Iridium má u SpaceX objednány ještě 3 starty. Kdy poletí a na jakém typu rakety?

Zleva: Elon Musk (šéf SpaceX), Matt Desch (šéf Iridium) a Jean-Loïc Galle (šéf Thales Alenia Space) během čekání na start Iridium-1 (Foto: Thales Alenia Space)

Šéf společnosti Iridium Matt Desch uspořádal telekonferenci s novináři, při které informoval o novinkách týkajících se 3 zbývajících startů Iridium také plánech na dokončení modernizované satelitní konstelace. Které mise poletí s použitými stupněm a které s novým Blockem 5?

Čtenáře ElonX budou jistě nejvíce zajímat informace týkající se startů SpaceX. První mise Iridium proběhla v lednu 2017 a od té doby rakety Falcon 9 úspěšně provedly další 4 starty pro tuto společnost.

Desch oznámil, že start blížící se mise Iridium-6/GRACE-FO proběhne o 2 dny později, než bylo původně plánováno, takže nový termín je 21. 5. ve 21:53 SELČ. Důvodem odkladu byl podle Desche malý problém s raketou (jedná se o již použitou raketu z dřívější mise Zuma). Neočekává však, že by došlo k dodatečným posunům termínu startu.

Desch také vysvětlil, jak přesně bude probíhat tato sdílená mise, při které bude vynesena také dvojice vědeckých družice GRACE-FO. Nejdříve prý budou vypuštěny oba satelity GRACE-FO, pak dojde k dalšímu zážehu motoru druhého stupně a následně bude vypuštěno 5 satelitů Iridium NEXT.

Další novinky se týkaly misí Iridium-7 a Iridium-8. Obě prý poletí s novými raketami typu Block 5. První jmenovaná během července a druhá do konce 3. čtvrtletí. Poslední neoficiální informací hovořily o srpnovém startu Iridium-8, ale nedivil bych se, kdyby to nakonec bylo až v září.

Desch zároveň vyjádřil svoje obavy ohledně zvyšujícího se počtu cubesatů na oběžné dráze a také chystaných megakonstelací, jako je například Starlink od SpaceX. Firmy prý dostatečně nemluví o tom, jak se plánují vypořádat se situací, kdy některý z jejich satelitů na orbitě kompletně selže. Desch se proto obává zvýšeného rizika vzniku vesmírného smetí.

Společnost Iridium postupně nahrazuje svou původní satelitní konstelaci z 90. let moderními družicemi Iridium NEXT. V současnosti je v provozu 47 těchto nových družic a 19 starých. Všechny zbývající satelity Iridium NEXT by měly být zprovozněny zhruba 30 dní po startu mise Iridium-8.

Petr Melechin



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

8 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Pavel Vantuch

K té deorbitaci něco aktuálního

Štěpán Svoboda

Netušíte někdo co bude v plánu s původní konstelací iridium jestli bude fungovat souběžně až do úplného selhání všech satelitů, nebo bude provedena deorbitace? (pokud to vůbec iridia uměj)

Štěpán Svoboda

děkuji za odpověď to dává smysl něco jsem si ještě vygooglil a podle wiki jsou minimálně 3 kusy bez kontroly takže riziko tu je no doufejme že se nebude opakovat stejná situace jako s cosmosem pokud si pamatuju dobře

Jiří Hadač

Pamatuješ si to dobře a z té výšky budou sestupovat pěkně dlouho. Vůbec takové srážky nevítám, stejně tak se mi nelíbí rozpady satelitu na GEO. Viz AMC-9 či Telkom 1. GEO prostě je omezený přírodní zdroj a nejde ji ničím nahradit.
Proto snížení ceny za vynášení nákladu nahoru má smysl. Rychlejší obnova družíc, A pak se nebude přetahovat životnost za každou cenu.

Pavel Mašek

Iridium má od FCC výjimku na 10 ks satelitů první generace, že můžou gravitací sestupovat z orbity cca 600 km. Očekává se, že shoří dříve jak za 25 let. Něco málo bylo napsáno i tady: http://spacenews.com/41898fcc-greenlights-iridium-plan-for-deorbiting-its-1st-generation/

Několik satelitů Iridia první generace s dostatkem paliva si Iridium chvilku ponechá jako záložní, ale aktuálně se počítá s dobou ne delší jak 1 rok. Iridium opravdu nemá po dokončení obnovy sítě důvod dál používat satelity první generace.

Jiří Hadač

Jen tě poopravím, satelity sestupují třením o atmosféru. A ta vyjímka dle článku je proto, že tím, že vyplňovaly mezery a měnili tím pádem rovinu oběhu, tak nemají dostatek paliva přesunout se na dráhu s perigeem cca 250km, tj. kde by rychle zanikly.

Pavel Mašek

Díky za opravu, zapomněl jsem se přepnout z režimu vysvětlování pro normální smrtelníky. Přesně, ta výjimka je samozřejmě díky prakticky nulovému stavu paliva u těch několika satelitů, plus několik je mimo kontrolu – tam je to dané. Mohlo by být zajímavé mít nějaké video, jak satelity manévrují na své poslední cestě – zejména když satelity nemají žádné trysky na manipulaci směrem “dolů” a Iridium kdysi přišlo minimálně o jeden satelit, který byl příliš vysoko a na let “dolů” nebyly satelity připraveny ani po SW stránce.