Aktuality

Iridium má u SpaceX objednány ještě 3 starty. Kdy poletí a na jakém typu rakety?

Zleva: Elon Musk (šéf SpaceX), Matt Desch (šéf Iridium) a Jean-Loïc Galle (šéf Thales Alenia Space) během čekání na start Iridium-1 (Foto: Thales Alenia Space)

Šéf společnosti Iridium Matt Desch uspořádal telekonferenci s novináři, při které informoval o novinkách týkajících se 3 zbývajících startů Iridium také plánech na dokončení modernizované satelitní konstelace. Které mise poletí s použitými stupněm a které s novým Blockem 5?

Čtenáře ElonX budou jistě nejvíce zajímat informace týkající se startů SpaceX. První mise Iridium proběhla v lednu 2017 a od té doby rakety Falcon 9 úspěšně provedly další 4 starty pro tuto společnost.

Desch oznámil, že start blížící se mise Iridium-6/GRACE-FO proběhne o 2 dny později, než bylo původně plánováno, takže nový termín je 21. 5. ve 21:53 SELČ. Důvodem odkladu byl podle Desche malý problém s raketou (jedná se o již použitou raketu z dřívější mise Zuma). Neočekává však, že by došlo k dodatečným posunům termínu startu.

Desch také vysvětlil, jak přesně bude probíhat tato sdílená mise, při které bude vynesena také dvojice vědeckých družice GRACE-FO. Nejdříve prý budou vypuštěny oba satelity GRACE-FO, pak dojde k dalšímu zážehu motoru druhého stupně a následně bude vypuštěno 5 satelitů Iridium NEXT.

Další novinky se týkaly misí Iridium-7 a Iridium-8. Obě prý poletí s novými raketami typu Block 5. První jmenovaná během července a druhá do konce 3. čtvrtletí. Poslední neoficiální informací hovořily o srpnovém startu Iridium-8, ale nedivil bych se, kdyby to nakonec bylo až v září.

Desch zároveň vyjádřil svoje obavy ohledně zvyšujícího se počtu cubesatů na oběžné dráze a také chystaných megakonstelací, jako je například Starlink od SpaceX. Firmy prý dostatečně nemluví o tom, jak se plánují vypořádat se situací, kdy některý z jejich satelitů na orbitě kompletně selže. Desch se proto obává zvýšeného rizika vzniku vesmírného smetí.

Společnost Iridium postupně nahrazuje svou původní satelitní konstelaci z 90. let moderními družicemi Iridium NEXT. V současnosti je v provozu 47 těchto nových družic a 19 starých. Všechny zbývající satelity Iridium NEXT by měly být zprovozněny zhruba 30 dní po startu mise Iridium-8.

Zobrazit komentáře

  • Netušíte někdo co bude v plánu s původní konstelací iridium jestli bude fungovat souběžně až do úplného selhání všech satelitů, nebo bude provedena deorbitace? (pokud to vůbec iridia uměj)

    • Staré satelity jsou bez přerušení provozu nahrazovány novými a u těch starých je prováděna deorbitace. Desch ale řekl, že u některých kusů dojde k sestupu do atmosféry až třeba za 25 let. Řada z nich už ale v posledních měsících shořela v atmosféře.

      • děkuji za odpověď to dává smysl něco jsem si ještě vygooglil a podle wiki jsou minimálně 3 kusy bez kontroly takže riziko tu je no doufejme že se nebude opakovat stejná situace jako s cosmosem pokud si pamatuju dobře

        • Iridium má od FCC výjimku na 10 ks satelitů první generace, že můžou gravitací sestupovat z orbity cca 600 km. Očekává se, že shoří dříve jak za 25 let. Něco málo bylo napsáno i tady: http://spacenews.com/41898fcc-greenlights-iridium-plan-for-deorbiting-its-1st-generation/

          Několik satelitů Iridia první generace s dostatkem paliva si Iridium chvilku ponechá jako záložní, ale aktuálně se počítá s dobou ne delší jak 1 rok. Iridium opravdu nemá po dokončení obnovy sítě důvod dál používat satelity první generace.

          • Jen tě poopravím, satelity sestupují třením o atmosféru. A ta vyjímka dle článku je proto, že tím, že vyplňovaly mezery a měnili tím pádem rovinu oběhu, tak nemají dostatek paliva přesunout se na dráhu s perigeem cca 250km, tj. kde by rychle zanikly.

          • Díky za opravu, zapomněl jsem se přepnout z režimu vysvětlování pro normální smrtelníky. Přesně, ta výjimka je samozřejmě díky prakticky nulovému stavu paliva u těch několika satelitů, plus několik je mimo kontrolu - tam je to dané. Mohlo by být zajímavé mít nějaké video, jak satelity manévrují na své poslední cestě - zejména když satelity nemají žádné trysky na manipulaci směrem "dolů" a Iridium kdysi přišlo minimálně o jeden satelit, který byl příliš vysoko a na let "dolů" nebyly satelity připraveny ani po SW stránce.

        • Pamatuješ si to dobře a z té výšky budou sestupovat pěkně dlouho. Vůbec takové srážky nevítám, stejně tak se mi nelíbí rozpady satelitu na GEO. Viz AMC-9 či Telkom 1. GEO prostě je omezený přírodní zdroj a nejde ji ničím nahradit.
          Proto snížení ceny za vynášení nákladu nahoru má smysl. Rychlejší obnova družíc, A pak se nebude přetahovat životnost za každou cenu.

Sdílet

Aktuální články

Střípky o Neuralinku z platformy X (25. díl)

V dalším shrnutí novinek a zajímavostí o Neuralinku bude řeč například o těchto tématech: Exponenciální…

29. 10. 2025

Ochrnutý uživatel Neuralinku se opět dokáže sám najíst díky robotické paži ovládané myšlenkami

Neuralink ukázal video zatím asi nejpokročilejšího použití robotické paže pomocí myšlenek v rámci studie CONVOY.…

24. 10. 2025

Trumpova vláda chce satelitní ochranný štít nad USA, SpaceX možná bude hlavním kontraktorem

Americká vláda plánuje vybudovat protiraketový štít zvaný Golden Dome. Jednou z jeho prvních částí by…

18. 10. 2025

Neuralink plánuje masivní expanzi, v roce 2030 by prováděl 10 000 implantací ročně

Neuralink údajně v následujících letech plánuje rapidní rozvoj. Kolem roku 2031 mají být rozhraní Neuralinku…

17. 10. 2025

Kosmonomika aneb ekonomická stránka kosmonautiky (3. část)

Zatímco v prvním a druhém dílu jsme na „kosmonomiku“ nahlíželi spíše očima daňových poplatníků, v…

13. 10. 2025

Neuralink plánoval zrakovou protézu Blindsight testovat i ve Španělsku, ale zřejmě z toho sešlo

Víme, že Neuralink už nějaký čas vyvíjí zrakovou protézu zvanou Blindsight. Zatím ale příliš nevíme…

11. 10. 2025