Aktuality

Elon Musk představil vizi kolonizace Marsu a novou generaci Starship, letět na rudou planetu má už příští rok

Elon Musk tento týden ve Starbase představil plány SpaceX ohledně dalšího vývoje Starship a také letů na Mars, které by mohly začít už příští rok. Musk dále prozradil podrobnosti o budoucích generacích Starship a Super Heavy, které budou větší a zároveň výkonnější díky pokročilejším motorům Raptor 3. Příští verze Starship a Super Heavy by měla mít premiéru koncem tohoto roku a umožní orbitální tankování, které je potřeba pro lety na Měsíc a Mars. Musk dále nastínil celkovou vizi SpaceX ohledně postupné kolonizace Marsu.

Prezentace se zřejmě konala 28. května ve Starbase v den startu deváté testovací mise Starship. Původně měla být vysílána živě pro veřejnost, ale přenos byl nakonec zrušen a ve čtvrtek byl na síti X pouze vydán záznam. Na YouTube je k dispozici také neoficiální zkrácená verze s vystřiženými odmlkami nebo verze s českým dabingem vytvořeným pomocí umělé inteligence.

Šéf SpaceX v úvodu prezentace mluvil o základně Starbase v Texasu, která se za posledních 5 let neskutečně rozrostla a aktuálně byla oficiálně vyhlášena městem. Pracují zde tisíce lidí na výrobě a testování Starship a tempo zde rozhodně nezpomaluje. Musk uvedl, že ve Starbase je momentálně možné vyrobit jednu Starship každé 2–3 týdny, ale vzhledem k neustálým změnám a vylepšováním návrhu (viz dále) jich je obvykle vyráběno méně. Dlouhodobým cílem je pak vyrábět tisíc lodí ročně neboli tři denně. SpaceX kvůli tomu ve Starbase staví obří výrobní halu Gigabay, která bude jednou z největších budov na světě. Podobná budova pak vznikne také na Floridě, kde je připravována rampa LC-39A pro starty Starship. Tisíc lodí ročně je v kontextu kosmonautiky bezprecendentní, ale Musk poukázal na to, že Airbus nebo Boeing vyrábějí podobný počet letadel, což jsou srovnatelné stroje z hlediska velikosti a komplexnosti, takže taková výrobní kadence je podle něj dosažitelná.

Podoba budované výrobní haly Gigabay ve Starbase (Zdroj: SpaceX)

Hlavním tématem prezentace byla kolonizace Marsu, což je dlouhodobý cíl, s kterým bylo SpaceX v roce 2002 založeno. Elon Musk zopakoval, že něco takového je možné pouze se spolehlivými a rychle znovupoužitelnými raketami, bez kterých by byla doprava nákladu a lidí na Mars neekonomická. NASA momentálně dokáže dopravit na rudou planetu tunu nákladu za zhruba miliardu dolarů. Tuto cenovku je potřeba mnohonásobně snížit, aby bylo na Mars možné dopravit milion tun užitečného nákladu, který je podle Muska potřeba na vybudování soběstačného města. Cílem obří rakety Starship je právě ono snížení nákladů na vesmírnou dopravu na zlomek současných cen díky kompletní znovupoužitelnosti.

Start deváté testovací mise Starship (Foto: SpaceX)

Aktuální devátá testovací mise Starship už úspěšně demonstrovala znovupoužití Super Heavy neboli prvního stupně rakety. Prototyp B14 poprvé letěl letos v lednu na sedmé zkušební misi, během které byl úspěšně zachycen rameny zpět na startovní rampě. O pouhé 4 měsíce později odstartoval nosič B14 znovu na deváté misi, přičemž 29 z 33 motorů na raketě bylo původních a jeden z nich dokonce letěl už potřetí. SpaceX na základě tohoto prvního znovupoužití získalo mnoho cenných dat ohledně toho, která místa na raketě je potřeba zesílit nebo upravit, aby u nich nedocházelo k opotřebení a proces znovupoužití byl výhledově zcela bezúdržbový. Cílem je se zachycenou raketou letět v podstatě ihned znovu, jen s minimální kontrolou mezi starty. Ponaučení a data z dosavadních testovacích misí Starship byla zohledněna při návrhu příštích generací Starship a Super Heavy, jejichž znovupoužitelnost má být snazší.

Již použitý nosič Super Heavy B14 během startu deváté testovací mise Starship (Foto: SpaceX)

Raketa, která letěla na aktuální testovací misi, se skládala z lodi Starship druhé generace a nosiče Super Heavy první generace (někdy je však označován jako druhá generace, asi kvůli sjednocení se značením lodi). SpaceX už však chystá dvě další generace. Verze 3 by měla mít premiéru už koncem tohoto roku, bude mírně vyšší než současná generace a hlavními změnami bude použití vylepšených motorů Raptor 3 a upravený mezistupeň. Ten je v současnosti po oddělení stupňů (hot staging) odhazován, zatímco u příští verze bude pevnou součástí Super Heavy. Novou podobu mezistupně bylo možné vidět během prezentace vedle pódia, neboť první exempláře strojů nového typu už jsou ve výrobě. Dalšími změnami u příští generace Super Heavy je snížení počtu roštových kormidel ze čtyř na tři (navíc mají nový tvar) a také přidání tepelné ochrany na spodní části rakety.

Nová podoba mezistupně na třetí generaci Super Heavy (Zdroj: SpaceX)
Upravený tvar a počet kormidel na nové generaci Super Heavy (Zdroj: spaceX)

Motorová sekce nové Super Heavy navíc bude vypadat dost jinak, neboť Raptory třetí generace mají choulostivé komponenty integrované a celkově jsou motory odolnější, a tak nepotřebují vnější ochranné okrytování. Tím se na každém motoru ušetří celá jedna tuna hmotnosti. To v kombinaci s vyšším tahem Raptoru 3 povede k navýšení nosnosti Starship na nízkou oběžnou dráhu na 200 tun, a to při plné znovupoužitelnosti. Pokud by obě části rakety letěly na jedno použití, nosnost by byla kolem 400 tun.

Motor Raptor 3 v atmosférické i vakuové variantě (Zdroj: SpaceX)
Nová generace Super Heavy s motory Raptor třetí generace (Zdroj: SpaceX)

Třetí generace Starship navíc bude první verzí schopnou orbitálního dotankování, které je potřeba pro lety na Měsíc či Mars. Musk oznámil, že SpaceX začne testovat přečerpávání pohonných látek na oběžné dráze mezi loděmi Starship příští rok. Představuje to zpoždění oproti dřívějším plánům, podle kterých to mělo být už letos.

Lodě Starship během orbitálního dotankování (Zdroj: SpaceX)

Orbitální tankování je klíčové nejen pro lety na Mars, ale také pro lunární mise programu Artemis, při kterých bude varianta Starship označovaná HLS dopravovat astronauty NASA na povrch Měsíce. Demonstrační přistání na lunárním povrchu bylo v plánu na letošek, ale to se evidentně nestihne. Ostré přistání s astronauty v rámci mise Artemis III je však zatím stále plánováno na rok 2027.

Starship HLS, kterou SpaceX vyvíjí pro NASA, bude dopravovat astronauty Artemis na povrch Měsíce (Zdroj: SpaceX)

SpaceX zároveň chystá ještě čtvrtou generaci Starship, která bude ještě výrazně vyšší kvůli zvětšení nádrží. Dosáhne tak celkové výšky 142 metrů oproti současným 121 metrům. Další velkou změnou bude také přidání tří vakuových motorů na loď Starship, která tak bude vybavena celkem 9 Raptory. Zatím však nevíme, kdy tato generace Starship začne létat.

Současná podoba Starship a dvě nové generace (Zdroj: SpaceX)

Jak již bylo zmíněno, SpaceX vyvíjí stále pokročilejší a výkonnější verze Starship primárně za účelem umožnění levných letů na Mars. Optimální příležitosti pro cesty na Mars nastávají vzhledem k pohybu planet každých 26 měsíců. Příští taková příležitost se naskytne na konci příštího roku, konkrétně v listopadu/prosinci. Elon Musk na prezentaci prohlásil, že SpaceX se pokusí v tomto termínu vyslat první loď Starship na Mars bez posádky, pokud se včas podaří zprovoznit dotankování na oběžné dráze. Jedná se o ambiciózní plán a Musk odhaduje 50% šanci, že se v roce 2026 podaří odstartovat k Marsu.

Vizualizace brždění Starship o marsovskou atmosféru (Zdroj: SpaceX)

Pokud se to stihne, Starship by měla na palubě humanoidní roboty Tesla Optimus, které budou provádět průzkum a připravovat zázemí pro přílet lidí. Za předpokladu, že první mise budou úspěšné a lodě v roce 2027 bezpečně přistanou, lidé by mohli být vysláni na Mars už během následujícího okna (2028) nebo toho dalšího (2030), aby se začalo s budováním nezbytné infrastruktury.

Robot Tesla Optimus a loď Starship na povrchu Marsu po přistání v roce 2027 (Zdroj: SpaceX)

Plán SpaceX počítá s dramatickým zvyšováním počtu letů na Mars během každého startovacího okna, s konečným cílem posílat ze Země stovky nebo tisíce lodí při každém přiblížení Marsu. Elon Musk odhaduje, že ke zřízení soběstačné civilizace na povrchu Marsu bude potřeba tam dopravit přibližně milion tun nákladu nebo i více. Tento cíl je zásadní, aby marsovská kolonie mohla přežít, i kdyby z jakéhokoli důvodu přestaly přicházet dodávky ze Země. V současné době je vedoucím kandidátem na místo přistání oblast Arcadia, vybraná na základě faktorů, jako je blízkost ledu pro získávání vody a vhodný terén pro přistání. Pro komunikaci na Marsu bude použita verze družicové konstelace Starlink.

Předběžná vize narůstajícího počtu letů Starship na Mars během nadcházejících startovních oken (Zdroj: SpaceX)

Elon Musk očekává, že město na Marsu bude zpočátku využívat velké množství solární energie a lidé budou bydlet ve skleněných kopulích. Extrémně dlouhodobý cíl je pak přetvoření Marsu na planetu podobnou Zemi (teraformace). Zřízení města na Marsu pak Musk považuje také jako příležitost pro budoucí Marťany, aby přehodnotili, jak by měla vypadat civilizace, včetně formy vlády a pravidel. Nová civilizace se totiž nebude muset řídit starými pravidly ze Země a může přijít s něčím zcela odlišným. Vývoj Starship je z velké části financován příjmy ze Starlinku, a tak Musk poděkoval všem, kdo si tuto satelitní službu pořídili, neboť tím pomohli zajistit budoucnost lidské civilizace.

Vize města na Marsu (Zdroj: SpaceX)


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!

Zobrazit komentáře

  • Proč tady řešíte, jestli se něco povedlo nebo nepovedlo a jestli je či není něco fantasmagorie ?
    Historie se pořád opakuje a je plná fantasmagorií, dokud se nenašel nějaký blázen co je přeměnil v realitu.
    Jiný dopravní prostředek než kůň ?
    Auto do každé rodiny ?
    Létání jako běžný způsob dopravy ?
    Celosvětová informační síť ?
    Obydlená stanice ve vesmíru ?
    Plně znovupoužitelná raketa ?

    a co dále:

    Kyvadlová doprava na měsíc ...
    Kyvadlová doprava na mars ...
    Těžba ve vesmíru ...
    Samostaná kolonie ve vesmíru nebo na Marsu ...

    mohli bychom zde najít tisíce fantasmagorií svého času, které jsou dnes už naprosto běžně používané. V každém období historie, bylo vždy něco scifi, dokud se to nestalo později realitou.

    Kdo ale nic nezkusí, tak ten také ničeho nedosáhne.

  • S tím startem v příštím roce to vidím celkem reálně, pokud se jim na začátku roku podaří otestovat tankování. Ale rozhodně bych nechtěl sedět v lodi jako člen první skupiny kolonizátorů ať už bych byl jakkoliv zapálený dobrovolník, když se něco pos*re, tak tam na vás nebude nikdo čekat, nebudete mít dostatek zásob jídla, vody energie.....
    Jasně, ti roboti to tam mohou celé vybudovat a pro začátek využít první lodě jako obytné moduly a začít pěstovat jídlo a těžit led na vodu. Ale když se během cesty na Marsu něco podělá, řekněme písečná bouře rozbije tábor, tak otočka nebude možná.

    I kdybych tam letěl s vědomím že se nikdy nevrátím na Zem, tak určitě bych nechtěl být v první skupině.
    Jooo, až tam bude vybudované funkční město, tak klidně v druhé skupině bych tam letěl, to už by bylo něco jiného

    • Jinak je směšné že si zničíme původní planetu, nedokážeme ji zachránit a chceme teraformovat jinou planetu....🤣🤣 V tomto je Musk obrovský optimista. Pokud Musk chcete vyzkoušet teraformaci planety, může svoje nápady začít uplatňovat a zkoušet už teď tady na Zemi.💪🏻💪🏻💪🏻💪🏻🌍🌍

  • uplne nerealne fantasmagorie na oblbovanie ludi a investorov

    uz povedal, co tam ti ludia na marse budu robit? z coho to chce financovat? ako do detailov ma prepracovanu koncepciu sebestacnosti?
    ved dnes nevieme na zemi postavit sebestacne mesto ktore by fungovali s technologiami 21.storocia, lebo na jeho chod potrebujes tolko veci, ze je nerealne aby sa to dalo vyrabat v izolovanom priestore s obmedzenym poctom ludi a to pritom nieje potrebne riesit XY veci ktore na marse bude treba riesit, ako napr. pitna voda, dychatelny vzduch, ochrana proti ziareniu, ....

    keby to myslel vazne, tak uz davno na zemi buduje "martanske" mesto na ktorom by si odskusal stovky alebo skor tisice roznych technologii ktore bude musiet mat vyriesene aby nieco take mohlo vzniknut na marse

    musk nepracuje skoro na ziadnych technologiach ktore by pre taku martansku koloniu boli naprosto nutne

    a ta zmienka o teraformacii marsu :):)
    napravit zmenu klimy na zemi a ochladit ju o tych potrebnych(udajne) 1-2-3 stupne je uplna prkotina oproti tomu co by vyzadovala teraformacia marsu. nuz ale ako vieme, ziadna naprava na ochladenie zeme nieje na obzore

    • No a taky prý budou mít rakety co budou přistávat a opakovaně se používat a k tomu globální satelitní síť. A Tesla prý chce mít auta, které řídí skrz město sama a humanoidní roboty poháněné AI.
      Je to blázen. Hoďte na něj deku.

      • dalsi co vytahuje vzdy ako argument na vsetko len to co sa muskovi podarilo, ale zabudne povedat aj to kde totalne ustrelil
        kde je its, kde je bfr, kde je reddragon, kde je motoricke pristavanie cd,....

        a tie samojazdiace auta ma uz davno niekolko dalsich firiem a skor ako ich mal musk
        a ani v tych humanoidnych robotoch nieje ziadny priekupnik

        a zapamataj si, to, ze niekomu nieco vyslo a kludne aj viac veci neznamena, ze mu do buducna vyjdu dalsie veci. hlavne ked mnoho veci mu aj nevyslo, len na to niektori zabudaju

    • Či je to fatasmagória, to neviem, možno čaká, že keď sa mu to úspešne a "lacno" podarí dopraviť raketu tam a s5 tak sa pridajú ďalší ktorý zafinancujú mesta a technológie na Marse... ale inak s tebou súhlasím, myslím že oproti tomu napraviť zem je prkotina, než projekt teraformácie Marsu. Navyše taký projekt by nezabral iba € ale desiatky rokov možno aj storočia...

  • Překvapuje mě výběr oblasti pro přistání. Není to tak dávno, našli led těsně pod povrchem Vales Marineris. Je to na rovníku a výrazně níž než pomyslná nadm. výška O m. Jsou nějaké alternativní lokality, kde by se pozitivně sčítalo místní magn. pole, hustota atmosf. i denní teploty?

    • EM ale také ve své přednášce zdůraznil, že je potřebná rovná plocha, což je celkem logický požadavek, pokud se chystám svisle přistát s 60 metrů vysokou tužkou. Nejsem si jistý, nakolik ten požadavek dno Vales Marineris splňuje.

    • Me to neprekvapuje, o tuhle oblast se SpaceX zajimalo uz pred lety. Dokonce jsme o tom tehdy psali.

  • ...zdá se, že chvilkami už na Marsu je...
    https://t.me/pilotblog/21114
    ...je velká škoda, že je z něho ve finále evidentně "jen" další genius který skončil šílený a zřejmě na nějakých drogách...
    Jsem zvědavý, jak bude projekt pokračovat bez něj (je to jen otázka času).

  • Starship se doposud zkouší a testují. O budoucí spolehlivosti si Elon může nechat jen snít. Proto dřív do pr*ele než na Mars v příštím roku.

  • nech by to bolo pokojne aj dvakrat neskor, nez vravia, ale stale roky pred kymkolvek dalsim. budu mat na marse tak generaciu monopol len pre nich.

      • No možná tam s obrovskými riziky zapíchnout vlajku, ale těžko tam budou něco budovat. 5 let jim to bude trvat jen na měsíc, netož k Marsu.

  • Obávám se že ta zcela odlišná forma vlády na Marsu má být technát podle jeho dědečka, nacisty č 1 v Kanadě, který po prohrané válce utekl do JAR. Technát , směsice firmy a státu, řídí technokratická elita, ideálně ku prospěchu všech, všichni obyvatelé jsou jeho zaměstnanci od narození do smrti a technát se stará úplně o všechno.
    Na Zemi byl "problém", jak eliminovat ty, co s touhle vizí nesouhlasí, protože skončili úvahami o koncentračních táborech.
    Bude to na Marsu jiné?

    • Jako významný bonus vidím skutečnost, že Musk je z Jižní Afriky. Tudíž asi nebude prosazovat šílené koncepce typu "rozmanitost je pozitivní hodnota sama o sobě".

      • este par rokov dozadu tie blbosti "rozmanitost je pozitivna hodnota samo o sebe" plne podporoval, rovnako podporoval svojho syna ktory sa rozhodol byt jeho dcerou, az relativne nedavno prevazne z ekonomickych dovodov ked sa prestahoval z kalifornie na texasu otocil aj v tychto kulturno etickych temach, dovtedy nebol o nic menej woke ako ktorykolvek majitet/riaditel velkej americkej technologickej firmy

        si pamatam, ze on sa pred rokmi definoval ekominicky za republikana a v spolocenskych/kulturne-etickych otazkach za demokrata
        ved podporoval bombamu aj killery aj sleepy joea

        ked mu to bude znovu vyhovovat tak woke ideologiu oznaci za tu najlepsiu na svete :)

        • Kolik že ho stál ten černoch, kterého zaměstnal, a on pak SpaceX žaloval kvůli nějakým nástěnným nápisům na záchodě? Omlouvám se, už si přesně nepamatuju, o co šlo, ale myslím, že zase tak moc se nepletu.

          • to neviem, ale viem, ze ked jeho syn prisiel s tym, ze chce byt jeho dcerou tak ho v tom podporoval, potom ked sa prestahoval z danovych dovodou do texasu tak aby to zakryl, ze to bolo cisto z danovych dovodov tak mierne otocil v "kulturno-etickych" otazkach, ale nie zas tak aby sa dal oznacovat za konzervativca, on len zacal cisto ucelovo poukazovat na tie najvacsie blbosti woke hnutia, ale jeho firmy na woke ficali dalej

          • To byla Tesla. On mimojiné žaloval Teslu za to že mu kolegové říkali Negře. Jenomže se pak ukázalo že ti co mu tak říkali byli černoši. Prostě si černoši mezi sebou říkají negře a on kvůli tomu žaloval Teslu.

    • Diktatura to musí být určitě, jinak tam neprezijou. Viz Rimmer a oprava radiačního štítu. Technat nezní špatně.

Sdílet

Aktuální články

SpaceX hodlá upravit převzatou kalifornskou rampu SLC-6 k obrazu svému, bude odtud startovat i Falcon Heavy

SpaceX chystá na Vandenbergově kosmické základně v Kalifornii velké změny. Plánuje zde navýšit roční počet…

1. 6. 2025

Fotky prodlouženého krytu FH, Starbase oficiálně městem, letadla ve službách SpaceX a další novinky

V souhrnu novinek o SpaceX si posvítíme na akvizici krachující společnosti Akoustis Technologies, podíváme se…

27. 5. 2025

Neuralink už má 5 uživatelů svého mozkového implantátu! Zrakové protézy bude zřejmě testovat v Saudské Arábii

Elon Musk v nedávném rozhovoru na konferenci Qatar Economic Forum 2025 v Doha prozradil, že…

25. 5. 2025

SpaceX v červenci přijde o přistávací plošiny LZ-1 a LZ-2, jejich náhrada ale ještě není připravená

SpaceX v následujících pár měsících opustí přistávací plošiny LZ-1 a LZ-2 na Floridě a bude…

20. 5. 2025

Neuralink bude svá rozhraní implantovat i na Blízkém východě

Neuralink dále rozšiřuje své pole působnosti – tentokrát do Spojených arabských emirátů, konkrétně do jejich…

17. 5. 2025

Satelitní připojení Starlink používá stále více uživatelů za jízdy, třeba i při automobilových závodech

Satelitní konstelace Starlink slouží nejen domácnostem, ale také řadě lidí, kteří potřebují vysokorychlostní internet za…

13. 5. 2025