Elonovinky #8: Ražba tunelů

Elonovinky jsou novým videoseriálem, na kterém spolupracují weby ElonX a Živě/VTM. Každý týden informuje o podnikateli Elonu Muskovi a jeho mnoha firmách – především o SpaceX a Tesle, ale také o The Boring Company, OpenAI, Neuralinku nebo Hyperloopu, který s Elonem úzce souvisí.

Nový díl se věnuje konkrétním projektům Muskovy společnosti The Boring Company, která má za cíl zlevnit a zrychlit ražbu tunelů pro potřeby zkvalitnění osobní přepravy. Firma má momentálně rozpracovaných několik tunelů, které chce následně použít pro tzv. Loop, což je přepravní systém využívající autonomních elektrických saní dosahujících rychlostí přes 200 km/h. Tunely by pak v budoucnu mělo být možné použít také pro mnohem rychlejší Hyperloop.

Elonovinky #8: Ražba tunelů:

Předchozí epizody:




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
10 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
HighLander

… na Slovensko – Ukrajinskej hranici takýto tunel fungoval niekoľko rokov. Mal dĺžku 700m a slúžil na transport ľudí aj tovaru. Neviem prečo to krachlo. 🙂 https://www.webnoviny.sk/na-hranici-s-ukrajinou-objavili-dokonaly-paseracky-tunel/
Prajem Elonovi nech to dotiahne ďalej.

Zdeněk

Už by to chtělo nějaký projekt dokončit .

Zdeněk

Fajn by byl projekt Hyperloopu z Karlovarska do Prahy a Brna. Autem jen do Prahy jedu skoro 2 hodiny. Ať jim jdou projekty pěkně od vrtacích hlav.

Ivo

Chtěl bych jen podotknout, že to o tom razícím stroji a čekání na výztuž je totální nesmysl. Nebyla to pravda před 30 lety a není ani dnes.

Dále by mě zajímalo jak je to myšleno s tím tunelem NY WDC o délce pouhých 56km?

Petr Šída

Je to tak, u TBM hlava buď vrtá, nebo vyztužuje. Obojí najednou nejde, protože při vrtání se opírá o už hotovou výztuž, ten poměr bude 1 ku 1

Ivo

Toto skutečně není pravda, vrtání probíhá kontinuálně a pažilo se mezi hlavou a sekcí s pohonem. Něco jiného to může být v materiálu, který nedrží, tam se používají jiné techniky. Vlastní praktická zkušenost stará 30 let, takže dneska je ta technika dále, kdysi jsme dělali v hloubce kolem 1000m až 30m za den, průměr byl 6m. Délka stroje byla přibližně 250-350m, podle toho jak se natáhl. Napojení bylo na elektřinu kabelem 6KV o průměru asi 15cm, vodu, chladící vodu, stlačený vzduch. Celý stroj s výjimkou hlavy byl zavěšený na drážkách a pod ním byly dva páry kolejí pro dopravu materiálu na pažení a naopak pro dopravu vytěžené zeminy pryč.

Petr Šída

Ano, vrtá a paží se pod prstencem, ale TBM, o kterém je řeč v okamžiku osazování pažení nevrta, ale stojí, jakmile je prstenec ostění na místě, může se znovu rozjet

Ono to ani jinak nejde, protože přítlak na hlavu je přenášeny přes písty, které se opírají o hotový prstenec, nehotový prstenec by to neunesl

Podle toho, co píšete bych tipoval na razící stroj na šachtě, ale to je oproti tunelovacimu stroji hodně odlišná technologie, určitě za vámi tehdá nezůstával tunel s finálním betonovým ostěním

Opravdu doporučuju kouknout na pár videí k TBM, je to poučné a pěkně pokoukani

Petr Šída

Nemáte pravdu, doporučuji detailně prostudovat způsob, jakým TBM pracuje