SpaceX hodlá upravit převzatou kalifornskou rampu SLC-6 k obrazu svému, bude odtud startovat i Falcon Heavy
SpaceX chystá na Vandenbergově kosmické základně v Kalifornii velké změny. Plánuje zde navýšit roční počet startů, přičemž chce do startovních operací nově zapojit i startovní komplex SLC-6. Byly zveřejněny i návrhy, jak by tato rampa měla nově vypadat, aby dokázala zajistit i starty jedné z nejsilnějších nosných raket na světě, Falconu Heavy.
Není to tak dávno, když jsme na stránkách našeho serveru probírali zprávy z Floridy, kde SpaceX chystá úpravy svých zdejších ramp. Děje se tam mnohé, protože SpaceX každoročně navyšuje počet svých startů. I v Kalifornii však má SpaceX svá želízka v ohni, nastal proto čas podívat se, co se tam děje nového. Své aktivity zde SpaceX provozuje na Vandenbergově základně amerických vesmírných sil, kde má pronajaté celkem tři rampy. Tu první, SLC-4E má pod patronátem už od roku 2011, kdy ji započalo předělávat ku obrazu svému. První start proběhl v roce 2013 a od té doby se odsud uskutečnilo 128 startů v režii SpaceX. Startovní komplex SLC-4W si firma pronajala v roce 2015 a předem byl určen k přistávání prvních stupňů. Za tímto účelem získala rampa také nové označení a je dnes známá jako Landing Zone 4. Do dnešních dnů zde dosedlo úspěšně 26 prvních stupňů, přičemž firma nezaznamenala žádný neúspěch. Nejnovější akvizicí SpaceX na Vandenbergově základně je pak startovní komplex SLC-6, který si společnost pronajala v dubnu 2023 poté, co zde konkurenční ULA přestala provádět starty raket z rodiny Delta IV.
Vandenbergova základna a tamní rampy byly z pohledu SpaceX v minulosti velmi málo využívány, kupříkladu v roce 2020 zde odstartoval jediný Falcon 9. Poté se však firma začala pomalu rozjíždět. Již o rok později uskutečnila tři orbitální starty, v roce 2022 jich proběhlo 13, o rok později rovných 28 a loňský rok byl prozatím rekordní, celkem 46 startů raket Falcon 9. Události loňského roku okomentoval server Space News slovy, že takovou startovní kadenci zažila Vandenbergova základna naposledy v 60. letech minulého století. Ani loňský počet startů se SpaceX nezdál dostatečný, takže ještě v roce 2024 si požádala o navýšení počtu startujících raket z komplexu SLC-4E na rovných 50. Jak již bylo řečeno v minulém článku, ani zde události nešly vůbec hladce z pohledu SpaceX. Jako obvykle se zde našla řada lidí, kterým se nelíbil nárůst počtu startů raket Falcon 9. Celá agenda došla dokonce tak daleko, že v polovině října firma SpaceX zažalovala u federálního soudu Kalifornskou pobřežní komisi, že úmyslně brání navýšení startovních operací. Naštěstí pro daňové poplatníky přišlo konečné rozhodnutí velmi brzy, již 9. listopadu bylo firmě povoleno startovat z rampy SLC-4E až padesátkrát ročně.
Tímto prohlášením však události loňského roku neskončily. Už 12. prosince oznámilo ministerstvo letectví, že SpaceX chce začít pro své startovní operace používat startovní rampu SLC-6 a zároveň chce navýšit povolený počet svých startů z Vandenbergovy základny ze současných 50 na rovných 100 ročně. Oznámení obsahovalo i další zajímavé informace. Firma nežádá povolení jen pro starty raket Falcon 9, plánuje totiž rampu používat i pro nosiče Falcon Heavy. Zároveň na rampě SLC-6 žádá o povolení přistávat a také chce mít možnost umístit autonomní přistávací plošinu Of Course I Still Love You blíže k pobřeží než doposud. Pochopitelně šlo jen o oznámení záměru, nikoliv o samotné povolení. Aby SpaceX mohlo začít tuto rampu využívat, bude muset být vypracováno nové prohlášení o vlivu na životní prostředí, ke kterému se bude moci vyjádřit kdokoliv. O tom, zda bude nakonec povolení uděleno, bude následně rozhodovat nejen ministerstvo letectví, ale i Federální úřad pro letectví (FAA) a Pobřežní stráž USA.
Podívejme se nyní na úpravy, které SpaceX hodlá na rampě SLC-6 uskutečnit. Jsou poměrně radikální. Pokud se podíváme na mapku a obrázek základny SLC-6 ze září 2022, můžeme říct, že SpaceX hodlá zbourat prakticky všechny vysoké budovy v prostoru startovní rampy. K zemi tak půjdou zařízení pro vertikální integraci, velká kovová konstrukce, která zajišťovala raketám Delta IV a Delta IV Heavy zásobování pohonnými látkami, a pohyblivá obslužná věž. SpaceX si naopak nově v tomto prostoru hodlá vybudovat nádrže na kerosin (RP-1), kyslík a jiné plyny. Mezi další plánované úpravy pak patří vybudování přístupové cesty s kolejemi z hangáru, kde by měla probíhat horizontální integrace nákladu s nosnou raketou. V plánu je také stavba dvou přistávacích plošin, které mají být vybudovány jižně od stávající startovní rampy. Každá z nich má mít průměr 86 metrů, přičemž kolem nich bude ještě další 18 metrů široká štěrková plocha. Jižně od přistávacích betonových ploch SpaceX navíc postaví ještě 15 metrů širokou protipožární bariéru, která by navazovala na stávající bariéru na rampě SLC-8. Důležité ale není jen to, co SpaceX plánuje, ale i to, co stavět nebude. Neplánuje žádnou budovu, která by umožňovala vertikální integraci nákladu. Příčina je prostá, dle armádního sdělení ministerstvo obrany neplánuje v nejbližších letech nechat vynášet ze západního pobřeží jakýkoliv náklad, který by tuto schopnost vyžadoval. Proč tedy stavět něco, co nikdo nepotřebuje.

Navrhovaná pozice přistávacích plošin SpaceX v prostoru rampy SLC-6 (Zdroj: Department of the Air Force)
Než přejdeme k samotnému předběžnému posouzení vlivu na životní prostředí, řekněme si ještě několik slov o tom, jakou startovní kadenci z Vandenbergovy základny SpaceX vlastně v nejbližších letech očekává. V příštím roce plánuje uskutečnit z kalifornského pobřeží celkem 82 startů svých raket. Jednotlivé starty by měly přitom být rozloženy takto: 70 misí proběhne z rampy SLC-4E, dvanáct startů se uskuteční z komplexu SLC-6, přičemž by mezi nimi měla být i kalifornská premiéra rakety Falcon Heavy. V dalších dvou letech je očekáván nárůst až na 95 startů, opět již klasických 70 z SLC-4E s tím, že dalších 30 obslouží rampa SLC-6. V letech 2027–2028 by odtud měl pětkrát odstartovat i Falcon Heavy. Dlužno říct, že vybudováním zázemí pro raketu Falcon Heavy by firma splnila jeden z armádních požadavků, který jí nařizoval umožnit starty tohoto nosiče i na západní pobřeží USA. Doposud však SpaceX žádnou zakázku na start Falconu Heavy z Vandenbergu neobdrželo. Dle armádních zdrojů by se první příležitost k získání takovéto zakázky měla vyskytnout ve fiskálním roce 2028. Pokud jde o počet přistání prvních stupňů raket Falcon 9 a bočních stupňů Falconu Heavy, firma zde žádá o povolení k 24 přistáním ročně, přičemž tento počet by měl být rovnoměrně rozložen mezi oba startovní komplexy.

Neoficiální představa Falconu Heavy na rampě SLC-6 v Kalifornii s původní infrastrukturou společnosti ULA (Zdroj: NASA Spaceflight)
Co se týče předběžné studie o dopadech provozu rampy SLC-6 na životní prostředí, původně se předpokládalo, že bude vyhotovena v březnu, nicméně v reálu byla zveřejněna až v polovině května. Máme-li stručně shrnout její výsledky, je v podstatě příznivá. Pokud jde o vliv zvýšení počtu startů na mořské živočichy, odborníci se domnívají, že schválení žádosti pravděpodobně nebude mít významný dopad. Podobné závěry najdeme i u tématu hlasitosti startů a přistání či plánovanému navýšení spotřeby vody. U tohoto fenoménu bych se ale rád na chvíli zdržel. Zpráva udává, že při startu rakety Falcon 9 z rampy SLC-4E se spotřebuje přibližně 264 000 litrů vody (70 000 galonů). Nicméně pokud by tatáž raketa startovala z rampy SLC-6, zde bude spotřeba přibližně trojnásobná 750 000 litrů (200 000 galonů). Na rampě SLC-6 je potřeba více vody, protože stávající šachta na odvod spalin je výrazně větší než ta na rampě SLC-4E, a tak je nutné použít větší objem vody pro dosažení požadovaného snížení vibrací pod raketou. Ani to však není nic proti startu Falconu Heavy – pokud ten bude startovat z komplexu SLC-6, spotřeba vody dosáhne neuvěřitelné hodnoty 5,5 milionů litrů (1,5 milionů galonů).
Vše, o čem jsme doposud hovořili, se týkalo předběžné studie. Závěrečná zprava je očekávána až na podzim, přičemž finální rozhodnutí by mělo následovat nejpozději třicet dnů poté. Až tehdy tedy budeme s jistotou vědět, jak budou vypadat aktivity SpaceX v novém prostoru Vandenbergovy základny v Kalifornii.
Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!
Je to zajímavé, ale má někdo představu, na co potřebují 100 startů F9/FH ročně jenom z Vandenbergu, když plánují většinu aktivit v relativně dohledné době převést na SHS? Anebo je to myšlené tak, že Kalifornie by zůstala pro Falcony a Texas s Floridou pro Starshipy? Ani to se mi moc nezdá, protože Vandenberg je dobrý tak akorát na polární dráhy, přičemž na Floridě mají pro ty Falcony už teď infrastrukturu velmi důkladnou.
Tak vyhrávají jednu zakázku za druhou. Ono certifikace SHS asi také bude chvíli trvat (hlavně pro dražší a armádní náklady), tak se jim ta administrativa určitě bude hodit. Mimo to, z Kalifornie zatím nemají se SHS ani jak startovat a zatím tam ani nebudují infrastrukturu (což také nebude na měsíce).
Velmi peky prehlad. Mam jednu otazku na poslednu fotku.
V dobe Shuttla bola tato gulova nadrz planovana na LOX a z kriza na druhej strane rampy bola, stale je podobna na LH2. Povodny vodojem (ten uz neexistuje, strhnuty bol ca 2009). Co sa v dobe startov ULA z tejto rampy pouzivalo ako nadrz na vodu ? Prerobili povodnu LOX nadrz, alebo nieco ine, patral som, ale tuto info som nenasiel.
SX ma v dokumentoch oznacene miesto Water Tower prese miesto povodnej nadrze, takze ju planuju asi vybudovat nanovo.
aerial-view-of-the-construction-underway-at-space-launch-complex-number-six-slc-6-base-vandenberg-air-force-base-state-california-ca-country-united-states-of-america-usa-2M7Y1HG.jpg (1300×970)