Jak se vyrábí Raptor a jak se budou tlakovat nádrže Super Heavy Starship

Uběhl další týden od posledního článku o novinkách týkajících se motoru Raptor a rakety Super Heavy Starship, a tak je na čase krátce shrnout další várku informací, které se od té doby objevily. Elon Musk ukázal, jak probíhá výroba Raptoru, mluvil o tlakování nádrží SHS a Hans Koenigsmann se vyjádřil k ceně této chystané rakety.

Raketový motor Raptor a jeho slibné první zkoušky jsou hlavním tématem posledních týdnů, tak u něj začneme i dnes. Elon Musk se na Twitteru podělil o zajímavé video zachycující proces odlévání části potrubí pro Raptor. Kov ve videu je superslitina niklu a chromu zvaná Inconel, která vyniká odolností vůči žáru, tlaku, korozi a oxidaci. To z ní dělá ideální materiál pro použití v raketových motorech. SpaceX přitom má s Inconelem zkušenosti už z dřívějška – vyrábí z ní také spalovací komoru motorů SuperDraco pro únikový systém kosmické lodi Crew Dragon. Kromě videa z odlévání Musk zveřejnil také fotku výsledného odlitku. Výroba probíhá přímo ve vlastní slévárně SpaceX.

Elon Musk před pár dny také mluvil o tlakování nádrží rakety Super Heavy Starship. U raket Falcon jsou nádrže tlakovány heliem, které se nachází v tlakových nádobách umístěných uvnitř nádrží s palivem či kyslíkem. Selhání jedné takové nádoby způsobilo katastrofickou nehodu při přípravách na misi Amos-6 v roce 2016. Oproti tomu budou nádrže v SHS tlakovány přímo metanem či kyslíkem v plynném skupenství odváděnými z motorů, takže zcela odpadne nutnost mít dodatečný heliový systém. Musk řekl, že tento nový způsob tlakování nádrží bude použit už u první verze rakety SHS. To je prý důležité mimo jiné proto, že v případě Falconů je helium dražší než kyslík, i když kyslík tvoří dvě třetiny hmotnosti celé rakety a helium naopak neváží skoro nic.

Neoficiální schéma motoru Raptor (Zdroj: fórum NASA Spaceflight)

S touto problematikou pak souvisí také potřeba mít kromě hlavních nádrží ještě menší nádrže, které zůstanou na rozdíl od těch hlavních plné až do přistávacího zážehu. To je podle Muska důležité, protože jinak by hrozilo, že motory po nastartování nasají vzduchovou bublinu vzniklou během poletování paliva ve stavu beztíže. To by nejspíš mohlo motory poškodit. Starship proto bude mít menší nádrže („header tanks“) podobné těm, které byly vidět na schématech z představení předchozí verze rakety BFR. Musk ale upřesnil, že výsledné nádrže budou o něco jednodušší než ty v prezentaci z roku 2017.

Průřez lodí BFS ve verzi z roku 2017 (Zdroj: SpaceX)

Na závěr tu máme prohlášení Hanse Koenigsmanna ohledně očekávané ceny Super Heavy Starship. Ten totiž na aktuální konferenci uvedl podobně jako nedávno Elon Musk, že SHS „bude mít díky kompletní znovupoužitelnosti nižší cenový profil než rakety Falcon 9 a Falcon Heavy“. Hans si však nebyl jistý, jestli je to myšleno z hlediska ceny za vynesený kilogram nebo ceny za jeden start.

Petr Melechin

Zakladatel a šéfredaktor ElonX, který jinak pracuje v oboru lokalizace her a ElonX věnuje až nezdravě velkou část svého volného času. Kromě Elona Muska a jeho firem se zajímá o další technická témata, hraje squash, čte sci-fi, miluje filmy a sleduje až příliš mnoho seriálů.

Podpořte projekt ElonX



Mohlo by se vám líbit...

8
Diskuze

avatar
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlepší
Nastavit upozorňování na
Štěpán
Host
Štěpán

Jo, ta odpověď zní jako od Hanse 😂

Yokotashi
Host
Yokotashi

Je technik – kdyz neco nevi a neumi to spocitat na miste, tak to prizna misto toho, aby mlzil.

Zdeněk
Host
Zdeněk

Už aby to kluci daly dohromady a letělo to. Držím jim palce.

MilAN
Host
MilAN

Opravdu hodnotné prohlášení Hanse K. který papouškuje oznámení E.M. z jeho tvítu, jen neví, jak to myslel 🙂
Nějak mi to připomíná naše “informované” novináře. Píšu abych psal …..

Ivo Janáček
Host
Ivo Janáček

To je prý důležité mimo jiné proto, že v případě Falconů je helium dražší než kyslík, i když kyslík tvoří dvě třetiny hmotnosti celé rakety a helium naopak neváží skoro nic.

Ta věta je divná, protože to platí vždy a nikoliv pouze v případě F9.

Jinak k té ceně by to určitě mělo být minimálně za kilogram, ale výhledově určitě za start, jinak by Mars nedával smysl.

Roman
Host
Roman

Docela by mě zajimalo, jak by se projevila kvalita slitin pokud by byli odlivane ve vesmiru. Slitiny maji jak lehke tak těžši prvky. Ve stavu beztiže by došlo k jejich lepšimu promichani a nehledě jak by vypadala jeji připadna krystalova mřižka po jeji vykrystalizovani a tuhnuti.