Mise IM-2

<< Informace Články Fotky Videa Aktuálně >>

Základní informace

  • Datum startu: 27. 2. 2025 01:16:31 SEČ
  • Startovní okno: Okamžité (Co je to startovní okno)
  • Stav: Mise byla úspěšná
  • Statický zážeh: Nebyl proveden (Co je to statický zážeh)
  • Primární náklad: Lunární lander Nova-C „Athena“ společnosti Intuitive Machines
  • Sekundární náklad: Lunar Trailblazer, orbitální tahač CHIMERA GEO 1, sonda Odin
  • Hmotnost nákladu: 2741 kg (Athena: 2120 kg, Lunar Trailblazer: 210 kg, Odin: 105 kg, CHIMERA GEO-1: 306 kg)
  • Raketa: Falcon 9 v1.2 Block 5 (již použitý první stupeň B1083.9)
  • Cíl: Patrně TLI (Trans Lunar Injection) – přechodová dráha k Měsíci
  • Startovní rampa: LC-39A (Kennedyho vesmírné středisko, Merritt Island, Florida, USA)
  • Pokus o přistání stupně: Úspěšný, na mořské plošině ASOG
  • Press kit ke stažení zde

Podrobnosti a zajímavosti

  • Druhý start společnosti SpaceX pro americkou firmu Intuitive Machines (IM). První se uskutečnil v únoru 2024 a vynesen při něm byl lunární lander Odysseus. Tomu se přes řadu obtíží podařilo přistát v kráteru Malapert A v blízkosti jižního pólu a stal se tak prvním komerčním landerem, kterému se to podařilo. Lander zřejmě zlomil jednu či více ze svých nohou a skončil v náklonu 30°, což mělo za následek zhoršenou komunikaci se Zemí. Společnost IM má u SpaceX smluvně zajištěnou i třetí misi s názvem IM-3, která by se měla uskutečnit začátkem roku 2026.
  • Mise IM-2 je součástí programu Commercial Lunar Payload Services (CLPS) americké kosmické agentury NASA, který jí má pomoci se připravit na trvalý návrat člověka na Měsíc. NASA si v rámci tohoto programu pronajímá od roku 2019 různé firmy, aby pro ni dopravovaly vědecký náklad směrem k Měsíci. Do dnešních dnů bylo uděleno celkem jedenáct různých kontraktů, přičemž jeden z nich byl v roce 2022 zrušen, protože společnost Masten Space zkrachovala. Tato mise bude celkově čtvrtá, která se v rámci tohoto programu uskuteční. Při třech předchozích byla jednou použita raketa Vulcan a dvakrát byl náklad vynesen Falconem 9. Pokud jde o zbývajících šest misí, pouze u dvou z nich zatím byl zatím zveřejněn nosič, přičemž pokaždé půjde o raketu firmy SpaceX.
  • Firma Intuitive Machines získala tuto zakázku od NASA v říjnu roku 2020. Za cenu 47 milionů dolarů dopravit na Měsíc do blízkosti kráteru Shackleton vrtací zařízení PRIME-1 (Polar Resources Ice Mining Experiment) o hmotnosti 40 kg. Toto zařízení se pokusí získat vodu zpod povrchu Měsíce v oblasti jižního pólu. O analýzu vzorků se pak postará hmotnostní spektrometr MSolo. Spolu s landerem Athena přistanou na měsíčním povrchu i i tři malé rovery. První z nich má název Micro-Nova a na měsíčním povrchu bude pomocí malých skoků zkoumat obtížně dostupné krátery v okolí místa přistání. Druhý rover dodá firma Nokia, má název MAPP (Mobile Autonomous Prospecting Platform (MAPP). Ten se po přistání od landeru vzdálí a bude zkoumat možnosti využití 4G sítí na měsíčním povrchu. Třetí rover Yaoki o váze 498 g si nechá vynést japonská firma Dymon.
  • Kromě primárního nákladu budou při této misi vyneseny i náklady sekundární:
    • Sonda Lunar Trailblazer o váze 200 kg má z lunární oběžné dráhy studovat rozmístění a množství vody na Měsíci.
    • Sonda Odin, dříve známá jako Brokkr2. Váží 100 kg a jejím cílem je průlet kolem blízkozemního asteroidu 2022 OB5 za účelem provedení průzkumu a hledání budoucí těžební mise.
    • Orbitální tahač CHIMERA GEO 1 společnosti Epic Aerospace ponese blíže neurčený 16U cubesat.
  • Přistání prvního stupně Falconu 9 proběhlo úspěšně na plovoucí plošině A Shortfall of Gravitas, která byla umístěna v Atlantiku ve vzdálenosti 684 km od místa startu.
  • SpaceX při této misi pravděpodobně provedlo záchranu aerodynamických krytů. Loď Doug pro tyto účely byla umístěna v Atlantiku ve vzdálenosti 793 km, aby kryty vylovila po jejich přistání do vody. Nevíme však, jestli byla záchrana krytů úspěšná.
  • Aerodynamický kryt na této misi byl již použitý. Pro jednu jeho polovinu toto byl patnáctý start a pro tu druhou sedmý nebo osmý.
  • Vývoj data startu: 2022 → 4. čtvrtletí 2022 → polovina 2023 → říjen 2023 → listopad 2023 → 4. čtvrtletí 2024 → prosinec 2024 → 1. čtvrtletí 2025 → 27. února 2025

Související články

Fotky

Videa

Záznam oficiálního přenosu ze startu:

Česky komentovaný přenos od Kosmonautix.cz:

Oficiální animace plánovaného průběhu mise IM-2:

Video o roveru Yaoki:

Aktuální informace


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!

Jiří Hadač
Latest posts by Jiří Hadač (see all)



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

9 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Nefi

Na jedné polovině krytu je napsáno číslo 263.

Nefi
Mr G

100 . pristatie na ASOG

Přemysl Oráč

Návrh trochu mimo téma: Nebylo by na místě přestat psát v Základních infirmacích “Pokus o přistání stupně” a psát místo toho jenom Přistání? To už přece dávno nejsou pokusy, ale brilantně zvládnutá technologie; přistává se spoustu let a přistály stovky prvních stupňů. Že se to někdy (velmi zřídkakdy) nepovede, přece není známkou jakýchsi “pokusů”, občas spadne i letadlo.

Petr Melechin

V podstatě souhlas, ale my to takhle máme především kvůli jednotnosti, aby byla stejná formulace u všech profilů misí, starých i nových. Dříve to byly pokusy, později už ne (a kde přesně je ta hranice?). To samé bude platit u Starship.

Přemysl Oráč

No, ta hranice je dost intuitivní. U F9 už ale určitě o pokusy nejde, poněvadž slovo pokus v sobě obsahuje faktor mimořádnosti, rizikovosti a experimentování, přičemž u F9 se již jedná o rutinu.
Naopak u Superheavy a tím spíš u Starshipu je slovo “pokus” plně na místě a zůstane zde až do té doby, než bude proces zvládnut a rutinně probíhat – což je otázka několika let.
Co se týče té jednotnosti, ten přístup sice chápu, ale přece se nebude kvůli jednotnosti ten výraz používat ještě v roce 2040 (nadsázka)?

Petr Melechin

No, ta hranice je dost intuitivní. U F9 už ale určitě o pokusy nejde

Dnes ano, ale pokud bych měl teď jít zpětně upravit starší profily misí F9, tak do kdy přesně to byly pokusy a kdy už ne? 🙂

Co se týče té jednotnosti, ten přístup sice chápu, ale přece se nebude kvůli jednotnosti ten výraz používat ještě v roce 2040 (nadsázka)?

U nás se používat bude. Jednotnosti přikládám velkoui váhu a navíc osobně nevnímám “pokus” asi až tak vyhraněně jako vy. Beru to prostě jen jako naznačení toho, že úspěch není 100% zaručený, což platí i dnes, takže mi to přijde ok. Evidentně se neshodneme.

Bohumil Shrabal

Neodvíjí se to od toho, co je uvedeno v licenci?

Hark

Vzhledem náročnosti přistávacího manévru Falcon 9 musí klapnout velká řada proměnných, aby se technika “hoverslam” povedla. Nemají na žádné straně moc marže, protože musí přiškrtit motory právě tak akorát, aby dorovnali úbytek paliva v nádržích a přesně sedli na plošinu.

Především proto, že se Falcon nedokáže sám vznášet (motory by ho zase začaly posílat nahoru), si myslím, že je užití termínu “pokus o přistání” zcela na místě.

Starship a SuperHeavy jsou navržené tak, aby se dokázaly vznášet.
Takže až se stabilizuje vývoj, měla by fáze přistávání být daleko méně dynamická a nebezpečná.

Je tam taky rozdíl v tom, že Falcon je jako 50m hliníková plechovka, když spadne prázdná, sama o sobě je deformační zónou a moc škody nenadělá trup rakety, nejvíc škody nadělá palivo, okysličovadlo a hmota konstrukce motorové sekce.
Ocelové SS a SH se zdají být robustnější. I když, třeba SN8, SN9 po dopadu taky moc škody nenadělaly.