Encyklopedie Tesly: Tesla Semi

Jedním z cílů Elona Muska je rozšířit současnou nabídku vozů Tesly i mimo typické osobní automobily, které momentálně automobilka vyrábí. Kromě čistě sportovního Roadsteru tak Tesla pracuje také na tahači Tesla Semi. O něm se veřejnost poprvé dozvěděla v roce 2016, kdy Tesla uvedla, že má funkční prototyp tahače, který využívá několik motorů z Modelu 3. Začátkem dalšího roku pak v automobilce dostal vývoj Semi na starost viceprezident Tesly Jerome Guillen. Pro toho nejsou tahače žádnou novinkou, Guillen se totiž podílel na vývoji naftového tahače Freightliner Cascadia. Nějakou dobu se poté na veřejnost nedostávalo moc informací, ale Tesla nakonec představila předprodukční verzi Semi v listopadu 2017, kde zároveň Musk poskytl informace o očekávaných parametrech.

Elektrický kamion Tesla Semi (Foto: Tesla)

Chystaný tahač bude mít čtyři elektromotory, technologicky stejné jako má Model 3, které budou pohánět kola obou zadních náprav. Vzhledem k tomu, že jeden motor má výkon 258 koní (192 kW), tak budou všechny čtyři motory dohromady poskytovat výkon až 1032 koní (769 kW). Díky tomu zvládne samotný tahač zrychlit z nuly na 100 km/h za 5 sekund (viz video níže). S plným zatížením, jež může dle amerického zákona být maximálně 36 tun, pak na 100km/h zrychlí za 20 sekund. To jsou v porovnání s dieselovými tahači velmi dobrá čísla. Mnohem zajímavější než zrychlení je ale maximální možná rychlost do 5% stoupání, ta by totiž měla lehce přesáhnout 100 km/h. Pro porovnání Musk při prezentaci v listopadu 2017 uvedl, že dieselový tahač může do takového kopce jet pouze rychlostí 70 km/h.

Design

Tesla Semi na první pohled jednoznačně zaujme svým designem. Ten je totiž přísně podřízen aerodynamickým prvkům, což tahač značně odlišuje od jeho konkurentů s konvenčním pohonem. Automobilce se odpor vzduchu podařilo snížit natolik, že dosáhla koeficientu 0,36, což je dokonce lepší výsledek, než jakého dosáhli konstruktéři u sportovního vozu Bugatti Chiron. Běžný tahač má pak koeficient odporu vzduchu mezi 0,65–0,7.

Předek Tesly Semi (Foto: Tesla)

Neobvyklá je též kabina pro řidiče. V ní se totiž sedí uprostřed vozu, což by řidiči mělo poskytnou lepší výhled na cestu. Po obou stranách volantu se pak nachází dotykové displeje, které kromě zobrazování navigace a informací o voze mohou posloužit jako displeje zpětných zrcátek. Prototypy testované v provozu sice mají klasická zpětná zrcátka, je ale možné, že za příplatek bude možnost si přikoupit zobrazení pomocí kamer (v regionech, kde je něco takového povolené).

Interiér Tesly Semi (Zdroj: Tesla)

Tesla při návrhu Semi nezapomněla ani na bezpečnost. Nový tahač tak například bude mít téměř nerozbitné čelní sklo, které by mělo dokonce odolat i výbuchu. Krom toho Musk při uvedení tahače uvedl, že bude každý Semi mít v základní výbavě Autopilot.

Dojezd a baterie

Jedním z hlavních parametrů u elektromobilů je jejich dojezd, což je nejspíš vlastnost, která bude pro spoustu firem rozhodujícím faktorem v koupi Tesla Semi. Automobilka na svém webu uvádí, že do prodeje půjdou dvě verze. Jedna, levnější, bude mít dojezd 480 km, zatímco dražší varianta nabídne dojezd až 800 km s 36tunovým nákladem. Musk poté v únoru roku 2018 prohlásil, že by tato verze nakonec měla mít dojezd blížící se k 960 km, tato čísla ale Tesla na webu neuvádí. Zatím nebylo potvrzené, jaký typ baterií bude tahač využívat. V současnosti jsou z hlediska energetické hustoty nejlepší baterie typu 2170 (21 mm průměr a 70 mm délka) a jsou vyráběny Panasonicem výhradně pro Teslu, která je využívá v Modelu 3. Jelikož ale Tesla Semi přijde na trh nejdříve koncem roku 2020, tak je možné, že by Tesla mohla využít své vlastní baterie, na kterých dle některých informací možná pracuje ve spolupráci s odkoupenou firmou Maxwell Technologies.

První dva prototypy elektrického kamionu Tesla Semi (Foto: Korbitr / Wikipedia)

Tesla zatím neupřesnila, jak tak velkého dojezdu v případě dražší verze dosáhla, je ale jasné, že hlavní roli bude hrát velká baterie. To ale přináší jeden problém, jelikož platí, že čím větší je kapacita baterie, tím vyšší je její hmotnost. Vysoká hmotnost pak snižuje maximální možnou hmotnost nákladu (celá sestava, tedy tahač + náklad může vážit maximálně 36 tun), což samozřejmě snižuje firmám zisk a tím pádem se zhoršuje celková návratnost investice do koupě elektrického tahače. Tesla však zatím neoznámila, jakou kapacitu a hmotnost budou baterie mít.

Nabíjení tak velkých baterií budou z většiny zajišťovat takzvané Megachargery, které by měly nabíjet výkonem až 1200 kW. Automobilka plánuje tyto stanice instalovat na hlavních dopravních tazích, pravděpodobně se budou též vyskytovat v logistických centrech a skladech firem, které budou Semi provozovat. Takový nabíjecí výkon by samozřejmě byl obrovskou zátěží pro rozvodnou síť, Megachargery tak budou téměř jistě kombinovány se solárními panely a bateriovými úložišti.

Náklady na provoz

Tahače mají obecně kvůli své velikosti a těžkému nákladu vysokou spotřebu paliva, což samozřejmě snižuje případné zisky. Elon Musk při prezentaci Tesla Semi uvedl, že nový tahač americké automobilky bude mít náklady na provoz přibližně 17 korun na kilometr při ceně elektřiny 7 amerických centů za kWh. Oproti tomu Musk uvedl, že běžný dieselový tahač, u něhož stojí litr nafty přibližně 15 korun, má náklady na provoz kolem 21 korun na kilometr. Cena elektřiny je v současnosti o něco vyšší než uváděných 7 centů, pohybuje se v rozmezí 9 až 20 centů dle státu, stejně tak ale stoupla i cena nafty. Lze navíc počítat s tím, že firmy si k tahači pořídí též solární panely a bateriová úložiště energie, díky čemuž náklady na provoz klesnou.

Mnohem zajímavější z hlediska nákladů je ale provoz Tesly Semi v konvoji. V tomto případě totiž díky mnohem menšímu odporu vzduchu klesnou náklady až na 12 korun za kilometr. To je jednak téměř dvakrát menší cena než u dieselového tahače a jednak to je dle Muska výhodnější než převoz zboží po železnici. Pro tyto účely se jistě bude hodit Autopilot, který by měl bez problému dokázat bezpečně následovat kamion před sebou.

Cena a rezervace

S představením svého tahače začala Tesla také s přijímáním rezervací se zálohou ve výši 20 tisíc dolarů (450 tisíc korun). Cena Semi s kratším dojezdem pak bude 150 tisíc dolarů, tedy přibližně 3,4 milionu korun, a dražší varianta umožňující dojezd až 800 km vyjde na 180 tisíc dolarů (přibližně 4 miliony korun). Zákazníci mají též možnost si za 200 tisíc dolarů (4,5 milionu korun) objednat takzvanou Founder Series, což budou tahače, jež Tesla vyrobí jako první.

Desítky velkých logistických a jiných firem si od představení Tesly Semi rezervovaly už tisíce kusů. Například společnost PepsiCo má objednáno rovnou sto tahačů, americká zásilková služba UPS je zase držitelem rezervace na 125 tahačů a leasingová společnost TCI Transportation si objednala celkem 50 kusů. Mezi držiteli rezervací je Česko reprezentováno internetovým obchodem Alza, který si objednal čtyři kusy.

Původní plán byl doručit první kusy zákazníkům do konce roku 2019, ale Musk nakonec v červnu tohoto roku uvedl, že dodávky Semi začnou až v závěru roku 2020. Zatím však nebylo oficiálně oznámeno, kde se bude Tesla Semi vyrábět.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

94 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře