Aktuality

Jak se vyrábí Raptor a jak se budou tlakovat nádrže Super Heavy Starship

Uběhl další týden od posledního článku o novinkách týkajících se motoru Raptor a rakety Super Heavy Starship, a tak je na čase krátce shrnout další várku informací, které se od té doby objevily. Elon Musk ukázal, jak probíhá výroba Raptoru, mluvil o tlakování nádrží SHS a Hans Koenigsmann se vyjádřil k ceně této chystané rakety.

Raketový motor Raptor a jeho slibné první zkoušky jsou hlavním tématem posledních týdnů, tak u něj začneme i dnes. Elon Musk se na Twitteru podělil o zajímavé video zachycující proces odlévání části potrubí pro Raptor. Kov ve videu je superslitina niklu a chromu zvaná Inconel, která vyniká odolností vůči žáru, tlaku, korozi a oxidaci. To z ní dělá ideální materiál pro použití v raketových motorech. SpaceX přitom má s Inconelem zkušenosti už z dřívějška – vyrábí z ní také spalovací komoru motorů SuperDraco pro únikový systém kosmické lodi Crew Dragon. Kromě videa z odlévání Musk zveřejnil také fotku výsledného odlitku. Výroba probíhá přímo ve vlastní slévárně SpaceX.

Elon Musk před pár dny také mluvil o tlakování nádrží rakety Super Heavy Starship. U raket Falcon jsou nádrže tlakovány heliem, které se nachází v tlakových nádobách umístěných uvnitř nádrží s palivem či kyslíkem. Selhání jedné takové nádoby způsobilo katastrofickou nehodu při přípravách na misi Amos-6 v roce 2016. Oproti tomu budou nádrže v SHS tlakovány přímo metanem či kyslíkem v plynném skupenství odváděnými z motorů, takže zcela odpadne nutnost mít dodatečný heliový systém. Musk řekl, že tento nový způsob tlakování nádrží bude použit už u první verze rakety SHS. To je prý důležité mimo jiné proto, že v případě Falconů je helium dražší než kyslík, i když kyslík tvoří dvě třetiny hmotnosti celé rakety a helium naopak neváží skoro nic.

Neoficiální schéma motoru Raptor (Zdroj: fórum NASA Spaceflight)

S touto problematikou pak souvisí také potřeba mít kromě hlavních nádrží ještě menší nádrže, které zůstanou na rozdíl od těch hlavních plné až do přistávacího zážehu. To je podle Muska důležité, protože jinak by hrozilo, že motory po nastartování nasají vzduchovou bublinu vzniklou během poletování paliva ve stavu beztíže. To by nejspíš mohlo motory poškodit. Starship proto bude mít menší nádrže („header tanks“) podobné těm, které byly vidět na schématech z představení předchozí verze rakety BFR. Musk ale upřesnil, že výsledné nádrže budou o něco jednodušší než ty v prezentaci z roku 2017.

Průřez lodí BFS ve verzi z roku 2017 (Zdroj: SpaceX)

Na závěr tu máme prohlášení Hanse Koenigsmanna ohledně očekávané ceny Super Heavy Starship. Ten totiž na aktuální konferenci uvedl podobně jako nedávno Elon Musk, že SHS „bude mít díky kompletní znovupoužitelnosti nižší cenový profil než rakety Falcon 9 a Falcon Heavy“. Hans si však nebyl jistý, jestli je to myšleno z hlediska ceny za vynesený kilogram nebo ceny za jeden start.

Zobrazit komentáře

  • Docela by mě zajimalo, jak by se projevila kvalita slitin pokud by byli odlivane ve vesmiru. Slitiny maji jak lehke tak těžši prvky. Ve stavu beztiže by došlo k jejich lepšimu promichani a nehledě jak by vypadala jeji připadna krystalova mřižka po jeji vykrystalizovani a tuhnuti.

  • To je prý důležité mimo jiné proto, že v případě Falconů je helium dražší než kyslík, i když kyslík tvoří dvě třetiny hmotnosti celé rakety a helium naopak neváží skoro nic.

    Ta věta je divná, protože to platí vždy a nikoliv pouze v případě F9.

    Jinak k té ceně by to určitě mělo být minimálně za kilogram, ale výhledově určitě za start, jinak by Mars nedával smysl.

    • Jo, ta věta je divná, ale asi tím chtěl jen říct, že helium je celkově dražší než kyslík, i když helia je v raketě objemově mnohem méně.

  • Opravdu hodnotné prohlášení Hanse K. který papouškuje oznámení E.M. z jeho tvítu, jen neví, jak to myslel :)
    Nějak mi to připomíná naše "informované" novináře. Píšu abych psal .....

  • Už aby to kluci daly dohromady a letělo to. Držím jim palce.

Sdílet

Aktuální články

Na Google Earth zřejmě byla zachycena družice Starlink. Jak takový snímek vzniká?

Na Google Earth občas lze najít poněkud nečekané věci. K těmto kuriozitám přibyla před několika…

30. 4. 2025

Střípky o Neuralinku z platformy X (21. díl)

V dalším shrnutí novinek a zajímavostí o Neuralinku bude řeč například o těchto tématech: Registr…

29. 4. 2025

Neuralink plánuje další investiční kolo, cení se na 9 miliard dolarů

Neuralink plánuje páté kolo financování, ve kterém chce od investorů vybrat dalších 500 milionů dolarů…

26. 4. 2025

Práce v Neuralinku (1. díl)

V Neuralinku vedle sebe pracují lékaři, veterináři, patologové, programátoři, materiáloví inženýři, neurovědci, robotici a specialisté…

21. 4. 2025

Nové kontrakty SpaceX: Teleskop Pandora, další lunární lander, cubesaty NASA a škatulata s družicí GPS

Další přehled nových misí SpaceX. Firma dopraví na měsíční povrch již čtvrtý lunární lander firmy…

20. 4. 2025

SpaceX získalo většinovou část obřího kontraktu na americké vládní mise v hodnotě miliard dolarů

Kdo bude v nejbližších letech zajišťovat americkému vládnímu sektoru vynášení nákladů na oběžnou dráhu? Většinovou…

14. 4. 2025