Vloni na podzim Elon Musk představil Interplanetary Transport System (ITS)– novou raketovou architekturu, se kterou SpaceX plánuje umožnit relativně levné lety na Mars. Jednou z klíčových technologií nutných pro úspěch této vize jsou revoluční kompozitové nádrže. Oproti běžně používaným kovovým nádržím jsou ty z kompozitních materiálů mnohem lehčí, což je ve vesmírné dopravě nesmírně důležité – každý ušetřený gram znamená dodatečný náklad, který raketa dokáže vynést. Elon všechny zaskočil, když při představení ITS rovnou ukázal již hotovou demonstrační kyslíkovou nádrž z kompozitních materiálů v téměř plné velikosti – něco takového se totiž zatím nikomu nepodařilo.
Od té doby SpaceX s touto nádrží provedlo řadu testů a ty riskantnější pak byly provedeny na mořské bárce – v bezpečné vzdálenosti, aby v případě selhání nádrže nedošlo ke zraněním či škodám na majetku. První test, který veřejnost zaznamenala, proběhl v listopadu 2016 a podle Elona Muska se jednalo o test, při kterém se ověřovalo, zda nádrž vydrží tlak ve výši dvou třetin maximálního tlaku, který je navržena ustát. Vše tehdy proběhlo v pořádku. Můžete se podívat také na video vykládání nádrže z bárky zpět na pevninu – jak vidíte, nádrž zůstala celá.
Dnes se objevila fotka zachycující tu samou nádrž při přesunu – nejspíše pro další test na moři. SpaceX při minulém testu uvedlo, že příště by se mělo rovnou testovat plnění podchlazeným kyslíkem. Držme palce, ať vše proběhne v pořádku!
Zdroje obrázků: Imgur (listopad 2016), Imgur (únor 2017), Instagram SpaceX, Goanacortes
Na Google Earth občas lze najít poněkud nečekané věci. K těmto kuriozitám přibyla před několika…
V dalším shrnutí novinek a zajímavostí o Neuralinku bude řeč například o těchto tématech: Registr…
Neuralink plánuje páté kolo financování, ve kterém chce od investorů vybrat dalších 500 milionů dolarů…
V Neuralinku vedle sebe pracují lékaři, veterináři, patologové, programátoři, materiáloví inženýři, neurovědci, robotici a specialisté…
Další přehled nových misí SpaceX. Firma dopraví na měsíční povrch již čtvrtý lunární lander firmy…
Kdo bude v nejbližších letech zajišťovat americkému vládnímu sektoru vynášení nákladů na oběžnou dráhu? Většinovou…
Zobrazit komentáře
Snad jim to vyjde. Držím jim palce i u nohou.
Zdravím.
Nemohli by mať SpaceX taký istý problém s tymíto nádržami ako mali pri Falcon 9? kontretne narážam na misiu čo mala vyniesť satelit Amos 6. :) Alebo tie nádrže boli len obalené kompozitnými materiálmi? Dikyyy
U AMOS-6 byl problém s tím, nádrže na podchlazené kapalné hélium jsou umístěné uvnitř nádrže s podchlazeným kapalným kyslíkem. Dohromady tak byli schopni při rychlém tankování těchto kapalin rychle po sobě těsně před startem situaci, kdy se jim vytvořil krystalický - !pevný! kyslík na povrchu nádrží hélia - mezi vnitřním kovovým tlakovým obalem a vnější kompozitní vrstvou.
Krystalický kyslík je natolik nestálá sloučenina, že se sám vznítí při pouhém smrštění (roztažení) obalu héliové nádrže při změně teploty. Jsou to prostě machři na nové věci :)
V ITS bude tlakování zajištěno přímo obsahem dané nádrže - uvnitř bude soustava nádrží, kde se bude tlakovat stejná látka, ale ve vyšší teplotě - tedy tlaku. Úplně eliminují potřebu helia. Říká se tomu myslím autogenní tlakování nebo tak nějak
Diky za rozsiahlu odpoveď :)
Pokud si dobře vzpomínám tak u Falconu byl problém s nádrží na helium, které tlakují nádrže s palivem. U ITS nic takového nebude.