SpaceX znovu testuje kompozitovou nádrž pro ITS

Vloni na podzim Elon Musk představil Interplanetary Transport System (ITS)– novou raketovou architekturu, se kterou SpaceX plánuje umožnit relativně levné lety na Mars. Jednou z klíčových technologií nutných pro úspěch této vize jsou revoluční kompozitové nádrže. Oproti běžně používaným kovovým nádržím jsou ty z kompozitních materiálů mnohem lehčí, což je ve vesmírné dopravě nesmírně důležité – každý ušetřený gram znamená dodatečný náklad, který raketa dokáže vynést. Elon všechny zaskočil, když při představení ITS rovnou ukázal již hotovou demonstrační kyslíkovou nádrž  z kompozitních materiálů v téměř plné velikosti – něco takového se totiž zatím nikomu nepodařilo.

Od té doby SpaceX s touto nádrží provedlo řadu testů a ty riskantnější pak byly provedeny na mořské bárce – v bezpečné vzdálenosti, aby v případě selhání nádrže nedošlo ke zraněním či škodám na majetku. První test, který veřejnost zaznamenala, proběhl v listopadu 2016 a podle Elona Muska se jednalo o test, při kterém se ověřovalo, zda nádrž vydrží tlak ve výši dvou třetin maximálního tlaku, který je navržena ustát. Vše tehdy proběhlo v pořádku. Můžete se podívat také na video vykládání nádrže z bárky zpět na pevninu – jak vidíte, nádrž zůstala celá.

Dnes se objevila fotka zachycující tu samou nádrž při přesunu – nejspíše pro další test na moři. SpaceX při minulém testu uvedlo, že příště by se mělo rovnou testovat plnění podchlazeným kyslíkem. Držme palce, ať vše proběhne v pořádku!

 

Zdroje obrázků: Imgur (listopad 2016), Imgur (únor 2017), Instagram SpaceX, Goanacortes




  • Mohlo by se vám líbit...

    5
    Diskuze

    avatar
      Odebírat  
    nejnovější nejstarší nejlepší
    Nastavit upozorňování na
    Lukáš
    Host
    Lukáš

    Zdravím.
    Nemohli by mať SpaceX taký istý problém s tymíto nádržami ako mali pri Falcon 9? kontretne narážam na misiu čo mala vyniesť satelit Amos 6. 🙂 Alebo tie nádrže boli len obalené kompozitnými materiálmi? Dikyyy

    Michal
    Host
    Michal

    Pokud si dobře vzpomínám tak u Falconu byl problém s nádrží na helium, které tlakují nádrže s palivem. U ITS nic takového nebude.

    Petr
    Host
    Petr

    U AMOS-6 byl problém s tím, nádrže na podchlazené kapalné hélium jsou umístěné uvnitř nádrže s podchlazeným kapalným kyslíkem. Dohromady tak byli schopni při rychlém tankování těchto kapalin rychle po sobě těsně před startem situaci, kdy se jim vytvořil krystalický – !pevný! kyslík na povrchu nádrží hélia – mezi vnitřním kovovým tlakovým obalem a vnější kompozitní vrstvou.
    Krystalický kyslík je natolik nestálá sloučenina, že se sám vznítí při pouhém smrštění (roztažení) obalu héliové nádrže při změně teploty. Jsou to prostě machři na nové věci 🙂
    V ITS bude tlakování zajištěno přímo obsahem dané nádrže – uvnitř bude soustava nádrží, kde se bude tlakovat stejná látka, ale ve vyšší teplotě – tedy tlaku. Úplně eliminují potřebu helia. Říká se tomu myslím autogenní tlakování nebo tak nějak

    Lukáš
    Host
    Lukáš

    Diky za rozsiahlu odpoveď 🙂

    Zdeněk
    Host
    Zdeněk

    Snad jim to vyjde. Držím jim palce i u nohou.