Aktuality

Falcon 9 poletí po dlouhé době v režimu bez záchrany prvního stupně. Co je důvodem?

SpaceX začalo zachraňovat první stupně svých raket teprve před pár lety, ale tehdy probíhaly pokusy o přistání jen při určitých misí. S nástupem vylepšené rakety Falcon 9 Block 5 v roce 2018 jsme si ale postupně zvykli, že firma už v podstatě při každém startu provádí pokus o přistání (v drtivé většině případů úspěšně). Každý vyrobený stupeň je totiž schopen minimálně 10 misí, a tak by byla škoda ho zahodit do oceánu zbytečně brzy.

V současnosti je tedy mise bez pokusu o přistání velmi vzácný úkaz, ale to neznamená, že k tomu nedochází nikdy. Naposledy byla vynechána záchrana prvního stupně Falconu 9 v lednu 2020 při úspěšném testu úniku Crew Dragonu. Tehdy byla raketa zničena ještě během letu krátce po oddělení Dragonu. Dalšími příklady jsou mise Amos-17 v roce 2019 a GPSIII-SV01 v roce 2018. V prvním případě byl stupeň zahozen kvůli vysoké hmotnosti nákladu a v druhém případě byl důvodem požadavek zákazníka na co největší palivové rezervy (u následujících misí GPS už ale došlo ke změně a přistání stupně bylo prováděno).

Falcon 9 na rampě před startem Amos-17. První stupeň není vybaven hardwarem pro přistání. (Foto: SpaceX)

Nyní jsme se ale dozvěděli, že Falcon 9 příští rok opět poletí v této vzácné konfiguraci bez možnosti záchrany prvního stupně. Raketa v takovém případě není vůbec vybavena přistávacími nohami a roštovými kormidly. Konkrétně půjde o druhou misi s družicemi O3b mPOWER společnosti SES. Důvodem zahození stupně bude, že díky tomu bude možné trojici družic vynést na vyšší orbitu. Budou tak moct být zprovozněny zhruba ve stejnou dobu jako první várka tří družic, kterou jiný Falcon 9 vynese o několik týdnů nebo měsíců dříve standardním způsobem. První mise O3b mPOWER (ta se záchranou stupně) byla aktuálně odložena na začátek roku 2022 a druhá (ta bez záchrany) byla naposledy plánována na první čtvrtletí 2022, ale jedná se o více než rok starou informaci, takže nejspíš od té doby také došlo k nějakým odkladům. Společnost SES si pak nechá od SpaceX vynést ještě dvě další várky družic O3b mPOWER. Tři kusy mají být vyneseny v druhé polovině příštího roku a zbylé dva pak až v roce 2024.

Konstelace O3b mPOWER společnosti SES v původní konfiguraci se 7 satelity (Zdroj: SES)

Lze očekávat, že SpaceX pro druhou misi v pořadí, tedy tu bez záchrany stupně, využije nějaký starý Falcon 9, který už za sebou bude mít hodně startů. Elon Musk totiž nedávno prozradil, že i když je Block 5 finální vývojová verze Falconu 9, raketa je nadále průběžně vylepšována na základě získaných zkušeností z dosavadních misí. To znamená, že stupně, které byly vyrobeny jako první, nejsou tak pokročilé jako ty novější, což se projevuje například tím, že jejich údržba mezi starty je náročnější. Elon Musk vysvětlil, že z tohoto důvodu SpaceX přiřazuje k misím bez záchrany stupně co nejstarší kusy.

B1049.10 je nejstarší aktivní stupeň ve flotile SpaceX a má za sebou už 10 misí. Fotka je z jeho zatím posledního startu, Starlink 2-1. (Foto: Jack Beyer)

Když se podíváte na flotilu stupňů, kterými SpaceX momentálně disponuje, uvidíte, že firma má několik velmi starých stupňů, které za sebou mají už kolem 10 startů. Žhavým kandidátem na zmíněnou druhou misi O3b je tedy stupeň B1049, což je úplně nejstarší stupeň v aktivní flotile. Navíc byl nedávno přepraven z Kalifornie na Floridu, odkud mají mise O3b startovat. Další možností je stupeň B1051, který už také absolvoval 10 misí, nebo třeba některý z bývalých bočních stupňů Falconu Heavy (B1052 a B1053), které jsou v současnosti přepracovávány na standardní Falcony 9. Tyto stupně sice mají za sebou teprve dva starty, ale jde o jedny z nejstarších kusů ve flotile, které ležely přes dva roky ve skladu, takže SpaceX s nimi možná nemá velké plány a bude se jich chtít „zbavit“.

Stupeň B1051.10 po návratu z mise Starlink v1-27 (Foto: Julia Bergeron)

O3b mPOWER ale není jediná chystaná mise SpaceX, při které je v plánu zahodit první stupeň rakety do oceánu. Například už dlouho víme, že u příští mise Falconu Heavy, USSF-44, budou přistávat pouze boční stupně, zatímco ten centrální nebude zachráněn. Falcon Heavy bude příští rok startovat mnohokrát a zatím není jasné, jaké má SpaceX u jednotlivých misí plány ohledně způsobu přistání, u některých z nich tedy možná také bude zahozen centrální stupeň. V případě Falconu 9 ale budou lety v režimu bez záchrany prvního stupně zřejmě nadále velmi vzácné.

Oproti tomu v případě v podstatě všech ostatních orbitálních raket je zahození celé rakety běžné. Jedinou výjimkou je společnost Rocket Lab, která už začala provádět první pokusy o záchranu prvního stupně své malé rakety Electron pomocí padáků. Stupně zatím přistávavaly do oceánu a znovu použito z nich bude maximálně pár dílčích komponentů, ale příští rok by mělo dojít k prvním pokusům o zachycení klesajícího stupně helikoptérou. Následně by pak mohl být celý stupeň použit znovu.

Zobrazit komentáře

  • Electron asi aj skor či neskôr dosiahne viac....ale strašne ma štvú konkurenti s videami..to sa krásne "maľuje" čo všetko spravia a dokážu ..každý mesiac aj tri videá aby investor zavrel zobák a posníval..len nech platia. ..Elon by ich hnal ako šmejdov.. smutné že to je aj s kamarátmi s NASA teraz nedoletia ani na orbitu..

    • Věříš opravdu, že u SpX nikdy žádný video s renderem budoucích plánů pro investory a potenciální zákazníky nezveřejnili?

    • Tak Peter Beck je jiná liga, má hezké prezentace, ale podniká i kroky :-)

  • Divím se, že Electron nelétá častěji. Je to snad tím, že jim SpaceX přebírá zakázky?

    • V posledním roce měli dvě neúspěšné mise, tak je to zdrželo. Ale teď opět nabírají tempo.

  • Petr Melechin zjevně prošel kursem "3 způsoby jak formulovat chytlavý nadpis, znáte je?"

    • V komunikaci se rozeznávají 4 druhy útoků. Vy jste ve vašem příspěvku použil (nevím, zda vědomě) jeden z nich, označovaný jako "věštění".

    • Já na články obsahující slova jako: budete překvapeni, nebo by jste nečekali, zásadně neklikám. A nadpis s otazníkem se lehce vydává tímto směrem.

      • Problém by byl, kdyby článek na položenou otázku neodpověděl, což je něco, co nedělám. Ale jinak je snad logické, že se snažím o titulek, který zaujme. Ale to neznamená, že to je clickbait.

        • Problém je v tom, že je takové nadpisy jsou v dnešní době prakticky všude a mnoho lidí (včetně mě) už je na ně prostě alergických.
          A druhá věc je, že je zde jistě nějakých 95+ % pravidelných čtenářů, které by ani nenapadlo, že by důvod v článku nebyl, jsme zde zvyklí na prvotřídní kvalitu :-)
          Pokud takovýto nadpis způsobí měřitelně vyšší čtenost článku (ať už více prokliků nebo zvýšení průměrného času stráveného na konkrétní stránce), tak je to pochopitelné, pokud ale ne, tak i já se přikláním ke standardním "suchým" nadpisům.

          • Pokud ze zkušenosti víte, že moje nadpisy nebývají lživé ani zavádějící, tak mi uniká, proč je to pro vás takový problém.

            Jinak změřené to nemám, ale je snad jasné, že zajímavý název zaujme více lidí. Ne každý automaticky čte všechny články, co vydáme, bez ohledu na téma. Třeba na Kosmonautixu zas volí opačný extrém, kdy jsou titulky článků tak zjednodušené, že z nich mnohdy ani není jasné, o čem článek pojednává. To pak člověka těžko zaujme. Přijde mi to škoda, protože jak tu v diskuzi padlo, články jsou od toho, aby se četly.

          • Přikláním se k normálním nadpisům. Čtu 95% članku na elonx a tenhle název byl velice odrazující.

          • Já ale pořád nechápu, co je na tom názvu podle vás špatně a co vás odrazuje. Že je tam otázka? Vždyť to je přece v titulcích úplně normální věc. Pokud vám ten nadpis přijde v pořádku bez té druhé věty, ale s ní už ne, tak to upřímně nechápu. Ta otázka jen upřesňuje, že článek kromě oznámení dané informace (F9 nebude přistávat) obsahuje také vysvětlení důvodu. Proč je to podle vás problém?

            Jen proto, že ve vás otázky v nadpisech evokují clickbait, protože jiná média tenhle aspekt titulků zneužívají, z toho clickbait nedělá, a já tenhle "nástroj" přece kvůli tomu nepřestanu používat, když s ním nakládám zodpovědně. To je jako byste po někom chtěl, aby se zbavil svého psa, protože vás jednou podobný pes pokousal, a teď kdykoli takového psa vidíte, tak vás to stresuje. To by přece nebylo fér vůči zodpovědným majitelům těchto psů.

            To přirovnání asi kulhá, ale prostě nechápu tu logiku. Pokud by opravdu šlo o zavádějící titulek nebo clickbait, tak naprosto chápu, že by to lidem vadilo. Ale snad se shodneme, že tohle ten případ není, tak co teda chcete? Abych dělal nudnější názvy článků, jen aby se už nikdy nemohlo stát, že nějaký můj titulek náhodou někomu připomene clickbaity jiných médií? Vždyť je to absurdní.

          • Verim, ze 99% ctenarum ElonX to je uplne jedno a vubec to nezaznamenaji a to zbyvajici jedno procento kdyz nenajde vecne pripominky k obsahu tak aspon se budou vyjadrovat k nadpisu.
            Prosim neplytvejte na to energii a diky za skvely, prehledny a aktualni web.

          • Ve mě ten nadpis žádný clickbait neevokuje a ani jinak mi nevadí. Na druhou stranu ta otázka je tam navíc - přirozeně se dá předpokládat, že článek bude řešit důvod. Nadpis by měl informovat, o čem článek je; přehled obsahu by měl být v perexu. Jde o to, aby měl nadpis rozumnou délku.

          • Problém je, že na Kosmonautixu je často i obsah o tom, že si člověk musí jinde zjistit jak to vlastně bylo a co se vlastně dělo nebo nedělo. :-)

        • Nebojte, to jsem ani nikde neřekl. Dělal bych to jistě podobně. Články píšete, aby se četly.

Sdílet

Aktuální články

SpaceX představilo nový skafandr pro výstupy do volného prostoru, bude poprvé použit na misi Polaris Dawn

Veřejnosti byl představen nový skafandr SpaceX určený k výstupům do volného prostoru, který bude poprvé…

11. 5. 2024

První uživatel neurálního rozhraní Neuralinku zveřejnil své další plány, chce být o dost otevřenější

Noland Arbaugh, první lidský uživatel neurálního rozhraní Neuralinku, se nedávno na X podělil o své…

6. 5. 2024

Starlink si na paluby lodí instalují další námořní společnosti a dokonce i velký rival Elona Muska

Řady uživatelů sítě Starlink se stále rozrůstají a my se dnes vrátíme na mořskou hladinu.…

5. 5. 2024

Střípky o Neuralinku z platformy X (6. díl)

V dalším dílu nepravidelného cyklu shrnujeme krátké zprávy související s Neuralinkem. Elon Musk v rozhovoru…

4. 5. 2024

AKTUALIZOVÁNO: Kde všude si můžete na vlastní oči prohlédnout rakety a lodě SpaceX?

Raketová technika je něco, co nás opravdu fascinuje. Dnes se proto podívame na místa, kde…

1. 5. 2024

Víme, kde Neuralink poprvé implantoval své neurální rozhraní člověku a kdo řídil operaci

Po dlouhém mlčení jak ze strany Neuralinku, tak i ze strany vybraného ústavu, jsme se…

29. 4. 2024