Aktuality

SpaceX v červenci přijde o přistávací plošiny LZ-1 a LZ-2, jejich náhrada ale ještě není připravená

V příštích několika měsících dojde k přesunům a stavebním akcím na floridském kosmodromu. SpaceX zde totiž opustí přistávací plošiny LZ-1 a LZ-2 a bude si muset postavit nové v prostoru startovních ramp LC-39A a SLC-40. Co ale vedlo SpaceX k tomuto zvláštnímu rozhodnutí? Jak budou nové plošiny vypadat, kde budou umístěny a kdy budeme moci očekávat, že budou použity? To se dozvíte v tomto článku.

Přistání raket Falcon 9 je poměrně běžnou praxí. Povětšinou se záchrana prvních stupňů uskutečňuje na moři, nicméně v případě lehčích nákladů se rakety Falcon 9 vrací rovnou na pevninu. Je to levnější než záchrana stupně na moři a tímto přístupem se navíc uspoří i spousta času, který je obzvlášť drahý vzhledem k tomu, že SpaceX již několikátým rokem navyšuje počet plánovaných startů za rok. Pro přistání na pevninu používá firma celkem tři přistávací plošiny – Landing Zone 4 (LZ-4) se nachází v Kalifornii a zbylé dvě jsou na Floridě. Honosí se označením LZ-1 a LZ-2, přičemž se nachází několik set metrů od sebe v prostoru bývalé startovací rampy SLC-13 na Mysu Canaveral.

Satelitní snímek Landing Zone 1 a 2 po přistání prvního stupně při CRS-13 (Zdroj: DigitalGlobe)

Již od března 2023 je ale jisté, že SpaceX floridské přistávací plošiny opustí. Tehdy totiž americká armáda oznámila, že neprodlouží SpaceX smlouvu o pronájmu startovního komplexu SLC-13, kde se plošiny LZ-1 a LZ-2 nachází, a místo toho jej pronajme firmám Phantom Space a Vaya Space. Co k tomuto kroku americkou armádu vedlo, nebylo tehdy známo, jisté bylo jen to, že SpaceX bude muset hledat nové místo pro přistání svých raket Falcon. V době vydání tiskové zprávy nebyl navíc znám ani termín, kdy SpaceX bude muset tyto přistávací opustit. O dva měsíce později však vyšlo najevo, že pronájem startovního komplexu 13 byl SpaceX prodloužen do července letošního roku. Poté bude muset tuto oblast přenechat novým nájemcům.

Boční stupně prvního Falconu Heavy při přistání na Landing Zone 1 a 2 (Foto: SpaceX)

SpaceX pochopitelně neplánovalo čekat s řešením situace až na vypršení nájemní smlouvy. Už v srpnu 2024 byl proto představen plán, jak vzniklý problém řešit. Na místo původních dvou floridských plošin měly nově vzniknout rovnou tři. Tyto nové přistávací plošiny by byly vybudovány v prostoru stávajících startovních ramp SLC-40 a LC-39A. Celý projekt měl stát přibližně 27 milionů dolarů, přičemž o náklady se měly spravedlivě rozdělit SpaceX a Floridské ministerstvo dopravy. Stavba samotná měla být dokončena do konce roku 2026. Mělo tu vzniknout i 300 pracovních míst s průměrnou roční mzdou 89 000 dolarů. V rámci výstavby se pochopitelně neplánovalo pouze vybetonovat další tři plácky, projekt zahrnoval i zvýšení odolnosti celé stavby, což znamená strukturální vylepšení, modernizace protipožární ochrany či zmírnění dopadů na životní prostředí. Všechny tyto úpravy měly SpaceX následně umožnit i zvýšení kadence startů raket Falcon 9 a Falcon Heavy.

Plánované umístění nových přistávacích plošin v prostoru rampy LC-39A:

Plánované umístění nových přistávacích plošin v prostoru rampy LC-39A (Zdroj: SpaceX)
Plánované umístění nových přistávacích plošin v prostoru rampy LC-39A (Zdroj: SpaceX)

Než si ale nové plány SpaceX představíme, bude dobré si říci několik slov o nových armádních nařízeních. Armádní síly se totiž rozhodly zavést novou politiku, podle které mají společnosti plánující opakovaně využívat své rakety, provádět přistání nosiče v prostoru téže startovní rampy, ze které raketa vzlétla. Cílem tohoto opatření je minimalizovat dopad startovních operací na aktivity jiných firem. Zkrátka a dobře, pokud SpaceX odstartuje z rampy LC-39A, přistání prvního stupně se rovněž musí uskutečnit na rampě LC-39A a přistání na plošině v prostoru SLC-40 u takové mise nepřichází v úvahu. Toto opatření je tedy nejspíš i tím pravým důvodem, proč bylo SpaceX nuceno opustit prostor startovního komplexu 13.

Jedna z původně zvažovaných variant umístění dvojice nových přistávacích plošin na rampě SLC-40 (Zdroj: SpaceX)

Nyní už ale k samotným plánům SpaceX. Dvě nové přistávací plošiny plánuje firma vybudovat severně od startovní rampy LC-39A. Důvod proč by měly být dvě, je pochopitelný, čas od času totiž SpaceX pro vynášení nákladů používá rakety Falcon Heavy, jejichž boční stupně se povětšinou snaží i zachránit. Třetí přistávací plocha je plánována severozápadně od rampy SLC-40. Mimochodem, dle všeho SpaceX původně zamýšlelo i zde postavit dvě rampy, nicméně návrh na stavbu čtvrté rampy byl zamítnut.

Pozice nové přistávací plošiny v prostoru rampy SLC-40 na Mysu Canaveral (Zdroj: SpaceX)

Aby tyto plány SpaceX mohly být povoleny, musí projít schvalovacím řízením. Navíc se nejedná o jediný návrh, ale dva, pro každou startovní rampu zvlášť. Pokud jde o rampu SLC-40, zde budou mít hlavní slovo Federální úřad pro letectví (FAA), NASA, pobřežní stráž a americké letectvo. O rampě LC-39A bude naproti tomu rozhodovat pouze samotná NASA, neboť se nachází v jejím Kennedyho kosmickém středisku. Schvalovací řízení ale komplikuje několik dalších okolností. SpaceX chce totiž nejen postavit nové přistávací rampy, ale požaduje i schválení vyššího počtu startů z floridských ramp. Pokud jde o startovní komplex SLC-40, zde by měl počet startů vzrůst až na 120 ročně. Jde o ohromující číslo, zvlášť když vezmeme do úvahy okolnost, že v roce 2020 zde SpaceX mělo povoleno pouze 50 startů a v roce 2024 se počet navýšil pouze na 70. Počet startů by měl vzrůst i v prostoru LC-39A v Kennedyho kosmickém středisku, a to na 36. Předpokládali byste patrně, že firma požádala i o navýšení počtu přistání na pevnině, opak je však pravdou. Návrhy zmiňují, že v prostorách rampy SLC-40 by SpaceX chtělo uskutečnit 34 přistání ročně, v případě LC-39A pak čísla hovoří o 20 přistáních. V tomto případě však SpaceX žádá pouze o totéž, co mělo povoleno doteď, tedy celkem 54 přistání na rampách LZ-1 a LZ-2. Pro doplnění dodávám, že za loňský rok dosedlo na Floridě celkem 17 prvních či bočních stupňů raket Falcon 9 a Falcon Heavy, v tomto ohledu má tedy SpaceX značné rezervy a žádné navýšení nepotřebuje.

Plánovaný nárůst startovních aktivit s sebou pochopitelně přináší i negativa. Pokud jde o starty, znamená to zvýšení zátěže na mořské živočichy a jejich místa výskytu. Navýšení počtu startovních operací bude také znamenat častější uzavírky leteckého a lodního provozu, což dotčené společnosti pochopitelně nelibě nesou. Poměrně značný problém může přinést i samotné přistávání prvních stupňů, inu sonický třesk není nic příjemného, zvlášť, když se bude odehrávat častěji než doposud.

Pokud jde o úřad FAA, ten zveřejnil letos v březnu své předběžné vyjádření k návrhu SpaceX týkajícího se rampy SLC-40. Úřad uvedl, že zvýšení startovních aktivit SpaceX nebude mít za následek významný vliv na pozemní či mořské živočichy a ani nebudou tyto aktivity generovat významné zvukové efekty. Dopředu bych rád řekl, že nejde o žádné definitivní rozhodnutí, neboť až do 15. května bude úřad sbírat názory a komentáře všech zainteresovaných stran, které už dnes nejsou v žádném případě lichotivé. Jak jsem již dříve naznačil, na žádost SpaceX nelibě pohlížejí ochránci přírody, rybáři, lovci krevet a své názory vyjadřují i samotní občané.

Přistav Port Canaveral, který bude ovlivněn navýšením startovních aktivit SpaceX (Foto: Visit Space Coast)

Mám-li nyní být upřímný, zdá se, že jde o poměrně komplikovanou situaci, která ovlivní jak startovní operace SpaceX, tak i život řady běžných občanů či dalších zainteresovaných organizací. Dopředu tedy nelze předjímat jakékoliv rozhodnutí, které úřady učiní. V současnosti mi navíc není znám jakýkoliv termín, kdy by měla být uskutečněna rozhodnutí týkající se rampy SLC-40 či startovního komplexu LC-39A. Zdá se však, že zde přeci jen existuje určitá naděje, že se vše odehraje dle plánů SpaceX. V loňském roce totiž firma žádala o navýšení počtu startů na Vandenbergově základně v Kalifornii z 36 na 50 startů. Rozhodnutí nebylo jednoduché, i zde se ozývaly silné hlasy proti, nicméně s pomocí armády se firmě v listopadu podařilo dosáhnout schválení její žádosti. Mimochodem, zde se SpaceX navíc nemuselo nikterak potýkat s přesunem přistávací rampy, protože přistávací plošina LZ-4 se nachází ve stejném prostoru jako startovní rampa SLC-4E. Ani v Kalifornii však vlastně není hotovo, protože jen co se rok s rokem sešel, SpaceX se rozhodlo navýšit počet startů z Vandenbergovy základny na rovných sto. Navíc plánuje do startovních operací zapojit i nově pronajatou rampu SLC-6, což bude znamenat úpravu stávajících startovních prostor a vybudování zbrusu nové přistávací rampy.

Fotka přistávací plošiny LZ-4 (Foto: SpaceX)

Prozatím to tedy vypadá tak, že SpaceX už letos v červenci přijde o přistávací plošiny na Floridě a do dokončení výstavby nových bude při přistání odkázáno pouze na autonomní plovoucí plošiny. Může to tedy znamenat určité zpoždění pro znovupoužití prvních stupňů raket Falcon 9 či bočních stupňů Falconů Heavy. Není však vyloučeno, že se SpaceX pokusí o nějakou domluvu s novými nájemci plošin LZ-1 a LZ-2. Noví uživatelé ramp totiž neplánují zahájit starty z Floridy dříve než v roce 2026.


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!

Zobrazit komentáře

  • Problém je v tom, že schvalování řeší až letos, když všechny informace měly už loni a předloni. Trochu zaspali. Navíc měli zvlášť řešit stavbu nových přistávacích ploch a zvlášť navýšení startů.

    • Nezačali to řešit až letos. Jen to prostě všechno trvá dlouho.

  • Konečně nějaký reálný problém pro Muska. Snad je konec jeho šaškovaní kolem Trumpa. Prý je tak extrémně nepopulární jak u Američanů, tak u republikánů, že už se s ním Trump nechce veřejně stýkat. Asi už i republikáni začínají chápat, že DOGE byla katastrofa
    Musk by se prostě měl věnovat svým firmám a projektům a přestat blbnout.

    • Ty taky skočíš na každou blbost, kterou ti předhodí, co? :)
      Ještě nedávno sis myslel, že Musk je nacista a úplně jsi ignoroval, že má židovskou přítelkyni :)

      • Tak ani ten ,,najznámejší" nacista nemal ďaleko ku Židom, ale to už je jedno, neriešte tu zas takéto zbytočnosti. :D

        Skôr ma zaráža počet štartov a čo všetko idú budovať, ako keby vôbec do budúcnosti nerátali so starship :D prečo asi :D nakoniec jej vývoj bude trvať dlhšie ako vývoj SLS ktorú mala nahradiť

        • Vývoj SLS trval 11 let, ale je potřeba si uvědomit, že prapočátky sahají někdy před rok 1980, protože z STS jsou převzaty jak motory, tak pomocné motory SRB, tedy reálně jen vzali starý hardware, tak trochu ho oprášili, aby se neřeklo a nalepili to na novou nádrž. Tedy v praxi vývoj minimální, náklady maximální, účel splněn. Navíc se bavíme o Block 1, na Block 1B asi ani nedojde, protože došly peníze. Srovnávat tedy s SHS je poněkud trapné.

          • Pokud přijmeme myšlenku, že prapočátky Antaresu sahají z důvodu použití renovovaných motorů NK-33 před rok 1970 a jen na ně nalepili novou nádrž, pak ano, prapočátky SLS obdobně sahají před rok 1980.

            S centrálním stupněm rakety SLS je to podobné tomu přirovnání, které napsal pan Moze. Vnější nádrže pro raketoplány totiž vyráběl Lockheed Martin. Po ukončení výroby byli všichni zaměstnanci propuštěni. Kontrakt na výrobu centrálních stupňů pro SLS získal Boeing proto, že Lockheed Martin obdržel kontrakt na výrobu kabin lodí Orion.

            Výrobní linky pro SLS ovšem nebyly zachované tak, jak pan píše Moze. Zachován byl výrobní závod a k němu byla přistavěna nová výšková budova č. 115. Vnější nádrže raketoplánu byly svařovány v horizontální poloze v hlavní budově č. 103, takže bylo možné svářet několik nádrží najednou. Pro svařování centrálních stupňů (CS) a horních stupňů EUS pro SLS bylo ve výškové budově 110 postaveno nové svařovací zařízení VAC.

            Rozhodnutí o postavení jediného VAC však mělo za následek, že kyslíková nádrž CS čekala na dokončení svařování vodíkové nádrže CS, ověřovací vodíková nádrž EUS čekala na dokončení svařování kyslíkové nádrže CS atd.

            Všechny "staré věci" pro Artemis IV už jsou připravené (motory RS-25 byly renovovány, segmenty SRB byly naplněny palivem). Čeká se na "nové věci", u nichž ale je úzkým hrdlem VAC. Nedokončená kyslíková nádrž pro CS-3 čekala ve VAC celý rok na svoji spodní kupoli, která byla v nástroji CDWT svařena chybně (vinou chybného seřízení CDWT byla o něco větší) a musela se upravovat. Místo toho, aby výroba nádrží pro Artemis IV pokračovala paralelně v (neexistujícím) VAC-2, se v továrně začaly hromadit válcové díly pro nádrže CS-4 (přednost dostala ověřovací vodíková nádrž pro EUS a kvalifikační vodíková nádrž pro EUS). Z tohoto důvodu dosud nebyly nádrže pro CS-4 (tj. pro Artemis IV) vyrobené.

            Peníze na Block 1B nedošly. Jen je navrženo jejich přesměrování na jiné pilotované průzkumné projekty.

          • Neviem, či ste už skúšali namontovať nový náhradný diel na niečo staršie, nech sa snažíte akokoľvek, sú tam rozdiely a chce to kde tu upraviť

            Základ síce je z technológií raketoplánov, no je úplne zmenený, zachovali si tak akurát výrobné linky, dopravné prostriedky a preto aj rozmery, koniec koncov upraviť niečo hotové trvá dlhšie ako to navrhnúť znova od nuly :D odporúčam vyskúšať,

            Naposledy som tak chcel prerobiť starý bicykel na elektro, nakoniec som sa dopočítal ku tomu , že to vyjde drahšie a ešte si zožeriem nervy, takže nový je lepšie riešenie,

            alebo iné prirovnanie, skúste sa opýtať programátora aké to je po niekom inom prerábať software, v práci sme mali všetok od jedného pána , ten zomrel a jeho syn normálne povedal, že sa v tom nebude hrabať, že on má vlastný a to bude rýchlejšie a lacnejšie, veľa vecí by ani nedokázal zmeniť

        • ...a nebo budou stále náklady, na které bude stačit F9? Na silnicích nám také jezdí různé velikosti nákladních aut a dává to smysl...

          • Rôzne veľkosti kvôli rôznym nákladom (finančným) pokiaľ ma pamäť neklame, slubovali štarty lacnejšie ako falcon9, takže okrem pilotovanych letov to nemá ekonomický zmysel :D

Sdílet

Aktuální články

Fotky prodlouženého krytu FH, Starbase oficiálně městem, letadla ve službách SpaceX a další novinky

V souhrnu novinek o SpaceX si posvítíme na akvizici krachující společnosti Akoustis Technologies, podíváme se…

27. 5. 2025

Neuralink už má 5 uživatelů svého mozkového implantátu! Zrakové protézy bude zřejmě testovat v Saudské Arábii

Elon Musk v nedávném rozhovoru na konferenci Qatar Economic Forum 2025 v Doha prozradil, že…

25. 5. 2025

Neuralink bude svá rozhraní implantovat i na Blízkém východě

Neuralink dále rozšiřuje své pole působnosti – tentokrát do Spojených arabských emirátů, konkrétně do jejich…

17. 5. 2025

Satelitní připojení Starlink používá stále více uživatelů za jízdy, třeba i při automobilových závodech

Satelitní konstelace Starlink slouží nejen domácnostem, ale také řadě lidí, kteří potřebují vysokorychlostní internet za…

13. 5. 2025

Práce v Neuralinku, 2. díl – Specialista pro péči o zvířata

První pracovní pozicí, na kterou se podíváme v rámci našeho seriálu o práci v Neuralinku,…

11. 5. 2025

Na Novém Zélandu už poslali milion textových zpráv pomocí Starlinku DTC, v USA pokračuje testování

Direct to Cell je služba přímého spojení telefonů s družicemi Starlink. První zemí, kde tata…

6. 5. 2025