Videa

Elonovinky #8: Ražba tunelů

Elonovinky jsou novým videoseriálem, na kterém spolupracují weby ElonX a Živě/VTM. Každý týden informuje o podnikateli Elonu Muskovi a jeho mnoha firmách – především o SpaceX a Tesle, ale také o The Boring Company, OpenAI, Neuralinku nebo Hyperloopu, který s Elonem úzce souvisí.

Nový díl se věnuje konkrétním projektům Muskovy společnosti The Boring Company, která má za cíl zlevnit a zrychlit ražbu tunelů pro potřeby zkvalitnění osobní přepravy. Firma má momentálně rozpracovaných několik tunelů, které chce následně použít pro tzv. Loop, což je přepravní systém využívající autonomních elektrických saní dosahujících rychlostí přes 200 km/h. Tunely by pak v budoucnu mělo být možné použít také pro mnohem rychlejší Hyperloop.

Elonovinky #8: Ražba tunelů:

Předchozí epizody:

Zobrazit komentáře

  • Chtěl bych jen podotknout, že to o tom razícím stroji a čekání na výztuž je totální nesmysl. Nebyla to pravda před 30 lety a není ani dnes.

    Dále by mě zajímalo jak je to myšleno s tím tunelem NY WDC o délce pouhých 56km?

    • Nemáte pravdu, doporučuji detailně prostudovat způsob, jakým TBM pracuje

    • S tím čekáním stroje jsem vycházel z FAQ na stránkách The Boring Company:

      When building a tunnel, current soft-soil machines tunnel for 50% of the time and erect tunnel support structures the other 50%. This is inefficient. Existing technology can be modified to support continuous tunneling activity.

      Bohužel problematice nerozumím natolik, abych dokázal posoudit, jak moc je dnes běžné, aby stroj kutal kontinuálně a rovnou prováděl vyztužování. Ale rád se něco přiučím, pokud o tom něco víte. :)

      S tím New Yorkem vznikla chyba při zkracování textu, za což se omlouvám a děkuji za upozornění. Jedná se o tunel z DC do Baltimoru (56 km), který by časem mohl být prodloužen až do New Yorku.

      • Je to tak, u TBM hlava buď vrtá, nebo vyztužuje. Obojí najednou nejde, protože při vrtání se opírá o už hotovou výztuž, ten poměr bude 1 ku 1

        • Toto skutečně není pravda, vrtání probíhá kontinuálně a pažilo se mezi hlavou a sekcí s pohonem. Něco jiného to může být v materiálu, který nedrží, tam se používají jiné techniky. Vlastní praktická zkušenost stará 30 let, takže dneska je ta technika dále, kdysi jsme dělali v hloubce kolem 1000m až 30m za den, průměr byl 6m. Délka stroje byla přibližně 250-350m, podle toho jak se natáhl. Napojení bylo na elektřinu kabelem 6KV o průměru asi 15cm, vodu, chladící vodu, stlačený vzduch. Celý stroj s výjimkou hlavy byl zavěšený na drážkách a pod ním byly dva páry kolejí pro dopravu materiálu na pažení a naopak pro dopravu vytěžené zeminy pryč.

          • Ano, vrtá a paží se pod prstencem, ale TBM, o kterém je řeč v okamžiku osazování pažení nevrta, ale stojí, jakmile je prstenec ostění na místě, může se znovu rozjet

            Ono to ani jinak nejde, protože přítlak na hlavu je přenášeny přes písty, které se opírají o hotový prstenec, nehotový prstenec by to neunesl

            Podle toho, co píšete bych tipoval na razící stroj na šachtě, ale to je oproti tunelovacimu stroji hodně odlišná technologie, určitě za vámi tehdá nezůstával tunel s finálním betonovým ostěním

            Opravdu doporučuju kouknout na pár videí k TBM, je to poučné a pěkně pokoukani

    • Chtělo no, ale jelikož firma s ražbou začala experimentovat teprve před rokem a tehdy neměla vůbec žádné zkušenosti, tak mi přijde jako slušný pokrok už to, že se vůbec začínají aktivně ucházet o reálné projekty.

      • Fajn by byl projekt Hyperloopu z Karlovarska do Prahy a Brna. Autem jen do Prahy jedu skoro 2 hodiny. Ať jim jdou projekty pěkně od vrtacích hlav.

Sdílet

Aktuální články

Neuralink 2025: Prezentace pokroku za poslední 2 roky (5. část)

V závěrečném dílu série o poslední prezentaci pokroku Neuralinku se ještě podíváme na to, jaké…

23. 8. 2025

Noví uživatelé Neuralinku se přetahují o světový rekord v přenosové rychlosti neurálního rozhraní

Už první uživatel rozhraní N1 Telepathy od Neuralinku, Noland Arbaugh, překonal rekord přenosové rychlosti invazivních…

15. 8. 2025

Kosmonomika aneb ekonomická stránka kosmonautiky (1. část)

Ekonomickému pozadí kosmonautiky se obvykle nevěnuje příliš velká pozornost, čímž vzniká prostor pro různé mýty.…

7. 8. 2025

Nové zakázky SpaceX: Družice EchoStar XXV, škatulata s loděmi Cygnus a sdílené mise pro D-Orbit

Které nové zakázky v poslední době získala firma SpaceX? Nejprve se podíváme na novou zakázku…

5. 8. 2025

Rozhraní Neuralinku dostala první žena a také již osmý muž

Audrey Crews z Louisiany je první ženou s implantátem Neuralinku! Ve stejný den se stal…

4. 8. 2025

Neuralink 2025: Prezentace pokroku za poslední 2 roky (4. část)

Letošní prezentace pokroku Neuralinku shrnula pokroky firmy v posledních dvou letech a nastínila plány do…

30. 7. 2025