Tesla

Elonovinky #175: První dojmy ze samořídicího softwaru Tesly jsou pozitivní, ale stále dělá nebezpečné chyby

Elonovinky jsou pravidelným videopořadem, na kterém web ElonX spolupracuje s Živě a Mall.TV. Každý týden informuje o podnikateli Elonu Muskovi a jeho mnoha projektech – především o SpaceX a Tesle, ale také o The Boring Company, Neuralinku, OpenAI nebo hyperloopu.

Tesla po mnoha odkladech vydala novou verzi softwaru FSD Beta, který umožňuje testování Autopilotu schopného jízdy v podstatě ve všech situacích. Systém nově řídí pouze podle videa z kamer a už nijak nevyužívá informace z čelního radaru. První testy tohoto zatím nejpokročilejšího Autopilotu jsou převážně pozitivní, ale odhalily také závažné nedostatky, kdy systém jako by vůbec neviděl některé překážky.

Předchozí epizody Elonovinek:

Starší epizody najdete zde.

Zobrazit komentáře

  • je super, že autopilot prešiel na videnie cez kamery (v jednej prezentácií to prirovnávali, že aj človek vidí len očami ked šoféruje a nepotrebuje LIDAR senzory). Nerozumiem však, prečo sa teraz využívajú LEN kamery.. prečo autopilot nevyužíva súbežne kamery a aj informácie z radarov/senzorov..??

    • Protože radaru nelze stoprocentně věřit a někdy vidí překážky tam, kde žádné nejsou. Zároveň ale nejde snadno rozeznat správnou informaci z radaru od té mylné, což má za následek buď brždění v situacích, kdy před autem není překážka, nebo nutnost někdy ignorovat potenciálně legitimní překážky. Takže místo toho, aby se systém snažil zjistit, jestli má v případě rozporu věřit spíš radaru nebo kameře, Tesla došla k závěru, že bude lepší vsadit vše na kamery, které mají mnohem vyšší rozlišovací schopnost než radar, a postupně se naučit analyzovat obraz tak dobře, že k chybné detekci překážek téměř nebude docházet. Jinak ultrazvukové senzory jsou stále využívány, protože kamery nevidí těsné okolí vozu, takže bez nich by docházelo ke škrtání o obrubníky apod.

      • Přesně tak to vedlo i k situaci, kdy radar objekt viděl, ale kamery ne a Tesla se rozhodla detekci z radaru ignorovat kvůli nízké spolehlivosti.

        Viz případ z ledna letošního roku. Tesla ještě se starším systémem na dálnici narazila do zadní části jiného auta. Problém bylo, že zmíněné auto se jenom velmi pomalu napojilo na dálniční provoz z vedlejší silnice bez připojovacího pruhu - v noci na neosvětleném úseku. Tesla měla jenom potkávací světla kvůli silnému provozu z protisměru. To druhé auto bylo černé a ještě mu nefungovaly světla na levé straně. Autopilot identifikoval auto pozdě (ani se mu nevidím, nešlo skoro vidět) a už nestihlo dobrzdit. Radar překážku viděl, ale Tesla ji ignorovala. Ale člověk by nejspíše dopadl stejně.

  • Nevim nevim. Dle meho nazoru je opusteni radaru chyba. Je to videt na tech zidkach a blocich, ktere maji stejnou barvu jako silnice a kamery to (zatim?) nejsou schopny rozlisit :-/

    • Radar je ve skutečnosti mizerný v rozlišování stojících objektů.

      • To ano, na druhou stranu je levný, detekuje brždění několik aut dopředu, funguje i za špatné viditelnosti a v noci. Prostě je to další senzor, který pracuje mimo viditelné spektrum, takže slouží minimálně jako záloha. Sám Elon odmítl použití lidaru, protože pracuje ve stejném spektru jako kamery, je tedy duplicitní a obhajoval použití radaru. Bohužel asi ten problém s fantomovým brzdění i pevných překážek nezasahujících do cesty vozidlu se nepodařilo odladit.

        • Je levný, ale moc ti toho neřekne.

          Asi jako dlouhá slepecká hůl ... je to fajn věc když nevidíš a alespoň něco nahrubo se dozvíš... ale pokud obstojně vidíš, tak ti skoro nic zajímavého navíc neřekne, a spíš hrozí že o ní zakopneš nebo někoho praštíš.

  • Hlavní problém autonomního řízení vidím ve snaze softwaru vyhnout se překážce i v situacích, kdy by rozumný řidič zastavil. Jenže systém nepozná situaci kdy i v tomto případě má zastavit .... např. feťák nebo zatoulaný dezorientovaný pes, který i při vyhýbání může skočit pod kola. Živý řidič to pozná a pokud má rozum zastaví, když neví co má čekat. Samozřejmě už to nemusí platit - viděl jsem pár videí, kde to testovali fanoušci a auto objíždělo člověka, který se vyloženě po cestě "plantal". Auto se snaží překážku objet i před ostrou zatáčkou. Ale asi nebude takový problém vydat úpravu, aby takový pohyb software vyhodnotil jako riziko a zároveň se doplnil soubor podmínek, aby nedocházelo k "začátečnickým chybám". Z pohledu řidiče mi to připadá jako by ten software dělal někdo, kdo autem vůbec nejezdí nebo velmi málo. Nebo věřili, že hardware je o tolik lepší než lidské smysly, že AI v autě může kálet na základní poučky z autoškoly :) Uvedené chyby dělají lidi, ale nemělo by je dělat něco co je má nahradit a řádově snížit nehodovost.

    • Co sem videa z beta FSD, tak autopilot napred zpomali/zastavi a az pak se pokusi chodce objet. I motani chodce, nebo nahle skoceni do vozovky vedlo k zastaveni/zpomaleni.

      • To je možné je to už dlouhá doba a vše se mohlo změnit. Zpomalit a uhnout je nicméně u nepředvídatelné překážky stále riziko. Stejně jako udělat to naslepo před zatáčkou.

  • Ten titulek zni jako typicky professional speech -- "První dojmy ze samořídicího softwaru Tesly jsou pozitivní, ale stále dělá nebezpečné chyby" = "Porad je to kram a jeste dlouho to kram bude, mozna naporad, ale nemuzeme to rict na plnou hubu, tak to nejak obalime nicnerikajici slovni vatou".

Sdílet

Aktuální články

Střípky o Neuralinku z platformy X (25. díl)

V dalším shrnutí novinek a zajímavostí o Neuralinku bude řeč například o těchto tématech: Exponenciální…

29. 10. 2025

Ochrnutý uživatel Neuralinku se opět dokáže sám najíst díky robotické paži ovládané myšlenkami

Neuralink ukázal video zatím asi nejpokročilejšího použití robotické paže pomocí myšlenek v rámci studie CONVOY.…

24. 10. 2025

Trumpova vláda chce satelitní ochranný štít nad USA, SpaceX možná bude hlavním kontraktorem

Americká vláda plánuje vybudovat protiraketový štít zvaný Golden Dome. Jednou z jeho prvních částí by…

18. 10. 2025

Neuralink plánuje masivní expanzi, v roce 2030 by prováděl 10 000 implantací ročně

Neuralink údajně v následujících letech plánuje rapidní rozvoj. Kolem roku 2031 mají být rozhraní Neuralinku…

17. 10. 2025

Kosmonomika aneb ekonomická stránka kosmonautiky (3. část)

Zatímco v prvním a druhém dílu jsme na „kosmonomiku“ nahlíželi spíše očima daňových poplatníků, v…

13. 10. 2025

Neuralink plánoval zrakovou protézu Blindsight testovat i ve Španělsku, ale zřejmě z toho sešlo

Víme, že Neuralink už nějaký čas vyvíjí zrakovou protézu zvanou Blindsight. Zatím ale příliš nevíme…

11. 10. 2025