Falcon 9 poletí po dlouhé době v režimu bez záchrany prvního stupně. Co je důvodem?

SpaceX začalo zachraňovat první stupně svých raket teprve před pár lety, ale tehdy probíhaly pokusy o přistání jen při určitých misí. S nástupem vylepšené rakety Falcon 9 Block 5 v roce 2018 jsme si ale postupně zvykli, že firma už v podstatě při každém startu provádí pokus o přistání (v drtivé většině případů úspěšně). Každý vyrobený stupeň je totiž schopen minimálně 10 misí, a tak by byla škoda ho zahodit do oceánu zbytečně brzy.

V současnosti je tedy mise bez pokusu o přistání velmi vzácný úkaz, ale to neznamená, že k tomu nedochází nikdy. Naposledy byla vynechána záchrana prvního stupně Falconu 9 v lednu 2020 při úspěšném testu úniku Crew Dragonu. Tehdy byla raketa zničena ještě během letu krátce po oddělení Dragonu. Dalšími příklady jsou mise Amos-17 v roce 2019 a GPSIII-SV01 v roce 2018. V prvním případě byl stupeň zahozen kvůli vysoké hmotnosti nákladu a v druhém případě byl důvodem požadavek zákazníka na co největší palivové rezervy (u následujících misí GPS už ale došlo ke změně a přistání stupně bylo prováděno).

Falcon 9 na rampě před startem Amos-17. První stupeň není vybaven hardwarem pro přistání. (Foto: SpaceX)

Nyní jsme se ale dozvěděli, že Falcon 9 příští rok opět poletí v této vzácné konfiguraci bez možnosti záchrany prvního stupně. Raketa v takovém případě není vůbec vybavena přistávacími nohami a roštovými kormidly. Konkrétně půjde o druhou misi s družicemi O3b mPOWER společnosti SES. Důvodem zahození stupně bude, že díky tomu bude možné trojici družic vynést na vyšší orbitu. Budou tak moct být zprovozněny zhruba ve stejnou dobu jako první várka tří družic, kterou jiný Falcon 9 vynese o několik týdnů nebo měsíců dříve standardním způsobem. První mise O3b mPOWER (ta se záchranou stupně) byla aktuálně odložena na začátek roku 2022 a druhá (ta bez záchrany) byla naposledy plánována na první čtvrtletí 2022, ale jedná se o více než rok starou informaci, takže nejspíš od té doby také došlo k nějakým odkladům. Společnost SES si pak nechá od SpaceX vynést ještě dvě další várky družic O3b mPOWER. Tři kusy mají být vyneseny v druhé polovině příštího roku a zbylé dva pak až v roce 2024.

Konstelace O3b mPOWER společnosti SES v původní konfiguraci se 7 satelity (Zdroj: SES)

Lze očekávat, že SpaceX pro druhou misi v pořadí, tedy tu bez záchrany stupně, využije nějaký starý Falcon 9, který už za sebou bude mít hodně startů. Elon Musk totiž nedávno prozradil, že i když je Block 5 finální vývojová verze Falconu 9, raketa je nadále průběžně vylepšována na základě získaných zkušeností z dosavadních misí. To znamená, že stupně, které byly vyrobeny jako první, nejsou tak pokročilé jako ty novější, což se projevuje například tím, že jejich údržba mezi starty je náročnější. Elon Musk vysvětlil, že z tohoto důvodu SpaceX přiřazuje k misím bez záchrany stupně co nejstarší kusy.

B1049.10 je nejstarší aktivní stupeň ve flotile SpaceX a má za sebou už 10 misí. Fotka je z jeho zatím posledního startu, Starlink 2-1. (Foto: Jack Beyer)

Když se podíváte na flotilu stupňů, kterými SpaceX momentálně disponuje, uvidíte, že firma má několik velmi starých stupňů, které za sebou mají už kolem 10 startů. Žhavým kandidátem na zmíněnou druhou misi O3b je tedy stupeň B1049, což je úplně nejstarší stupeň v aktivní flotile. Navíc byl nedávno přepraven z Kalifornie na Floridu, odkud mají mise O3b startovat. Další možností je stupeň B1051, který už také absolvoval 10 misí, nebo třeba některý z bývalých bočních stupňů Falconu Heavy (B1052 a B1053), které jsou v současnosti přepracovávány na standardní Falcony 9. Tyto stupně sice mají za sebou teprve dva starty, ale jde o jedny z nejstarších kusů ve flotile, které ležely přes dva roky ve skladu, takže SpaceX s nimi možná nemá velké plány a bude se jich chtít „zbavit“.

Stupeň B1051.10 po návratu z mise Starlink v1-27 (Foto: Julia Bergeron)

O3b mPOWER ale není jediná chystaná mise SpaceX, při které je v plánu zahodit první stupeň rakety do oceánu. Například už dlouho víme, že u příští mise Falconu Heavy, USSF-44, budou přistávat pouze boční stupně, zatímco ten centrální nebude zachráněn. Falcon Heavy bude příští rok startovat mnohokrát a zatím není jasné, jaké má SpaceX u jednotlivých misí plány ohledně způsobu přistání, u některých z nich tedy možná také bude zahozen centrální stupeň. V případě Falconu 9 ale budou lety v režimu bez záchrany prvního stupně zřejmě nadále velmi vzácné.

Oproti tomu v případě v podstatě všech ostatních orbitálních raket je zahození celé rakety běžné. Jedinou výjimkou je společnost Rocket Lab, která už začala provádět první pokusy o záchranu prvního stupně své malé rakety Electron pomocí padáků. Stupně zatím přistávavaly do oceánu a znovu použito z nich bude maximálně pár dílčích komponentů, ale příští rok by mělo dojít k prvním pokusům o zachycení klesajícího stupně helikoptérou. Následně by pak mohl být celý stupeň použit znovu.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
19 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Kuřecí stehno

Petr Melechin zjevně prošel kursem “3 způsoby jak formulovat chytlavý nadpis, znáte je?”

Jirka K.

Já na články obsahující slova jako: budete překvapeni, nebo by jste nečekali, zásadně neklikám. A nadpis s otazníkem se lehce vydává tímto směrem.

kuřecí stehno

Nebojte, to jsem ani nikde neřekl. Dělal bych to jistě podobně. Články píšete, aby se četly.

Jiří

Problém je v tom, že je takové nadpisy jsou v dnešní době prakticky všude a mnoho lidí (včetně mě) už je na ně prostě alergických.
A druhá věc je, že je zde jistě nějakých 95+ % pravidelných čtenářů, které by ani nenapadlo, že by důvod v článku nebyl, jsme zde zvyklí na prvotřídní kvalitu 🙂
Pokud takovýto nadpis způsobí měřitelně vyšší čtenost článku (ať už více prokliků nebo zvýšení průměrného času stráveného na konkrétní stránce), tak je to pochopitelné, pokud ale ne, tak i já se přikláním ke standardním “suchým” nadpisům.

Ivo Janáček

Problém je, že na Kosmonautixu je často i obsah o tom, že si člověk musí jinde zjistit jak to vlastně bylo a co se vlastně dělo nebo nedělo. 🙂

Petr Šída

To by mě zajímalo, o jaké jde články.

LZ.

Přikláním se k normálním nadpisům. Čtu 95% članku na elonx a tenhle název byl velice odrazující.

Pajuc

Ve mě ten nadpis žádný clickbait neevokuje a ani jinak mi nevadí. Na druhou stranu ta otázka je tam navíc – přirozeně se dá předpokládat, že článek bude řešit důvod. Nadpis by měl informovat, o čem článek je; přehled obsahu by měl být v perexu. Jde o to, aby měl nadpis rozumnou délku.

EvzenJ

Verim, ze 99% ctenarum ElonX to je uplne jedno a vubec to nezaznamenaji a to zbyvajici jedno procento kdyz nenajde vecne pripominky k obsahu tak aspon se budou vyjadrovat k nadpisu.
Prosim neplytvejte na to energii a diky za skvely, prehledny a aktualni web.

Petr Kasan

V komunikaci se rozeznávají 4 druhy útoků. Vy jste ve vašem příspěvku použil (nevím, zda vědomě) jeden z nich, označovaný jako “věštění”.

PetrV

Možností skýtá falcon 9 spoustu. To stejné bude u starship.
Diky.

Pajuc

Divím se, že Electron nelétá častěji. Je to snad tím, že jim SpaceX přebírá zakázky?

Dr.Valve

Electron asi aj skor či neskôr dosiahne viac….ale strašne ma štvú konkurenti s videami..to sa krásne “maľuje” čo všetko spravia a dokážu ..každý mesiac aj tri videá aby investor zavrel zobák a posníval..len nech platia. ..Elon by ich hnal ako šmejdov.. smutné že to je aj s kamarátmi s NASA teraz nedoletia ani na orbitu..

Naposledy upraveno před 12 dny uživatelem Dr.Valve
Jiří Hadač

Tak Peter Beck je jiná liga, má hezké prezentace, ale podniká i kroky 🙂

Kuřecí stehno

Věříš opravdu, že u SpX nikdy žádný video s renderem budoucích plánů pro investory a potenciální zákazníky nezveřejnili?