Aktuality

SpaceX na floridské rampě SLC-37 demoluje infrastrukturu po ULA, aby odtud mohla startovat Starship

V posledních měsících se ukazuje, že SpaceX má poměrně rozsáhlé plány, které se týkají prakticky všech startovních ramp této firmy. Ani to jí však nestačí – má v plánu si v prostoru vojenské základny na Mysu Canaveral pronajmout další startovní komplex, který ale tentokrát nemá sloužit potřebám raket Falcon 9 či Falcon Heavy. SpaceX v tomto případě hodlá investovat do budoucnosti, přičemž celý startovní komplex SLC-37 by měl sloužit potřebám raket Starship a už zde začala demolice staré infrastruktury po firmě ULA.

Není to tak dávno, co jsme na stránkách našeho serveru psali o tom, že SpaceX plánuje rozšířit své startovní aktivity jak na východě USA, tak i na západě. Pokud jde o Floridu na východě, podrobně jsme naše čtenáře informovali o plánovaných stavebních úpravách, které se týkaly ramp LC-39A a SLC-40, a také o tom, že SpaceX bude muset v nejbližších měsících opustit své vlastní přistávací plošiny LZ-1 a LZ-2. Na západě USA jsme podrobně rozebírali zejména rozšíření startů z komplexu SLC-4E a také o tom, že SpaceX nově zapojí do svých plánů i rampu SLC-6. Všechny tyto návrhy měly jedno společné, týkaly se startů raket Falcon 9 a Falcon Heavy. V těchto novinkových přehledech jsme přitom opomíjeli vyvíjenou raketu Starship a aktivity, které SpaceX podniká, aby mohlo tento nosič používat při startech z východního pobřeží USA. Nyní již ale nadešel čas, abychom toto opomenutí napravili.

Letecký pohled na startovní komplex SLC-37 na Mysu Canaveral, SLC-37A je vzadu vlevo, vpravo je pak vidět sousední rampa SLC-37B s infrastrukturou společnosti ULA (Zdroj: Orbital Today)

Náš přehled začneme v únoru 2024. Šlo o dobu, kdy se na floridské rampě SLC-37 připravovala na svůj poslední start raketa Delta IV Heavy. Tou dobou se však již ministerstvo letectví rozhodlo využívat tuto rampu v budoucnu úplně jinak. Vydalo prohlášení, že plánuje vypracovat prohlášení o vlivu na životní prostředí, které by se týkalo budoucích startů rakety Starship z tohoto startovního komplexu. Tehdy jsme se také poprvé dozvěděli, že SpaceX patrně uvažuje o pronájmu další startovní rampy v prostoru vojenské základny na Mysu Canaveral. Pokud jde o pořadí dalších událostí, dost jsme se načekali. Až v červnu letošního roku bylo ono předběžné prohlášení zveřejněno. Pokud jde o jeho obsah, je z hlediska SpaceX poměrně pozitivní. Armáda nepředpokládá, že startovní operace raket Starship budou mít jakýkoliv negativní dopad na životní prostředí či na veřejnost. Navíc se vojáci domnívají, že aktivity SpaceX nebudou mít vliv ani na letové operace konkurenčních firem. Nyní bude následovat 45 dnů dlouhé připomínkování všemi zainteresovanými stranami a konečná zpráva by měla být vydána na podzim.

Poslední start rakety Delta IV Heavy v dubnu 2024 z rampy SLC-37B (Foto: ULA)

Než přejdeme k dalším novinkám, rád bych věnoval několik vět samotnému komplexu SLC-37. Jak je možno vidět na mapě níže, nachází se v severní části vojenské základny Cape Canaveral. Jde v podstatě o dvě samostatné startovní rampy s označením SLC-37A a SLC-37B. Pokud jde o rampu SLC-37A, ta nikdy nebyla použita a kupříkladu Wikipedie uvádí, že byla zbourána. Pokud jde o sousední rampu 37B, ta byla nejprve v 60. letech využívána ke startům raket Saturn 1 a 1B, aby po více než 30 letech odmlky sloužila mezi léty 2002 a 2024 k vypouštění raket Delta IV a Delta IV Heavy. Pro zájemce připojuji i odkaz na Google Maps, kde je možné si komplex prohlédnout.

Pozice rampy SLC-37 na Mysu Canaveral (Zdroj: NASA / Ars Technica)

Nyní se však již vraťme do června letošního roku. Již několik dní po zveřejnění zprávy ministerstva letectví začaly různé kosmonautické servery uvádět, že armáda má ve spolupráci se SpaceX v plánu zbořit v prostoru rampy SLC-37 mobilní servisní věž a rovněž konstrukci, která zajišťovala raketám Delta IV a Delta IV Heavy zásobování pohonnými látkami, a v neposlední řadě se demolice měla týkat i dvou bleskosvodů, které zde sloužily ochraně raket v době špatného počasí. A jak už to tak u SpaceX bývá, netrvalo dlouho a již 12. června se demolice uskutečnila.

Raketa Saturn 1B připravující se ke startu v rámci mise Apollo 5, leden 1968 (Foto: NASA

Rád bych v tomto bodě dodal, že americké vesmírné síly ani společnost SpaceX tuto událost dopředu nikterak neanoncovaly. I tak ji však bylo možno sledovat přímo online díky všudypřítomným webkamerám. Pokud jde o nejbližší kroky, očekává se, že vyklizecí práce zaberou celé letošní léto. Je poměrně zajímavé, že se demolice podpůrných struktur udála ve spolupráci armády a SpaceX, přestože dle dostupných informací SpaceX stále ještě nemá rampu SLC-37 pronajatou. Firma má v současné době pouze omezené právo vstupu. Uzavření nájemní smlouvy očekává server NASASpaceflight až po zveřejnění konečné zprávy, tedy někdy na podzim.

Demolici máme tedy úspěšně za sebou a nyní se společně podíváme, jaké SpaceX vlastně s tímto startovním komplexem plány. Podobně jako v případě rampy SLC-6 na západním pobřeží USA, i zde bude nutno vybudovat kompletní infrastrukturu, která by podporovala startovní operace raket Starship. Tato výstavba zahrnuje vybudování dvou velkých integračních věží o výšce 183 metrů, což mimochodem znamená, že tyto konstrukce budou přibližně o 39 metrů vyšší, než jejich protějšky v prostoru základny Starbase v Texasu. Kromě dvojice integračních věží firma plánuje postavit i další dvě věže, které by byly určeny pouze k záchytu přistávajících stupňů rakety. Toto uspořádání má urychlit vysokou frekvenci startovních operací. Každá ze startovních věží bude mít také vlastní vodní nádrž pro zaplavení rampy při startu, naproti tomu, nádrže na skladování pohonných látek budou pro obě rampy společné.

U tohoto bodu bych se nicméně rád zastavil. Dle armádních zdrojů žádá SpaceX o povolení provádět z rampy SLC-37 až 76 startů Starship ročně. To také mimochodem znamená, že v prostoru rampy by mělo ročně dojít k dvojnásobnému počtu přistání. Proč tomu tak je? Inu, první a druhý stupeň mají dosedat každý zvlášť. Takovýto počet startů a přistání však rozhodně představuje velkou výzvu pro SpaceX. Aby tato startovní kadence byla možná, plánuje firma v prostoru rampy vybudovat zařízení na předúpravu zemního plynu, dále zde bude i zařízení na zkapalňování metanu či jednotka pro separaci vzduchu. Vyrostou zde i nádrže na dusík a hélium či další inženýrské sítě. Plány jsou tu upřímně řečeno rozsáhlé a ač firma předpokládá, že první start rakety Starship by se mohl uskutečnit již příští rok, osobně se spíše přikláním k názoru Stephena Clarka ze serveru Ars Technica, že se výstavba protáhne a první start se uskuteční až v roce 2027.

Plány SpaceX v prostoru rampy SLC-37 (Zdroj: Department of the Air Force)

Rampu SLC-37 máme tedy již zdárně za sebou, ale na Floridě se nachází ještě jeden startovní komplex, o kterém se již dlouho mluví jako o prostoru, odkud by mohly v budoucnu startovat rakety Starship. Jde pochopitelně o rampu LC-39A v prostoru Kennedyho vesmírného střediska. V tomto komplexu probíhají stavební práce již od roku 2019, přičemž několikrát došlo i k jejich přerušení. K prvnímu zastavení prací došlo počátkem roku 2020. Poté se stavba opět rozběhla o dva roky později, a než byly práce v dubnu 2023 opět zastaveny, stihla zde firma vybudovat novou integrační věž. K dalšímu obnovení výstavby došlo počátkem roku 2024, když se SpaceX rozhodlo aplikovat zde poznatky, které firma stihla nasbírat během startů raket Starship v Texasu.

Integrační věž pro rakety Starship v prostoru startovního komplexu LC-39A, březen 2023 (Foto: Greg Scott)

Další aktivity týkající rampy LC-39A byly zahájeny v květnu 2024. Tehdy totiž vydal Federální úřad pro letectví (FAA) prohlášení, že hodlá vypracovat prohlášení o dopadu na životní prostředí, které by vyhodnotilo potenciální dopady vydání licence pro komerční provoz raket Starship z prostoru základny LC-39A. V tomto bodě bych rád připomněl, že jedno posouzení bylo již vydáno v roce 2019. Tehdy se ale předpokládalo, že SpaceX uskuteční z tohoto prostoru pouze 24 startů raket Starship ročně. Od té doby se mnohé změnilo, včetně plánů a záměrů SpaceX a nově firma plánuje z tohoto prostoru 44 startů a 88 přistání. Všeobecně se očekává, že úřad FAA by měl toto posouzení ve spolupráci s NASA vydat do konce letošního roku, přičemž první raketa Starship by měla odstartovat z LC-39A krátce poté.

Plány SpaceX na rampě LC-39A (Zdroj: FAA)

Pokud jde o současný stav rampy LC-39A vzhledem k budoucímu provozu raket Starship, mohlo by se na první pohled zdát, že je zde vše připraveno a čeká se vlastně jen na povolení ke startu. Opak je však pravdou. Aby mohl první nosič odstartovat, bude potřeba ještě spoustu věcí připravit. Bude nutno vybudovat, podobně jako na rampě SLC-37, jednu další věž, která by byla určena pouze k záchytu přistávajících stupňů. Mezi další chybějící zařízení patří nový vypouštěcí stůl, dokončený příkop pro odvod spalin nebo nádrže pro pohonné látky a další provozní kapaliny. Bude nutno též položit potrubí, které umožní natankovat raketu. SpaceX má tedy momentálně před sebou ještě mnoho práce.


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!

Zobrazit komentáře

Sdílet

Aktuální články

Neuralink aktualizoval informace na své webové stránce, další prezentace pokroku se už blíží

U příležitosti blížící se prezentace pokroku Neuralinku, která by se měla konat co nevidět, firma…

27. 6. 2025

Pomůže SpaceX s přepravou vzorků z Marsu?

Na povrchu Marsu jezdí velké rovery Curiosity a Perseverance. Nicméně ani ty nejsou tak dokonale…

23. 6. 2025

Známe totožnost dalšího uživatele implantátu Neuralinku

Rob Greiner je zřejmě již šestým uživatelem neurálního rozhraní N1 Telepathy od Neuralinku. Rob na…

18. 6. 2025

Starlink: Nahrazování starých družic, výroba milionů terminálů, stavba gigabitových bran a další novinky

V dalším přehledu novinek Starlinku se podíváme na loňské povolení, díky kterému může SpaceX nahrazovat…

17. 6. 2025

Historie vynášení družic Starlink a představení optimalizované varianty družice v2-mini

Již řadu let vynáší SpaceX na oběžnou dráhu družice pro internetovou konstelaci Starlink. Ze začátku…

12. 6. 2025

Neuralink vybral od investorů dalších 650 milionů dolarů a plánuje prezentaci pokroku

Neuralink uzavřel další kolo financování, při kterém došlo k navýšení kapitálu prostřednictvím prodeje soukromých akcií…

9. 6. 2025