Elonovinky #175: První dojmy ze samořídicího softwaru Tesly jsou pozitivní, ale stále dělá nebezpečné chyby

Elonovinky jsou pravidelným videopořadem, na kterém web ElonX spolupracuje s Živě a Mall.TV. Každý týden informuje o podnikateli Elonu Muskovi a jeho mnoha projektech – především o SpaceX a Tesle, ale také o The Boring Company, Neuralinku, OpenAI nebo hyperloopu.

Tesla po mnoha odkladech vydala novou verzi softwaru FSD Beta, který umožňuje testování Autopilotu schopného jízdy v podstatě ve všech situacích. Systém nově řídí pouze podle videa z kamer a už nijak nevyužívá informace z čelního radaru. První testy tohoto zatím nejpokročilejšího Autopilotu jsou převážně pozitivní, ale odhalily také závažné nedostatky, kdy systém jako by vůbec neviděl některé překážky.

Předchozí epizody Elonovinek:

Starší epizody najdete zde.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
15 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Meh

Ten titulek zni jako typicky professional speech — “První dojmy ze samořídicího softwaru Tesly jsou pozitivní, ale stále dělá nebezpečné chyby” = “Porad je to kram a jeste dlouho to kram bude, mozna naporad, ale nemuzeme to rict na plnou hubu, tak to nejak obalime nicnerikajici slovni vatou”.

Jaromír Šuhaj

Hlavní problém autonomního řízení vidím ve snaze softwaru vyhnout se překážce i v situacích, kdy by rozumný řidič zastavil. Jenže systém nepozná situaci kdy i v tomto případě má zastavit …. např. feťák nebo zatoulaný dezorientovaný pes, který i při vyhýbání může skočit pod kola. Živý řidič to pozná a pokud má rozum zastaví, když neví co má čekat. Samozřejmě už to nemusí platit – viděl jsem pár videí, kde to testovali fanoušci a auto objíždělo člověka, který se vyloženě po cestě “plantal”. Auto se snaží překážku objet i před ostrou zatáčkou. Ale asi nebude takový problém vydat úpravu, aby takový pohyb software vyhodnotil jako riziko a zároveň se doplnil soubor podmínek, aby nedocházelo k “začátečnickým chybám”. Z pohledu řidiče mi to připadá jako by ten software dělal někdo, kdo autem vůbec nejezdí nebo velmi málo. Nebo věřili, že hardware je o tolik lepší než lidské smysly, že AI v autě může kálet na základní poučky z autoškoly 🙂 Uvedené chyby dělají lidi, ale nemělo by je dělat něco co je má nahradit a řádově snížit nehodovost.

bohyn

Co sem videa z beta FSD, tak autopilot napred zpomali/zastavi a az pak se pokusi chodce objet. I motani chodce, nebo nahle skoceni do vozovky vedlo k zastaveni/zpomaleni.

Jaromír Šuhaj

To je možné je to už dlouhá doba a vše se mohlo změnit. Zpomalit a uhnout je nicméně u nepředvídatelné překážky stále riziko. Stejně jako udělat to naslepo před zatáčkou.

Milan

Nevim nevim. Dle meho nazoru je opusteni radaru chyba. Je to videt na tech zidkach a blocich, ktere maji stejnou barvu jako silnice a kamery to (zatim?) nejsou schopny rozlisit :-/

Invc

Radar je ve skutečnosti mizerný v rozlišování stojících objektů.

Jan Tichavský

To ano, na druhou stranu je levný, detekuje brždění několik aut dopředu, funguje i za špatné viditelnosti a v noci. Prostě je to další senzor, který pracuje mimo viditelné spektrum, takže slouží minimálně jako záloha. Sám Elon odmítl použití lidaru, protože pracuje ve stejném spektru jako kamery, je tedy duplicitní a obhajoval použití radaru. Bohužel asi ten problém s fantomovým brzdění i pevných překážek nezasahujících do cesty vozidlu se nepodařilo odladit.

Invc

Je levný, ale moc ti toho neřekne.

Asi jako dlouhá slepecká hůl … je to fajn věc když nevidíš a alespoň něco nahrubo se dozvíš… ale pokud obstojně vidíš, tak ti skoro nic zajímavého navíc neřekne, a spíš hrozí že o ní zakopneš nebo někoho praštíš.

Seb

je super, že autopilot prešiel na videnie cez kamery (v jednej prezentácií to prirovnávali, že aj človek vidí len očami ked šoféruje a nepotrebuje LIDAR senzory). Nerozumiem však, prečo sa teraz využívajú LEN kamery.. prečo autopilot nevyužíva súbežne kamery a aj informácie z radarov/senzorov..??

Martin B

Přesně tak to vedlo i k situaci, kdy radar objekt viděl, ale kamery ne a Tesla se rozhodla detekci z radaru ignorovat kvůli nízké spolehlivosti.

Viz případ z ledna letošního roku. Tesla ještě se starším systémem na dálnici narazila do zadní části jiného auta. Problém bylo, že zmíněné auto se jenom velmi pomalu napojilo na dálniční provoz z vedlejší silnice bez připojovacího pruhu – v noci na neosvětleném úseku. Tesla měla jenom potkávací světla kvůli silnému provozu z protisměru. To druhé auto bylo černé a ještě mu nefungovaly světla na levé straně. Autopilot identifikoval auto pozdě (ani se mu nevidím, nešlo skoro vidět) a už nestihlo dobrzdit. Radar překážku viděl, ale Tesla ji ignorovala. Ale člověk by nejspíše dopadl stejně.

Ivo Janáček

Takže pokud by měli lidar, nic by se nestalo?

Naposledy upraveno před 2 dny uživatelem Ivo Janáček
PetrK

Možná by se nic nestalo jim.

Mattonius

Radar se už nebude používat? Proč?