala, jak moc se můžete ke stupni přiblížit. Když jsem se u stupně fotil, stoupnul jsem si patami přesně na hranu, abych byl stupni co nejblíž.

Už tehdy mi David říkal, že nečeká, že bude SpaceX takhle otevřená navždy. I když všude bylo vidět, že návštěvníky hlídají, aby nepořizovali v hale fotky, uhlídat se to nedá – zvlášť v dnešní době mikrokamer zabudovaných třeba do pera, nebo obroučky brýlí. SpaceX byla v tomhle směru zjevením mezi aerokosmickými firmami. Už tehdy bylo jasné, že to nebude trvat dlouho a byla to pravda. Pouze pár měsíců po mém návratu se pravidla pro vstup zpřísnila. Na prohlídku mohli zaměstnanci vzít pouze rodinu nebo opravdu nejlepší přátele. Doba masových návštěv a prohlídek tak vzala bohužel za své. Systém, díky kterému jsem mohl výrobní halu navštívit, stál na základech vzájemné důvěry. Zaměstnanec SpaceX tam na svoje triko vzal člověka zvenčí a věřil mu, že z návštěvy nevynese nic tajného. Je smutné, že lidé nedokáží pochopit význam sousloví vzájemná důvěra. Stačí jen aby ji porušil jediný návštěvník a rázem vezme tuto možnost všem dalším.

Co vy? Viděli jste někdy nějakou raketu nebo loď SpaceX na vlastní oči? Plánujete návštěvu některého z muzeí zmíněných v článku? Měli jste někdy možnost vidět start Falconu naživo? Podělte se o své zážitky v komentářích!

Jiří Hadač

Jiří Hadač

Kdysi dávno chemik, nyní redaktor popularizačního webu ElonX, kterému už v dětství učarovala kosmonautika a to natolik, že o ní začal pravidelně informovat. Jeho nejoblíbenější mise SpaceX je NROL-76.

Podpořte projekt ElonX
Jiří Hadač

Petr Melechin

Zakladatel a šéfredaktor ElonX, který projektu věnuje až nezdravě velkou část svého volného času a jinak pracuje v oboru lokalizace her. Kromě Elona Muska a jeho firem se zajímá o další technická témata, hraje squash, čte sci-fi, miluje filmy a sleduje až příliš mnoho seriálů.

Podpořte projekt ElonX



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
10 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Ivo Janáček

Petře (tys tam byl, tak víš), já bych změnil tuto větu: “SpaceX si tento stupeň vystavilo přímo před branou svého závodu v kalifornském Hawthorne”. Ono to není před branou, ale je to na rohu továrny u křižovatky. Je pravda, že tam je malý boční vstup pro zaměstnance, ale to je asi tak vše. Brána je jinde a tam stojí ozbrojená stráž. 🙂

Petr Melechin

Já tu bránu chápal jako metaforickou, ale máš pravdu. Upravil jsem to.

Karel Zvoník

Pěkný článek pánové. Snad se mi podaří, alespoň jeden kus spatřit na vlastní oči. Musí to být zážitek. Jsem zvědav zda někde bude i první New Glenn, který úspěšně přistane. 🙂

J R

Pokud vím, tak Cosmos Discovery je unikátní právě tím, že tam jsou originály, ale výstava je momentálně zrušená. Bohužel jsem darované vstupenky nestihl využít.

J R

Aha, já myslel, že je tam toho víc. Ale jak jsem psal, nebyl jsem tam.

Návštěvu továrny také závidím. Moc. Já jsem vždy nadšený i z návštěvy jakékoli dílny, natož továrny a továrna na rakety je nejvyšší level. (Teslu si také chci koupit hlavně proto, abych se pak mohl jet podívat na výrobu 😉)

bohyn

SpaceX plánuje vybudovat v Kennedyho vesmírném středisku na Floridě nový komplex, který by primáně využívalo pro zpracovávní a skladování prvních stupňů a aerodynamických krytů

Jestli EM fakt věří tak rychlému nasazení SH/SS do provozu, tak už na to ani nedojde. Nevypadá to, že pro letošní nabitý kalendář startů by plánovali rozšiřovat kapacity. Zbude tedy jen řízení startů a ta zahrada. Nový komplex ale asi potřeba pro revize/opravy SH/SS