Encyklopedie Tesly: Tesla Semi

Jedním z cílů Elona Muska je rozšířit současnou nabídku vozů Tesly i mimo typické osobní automobily, které momentálně automobilka vyrábí. Kromě čistě sportovního Roadsteru tak Tesla pracuje také na tahači Tesla Semi. O něm se veřejnost poprvé dozvěděla v roce 2016, kdy Tesla uvedla, že má funkční prototyp tahače, který využívá několik motorů z Modelu 3. Začátkem dalšího roku pak v automobilce dostal vývoj Semi na starost viceprezident Tesly Jerome Guillen. Pro toho nejsou tahače žádnou novinkou, Guillen se totiž podílel na vývoji naftového tahače Freightliner Cascadia. Nějakou dobu se poté na veřejnost nedostávalo moc informací, ale Tesla nakonec představila předprodukční verzi Semi v listopadu 2017, kde zároveň Musk poskytl informace o očekávaných parametrech.

Elektrický kamion Tesla Semi (Foto: Tesla)

Chystaný tahač bude mít čtyři elektromotory, technologicky stejné jako má Model 3, které budou pohánět kola obou zadních náprav. Vzhledem k tomu, že jeden motor má výkon 258 koní (192 kW), tak budou všechny čtyři motory dohromady poskytovat výkon až 1032 koní (769 kW). Díky tomu zvládne samotný tahač zrychlit z nuly na 100 km/h za 5 sekund (viz video níže). S plným zatížením, jež může dle amerického zákona být maximálně 36 tun, pak na 100km/h zrychlí za 20 sekund. To jsou v porovnání s dieselovými tahači velmi dobrá čísla. Mnohem zajímavější než zrychlení je ale maximální možná rychlost do 5% stoupání, ta by totiž měla lehce přesáhnout 100 km/h. Pro porovnání Musk při prezentaci v listopadu 2017 uvedl, že dieselový tahač může do takového kopce jet pouze rychlostí 70 km/h.

Design

Tesla Semi na první pohled jednoznačně zaujme svým designem. Ten je totiž přísně podřízen aerodynamickým prvkům, což tahač značně odlišuje od jeho konkurentů s konvenčním pohonem. Automobilce se odpor vzduchu podařilo snížit natolik, že dosáhla koeficientu 0,36, což je dokonce lepší výsledek, než jakého dosáhli konstruktéři u sportovního vozu Bugatti Chiron. Běžný tahač má pak koeficient odporu vzduchu mezi 0,65–0,7.

Předek Tesly Semi (Foto: Tesla)

Neobvyklá je též kabina pro řidiče. V ní se totiž sedí uprostřed vozu, což by řidiči mělo poskytnou lepší výhled na cestu. Po obou stranách volantu se pak nachází dotykové displeje, které kromě zobrazování navigace a informací o voze mohou posloužit jako displeje zpětných zrcátek. Prototypy testované v provozu sice mají klasická zpětná zrcátka, je ale možné, že za příplatek bude možnost si přikoupit zobrazení pomocí kamer (v regionech, kde je něco takového povolené).

Interiér Tesly Semi (Zdroj: Tesla)

Tesla při návrhu Semi nezapomněla ani na bezpečnost. Nový tahač tak například bude mít téměř nerozbitné čelní sklo, které by mělo dokonce odolat i výbuchu. Krom toho Musk při uvedení tahače uvedl, že bude každý Semi mít v základní výbavě Autopilot.

Dojezd a baterie

Jedním z hlavních parametrů u elektromobilů je jejich dojezd, což je nejspíš vlastnost, která bude pro spoustu firem rozhodujícím faktorem v koupi Tesla Semi. Automobilka na svém webu uvádí, že do prodeje půjdou dvě verze. Jedna, levnější, bude mít dojezd 480 km, zatímco dražší varianta nabídne dojezd až 800 km s 36tunovým nákladem. Musk poté v únoru roku 2018 prohlásil, že by tato verze nakonec měla mít dojezd blížící se k 960 km, tato čísla ale Tesla na webu neuvádí. Zatím nebylo potvrzené, jaký typ baterií bude tahač využívat. V současnosti jsou z hlediska energetické hustoty nejlepší baterie typu 2170 (21 mm průměr a 70 mm délka) a jsou vyráběny Panasonicem výhradně pro Teslu, která je využívá v Modelu 3. Jelikož ale Tesla Semi přijde na trh nejdříve koncem roku 2020, tak je možné, že by Tesla mohla využít své vlastní baterie, na kterých dle některých informací možná pracuje ve spolupráci s odkoupenou firmou Maxwell Technologies.

První dva prototypy elektrického kamionu Tesla Semi (Foto: Korbitr / Wikipedia)

Tesla zatím neupřesnila, jak tak velkého dojezdu v případě dražší verze dosáhla, je ale jasné, že hlavní roli bude hrát velká baterie. To ale přináší jeden problém, jelikož platí, že čím větší je kapacita baterie, tím vyšší je její hmotnost. Vysoká hmotnost pak snižuje maximální možnou hmotnost nákladu (celá sestava, tedy tahač + náklad může vážit maximálně 36 tun), což samozřejmě snižuje firmám zisk a tím pádem se zhoršuje celková návratnost investice do koupě elektrického tahače. Tesla však zatím neoznámila, jakou kapacitu a hmotnost budou baterie mít.

Nabíjení tak velkých baterií budou z většiny zajišťovat takzvané Megachargery, které by měly nabíjet výkonem až 1200 kW. Automobilka plánuje tyto stanice instalovat na hlavních dopravních tazích, pravděpodobně se budou též vyskytovat v logistických centrech a skladech firem, které budou Semi provozovat. Takový nabíjecí výkon by samozřejmě byl obrovskou zátěží pro rozvodnou síť, Megachargery tak budou téměř jistě kombinovány se solárními panely a bateriovými úložišti.

Náklady na provoz

Tahače mají obecně kvůli své velikosti a těžkému nákladu vysokou spotřebu paliva, což samozřejmě snižuje případné zisky. Elon Musk při prezentaci Tesla Semi uvedl, že nový tahač americké automobilky bude mít náklady na provoz přibližně 17 korun na kilometr při ceně elektřiny 7 amerických centů za kWh. Oproti tomu Musk uvedl, že běžný dieselový tahač, u něhož stojí litr nafty přibližně 15 korun, má náklady na provoz kolem 21 korun na kilometr. Cena elektřiny je v současnosti o něco vyšší než uváděných 7 centů, pohybuje se v rozmezí 9 až 20 centů dle státu, stejně tak ale stoupla i cena nafty. Lze navíc počítat s tím, že firmy si k tahači pořídí též solární panely a bateriová úložiště energie, díky čemuž náklady na provoz klesnou.

Mnohem zajímavější z hlediska nákladů je ale provoz Tesly Semi v konvoji. V tomto případě totiž díky mnohem menšímu odporu vzduchu klesnou náklady až na 12 korun za kilometr. To je jednak téměř dvakrát menší cena než u dieselového tahače a jednak to je dle Muska výhodnější než převoz zboží po železnici. Pro tyto účely se jistě bude hodit Autopilot, který by měl bez problému dokázat bezpečně následovat kamion před sebou.

Cena a rezervace

S představením svého tahače začala Tesla také s přijímáním rezervací se zálohou ve výši 20 tisíc dolarů (450 tisíc korun). Cena Semi s kratším dojezdem pak bude 150 tisíc dolarů, tedy přibližně 3,4 milionu korun, a dražší varianta umožňující dojezd až 800 km vyjde na 180 tisíc dolarů (přibližně 4 miliony korun). Zákazníci mají též možnost si za 200 tisíc dolarů (4,5 milionu korun) objednat takzvanou Founder Series, což budou tahače, jež Tesla vyrobí jako první.

Desítky velkých logistických a jiných firem si od představení Tesly Semi rezervovaly už tisíce kusů. Například společnost PepsiCo má objednáno rovnou sto tahačů, americká zásilková služba UPS je zase držitelem rezervace na 125 tahačů a leasingová společnost TCI Transportation si objednala celkem 50 kusů. Mezi držiteli rezervací je Česko reprezentováno internetovým obchodem Alza, který si objednal čtyři kusy.

Původní plán byl doručit první kusy zákazníkům do konce roku 2019, ale Musk nakonec v červnu tohoto roku uvedl, že dodávky Semi začnou až v závěru roku 2020. Zatím však nebylo oficiálně oznámeno, kde se bude Tesla Semi vyrábět.

Michal Lenc



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

94 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Radomir Vysocky

Mne osobne se myslenka el. kamionu libi. Tesla vytvorila nabidku, uvidime jak si povedou Semi v realu. Tahle koncepce ma svoje nedostatky – cena, pomer hmotnosti tahace vuci hmotnosti nakladu a hlavne infrastruktura a princip dobijeni vs. uzitny dojezd… Semi budou proste prvni hromadne prodavane el. tahace, se vsemi problemy a detskyma nemocema.Tech prvnich par stovek prodanych tahacu ukaze, jak je to s zivotaschopnosti projektu v soucasne situaci. Kdo vi, mozna by pro zacatek byl lepsi projekt plne el. mestskeho autobusu. Rekl bych, ze ty “nejzelenejsi”, tedy myslim tim nejbohatsi staty EU by po nem hrably vsema desiti :-).

Petr Melechin

Firem nabízejících ucházející elektrické autobusy už je docela dost, tak možná proto Tesla prioritizovala kamiony.

Radomir Vysocky

Ano pane Melechine. Akorat mne prijde, ze Muskovy firmy vzdy nabizeji neco vice nez uchazejici reseni. Jen jsem to vzpomenul s ohledem na jednodussi infrastrukuru provozu elektroautobusu… 🙂

Zdenek H

Trh s nákladní přepravou je řádově větší než trh s autobusy, speciálně v USA, tak asi proto.

Míra

Máte pravdu. Za mne, který každý den chodí pěšky (pro zdraví) do práce bych ocenil, co nejvíce EV všeho druhu… někdy je to fakt hrůza a i když zrovna u kamionů by mi víc dával smysl vodík, oceňuji, že se Tesla snaží a posouvá hranice….

Jan M.

Problém vodíku je, že je mnohem dražší na výrobu a velmi problematicky na skladování. Baterie, mají mnohem lepší ekonomiku a účinnost…

Kde se ale podle mě vodík do budoucna může uplatnit jsou letadla, na která mají baterie příliš malou energetickou hustotu a možná nákladní lodě, ale tam bude velký problém s tou cenou….

Ivo Janáček

Tak vodík v letadlech si moc představit nedovedu. Náklady by byly astronomické, letadla by musela být mnohem větší než jsou a k tomu spousta dalších problémů.

Petr Melechin

On asi spíš myslí elektrické letadlo s palivovými články.

Ivo Janáček

K tomu bych asi jen dodal co praví wiki:

Účinnost samotného palivového článku je obecně v rozmezí 40–60%, takže účinnost přeměny (elektřina → vodík → elektřina) dosahuje jen asi 30–40%. Celková účinnost přeměny (uhlí → elektřina → vodík → elektřina) pak vychází přibližně 12–16%. Pro srovnání lze uvést například vznětový motor s účinností přeměny (nafta → mechanická práce) kolem 40% a lithium-iontový akumulátor s účinností přeměny (elektřina → chemická energie → elektřina) 80–90%. Je tedy zřejmé, že pro dosažení dobré účinnosti celého řetězce je potřeba minimalizovat počet přeměn.

Dále je vhodné si uvědomit:

Zřejmou vlastností palivových článků, velmi odlišnou od spalovacích motorů, je vysoká účinnost při nízkém a její pokles s rostoucím zatížením.

Jan M.

tak tak myslel jsem palivové články a elektrické letadlo. Myslím, že celková účinnost přeměny energie není až tak zásadní, největší porblém je v hustotě paliva. Pokud se začne tlačit na to, aby i letadla byla čistší a nespalovala fosilní paliva, k čemuž jednou dojít musí, tak si neumím představit jinou cestu. Baterie se k požadované hustotě energie co by letadla potřebovala jen těžko dostanou. Každopádně tady se bavíme spíš o vzdálenější budoucnosti pár desítek let, na to ještě asi technika není úplně připravená, ale na elektromobilitu už ano…

Ivo Janáček

Zajímalo by mě kolik ta verze s vyšší kapacitou baterií bude vážit. Pokud samotná baterie bude mít kolem 8 tun, pak ten komplet bude mít kolem 14 – 15 tun a to je dvakrát tolik, než má normální tahač. Jinými slovy pak tento tahač uveze o 6 – 7 tun menší náklad, protože na to existují limity. Na druhou stranu používat na tahání těžkého nákladu elektriku je asi nesmysl, bude to tedy spíš ideální pro výrobce, kteří balí vzduch a tím pádem jim jde spíše o objem a nikoliv o hmotnost.

Další věc k zamyšlení je spotřeba energie. Přijde mi, že 125kWh/100km je trochu málo, spíš bych očekával tak 150kWh i vzhledem k nutnosti tahat mrtvou hmotnost.

Nyní k samotným nákladům na provoz a informacím, které se z nich dají vyčíst. Spotřeba klasického tahače je 24 – 30 litrů na 100km. Zdroje: https://www.idnes.cz/auto/magazin/kralem-silnic-na-zkousku-jake-to-je-za-volantem-kamionu.A091222_134336_auto_testy_fdv a https://www.dnoviny.cz/silnicni-doprava/tahace-iveco-man-mercedes-benz-a-scania-zmerily-sve-sily. Počítejme tedy s vyšší hodnotou 30l/100km což by v nákladech udělalo 450Kč/100km. Pokud jsou celkové náklady 21Kč/km, pak to znamená, že tzv. ostatní náklady jsou 16,5Kč/km. Vzhledem k tomu kolik tahače stojí, tak se to zdá jako hodně vysoká částka.

Semi má vycházet provoz na 17 korun na kilometr. Spotřebu odhaduji dle velikosti baterií tak kolem 125kWh/100km, tedy po přepočtech asi 2Kč/100km a to by znamenalo 15Kč/km na ostatní náklady.

Z výše uvedeného je zřejmé, že se nepočítá s tím, že řidič bude nabíjet na nabíječkách Tesly, protože to by pak platil 26 centů za kWh a to už by najednou bylo všechno jinak. Najednou by to bylo 7,31Kč/km a celá ekonomika jde do háje, protože se dostaneme na celkové náklady 22,31Kč/km.

No a nakonec ještě jedna věc, moc si nedovedu představit jak to budou hasit hasiči. Auta jsou schopni dát do kontejneru s vodou, ale tohle tam nedají.

peter

v new yorku chce musk od 32-36 centov za kwh, to pri 125kwh/100 vychadza $45/100km ako pises spotreba tahacov je okolo tych 30l, nech americke maju viac, oni radi pazrave masiny, tak povedzme dajme tam 40l/100km, nafta v usa je pod $1/liter a to myslim dost vyrazne takze muskov kamion nabijat na jeho nabijacke je drahsie ako pouzivat dieslovy tahac

tych 7c/kwh si musk vycucal z prsta

Martin B

Nekecej Petere. Nekecej. Průměrná velkoobchodní cena elektřiny v USA je 6.92 centů za kWh.

peter

a to kamionista bude nabijat za velkoobchodne ceny? 🙂

a ak ajbude nabijat na centrale firmy, tak to bude stacit pripojit na vedenie vysokeho napatia a uz bude nabijat? netreba do toho zapocitat naklady na tie megachargery, naklady na vyrovnavacie bateriove, alebo ine uloziska? ci snad myslis, ze tie nabijacky budu zadarmo a ze tie firmy dostanu velkoobchodne ceny pre premenlive zatazenie siete? sa preber z toho mokreho sna
tie najlepsie ceny maju firmy ktore maju stanovene prisne vykonove krivky na odbery ktore musia dodrziavat a ked sa dostanu mimo dohodnute limity tak nasleduju tvrde pokuty

kamionisti budu vo velkej miere nabijat na komercnych nabijackach takze treba pocitat s takymi cenami ako su tam a nie aku maju velke fabriky s konstantnym odberom a este bez zohladnenia nakladov na nabijacky

si laskavo pozri ake ceny nasadil musk na svoje superchargery, len pri tych cenach neodpadni, radsej to pozeraj ked pri tebe niekto bude aby ta mohol kriesit 🙂

Jan M.

Že vzplane elektromobil je hodně nepravděpodobná věc. Vždyt si to vem, tesel model 3 se vyrobilo několik se tisíc a zatím neshořela žádná. (Všechny tesly které shořely byly starší modely se staršími typy baterií, a i těch bylo jen nízké desítky). Oproti tomu v USA ročně shoří 150 000 aut, takže myslím, že u spalovacích motorů to vychází o dost hůř na počet vyrobených aut. Problém je, že když hoří Tesla tak se to vždycky dostane do světových medií. Je to podobný jak s letadlama, i když je to nejbezpečnější doprava, tak kvůli vysoce medializovaným nehodam si lidé myslí, že let letadlem je nebezpečný…

petr

to bych netvrdil..teda to s letadly… je to jen hra se statistikou. pokud to přepočtete na kilometry tak ano, pokud na počet cest, nebo dobu v provozu, tak to zdaleka nebude pravda. Letadla jsou stavěná na rozdíl od aut na dlouhé vzdálenosti, to ale neznamená že jsou proto bezpečnější.
Ono to nebude tak žhavé i u aut tam také není většinou příčinou vznícení auto.

Jan M.

Hra se statistikama to není. Jasně letadlo je nejbezpečnější na počet kiometru ale to je ta nejdůležitější statistika, neboť váš plán je dostat se někam z bodu A do bodu B kde jako konstatu hraje právě vzdálenost. Cestování je vždy spojeno s riziky a u letadel je to riziko prostě nejmenší…

PetrK

Používat na tahání těžkého nákladu elektriku není nesmysl. Jinak celková myšlenka dobrá (balený vzduch), ale pozor na zobecňování v kombinaci s “přáním otcem myšlenky” …

tomas

Nejdůležiejší je asi informace o zrychlení z 0 na 100. To je u kamionu to nejdůležitější parametr :D. Jinka jak to budou řešit v kolonách? Za každým elektro křápem pojede spalovák s dieslovým agregátem? Nebo přijedou greenpeace a ten kamion do cíle odtlačí?

Martin B

A co jako budou muset řešit v kolonách? Elektromobil když nejede tak má prakticky nulovou spotřebu, což se o spalovacím motoru na volnoběh říct nedá.

tomas

Pravda rádio, topení/klima, navigace, DVD přehrávač To kamioňáci vůbec nepoužívají 😉

Ivo Janáček

No tak v létě se trochu zapaří a na zimu s tam dají naftový bufík. 🙂 Dělám si srandu, s baterií 1000kWh bych to až tak moc neřešil, prostě teoretický dojezd bude 800km a praktický reálný bude tak kolem 600-650km.

tomas

A o to jde dojezd 650km je hrozně málo. Ty auta se nebudou mít kde dobíjet.

Petr Melechin

Však cílem taky není okamžitě nahradit všechny kamiony na silnicích Teslami. Předpokládám, že minimálně na začátku to bude fungovat tak, že firma si koupí X Tesel na přepravu nákladu mezi továrnou a skladem, nebo co já vím, a ty budou ve vzdálenosti, kterou kamion zvládne na jedno nabití. A na obou těch místech si firma nechá od Tesly postavit Megacharger. Nabíjení tím má vyřešené, dojezd pro jejich účely stačí a dál bude už jen těžit z úspor vyplývajících z nižších provozních nákladů ve srovnání s dieselem.

Tesla může sdílet náklady na stavbu těch Megachargerů s těmi firmami a mít smluvní podmínku, že část nabíječek musí firma dávat k dispozici ostatním. A takhle postupně vznikne síť nabíječek pro kamiony, takže pak bude kamiony možné používat i na delší trasy a nabíjet po cestě.

Technomagg

hele logistická centra jako PPL a DPD – pro ty to bude – tam kamion denně jezdí stejnou trasu v noci kolem 300-500km tam a zpět přes den stojí a čeká se na balíky to se může dobíjet a ideálně z nějakého obřího soláru na střechách těch logistických center – nejde tam primárně ani o hmotnost nákladu jako o skladovací prostor – protože tyhle zásilky jsou většinou v pomeru k objemu vcelku lehké. Tam ta ekonomika provozu bude pro teslu Semi mluvit opravdu hodně. Zvláště jestli jim dovolí někde dělat silniční vláčky a pojede jedna tesla s řidičem a za ní třeba další dvě bez řidičů – to už bude pro ně sakra zajímavé – a když start i cíl bude pro podobné srandy uspůsoben tak i parkování k depu zvládne autopilot.

Ivo Janáček

Vývoj silničních vlaků už výrobci odpiskali, přišli na to, že se to nevyplatí.

Pavel Riedl

To je jak z jednoho konce (Aš) na druhý konec (Mosty u Jablůnkova) republiky. Neuspokojí každého, ale mnohé by mohlo.

peter

taky dojazd staci pre osobne auto, ale pre kamion a toboz v usa je to zufalo malo

Ivo Janáček

Abyste si nemysleli, že Teslu jen kritizuji, tak tady si myslím, že nemáš pravdu. Podle mě ten dojezd naopak v Evropě by byl naprosto v pohodě. Podle nařízení EHS č. 561/2006 totiž řidič může jet maximálně 2x 4,5h denně. Ano zjednodušuji, ale lze to takhle brát. V praxi tedy v Evropě za tu dobu je schopen ujet maximálně 720km a to pouze teoreticky, pokud by jel pořád po dálnici a nikde by nezpomalil. V praxi se to asi nestane, takže to by bylo pro Evropu tak akorát a pak by to zaparkoval na nabíječce a další den by mohl jet dále. V USA je to trochu jinak, tam to rozhodně stačit nebude, řidiči tam můžou udělat 11h jízdy a navíc při vyšší rychlosti, takže teoreticky jsou schopni ujet až kolem 1200km.

peter

no len to by na kazdom odpocivadle museli byt nabijacky a to brutalne vykonne
toto pri nejakom motoreste do rana nenabije zo zasuvky 🙂

PetrK

Nesmíš si představovat, že to bude použité jen pro ty kamioňáky/nomády. V naprosté většině případů (alespoň na začátku) to bude pro pendly. Tomu odpovídá i skladba předobjednávek.
Každopádně až praxe ukáže, k čemu to výhodné bude a k čemu ne.

peter

ale tak ci tak, cena nabijania nebude 7c
nakup nabijaciek, nutnost mat velke bateriove uloziska tu cenu riadne predrazia

Zdenek H

Dovolil bych si přidat jen pár čísel. I kdyby v tom kamionu měl 4 kWh topení(chlazení), 3 kWh stačí na vytopení Tesly model X při -36°C, https://www.youtube.com/watch?v=capOgUHPz9Q, tak by v hypotetické koloně mohl strávit klidně celý den i kdyby se do ní dostal jen se čtvrtinou kapacity baterie a ještě by dojel bez problémů cca 100 km k nejbližší nabíječce.
A upřímně, kolikrát tato extrémní situace může nastat (vynecháme Sibiř nebo Aljašku, kde infrastruktura nabíječek bude asi slabší :-))

PetrK

Sice jde především o PR, ale zrychlení je poměrně dost důležitá věc. Zvlášť u kamiónů se nedostatečné zrychlení podílí výraznou měrou na jeho vyjíždění na (hlavní) silnici, případně na připojování (z připojovacího pruhu) na dálnici. Zvyšuje to plynulost a bezpečnost provozu.

Jaro Pudelka

Myslel som, že len nick Peter vie trepať podobné hlúposti. Vy mu úspešne konkurujete, stručne povedané ste viac ako smiešny.

Petr Melechin

Váš dnešní příspěvek jsem smazal, protože osobní útoky tu trpět nebudu. Napomínám vás už podruhé. Příště dostanete ban.

Jaro Pudelka

Beriem na vedomie a ospravedlňujem sa. Ale niekedy je to proste cez čiaru.

peter

nuz mas pravdu, niekedy si fakt cez ciaru

Roman

To řika ten pravej.

Ivo Janáček

“Mnohem zajímavější než zrychlení je ale maximální možná rychlost do 5% stoupání, ta by totiž měla lehce přesáhnout 100 km/h. Pro porovnání Musk při prezentaci v listopadu 2017 uvedl, že dieselový tahač může do takového kopce jet pouze rychlostí 70 km/h.”

Prosím může mi někdo vysvětlit, proč by tahače měly mít v 5% stoupání omezenou rychlost na 70km/h? Nikde jsem nic takového nenašel a nikdy jsem si v praxi ani ničeho takového nevšiml a to ani na našich cestách a ani v USA, je to nějaká novinka? Na druhou stranu nechápu, proč by se toto omezení nemělo týkat i tahačů na elektřinu.

Pokud je to však klasické Tesla PR, pak je to velice trapné a je to přesně ten důvod, proč Teslu nemám rád a už z principu bych si od nich nic nekoupil. Oni si neuvědomují, že takto to sice lahodí srdci jejich fanoušků a taky těm, co nad tím nepřemýšlení, ale těm ostatním to jen přivodí úsměv na rtu a řeknou si jak trapné prohlášení zase vymysleli. Je to stejné jako kdyby konkurence srovnávala dojezd kamionu v 5% stoupání, kde by Tesla se silnější baterií měla řádově 150km vs. nějakých 1500-2500km u tahačů na naftu. Obojí srovnání je zcela nesmyslné a trapné.

tomas

Pochopitelně to je jenom trapné PR pro Svědky Muskovi. Pokuď je omezení na 70km/h dáno legislativou tak to bude platit i pro Teslu. A pokuď si božský ÍÍÍÍlon myslí, že tahač nemuže přesáhnout 70km/h do kopce kvůli výkonu tak je uplně mimo.

Bigbaz

Nejde o to že by dieselové kamiony do kopce měly omezovač pro jízdu do kopce, ale nemají tak vysoký výkon a točivý moment, aby naložené do takovéhoto stoupání rychlost 100km/h byly schopni vyvinout. Elektromotor má v tomto ohledu mnohem lepší parametry než má diesel. Proto má i reálnou šanci dosáhnout vyšší rychlosti při stoupání do kopce s nákladem.

Ivo Janáček

Tak jste právě napsal stejný nesmysl jako je v článku. Vzal jste všechny tahače na světě a napsal o nich, že nemají dostatečný výkon a točivý moment. Navíc zrovna v tomto případě jde spíše o ten výkon, převodovky mají stupňů dost.

Radomir Vysocky

Pane Janacku, nepujde o legislativni omezeni rychlosti trucku v 5% stoupani. Podle mne jde o modelovy pripad, kdy se kamion, nalozeny na plnych 36t pohybuje v nekolikakilometrovem stoupani pod timto sklonem. Tam se se patrne rychlost ustali na urcite max. hodnote, danou vykonem a hlavne max. krouticim momentem motoru. Chapu to tak, ze u nejvykonnejsich dieselovych kamionu pod zatizenim 36t je to tech 70 km/h…

Radomir Vysocky

Ted koukam, napsal jsem vlastne totez co Bigbaz, omlouvam se. Jde proste o to, ze elektromotory maji pri stejnem vykonu vyssi kroutici moment oprodi dieselum. Ja osobne bych te hodnote udavane Muskem veril, je to samozrejme PR, ale vysoky kroutici moment u elektromotoru je proste fakt.

Bigbaz

Ano je možné že najdete nějaký dieselový truck, který může mít vyšší výkon a točivý moment, to ale rozhodně nebude běžný model, kterým budou vybavené spousty společností světa a který se tak se dá považovat za modelový prototyp běžného kamionu, že? To je jak když by jste vydával buggati veyron za běžný modelový osobák, který tak hravě porazí všechny Tesly na hlavu.
Nevím jestli někdy jezdíte i po silnicích, ale zasvůj život jsem neviděl moc kamionů, které by to valily naložené do kopce 100km/h, ale rozhodně jsem jich viděl spousty jet kolem 70km/h a méně. Třeba proto mají na dálnicích i stoupací pruhy, kam se můžou uklidit a v pohodě si to vyfunět svým tempem.

Ivo Janáček

Jestli ono to nebude tím, že to vyjde mnohem levněji jet chvilku do kopce o malinko pomaleji než mít zbytečně mnohem silnější motor jen na to, aby v kopci mohli jet o pár kilometrů rychleji a nebo spíš ne, protože je stejně budou brzdit ostatní.

Ale i tak doporučuji osm let starou recenzi, kde je jasně vidět, že není problém jet do kopce s plně naloženým kamionem a mít ještě rezervu ve výkonu.

https://www.auto.cz/test-scania-r-730-nejsilnejsi-evropan-59706

Asi existuje i něco silnějšího, ale nechtělo se mi dál hledat a pokud ne, tak asi není potřeba.

Invc

Pohyb do kopce – je limitován kroutícím momentem na kolech a rychlostí otáčení.

Ano převodovka je schopna nedostatek kroutícího momentu na kolech řešit… problém je v jedné věci – převodovka to dělá výměnou rychlosti otáčení na vstupu… za kroutící moment na výstupu.

Takže pokud nemá převodovka dost kroutícího momentu na vstupu, tak na výstupu ti ho sice “přidělá”, ale tím, že vymění rychlost otáčení na vstupu, za dodatečný kroutící moment na výstupu.

A pak se ti může snadno stát, že narazíš na limit otáček na vstupu (na motoru) spíše než na limit výkonu motoru.

Tomáš Kratochvíl

Ten vas nesmysl je prinejmensim nelogicky. Kdyz se podivate co dokaze elektricky pohon v takove Tesle3 performance v porovnani s nejlepsi konkurenci, neni nepredstavitelne, ze tohle Semi umi v risi tahacu. A s cim jinym to porovnat, nez s tim nejlepsim na trhu. Vyberte si. Mercedes, Scania…..

peter

no co dokaze elktricky pohon v takej tesle3? na par sekund zamachrovat pred cajockami, to ano, ale pust ho na pretekarsky okruh a tam zaplace, lebo po kratkej dobe sa prepne do nudzoveho rezimu kedze baterky sa zacnu prehrievat

Jiný Honza

Tak naprostá většina kamionů na světě opravdu má o dost menší výkon než 769 kW. Mám pocit, že ty nejvýkonnější mají 500-600 kW. Samozřejmě asi najdete nějaký závodní speciál s vyšším výkonem.

Ivo Janáček

Jestli ono to nebude tím,že takový výkon bohatě stačí a vyšší nemá smysl.

Petr Melechin

Zvláštní argument. Vyšší výkon není nikdy na škodu, i když není potřeba 100 % času. Je to to samé jako říkat, že je zbytečné, aby existovalo BMW s třílitrem, protože obvykle bohatě stačí oktávka 1.6L.

PetrK

640kB paměti musí stačit každému 🙂

Ivo Janáček

Jinými slovy chceš říct, že všichni výrobci aut, kteří dělají více jak jeden motor jsou vlastně hloupí, protože by měli dělat jen jeden a jen ten nejvýkonnější? Chápu to správně?

Petr Melechin

Nechápeš. Já říkám, že víc výkonu má smysl, i když ho nepotřebuje každý a pořád. Zatímco z toho, co říkáš ty, mi vyplynulo, že nemá smysl dělat výkonnější variantu něčeho existujícího, protože to ty nebo i většina lidí nepotřebuje (podle tebe), s čímž nesouhlasím. Myslíš, že ridiči kamionu nikdy nechtějí jet do kopce rychleji nebo opustit křižovatku dříve?

Ivo Janáček

A ty si myslíš, že všichni výrobci tahačů jsou tak hloupí, že neví o tom, že je poptávka po silnějších provedeních??? A nebo je to prostě tím, že po nich poptávka není a proto se nedělají? Já si myslím, že prostě není poptávka a proto se nedělají.

Jinak ono je to i nepraktické, protože to s sebou přináší zvýšení nákladů na provoz a vyšší zátěž pro přírodu, takže je to neekologické. O to víc je zvláštní, že Tesla to dělá i když se tváří jak moc je ekologická…

Petr Melechin

Jde o to, že pokud výchozí a optimální design Tesly Semi bude mít výkon, který je už v základu vyšší než nejvýkonnější diesel a zároveň bude z hlediska ceny a provozních nákladů stále srovnatelný nebo výhodnější než ten diesel, tak přece není důvod se snažit nějak uměle výkon snižovat, když ta svižnější jízda je jednou z předností toho produktu.

Oproti tomu vývoj výkonnějšího dieselu než je nějaký dnešní standard pro výrobce představuje investici navíc, což zvýší cenu kamionu. Většina kupujících by si za to ale nepřiplatila, protože hledají nejlepší poměr cena/výkon, i když by třeba zvolili výkonnější verzi, kdyby stála stejně jako ta méně výkonná. Výrobcům by se tím pádem ta investice nevrátila. U té Tesly je ten výkon už ve výchozím stavu vyšší a nikdo si určitě nebude stěžovat, že je moc vysoký, tak čemu to vlastně vadí?

peter

ako vies, ze budu prevadzkove naklady nizsie alebo zrovnatelne? je zvlastne, ze musk porovnava naklady pri cene elektriny ktora nikde v usa neni a realne je ta cena vyssia a niekde podstatne vyssia

kolko stoji nabijanie na teslackych nabijackach, tak sa mi zda, ze je to dost daleko od 7centov/kwh, niekde aj 3-4 nasobne vyssie

toto je typicky musk, polopravdy a zavadzanie su jeho pracovne metody
on kalkuluje s cenou 7centov ale pritom sam ponuka elektrinu za viac ako 30centov 🙂

kamiony asi tazko budu vacsinou nabijat doma/na firme zo zasuvky a ceny na nabijackach budu podstatne ine ako su ceny pre domacnosti/firmy

Petr Melechin

ako vies, ze budu prevadzkove naklady nizsie alebo zrovnatelne?

Já to nevím, proto jsem napsal “pokud”.

kolko stoji nabijanie na teslackych nabijackach, tak sa mi zda, ze je to dost daleko od 7centov/kwh, niekde aj 3-4 nasobne vyssie

Musk během prezentace řekl, že Tesla bude nabízet nabíjení za fixní velkoobchodní cenu 7 centů za kWh.

Ivo Janáček

Tak to jednak v článku není uvedeno a jednak je to pod aktuální velkoobchodní cenou v USA. V praxi to tedy znamená buď akce pro začátek a pak to napálí naplno a nebo v tom bude ještě jiný háček. Vzhledem k finanční situaci Tesly si moc nedovedu představit, že by to chtěli dotovat. Poslední co mě napadá je to, že cena za tahač bude tak hodně přepálená, že tím vlastně získají úvěr s dlouhou splatností ve formě dotované elektřiny, kdy navíc tajně budou doufat, že cena spadne a ještě na tom nakonec vydělají.

Martin B

Ale je Petere. Je v USA taková cena.

Průměrná cena pro domácnosti je 13 centů za kWh. Na superchargerech je samozřejmě cena vyšší, protože se za ni financuje rozvoj sítě. Například ve státě Washington je maloobchodní cena pro běžné spotřebitele 7,15 centů.

Musk samozřejmě uváděl cenu pro velkoodběratele, která se v době prezentace prodávala v průměru mírně pod 7 centů. A samozřejmě že ve státech kde je elektřina drahá, tak bude cena vyšší. Prostě uvedl průměr za USA.

Dnešní průměrná cena pro velkoodběratele v USA je 6,92 centů a například v Texasu se pohybuje mírně nad 5 centy.

peter

a co je platna cena pre velkoodberatelov ked oni ti kamionisti nebudu velkoodberatelia, oni potrebuju nabijat na XY miestach a len vo velmi malo pripadoch budu nabijat v nejakej svojej centrale, takze pre nich treba pocitat ceny na existujucich nabijackach a tie su velmi daleko od 7centov/kwh

tomas

“opustit křižovatku dříve” tak to je dobrý. 😀 Když už kamion sjede z dálnice do města tak řidič určitě chce zrychlení jako F1, aby byl za křižovatkou o pár vteřin dříve. To že potom bude muset zaplatit rozmlácený náklad je jenom bonus

tomas

Porovnáváš něco co porovnávat nejde a PetrK ti v tom pěkně asistuje. U auta ten výkon využiješ každou chvíli, ale u kamionu ne (u blbost s paměti nebudu radši ani komentovat). Jestli chceš vědět proč je ten výkon zbytečný tak ti rád poradím. Souvisí to s maximální povolenou rychlostí pro kamiony(80km/h) takže těch 100km/h se hodí maximálně do PR materiálů, ale to je pro Svědky Muskovi moc racionální argument.

Ivo Janáček

V USA to s tou rychlostí je trochu jinak, tam je ve spoustě států stejná jako pro osobní auta a tedy vyšší, než u nás.

tomas

To vím, ale největší šanci na úspěch má Semi v EU, protože tady ve jménu vyššího dobra a jediného správného názoru protěžují elektroauta. V USA to tak neřeší a jsou tam dost velké vzdálenosti mezi logistickými centry takže jsme zase u problému s dojezdem.

Ivo Janáček

No oni to tam docela řeší, takže se tam hojně používají vlaky na dopravu nákladů a lidí se dopravují letadly. Obojí platí pro větší vzdálenosti.

peter

a potrebuju vacsi vykon? keby potrebovali tak sa take kamiony vyrabaju
ked stravi kamion v dlhych stupaniach par percent celkoveho casu tak nieje dovod mu davat brutal vykonny motor, lebo je to neefektivne
ak niekto s kamionmi jazdi prevazne v kopcoch tak si kupi asi s tym najvacsim motorom, ale ak ide do kopca len raz za cas tak naco ma kupovat ten najvykonnejsi ked realne jeho vykon vyuzije len obcas?

Ivo Janáček

To je právě ono, existuje spousta různých verzí a výkonů přesně podle toho co kdo potřebuje. Tesla aby měla nějaký argument, tak tam vrazí 4 motory z Tesly 3 a trochu silnější kabely a dovolí tomu po nějakou dobu využít plný výkon než se to omezí, aby to neshořelo. Sice je to v praxi vcelku k ničemu, stojí to peníze, zhoršuje to provozní vlastnosti, ale je to PR argument a to se počítá. Je to stejný nesmysl jako zrychlení u osobních aut, které slouží pouze k tomu, aby někteří psychicky slabší jedinci si mohli dokazovat na semaforech, že budou na těch dalších o pár sekund dříve. Sice nakonec dojedou všichni stejně, ale oni z toho mají pocit, že jsou přece jen o něco lepší než ti ostatní.

Petr Melechin

Tesla moc dobře ví, že u kamionu je dojezd a efektivita to hlavní, takže pochybuju, že tam daly 4 motory jen aby se mohli pochlubit zrychlením kvůli PR. Navíc nevíme, jestli ve výsledku nebude nabízet různé výkonnostní varianty nebo že finální verze nebude mít jiné pohonné jednotky. Každopádně předpokládám, že Tesla zvolí co nejoptimálnější design z hlediska dojezdu a pokud ten bude mít zároveň agilní jízdní vlastnosti, tak je to spíš bonus a v podstatě vedlejší efekt použití elektrických motorů místo spalovacího motoru.

Ivo Janáček

Kdepak, já vím proč je tam dali, protože takový tahač musí mít životnost kolem 3 milionu kilometrů a to by dva motory v tom zatížení nedaly, tak tam dali čtyři a mají klid. A ano, očekávám verzi dva motory, která přijde později.

Petr Melechin

To je možný no.

Ivo Janáček

Dneska ty kamiony točí za jízdy maximálkou kolem 1200 otáček, Tesla model 3 má maximum výkonu 17900 otáček, pak se není co divit, že to moc nevydrží. Motory v kamionech úplně v klidu dají miliony kilometrů.

Jan M.

Na tvých komentářích je jasně vidět tvoje zaujatost proti tesle. Vážně chceš srovnávat otáčky spalovacího motoru, kde se o sebe třou válce, musí otevírat ventily, průdce mění zatížení a celkově, každá otáčka motoru má v sobě velké množství jednotlivýžch pohybu? U elektromotoru se točí pouze vyvážený válcový rotor s konstatním zatížením v průběhu otáčky. Elektromotory mají mnohem větší potenciál vydržet dýl, než spalovací motory, jediný problém je v baterkách, které se ale velmi rychle zlepšují a už ted vykazují dost dlouhou životnost…

peter

no ak ma priemerny tahac zivotnost tych 3mil. km tak pri 900km dojazde je to 3300 nabijacich cyklov a toto odhadujem minimalne na 2 vymeny baterii a to je dost konzervativny odhad

to sa ta prevadzka celkom predrazi

Technomagg

3300 cyklů je málo, to dneska vydrží obyč life4po baterie – tam se dokonce udává životnost s kvalitním BMS kolem 8000 cyklů, mám ji doma ve vlastní solární elektrárně s pořádným BMS a po 4 letech má baterie stále stejnou kapacitu – BMS mi ukazuje že z ní dostanu naprosto stejně W/hod jako když jsem ji poprvé nainstaloval, a to ji denně vybiji někde k 20% a přes den ji zase pomalu nabíjím a hlavně v zimě není vyjímka že ji plně nenabiji třeba celý týden.
Naproti tomu Lithium Titanate baterie – tam se udává životnost až 30000 cyklů s možností nabíjet rychlostí 5C a vybíjet rychlostí 10C to už je opravdu masakr – bohužel cena těhle baterií je stále ukrutná.

peter

1. lifepo je dost ina technologia ako sa pouziva v autach,kedze lifepo ma mensiu hustotu energie
2. realita je trochu ina, ziadna baterka v autach nevydrzi 3000cyklov

3. ak ti po 4 rokoch pouzivania a vybijani pod 20%(co zrovna lifepo nerobi dobre) ukazuje stale rovnaku kapacitu tak bud klames, alebo ti to ukazuje nezmysli, ina moznost nieje
po 4 rokoch kazdodenneho pouzivania nemoze mat uplne rovnaku kapacitu, keby si napisal ze prisla o par percent, tak je to pri lifepo uveritelne, aj ked to hlboke vybijanie ale budis, ale ked napises, ze ma uplne rovnaku kapacitu tak je jasne, ze nehovoris pravdu

Technomagg

při instalaci jsem do BMS zadával kapacitu 160Ah – reálná byla asi o něco vyšší protože i když BMS ukazoval 160Ah v baterii – což je její papírová plná kapacita stále přijímala energii. Teď se stále s nabíjením dostanu na 160Ah, nevím o kolik byly silnější než udával výrobce ale po 4 letech nejsem s degradací ani na papírové kapacitě – pravděpodobně je stále nižží.
Jinak cca těch 20% mám nastavenou jako spodní hranici kdy dojde k odpojení zátěže a zátěž převezme veřejná elektrická síť takže pod 20% se dostanu velmi vyjímečně. spíše je to takové dno na kterém vybíjení zastavím.

peter

no tak to je uz trochu ina pesnicka
lifepo je v pocte cyklov podstatne lepsia ako lionky pouzivane v autach a hlavne solar asi nedava take nabijacie prudy ako rychlonabijacky, to je najvacsi zahul pre baterky

Petr Melechin

Není to legislativní omezení. Musk během toho představení řekl, že ty nejlepší dieslové kamiony dnes zvládnou při 5% stoupání v plném naložení jen 45 mph, zatímco Tesla prý zvládne 65 mph. Jak moc to odpovídá realitě, ale netuším.

peter

len kolko nakladu odvezie tesla s 8 tonovou bateriou a kolko nakladu kamion s par sto litrami nafty?
s tym sa pochvalil?
ak bude mat ten kamion realnu nosnost oproti konkurencii o par ton mensiu tak to moze byt vazny problem s konkurencieschopnostou a ak k tomu pripocitame ze este bude problem s nabijanim, lebo kolko tych megachargerov stihne postavit?

Petr Melechin

Však přesně na tohle je v článku poukázáno. Je to největší neznámá, na kterou zatím neznáme odpověď.

peter

no nepozname, lebo musk velmi rad zatajuje zle vlastnosti a do popredia dava casto take ktore zdaleka niesu najpodstatnejsie.
takto to spravil napr. aj pri merline ked laikom nakecal, ze pomer tah/hmotnost je u raketoveho motoru to najpodstatnejsie kedze jeho merlin bol v tom najlepsi a pritom daleko ale daleko dolezitejsim parametrom raketoveho motora je Isp resp. jeho efektivita, ale kedze v tej je merlin dost slaby a za spickou riadne zaostava tak u svojich svedkov pretlacil do popredia tah/hmotnost a oni to patricne v diskusiach zdoraznuju 🙂 co tam potom, ze ten motor spali o par ton viac paliva, ale hlavne, ze usetril na hmotnosti par sto kilo 🙂 a to sa pocita a treba to patricne zdoraznit

tak isto pri teslach dava do popredia maximalny vykon a zrychlenie, lebo v inych parametroch jeho auto zaostavalo a tak vsetci svedkovia muskovi v diskusiach nezabudli zdoraznit za kolko sa dokaze odpichnut na krizovatke, ale uz zabudli dodat, ze ten vykon im vydrzi par minut a potom idu pomalsie ako fabia 🙂
tak isto svojich fanusikov presvedcil, ze ovladat auto cez tablet je to najlepsie a pritom ide len o to, ze potreboval setrit a tak aj ovladanie stieracov treba riesit cez displej, este dobre, ze smerovky maju fyzicku packu na spravnom mieste(ted dufam, ze maju) 🙂
mozno v dalsej verzii este pred uplnym autopilotom odstrani aj volant a riadit auto sa bude telefon cez apku 🙂 som si isty,ze nad touto moznostou rozmyslal, lebo odstranenim volantu by usetril dost penazi, ale tie hnusne urady mu to nechcu dovolit

Petr Melechin

musk velmi rad zatajuje zle vlastnosti a do popredia dava casto take ktore zdaleka niesu najpodstatnejsie

Tohle dělají při představení produktu naprosto všichni a ty bys to dělal taky. A já taky.

Invc

A u veyronu všichni omílají maximální rychlost…. a přitom k tomu potřebuješ zásah z továrny, a vydrží tak jet jen pár minut, než mu dojde palivo (což je zároveň opatření proti přehřátí)… ale taky se o tom nikde nemluví…

Každý se chlubí tím lepším a vady si nechává pro sebe… thats life.

peter

s veyronom suhlasim

inak mne sa to auto absolutne nepaci a podla mna je veyron totalny prepadak, kedze na kazdom aute prerobili okolo milion euro
ktovie ako sa manazerom podarilo presvedcit nemecku vladu ako 20%tneho akcionara, ze budu z firemnych penazi dotovat multimilionarov 🙂

Jan M.

Prestiž a vývoj nových technologií, proto se ty supersporty dělají…

peter

skor len ta prestiz, ale aj tak je velmi malo firiem ktore supersporty vyraba so stratou 1mil./kus
mozu to obhajovat ako chcu je to prepadak. aby supersport nebol ziskovy? to chce fakt kvalitneho manazera 🙂

akuhtr

U raketového motoru záleží na tom kde je použit. Neříkám že ISP není na 1. stupni důležitý parametr, ale tah bude důležitější. Je pěkný že iontové motory mají skvělou hodnotu ISP, ale na orbitu se s ním ze země nedostaneme, protože maj malí tah.

peter

ja som hovoril o pomere tah/hmotnost vzhladom k Isp a je lepsie mat horsi pomer tah/hmotnost a lepsie Isp(efektovitu) ako opacne

a samozrejme porovnaval som to s motormi na rovnake palivo kerolox, vobec som nemal na mysli iontove motory, ani motory na vodik

akuhtr

Důvod proč jsem zmínil iontoví motor je ten že nádherně demonstruje, že sebevětší ISP na zemi ti je totálně k ničemu když ho nepodložíš tahem.

Reálně v poměru tah/hmotnost ta hmotnost znamená kolik tahu padne jenom na roztlačení motoru proti gravitaci. Existují situace kdy na prvním stupni je lepší mít větší poměr tah/hmotnost a ztrávit bojem s gravitací při startu méně času, protože furt proti nosiči jde gravitace země.

Samozřejmě je to rovnice o více neznámích a optimum ISP, tah, hmotnost je vhodné vybalancovat a jak ty, tak Musk to zjednodušujete na jeden parametr který se vám zrovna líbí.

peter

ty to fakt nechapes a to absolutne vobec

ved prave ze ide o ten boj s gravitaciou, na motoroch usetris par ton v pripade f9, ale vdaka slabemu Isp musis natankovat o niekolko desiatok ton viac paliva, cize cela raketa je vacsia a tazsia

preto sa az do nedavna tento pomer nijak zasadne nezdoraznoval az s prichodom merlinu to muskovi fanusikovia zacali vo velkom zdoraznovat, ze merlin je najlepsi v pomere tah/hmotnost ked prislo na diskusie o motoroch, pritom Isp je radovo dolezitejsi parameter, ale v tom merlin dost zaostava

Yokotashi

Tesla Truck uz existuje a jmenuje se Truckla: https://www.cnet.com/roadshow/news/simone-giertz-tesla-model-3-truckla-pickup/ (available nowhere :-)).