Tesla Navigate on Autopilot je ideální na dlouhé cesty

Tesla před rokem představila novou funkci Navigate on Autopilot, která je pokročilejší verzí Autopilotu a značně usnadňuje jízdu po dálnicích. Stačí zadat cílovou destinaci a systém už poté dokáže zcela automaticky předjíždět ostatní auta, přesouvat se do optimálního pruhu a dokonce se dokáže napojit na jinou dálnici či z ní sjet na správném exitu. V nově přeloženém videu vám funkci představí redaktor webu Engadget, který ji otestoval při cestě ze San Francisca do Las Vegas.

Pokud chcete vidět podrobnější test systému v reálném provozu, podívejte se třeba na tohle video, které ukazuje, že auto bylo schopno ujet 40 kilometrů bez jediného problému či nutnosti zásahu řidiče.

Poznámka: Přeložené video už je rok staré a od té doby se už některé věci změnily a zlepšily. V USA už například není nutné potvrzovat blinkrem každou změnu pruhu.

Další přeložená videa o firmách Elona Muska s českými nebo slovenskými titulky najdete zde.

Petr Melechin



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

55 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Robert

Myslim ze porovnavat elektroauto s dizlom v dialnocnom rezime nieje uplne ferove. Rovnako podpasovo by sme mohli porovnat tieto auta v meste, kde bude dizel v mnoha aspektoch tahat za kratsi koniec, ci uz to budu emisie, spotreba, dlhe zohrievanie motora, vibracie, vysoke opotrebovanie, dynamika jazdy atd atd. Elektroauta este niesu na dialnice uplne pripravene ale dotahuju sa. Pri 1000km tripe proste treba inak pristupovat k elektroautu a tento pristup niekomu vyhovuje viac, niekomu menej.

Ales

Mas pravdu, hlavne doufam ze kdyz uz nic tak casem zakazou stare dizly bez filtru. Staci jedno takove auto a vzduch z ulice kudy projelo je na nekolik minut nedychatelny. To si bohuzel malo kdo uvedomuje, hodne lidi vidi jen to ze to jede za 4 na sto a tahne to pekne vodspodu.

Vladimír Todt

Evidentně si je Tesla vědoma limitací s dojezdem. USA jsou přece jen velká země a ti co potřebují častěji dále koukají i na toto. Proto také mají snahu nový typ baterií s vyšší hustotou uchované energie apod.
Kdybych potřeboval jezdit dále, tak bych více koukal na Teslu kdyby měla max dojezd tak min 800 – 900 km.
Uvidíme jak to dopadne s Cybertruckem v nejvyšší verzi, která má předpokládaný výrazně vyšší dojezd proti současným Teslám.

Patřím mezi lid, kteří by chňapli po autonomním řízení 5. generace. Řízení jako takové mě nebaví (asi na úrovni zážitku z utírání prachu při uklízení bytu) a když už, tak se začnu kochat okolím a zapomínám sledovat i rychloměr.
Vlézt do auta, zadat kam chci jet a buď jít spát (u delších jízd) nebo si něco během jízdy něco dělat. Ideální pro mě.

Ono by to celkově bylo lepší. Snad polovina lidí neměla vůbec ani řidičák dostat. Slovo blinkr je pro ně sprosté. Hlavní/vedlejší a přednost zprava je pro ně taky obtěžující apod. Na každé křižovatce, která je méně přehledná neustále počítat, že se se objevuje často magor, který toto ignoruje apod. “Milenci” lepící se na zadek vyšší rychlosti vlevo na dálnici atd.
Dejte mi s klasickým řízením pokoj a navalte autonomii 5. generace. 😀

Ivo Janáček

Ano to vše co píšete je vcelku pravda pravdoucí. Problém u toho dojezdu je však ten, že když se budete loudat po okreskách, tak s tím pak těch 800 – 900km v pohodě dáte, ale to nevydržíte vy sám, protože to bude nějakých 14-18 hodin. Jenže když jedete někam daleko, tak většinou po dálnici a tak když nasadíte dálniční tempo 140lm/h tedy v praxi něco málo přes 130km/h, tak najednou zjistíte, že máte dojezd jen asi 4 – 5h a to je ten problém, protože v kilometrech spadnete někam na 600km a to už se často nedostanete tam, kam potřebujete.

Jinak ano, autonomní řízení lvl 5 bych si dal líbit taky, pár let zpátky jsem uvěřil EM, že to dá za rok za dva, ale dneska už jsem vystřízlivěl a je mi jasné, že to bude ještě hodně dlouhá cesta, protože samotní výrobci jsou ještě daleko před cílem a pak je čeká boj s úřady o tom, jestli to bude legální, za jakých podmínek do bude provozovatelné a kdo bude zodpovídat za následky.

Nakonec jen malý dodatek, já řídím rád, ale pouze v případě, že je volná cesta, takže na pohodu. 🙂

Jack

Jj, takhle jezdím v GTA5 taky. Nikdy žádný provoz, nikdy žádná zúžení, nikdy žádná zácpa, nikdy nemusím 1000km trasy jezdit přes městský okruh, kde je osmdesátka, nebo i přímo městem a pořád to valím 140 km/h. Jen do kruháčů, se musím bez mučení přiznat, občas přibrzdím na 110. Ale pak to zase pěkně valím. Takže mám celkovou průměrnou rychlost dycinky 130 km/h. 😀

lvy

Zkuste se zamyslet nad tím jaký nesmysl jste napsat. I v naší malé zemičce není problém udělat průměr 130 km/h na trase 390 km. Chtěl bych vidět, jestli by to nějaký BEV dal.

Jack

Zrovna minulý týden jsem četl na kosmonautix vtipný článek o diskutujících.

a někteří diskutující komentují pokaždé s jiným nickem, někdy dokonce sami se sebou, aby dodali svým slovům váhu.

Není to náhodou i váš případ? 😀
Tak pokud pojedete legálně, tak ani s benzíňákem nikdy nemůžete dosáhnout celkové průměrné rychlosti 130 km/h. To byste musel bydlet na dálnici pod mostem, abyste mohl okamžitě jet z 0 na 130 a na konci to samé. Normální člověk, co bydlí v obci tam jezdí 50 a než se dostane na tu dálnici, tak pak logicky nikdy nemůže mít celkovou průměrnou rychlost ani 120 km/h.
Takže jestli se bavíme o nelegální rychlosti, tak samozřejmě ano. Stejně, jako “můžu” s benzíňákem jezdit klidně 170, tak to samé můžu i s EVčkem. A i s nabíjením budu mít pořád průměrnou rychlost klidně i 130.
Vy jste nikdy neseděl v elektro autě viďte? Což chápu. Ale ani jste se nikdy nenamáhal kouknout na nějaká videa z dlouhých tras.
Byste jinak věděl, že ve skutečnosti čím rychleji jedete tím je i s nabíjením cesta pořád rychlejší, než jet 90 mít sice malou spotřebu, nabíjet jen málo, ale strávit na silnici o hodiny déle. Věděl byste totiž, že Tesla Model 3 dokáže nabíjet tak rychle, že dokáže kompenzovat vyšší spotřebu ve vyšších rychlostech. Konkrétně při průměrné rychlosti cca 180 km/h urazíte i se ztrátami času na nabíjení největší vzdálenost nejrychleji. Než kdybyste jel např. 120 a šetřil. Můžete si to jít vyzkoušet, jestli mi nevěříte. 😙

Pavel Riedl

Nice 😀

PetrK

A konkrétně můj nick je tu 2x a jenom jednou jsem to já 🙂

Jiří Hadač

Měl jsem kdysi problém, že se tu za mě někdo vydával, tak jsem udělal, to co mi poradil petr melechin. A teď mám klid.

Jack

Aha a já pořád hledal kde se tu vkládá fotka. Díky za tip. 🙂

Jack

Za toho Lukáše se omlouvám. To nebyl úmysl. Psal jsem to v noci z telefonu a všiml jsem si toho až po odeslaní a pak už to nejde změnit. Ale tak že jsem měl s Ivem pravdu. 😀

Jack

Netají? 😀
Ivo Janáček vs Ivy? Kde se baví sám se sebou aby dodal svým argumentům váhu? A zítra třeba Karel Gott? Nebo jak vystupuje pod dalšími diskuzemi…

Tommy

By mne docela zajímalo, v jakém rozpoložení musí člověk být, aby takto intenzivně diskutoval pod 2 nicky. A když se na to přijde, tak se jako ospravedlním a jedu ve stejném duchu dál. Nebo že napíšu “Lukáš” místo “Jack”? A e-mail dám jen jeden?

Ivo Janáček

Jestli jsem to správně pochopil, pak cesta co trvá v normálním autě osm a půl hodiny mu trvala 13 hodin asi díky tomu, že musel zastavit a dobíjet. Pak je otázka, jestli není lepší jet normálním autem s obdobnými pomocníky a být v cíli mnohem dříve a ještě k tomu méně unavený.

Krys

Tak dojezd je limitace to asi nikdo nemůže zpochybnit, ale je to jen otázka času než to srovnání a pak už toho moc nezbyde na co si stěžovat 😉

Ivo Janáček

Myslím si, že k dojezdu 1000-1200km při průměru 120-130km to je ještě hodně daleko. Ale bylo by to jistě krásné, to souhlasím.

Ales

Dojezd 1k az 1k2 km? To je dyzl? Nechapu co vsichni mate s dyzlem, vzdyt to akorat neskutecne smrdi. Obvlast ty stare. Ja na nadrz ujedu neco kolem 650 km a v 99% se obejdu bez dotankovani na ceste. Hold asi nejezdim kazdy den 1k km

Jan M.

nevím kde jsi vzal, že srovnatelná cesta by trvala 8 a půl hodiny, ve videu to nikde nebylo. Navíc jizda kdy natáčí může být delší právě kvůli natáčení. Pokud jeli po dalnici, kde jsou superchargery, není důvod, aby cesta trvala déle než jízda standardním autem, pokud člověk není blbec co neodpočívá… Dávat si po 300 km zastávku na 30 minut a auto máš v poho dobité.

Petr

Na maps.google to vychází na 8:45 (ze středu SF do střdu LV). Moje zkušenost z podobně dlouhých cest do Chorvatska je taková, že přestávky na WC a protažení neudělají víc, než hodinu, pokud člověk jede v noci se spícími dětmi, tak i méně (čas na google nepočítá s tím, že po dálnici pojedeš přesně 130 km/h, ale mají tam trochu rezervu). Pokud jde o zastávky, tak slovu “blbec co neodpočívá” bych se raději vyhnul – typicky se se ženou každé dvě až dvě a půl hodiny vystřídáme, což lze udělat se zapnutým motorem během minuty, celkové zdržení je minimální a při troše štěstí a opatrnosti se mezi tím nestihnou vzbudit naše zlatíčka. A to by s elektromobilem zatím nešlo (čímž je nezavrhuji, jen si myslím, že na dlouhé cesty to zatím nedozrálo).

Jack

Tak vy jste teď vzal jednu jedinou omezenou situaci, jak lidé používají auta a děláte z toho standard za všech situací a pro všechny lidi. Ale jestli tedy máte opravdu děti, tak musíte přeci moc dobře vědět, že ne vždycky můžete jezdit jen když spí a že jen málo kdy nic nepotřebují. Taky vlastně tvrdíte, že normální člověk přeci jezdí (asi jen) se ženou aby se mohli během minuty vystřídat bez jakéhokoliv zpoždění. Takže jste tu popsal jen tu nejideálnější situaci a děláte z ní průměr. Ale nevěřím, že to je průměr ani pro vás samotného. Natož pro někoho, kdo nemá děti a jeho žen třeba neřídí, nebo prostě jede bez ženy. Navíc i vaše žena musí občas na záchod. Nebo nemusí? Nebo “chodíte” za jízdy na nočník. 😀
Normální člověk opravdu občas zastavuje. A když jede tisíc kilometrů, což trvá prakticky celý den, tak třeba i někdy jí.
Já jsem sice projel Spojené státy křížem krážem, třeba jsem se rozhodl, dát na “jeden zátah” z LA až do Denveru, což je nějakých 16 hodin a 1600 km, ale taky jsem se musel párkrát alespoň vychcat a natankovat. Ale taky je potřeba říct, že když jsem pak v Denveru vylezl z auta, tak jsem doslova nemohl chodit, jak jsem měl ztuhlé nohy. Kdybych jel s dětmi, tak by to 100% trvalo i s benziňákem o několik hodin déle. Nebo bychom to za jeden den ani nedali, protože by s nimi nebylo k vydržení. A já teda nejsem masochista. Vy ano?
Takže Jan M má pravdu. Takhle jezdí opravdu jen blbec. Nebo se tak jezdí opravdu jen ve výjimečných případech. Ale to pak těžko jde považovat za standardní ježdění. Tohle může tvrdit jen někdo, kdo chce za každou cenu dokázat, že elektro auto je horší. Nebo že jeho dieselový mazlíček (nebo co to má) je “OBJEKTIVNĚ” lepší auto. Protože jinak by si ho přece nekupoval, že? Dokazuje to pak asi spíše sobě, než ostatním. 😉

Petr

Já jsem ale nic takového neřekl – netvrdím, že můj diesel (ano :-)) je objektivně lepší auto. Ale tvrdím, že alespoň zatím zvládnu trasu Brno – Split za jednu noc celkem v pohodě bez nutnosti zastavit kvůli autu, natankovat stačí až v cílovém městě. Na nočník nechodím, ale (zatím) udržím svěrače dost dlouho na to, aby taková zastávka stačila třeba jedna (díky za optání).
Jinak věřím, že pro většinu lidí je taková cesta výjimečná – pro mě též a určitě platí, že kromě cca pěti delších cest na dovolené ročně najezdím denně tak málo, že by mi elektromobil bohatě stačil svým dojezdem (asi skoro každý, běžně bývá nejdelší denní trasa Brno – Praha a zpět). Omezení v podobě zatím ne úplně rozvinuté infrastruktury (hustota dobíjecích stanic) chtějí jen čas, takže já elektromobilům obecně fandím. Ale pro ty dovolené je to prozatím pro mě neakceptovatelné. Vám to samozřejmě nenutím a také nikoho neurážím.

Jan Tichavský

Takové využití vyloženě nahrává půjčování nebo sdílení modelu podle potřeby. Na denní dojíždění menší auto a malou baterií která akorát stačí tam a zpátky (a jak v práci tak doma se může stejně pomalu dobíjet). Potom na těch několik málo cest za rok je ideální si zase půjčit větší vůz s velkým dojezdem, který akorát zvládne ten dojezd třeba s jednou přestávkou na půl hodiny na dobití. Ale stejně se rychle blížíme době kdy takovou cestu zejména po dálnici zvládne sám autopilot bez sledování provozu a může se klidně za jízdy vyspat, třeba na 2x 4 hodiny, s celou rodinou. Nebo klidně 8 až 10 když se zvládne taky nabít sám. To už snad uznáte že je pak celkem jedno jestli přijedete o hodinu později, protože se vyspíte a přijedete odpočinutý a bez stresu z dopravní situace.

Silhan.J

Ty chceš zase za každou cenu vykreslit EV v co nejlepším světle. Furt se tady opakuje argument, že při dlouhé cestě si nabiješ auto a při tom se protáhneš dáš si kafíčko děcka se proběhnou a jede se dál. Jenže takhle to nefunguje. V reálu budeš ty nebo spolujezdec potřebovat na záchod tak zastavíš po dalších 40 minutách začnou řvát děcka, že už je to nebaví a že vlastně taky potřebují na záchod tak opět zastavíš a za další půl hodinu budeš hledat nabíječku a modlit se, aby byla funkční a volná. Takhle se dobelháš dejme tomu do Chorvatska nebo Itálie auto ve městě dáš nabíjet a půjdeš se projít do města v půlce cesty se otočíš a poběžíš k nabitému autu, kde ti vynadají čekající řidiči a ty poté budeš marně bloudit po městě a hledat parkování.
EV má svoje výhody, ale na dlouhé cesty je jako koule u nohy a to autopilot nezmění a do města je zase neekologické.

Ales

Silhan.J
V dnesni dobe pokud mas na teslu tak fakt nejedes na dovolenou pres pul evropy autem. Ale letis letadlem 😉
Btw cim je elektro do mesta neekologicke?

Silhan.J

Co tím proboha myslíš „kdo má na Teslu“. Kolik stojí? 1-3M? vždyť je to obyčejná střední třída 😀 v mizerné kvalitě. Možná tě to překvapí, ale ne každý si představuje dovolenou jako týdenní nicnedělání na pláži. Já bych byl po takové dovolené na sebevraždu. S kamarády jsme během dovolené dali road trip Slovensko, Rakousko, Itálie, Švýcarsko, Německo. A opravdu to nebylo kvůli tomu, že bychom neměli na letenku za pár tisíc.

Ales

Mluvil si o deckach se kteryma se tahnes nekam do chorvatska nebo italie. Tak mi prosimte nepodsouvej neco co jsem nerekl. O zadnym roadtripu jsi nemluvil. To je neco diametrane odlisneho! A neodpovedel jsi mi proc je elektro do mesta neekologicke.

Silhan.J

Jack psal o cestě s dětmi omlouval tím nevýhody EV tak jsem na to reagoval. Ty dva příspěvky se navzájem nevylučují. EV se nehodí ani na road trip ani na cestu z dětmi. Na druhou část jsem zapomněl odpovědět pravda. Ale já opravdu nevidím nic ekologického na autě, které si stejně jako všechny případné náhradní díly necháš dovést ze západního pobřeží obrovskou kouřící lodí. Jestli chce někdo „pomáhat“ planetě tak ať jezdí MHD a není pokrytec.

Jack

Dejte si prosím alespoň tu práci a zadejte si do plánovače cestu do Chorvatska než začnete něco říkat o hledání nabíječek. Jinak byste něco takového nemohl vůbec vyslovit. Jste viděl elektro auto jen na obrázku? Nabíječky jsou každých 20 minut jízdy. Nebo když se vám chce ve spalováku močit, tak běžně okamžitě zastavujete v levém pruhu? Taky asi musíte čekat na benzínku, co? Pane bože, jak vlastně s takovým omezením můžete se spalovákem vůbec žít? To vám jako nevadí? Bych to okamžitě šel automobilce otřískat o hlavu. 😀
Koukněte na toto video. Myslím, že se vás týká více, než si myslíte. https://video.aktualne.cz/ze-sveta/o-skutecnem-svete-nevite-nic-moderator-zlatych-globu-si-utah/r~abbe47c4305411ea82ef0cc47ab5f122/?utm_source=mediafed&utm_medium=rss&utm_campaign=mediafed

Jack

Teď to vidíte moc idealisticky, ale počkejte, až budete mít děti 6-12 let. Budete stavět minimálně každé dvě hodiny. Možná dříve. Ještě budete rád za elektro auto, že si budete moci od nich alespoň na chvíli odpočinout a vymluvit se na nutnost nabíjení. 😀

Petr

Na to s i budu muset ještě pár let počkat (minimálně až mi do tohoto věku dorostou děti :-)). Prozatím ale vím, že cca desetihodinový přejezd Brno – Split nejde rozumně s malými dětmi zvládnout jinak, než přes noc a pokud to má být i bezpečné (relativně), tak na dva řidiče. Moje děti se při zastavení nejpozději do pěti minut vzbudí a určitě víte, že to nebývá zdrojem pohody ve vozidle… Přerušovat cestu cca 2x až 3x na minimálně půlhodinové nabíjení + řešit, kde cestou i v cílové destinaci budu moci auto dobít je aktuálně nepohodlné, ale věřím, že to časem problém nebude.

Jack

Všechno je to spíš o zvyku, než o tom, že elektro auta (samozřejmě myšleno Tesla) mají reálně nějaká omezení. Nebo jsou v praxi minimální. Jde spíše o změnu myšlení, než o omezování se.
I když děti také nezavrhuji, tak je např. všeobecně známo, že všechny děti mají zatím svá omezení, a tak to s nimi na dlouhé cestování zatím neuzrálo. Ale věřím, že časem přijdou modernější verze a problém už to taky nebude. 😀
Vidíte, je jen o úhlu pohledu. Takhle třeba může přemýšlet typický bezdětný. A jsem si celkem jistý, že podobnou “logikou” může být hnán i typický řidič spalováku. 😉

Ivo Janáček

Moje zkušenost je, že maps.google.com přidávají asi tak 15-20% skutečného času, pokud se jede přesně podle předpisů.

Tomas

S Teslou model 3 ujel Bjorn Nyland 1000km za 10 hodin. To už není tak špatný.

Lukáš

A to ještě v Norsku je na dálnici v drtivé většině max devadesátka občas jsou zóny 110. Takže si k tomu v ČR připočtěte průměrně 30 km/h navíc.

Ivo Janáček

Já osobně bych skutečně raději dal přednost to jet pouze 8h bez zbytečné zastávky a se zapnutým tempomatem a asistentem řízení. Po cestě bych byl v pohodě a vcelku odpočatý. Kdo zná tuto cestu a nebo obecně cesty v USA a provoz, tak mi dá jistě zapravdu.

Ale chápu, že jsou lidé, kterým řízení činí větší či menší potíže a ti dávají přednost jízdě s častými zastávkami a pro ně ten rozdíl pak nebude zase tak velký byť finančně se to docela prodraží.

Jack

Ivo, vás by nepřesvědčilo ani kdyby na parametry dal garanci stát a kulaté razítko, že statní inspekce 3x zkontrolovala, že je to skutečně pravda. Stejně byste zase přišel s nějakou “teorií” o tom, že úředníci jsou urči podplacení, váha na které to váží je ošizená atd. atd.
Takže z podstaty věci vás nikdy nic přesvědčit nemůže. Pravda má pro vás stejnou hodnotu, jako největší lež. Záleží jen na tom, jestli to podporuje vaše teorie, nebo ne. Pak i naprostou lež budete hájit, jako by to byla vaše vlastní rodina.
Celé to nemá nic společného s technickými parametry a exaktním měřením, ale jen s psychologií. Jaké jste měl dětství, jak jste vycházel s rodiči a jak se k vám chová vaše okolí. Když se k vám chovali špatně, tak váš názor na svět a tedy i Teslu bude taky špatný. Pokud by se k vám chovali dobře, měl byste alespoň teoretickou šanci vidět svět takový, jaký skutečně je. Takže je to celé jen o vašem vnímání světa. Ale vy si myslíte, že je to vina Tesly. Že Tesla je špatná. Přitom je to jen ve vaší hlavě a problém máte jen sám se sebou. A dokazujete to tu skoro v každém vašem komentáři. Takže mír s vámi. 😉👍

Ivo Janáček

Omlouvám se vám, samozřejmě ve videu je chyba a Tesla to udělá za 6h i se spícím řidičem, který v LV vystoupí odpočatý a svěží. nechápu, že jsem byl tak zaslepen a že jsem to nevěděl ještě dříve, než jsem shlédl toto video.

Pepa

Jsem velký příznivec Ev ale musím se vás zastat. Z elektromobilu zvládne dlouhodobý přejezd celkem slušně Tesla, možná Etron či EQC. Na druhém konci je Nissan Leaf, to už je očistec. Protože nemá chlazení baterie. Viz 1000km testy Bjorna Nylanda, doporučuji. Máte ale pravdu v tom že se spalovakem si udělat přestávku můžete kdežto s Ev prostě musíte. Taky je ale pravda že do 500km to zvládne jakžtakž i ten Leaf a ty megastreky většina lidí dává jednou za rok.

Tomáš Kratochvíl

Nicku Jacku, a vy sem chodíte diskutovat, nebo honit si ego? Vaše výpady proti některým diskutujícím jsou již za hranou úrovně zdejšího webu. Berte to jako mé vlastní pozorování a pouze můj názor.

Jack

Já si sem samozřejmě, chodím honit to ego. Když se z důvěryhodných zdrojů ukáže, že diskutující nemá pravdu, rád ho na to samozřejmě upozorním. Jestli tomu říkáte osobní útok, tak prosím. Ale většinou se to dotkne právě těch, co nemluví pravdu, než těch co pravdu mluví. A všichni známe takové lidi, kteří pravdu považují za osobní útok. Jeden dělá prezidenta a druhý premiéra.
Co se tyče pana Iva, tak teď řekl zjevnou lež, ale jeho další argumentace je jen další zesměšňování a relativizování pravdy. Přesně tak jsem to vidíme od zmiňovaných dvou pánů.
Jestli tady mám nick nebo vlastní jméno na tom něco mění? Když vám ofotím občanku, tak tady taky budu moci každý den pořád dokola říkat nesmysly? Já sem chodím a píšu od prvního měsíce, co tenhle web existuje. Ještě když jste tu vy, ani pan Ivo nebyli a komentáře byly většinu času stále prázdné. A tak se omlouvám, ale už mě jaksi nebaví pořád dokola číst ty lži a negace. Nechápu, proč pak takový lidé vlastně chodí na fanouškovský web, když je na elektro autech (a nejen na nich) všechno špatně. A to že možná dotyční ani neví, že to jsou lži, na věci nic nemění. Obecně se tomu říká FUD. A myslím, že právě patří ke kultuře, že se na takové věci upozorňuje. Ne že se “taktně” mlčí. Protože pak to vypadá přesně, jako ve vládě. Ale to je taky jen moje vlastní pozorování a názor.

lvy

Chybí vám tam jedna zásadní informace a to je konkrétně o jaké lži tady mělo jít.

Jack

Stačí se podívat na začátek toho vlákna.

Cesta co trvá v normálním autě osm a půl hodiny mu trvala 13 hodin

Benzíňákem netrvá trasa 8,5 hodiny, ale minimálně přes 9 hodin. A to ještě přes noc, když není provoz. Typicicky přes den to trvá běžně i 12 hodin.
A Teslou Model 3 to trvá cca o hodinu, max. hodinu a půl déle. Což je “trochu” rozdíl, nemyslíte? Podle Iva je to o o 4,5 hodiny a 53 % delší, než benzíňákem. Ale ve skutečnosti je to delší cca jen o tu hodinu, což je rozdíl nějakých 11-16% v noci, když není provoz. A nebo dokonce jen 8-13% rozdíl přes den. A dovolím si tvrdit, že většina lidí jezdí přes den. Kdyby všichni jezdili přes noc, tak bude větší provoz taky v noci. Takže lež v podobě 3-3,5 hodin. Ale to vám přijde jen jako drobný detail, že?
Navíc bych chtěl vidět borce, co jezdí 12hodinové štreky a ani si nedojde na záchod, nic nejí, nepije atd. Nebo si opravdu každý s sebou vozí zásoby řízku a kanystr vody a nočník? Hlavně aby si mohl “dokázat” že jeho diesel je prostě pořád lepší.
Takže normální člověk stejně alespoň 2x-3x zastaví i se spalovákem. A pak bude rozdíl oproti Tesle opravdu jen pár minut. Ale já vím podle vás VŠICHNI lidi co je znáte jezdí ZÁSADNĚ 12 hodin bez jediného zastavení. A to jasně dokazuje, že Ivo má pravdu. Navíc když v tom videu nikde není vidět, že by ta cesta opravdu trvala 13 hodin. Jen si to Ivo vymyslel. 😀

akuhtr

Myslím, že zásadním problémem na vašem příspěvku je, že jste přešel na rovinu osobních útoků, s konspiračnímy teoriemi o dětství Ivo Janáček.

Tomáš Kratochvíl

Také jsem si všiml, jednoho dne se tu objevil jistý nick Lukáš s navlas stejným projevem, jako předvádíte vy. Po určitém fiasku s jeho znalostí elementární fyziky se náhle rozplynul, “prázdné” místo v diskuzích však statečně vyplnil nick Jack, který zastává stejné názory a “diskutuje” stejným útočným stylem. Pikantním faktem je, že i přes toto nečestné jednání máte potřebu poučovat ostatní na téma “pravda a lež”, mr. Ego.

Jack

To nebyla základní neznalost fyziky, ale nepochopení jak to dotyčný myslí. Když vám někdo řekne, že auto nemůže NIKDY brzdit třeba minutu? Může brzdit třeba hodinu, když na to přijde. Ale je pravdou, že to pak nebude rovnoměrný zpomalený pohyb. Ale brzdit samozřejmě může. A to jsem v zápalu diskuze a pod nesmyslností tohoto argumentu, že to prostě nemůže jít, opomenul. Což bylo trapné a uznal jsem to a taky se veřejně omluvil a omlouvám se za to tedy znovu. Ale podobnou sebereflexi tu u jiných zatím nevidím. Těm psát pořád dokola hovadiny není ani trapné a ještě jsou na to naopak hrdí. A nevím proč bych to měl tolerovat jen proto, že jsem se jednou zmýlil.
A že používám jiný nick? Takže kdybych vám teď ofotil svojí občanku, tak bych tu mohl říkat stejné hovadiny, jako říkají někteří každý den? Já pod tímto nickem vystupuji každý den a celý den. A jedině pod ním. Za to že jsem to měl takto v telefonu uložené pod starým jménem se omlouvám. Ale já přeci taky nevím jestli se skutečně jmenujete Kratochvíl a jestli se nejmenujete ve skutečnosti třeba Novák. A je to vlastně jedno, ne? Ale co není jedno, jestli za 5 minut budete tady pod svým komentářem psát úplně stejný názor pod jiným nickem, aby vás bylo na konkurenta více a vyvolal jste pocit, že máte více pravdu.
Že jsem blbec je možná pravda. Ale to rázem z ostatních blbců dělá automaticky poctivce? Ne, jen to u nich tolerujete, protože jste si na to asi zvykl.

Tomáš Kratochvíl

Já vám dávám to, že asi čtete hodně článků a postujete spousty citací, které napsal někdo jiný. Takže jste “sečtělý”. Já věřím, že je po získání nějaké informace nesmírně důležité, prohnat tuto přes filtr svých dosavadních vědomostí a zkušeností, zhodnotit, jak si nová informace stojí, zapřemýšlet o tom a vytvořit si vlastní názor. Ten pak prezentuji. Čím menší mám vědomosti o fyzikálních zákonech, které popisují realitu, tím slabší je moje schopnost informaci posoudit. Každý jsme na tom s fyzikou nějak, takže určitá skromnost by nám všem měla slušet.
Vy tedy skromný rozhodně nejste, obzvláště s přihlédnutím na to, na jak tenkém ledě jste se ocitnul při použití Newtonovo pohybových zákonů. Když k tomu přidám váš agresivní styl, přecházející až do napadání ostatních, nevidím pro mne důvod brát vás příliš vážně.
Plusové body máte za to, že jste tenkrát uznal svůj omyl. Muselo to být obzvláště těžké, když sem, podle vašich slov, chodíte diskuze “vyhrávat”. Pokud se to dá nazývat vůbec věcí. V diskuzi jsou určité výhry, ale žádná z nich není realizována vaším stylem.
Každý jsme individuální osobnost s vlastním stylem a máme svobodu, tak si myslete a pište co chcete. Zkuste však trochu krotit svoje ego a zdržet se osobních útoků na diskutující. Vašim argumentům to nijak nepřidá, spíše naopak.

Jack

Díky za komentář. Cením si toho.

Jack

Každopádně rozdávat koblihy jen proto, abych se ostatním diskutujícím více zavděčil opravdu nehodám. Když někdo tvrdí, že je slunce zelené a vy ho urazíte tím, že mu vpálíte, že není, tak to z vašeho argumentu lež opravdu nedělá. Jen se stane to, že si ostatní odmítnou připustit pravdu jen proto, že se jich to dotklo. A já osobně odmítám hrát tuto společenskou hru, které je ale založena na faktické lži. Proč? Jen proto, že je to bráno za slušné chování? Když se ale spletu, tak to samozřejmě uznám. Možná jsem snob. To uznávám. Ale jen proto, že mě ostatní nebudou mít rádi, ze slunce zelenou kouli stejně neudělá.
Protože další obor v kterém jsem, jak říkáte (možná) sečtělý je psychologie. A ta ve skutečnosti definuje “naši” pravdu mnohem více, než fyzikální zákony o kterých tu většinou diskutujeme. Když si někdo bude myslet, že je Země placatá, tak pro něho prostě bude placatá. Je to pro něho stejně věděcky dokázaný fakt, jako že tráva je zelená. Ale pak nemáte absolutně žádnou šanci ho jakýmkoliv fyzikálním experimentem přesvědčit o opaku. Takže můj argument s psychologickým profilem určitých osob je založený na stejné sečtělosti, jakou máte vy např. o kosmických raketách. A máte vy pocit, že se někoho dotýkáte, když řeknete, že jeho informace o SpaceX nejsou přesné?
Je to celé jen psychologie. Bereme to za osobní útok, protože si myslíme, že je to osobní útok. Protože jedině technická data jsou považovaná za argument. Ale motivace diskutujícího už ne. Proto jsou podobně vědecky dokázané behaviorální vědy v běžném životě považovány jen za osobní útok. Přitom ve skutečnosti většina diskuzí má jen pramálo společného s tou fyzikou.

Tomáš Kratochvíl

No já právě napíšu, že dotyčného informace nejsou přesné, není to pravda, eventuálně je to nesmysl, hovadina. Někoho se to dotknout může, to neřeším, protože jsem korektní. Vy na mém místě napíšete, že dotyčný lže. Implikujete tím vědomé klamání a to si nemůžete dovolit, hlavně z toho důvodu, že nemáte jak takové osočení ověřit. Buďto nejste schopný/ochotný poznat rozdíl mezi nepravdou a lží, nebo je to záměrné. Nevím, co je horší.

Jack

Všechno je samozřejmě určité zjednodušení. Jednou věc konkrétně vysvětlíte a pak používáte zástupný název, než abyste to v každé větě pokaždé a pořád dokola sáhodlouze vysvětloval. Proto jsem taky psal:

Takže z podstaty věci vás nikdy nic přesvědčit nemůže. Pravda má pro vás stejnou hodnotu, jako největší lež. Záleží jen na tom, jestli to podporuje vaše teorie, nebo ne. Pak i naprostou lež budete hájit, jako by to byla vaše vlastní rodina.

A to že možná dotyční ani neví, že to jsou lži, na věci nic nemění.

A pak když dotyčnému opakovaně dáte několik zdrojů, které jasně dokazují opak, ale on si pořád stojí na svém, tak se to těžko dá považovat za něco jiného, než za lež.
Jedině, že by platilo to, co jsem říkal o té psychologii a že si prostě odmítá připustit, že Země není placatá. Takže buď dotyčný lže, a nebo má nějaký psychický problém, který mu znemožňuje vidět realitu.

Jack

Zkuste si alespoň na vteřinu přestavit, že by to mohla být pravda. A co je pak na pravdě tak urážlivého? Jen to že se to někoho osobně dotýká? Takže když napíšete, že jeho znalosti o SpaceX jsou hovadiny, tak je to v pořádku, i když se to ho z nějakého neznámého důvodu dotkne. Ale když řekněte co si myslíte o jeho psychologickém profilu, tak je to urážka? A argument je jen ten, že je to osobní? I když by to byla čistě náhodou pravda?
A samozřejmě netvrdím, že mám ve všem pravdu. Resp. co je pravda? Když vy řeknete nějakou informaci o SpaceX, kterou psali na Nasaspaceflight tak je to 100% neoddiskutovatelná pravda? Všichni přeci víme, že je to stejně jen určitý názor. Ale který je založený na nějakém exaktním pozorování reality. A tak se to pravděpodobně více blíží realitě, než např. tvrzení, že Elon je marťan. I když ani to nevíme na 100 % že? Takže moje pozorovaní určitých lidí, je samozřejmě taky jen názor. Ale založený na poměrně silných vědeckých faktech. Toť vše. Jestli to někoho uráží, je samozřejmě možné, ale s tím nic nenadělám.

Tedd

Zase klišé o dojezdu, kolik ujela auta v 70tych letech na nádrž, kolik vydržel nabitý mobil před 10ti lety a kolik dnes, kritizovat dojez tedy netřeba, i zde bude vývoj rychle pokračovat a dojezdy prodlužovat.

Silhan.J

To je zase ubohý “argument”. Nevím, jestli jsi si toho všiml, ale oni už nejsou sedmdesátý léta. Kdyby mi chtěl někdo dneska v roce 2020 prodat nebo spíš podle dnešní politiky vnutit auto nebo mobil ze sedmdesátek tak bych ho nakopal do prdele