Témata

Block 5 je podle Muska “verze 7” – čím se jednotlivé verze liší?

Elon Musk nedávno na Instagramu vysvětlil, že současné přistávací nohy jsou znovupoužitelné, ale musejí být pokaždé znovu natřeny. Vylepšené nohy budou mít stejný tvar, ale bude snazší je znovu použít. To není samo o sobě žádná velká novinka, jenže Elon zároveň dodal, že Falcon 9 Block 5 je vlastně 7. verzí této rakety. Jelikož už takhle byl ve značení raketových variant pořádný zmatek, zkusíme si teď vyjasnit, jak se to tedy s těmi verzemi a bloky vlastně má.

Už dříve jsem informoval o tom, že označení “Block” nenahrazuje původní systém “verzí” v1.0, v1.1 apod. Blocky jsou ve skutečnosti podvariantami těchto hlavních verzí. SpaceX používalo označení “Block” v podstatě už od začátku vývoje Falconu 9, ale veřejně jsme se o nich dozvěděli až relativně nedávno. Diskutéři na Redditu nyní na základě Muskova prohlášení o 7. verzi Falconu 9 dali společnými silami dohromady seznam verzí, který by snad mohl odpovídat Muskovu systému značení, ale raději jej berte s rezervou. Nicméně i tak je to přinejmenším zajímavý pohled na historii Falconu 9.

Poznámka: Jelikož Falcon 9 v1.1 má podle neoficiálních (ale údajně spolehlivých) informací 2 Blocky, verzí je celkem 8. Objevila se tedy teorie, že Musk v tomto názvosloví vůbec nepočítá s v1.0. Tomu nahrává například skutečnost, že současný systém číslování prvních stupňů B10XX se také používá až od v1.1. Je tedy možné, že Musk úplně první Falcony 9 považuje za jakousi “verzi 0”. Zároveň v nedávném tweetu Elon psal, že k prodloužení horního stupně došlo jen jednou, i když to bylo dvakrát, pokud počítáme od v1.0 (ale tenhle argument mi přijde dost slabý). Těžko říct, kde je pravda, každopádně zde v článku najdete seznam, kde je pro kompletnost uvedena varianta v1.0 jako “verze 0”.

Verze 0: Falcon 9 v1.0
  • První verze Falconu 9
  • Motory Merlin 1C byly uspořádané do čtverce
  • Zajímavostí je, že u této verze proběhly experimenty se záchranou prvního stupně pomocí padáků
  • U této verze se plánovala prodloužená podvarianta Block 2, která by měla vylepšené motory Merlin 1C+ a na druhém stupni by měla manévrovací trysky Draco z lodi Dragon. Block 2 však nikdy neletěl a přešlo se rovnou na v1.1.
Čtvercové uspořádání motorů u Falconu 9 v1.0 (Foto: SpaceX)
Elon Musk před mezistupněm Falconu 9, ve kterém jsou vidět přistávací padáky (Foto: Jonas Fredwall Karlsson // Vanity Fair)
Falcon 9 v1.0 během příprav v hangáru SLC-40 (Foto: SpaceX)
Mise CRS-2, poslední let Falconu 9 v1.0 (Foto: NASA)
Verze 1 a 2: Falcon 9 v1.1 Block 1 a Block 2
  • Vylepšené motory Merlin 1D uspořádané do kruhového octawebu, prodloužené oba stupně, vylepšená avionika, zjednodušený systém pro oddělení stupňů
  • První pokusy o přistání  – některé mise disponovaly přistávacími nohami a roštovými kormidly
  • První varianta, která letěla s aerodynamickým krytem (všechny předchozí mise nesly loď Dragon)
  • Není jasné, čím přesně se liší Block 1 a Block 2
  • První mise: CRS-3
  • Poslední mise: Jason-3
Motory Merlin 1D zasazené do kruhové konstrukce zvané octaweb (Foto: SpaceX)
AsiaSat 8 – Falcon 9 v1.1 bez nohou (Foto: SpaceX)
Detail nových přistávacích nohou před misí CRS-3 (Foto: SpaceX)
Starý typ roštových kormidel (Foto: SpaceX)
Verze 3: Falcon 9 Full Thrust (v1.2) Block 1
  • Prodloužený druhý stupeň a mezistupeň, přechod na podchlazené pohonné hmoty, vyšší tah a delší tryska vakuového Merlinu, vylepšené nohy a octaweb
  • První varianta, s kterou bylo úspěšně provedeno přistání spodního stupně
  • Mise: Orbcomm-2 a SES-9
První Falcon 9 varianty v1.2 během příprav na misi Orbcomm OG2-2 (Foto: SpaceX)
Historicky první přistání prvního stupně rakety Falcon během mise Orbcomm-2 v prosinci 2015 (Foto: SpaceX)
Historicky první zachráněný stupeň z mise Orbcomm-2 v hangáru u rampy LC-39A (Foto: SpaceX)
Raketa Falcon 9 před startem mise SES-9 (Foto: SpaceX)
Verze 4: Falcon 9 Full Thrust (v1.2) Block 2
  • Neznámá vylepšení
  • První úspěšné přistání spodního stupně na mořské plošině proběhlo s touto variantou
  • První znovupoužití proběhlo u stupně této varianty (CRS-8 → SES-10)
  • Mise: CRS-8 až JCSAT-16.
Zachráněný první stupeň Falconu 9 na plovoucí plošině při misi CRS-8 (Foto: SpaceX)
První stupeň Falconu 9 během testování v McGregoru před misí SES-10 (Foto: SpaceX)
Start mise SES-10 (Foto: SpaceX)
Stupeň z mise SES-10 se vrací do přístavu. (Foto: Mike Seeley)
Verze 5: Falcon 9 Full Thrust (v1.2) Block 3
  • Neznámá vylepšení
  • První mise: Amos-6 / Iridium-1
  • Poslední mise s novým stupněm: Formosat-5
Výbuch Amos-6 během příprav na rutinní statický zážeh (Zdroj: US Launch Report)
Start rakety Falcon 9 během mise Iridium-1
Falcon 9 při vztyčování před misí Intelsat 35e (Foto: Robin Seemangal)
Stupeň č. 38 po přistání na plošině JRTI při misi Formosat-5 (Foto: SpaceX)
Verze 6: Falcon 9 Full Thrust (v1.2) Block 4
Start CRS-12, první mise s raketou typu Block 4 (Foto: SpaceX)
Znázornění rozdílů mezi raketami z misí NROL-76 (vlevo) a SES-10 (vpravo)
Start NROL-76 (Foto: SpaceX)
Stupeň č. 39 po přistání na LZ-1 během mise CRS-12 (Foto: SpaceX)
Verze 7: Falcon 9 Full Thrust (v1.2) Block 5
  • Značně vylepšená a potenciálně finální varianta rakety Falcon
  • Mezi vylepšení patří sklopitelné nohy (tvar však bude zhruba stejný), znovupoužitelná tepelná ochrana mnoha prvků rakety, výkonnější Merliny s vylepšenými turbočerpadly, titanová kormidla, vylepšený heliový systém a mnoho dalších změn
  • I když má být Block 5 poslední verzí raket Falcon, Elon Musk mluvil ještě o několika změnách, které by mohly být v budoucnu potenciálně implementovány. Zmínil například další prodloužení druhého stupně nebo větší aerodynamický kryt.
  • První mise: Bangabandhu-1
První stupeň typu Block 5 během testování v McGregoru v únoru 2018 (Foto: Gary Blair / NSF)
Detail nových roštových kormidel, která umožní snazší znovupoužitelnost Falconu (Foto: SpaceX)
400. exemplář Merlinu 1D v nejnovější variantě Block 5 (Foto: SpaceX)
Zátěžové testování přistávací nohy typu Block 5 (Foto: /u/KristnSchaalisahorse)

Do zvláštní kategorie pak spadá vylepšený aerodynamický kryt, který byl poprvé použit při misi Paz. Ten je mírně širší, lehčí, levnější na výrobu a také je lépe uzpůsoben pro přistání na padáku. Jeho vývoj a použití však nesouvisí s konkrétní variantou Falconu.

Za zmínku stojí ještě heliový systém, který SpaceX po nehodě Amos-6 vylepšilo, aby už k podobnému selhání nedošlo. NASA si však pro případ, že by se tato vylepšení v rámci Blocku 5 nakonec neosvědčila, zaplatila experimentální vývoj heliových nádob z Inconelu. Ty představují jakýsi záložní plán. Nevýhodou však je, že vzhledem k jejich vysoké hmotnosti by jejich použití vyžadovalo dodatečné strukturální změny Falconu.

Jak vidíte, ve značení variant raket Falcon je pořádný zmatek a Musk tomu rozhodně nepomáhá tím, že každých pár měsíců přijde s novým názvoslovím. Block 5, Falcon 9 2.5, verze 7… to jsou všechno názvy, které použil pro ten samý typ rakety. Doufejme, že v případě BFR budou ve SpaceX přistupovat k názvosloví zodpovědněji. 🙂

Zdroje: Reddit, The Climate Gap

Zobrazit komentáře

  • Na druhé fotce u verze 0 jsou pěkně pohromadě všechny tři mozky, díky kterým Falcon 9 vůbec stojí, díky kterým letí a díky kterým poté opět stojí. Hlavní počítač, záložní počítač a Elon. :)

  • To mě také napadlo, já vím, že to V, je jako verze. Ale připadá mi to trochu podezřelé. 😶😶😶 Nevíte někdo, jestli není Elon fanoušek Wernera von Brauna ?

  • A to nás ještě čeká block 5.1, tj vylepšení pro FH. :-). Pokud se nepletu.
    Jinak já osobně se v tom trošku orientuju taktéž až od blocku 3. Ještě bych Elonovi připomněl, že používat v Evropě spojení V2 není opravdu nejšťastnější nápad.

      • Ja to chapu, a nejak s tim problem nemam, a vsechny soucasne rakety jsou derivaty V2. Ja jen, ze se uvadelo, ze se proto prejmenoval Dragon v2 na Dragon 2:-)

  • Super shrnutí, ale ten Muskovo výstup v té japonské televizi byl opravdu strašný.😥😥😥😥

Sdílet

Aktuální články

Internet od Starlinku začíná pronikat také na železnice, nasazení zvažují dokonce i České dráhy

Dnešní přehled novinek o síti Starlink věnujeme využití této satelitní služby na železnici. Patrně vás…

18. 5. 2024

Průběh klinické studie Neuralinku očima prvního uživatele implantátu N1, objevil se problém s elektrodovými vlákny

Neuralink na svém blogu zveřejnil příspěvek shrnující dosavadní průběh klinické studie z pohledu prvního uživatele…

16. 5. 2024

Neuralink zveřejnil shrnutí dosavadního průběhu klinické studie PRIME

Neuralink na svém blogu zveřejnil příspěvek, ve kterém shrnuje aktuality kolem své první klinické studie.…

12. 5. 2024

SpaceX představilo nový skafandr pro výstupy do volného prostoru, bude poprvé použit na misi Polaris Dawn

Veřejnosti byl představen nový skafandr SpaceX určený k výstupům do volného prostoru, který bude poprvé…

11. 5. 2024

První uživatel neurálního rozhraní Neuralinku zveřejnil své další plány, chce být o dost otevřenější

Noland Arbaugh, první lidský uživatel neurálního rozhraní Neuralinku, se nedávno na X podělil o své…

6. 5. 2024

Starlink si na paluby lodí instalují další námořní společnosti a dokonce i velký rival Elona Muska

Řady uživatelů sítě Starlink se stále rozrůstají a my se dnes vrátíme na mořskou hladinu.…

5. 5. 2024