Jsou Tesly náchylnější vůči požárům než auta se spalovacím motorem?

ElonX navázal spolupráci s webem VideaČesky.cz, kde najdete povedená otitulkovaná videa všeho druhu. Překladatelé z VideaČesky nyní pravidelně překládají také videa týkající se Elona Muska a jeho firem, takže pro vás to znamená více videí v češtině. A přeložená videa z ElonX se naopak budou objevovat také na webu VideaČesky.

V nově přeloženém videu se podíváme na oblíbený argument odpůrců elektromobilů, podle kterého jsou Tesly a jejich lithiové baterie výrazně náchylnější vůči požárům než běžné automobily a tím pádem nebezpečnější. Je to ale opravdu tak? Na to se pokusí odpovědět video z kanálu The Tech of Tech z května 2019.

Další přeložená videa o firmách Elona Muska s českými nebo slovenskými titulky najdete zde.

Petr Melechin
Latest posts by Petr Melechin (see all)



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

45 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
pave69

No, když si to tak vyextrapoluji na situaci za 20 let, až budou jezdit stejně staré plečky elektromobilů jako dneska spalováky, k tomu různé “repasy” článků baterie od garážistů, což se na sekundárním trhu určitě rozjede, tak to bude vycházet na požáry zhruba stejně. Asi jediná výhoda elektromobilů bude, že od nich těžko chytne a bouchne celá čerpací stanice, protože se tam budou nacházet jen zřídka. Zase blbé je, že i když požár elektromobilu podchytíte na začátku, tak hasičák vám stejně nepomůže.

Ivo Janáček

(BLACKHUMOR) No a pokud tam zůstanete, tak to budou mít pozůstalí zdarma… (/BLACKHUMOR)

Tom

Video je sice celkem fajn, ale je v něm několik polopravd/omylů (a snad i lží).
*) benzín ani nafta nevybuchují. Vybuchují pouze jejich páry ve správném poměru se vzduchem (to co je ve válci motoru). Zkuste si nalít kvalitní naftu do hrnku a zapálit jí sirkami. Komu vybuchne, tomu dám celou svojí měsíční výplatu. Komu se jí podaří aspoň zapálit, má můj respekt. Kvalita nafty se totiž posuzuje odolností proti hoření.
*) při požárech spalovacích aut se většinou vznítí bordel v motorovém prostoru – olej smísený s prachem který se dostane na horké výfukové potrubí a potom už jedou plasty.
*) když už ale dojde k požáru paliva (ne k výbuchu), tak stačí přijet cisternou a pošplíchat to pěnou aby se k tomu nedostal kyslík a za pár minut je hotovo. Když chytne baterka v autě, tak se musí ještě několik dní hlídat aby znovu nezahořela.
*) každá Tesla prý má ochranu proti lavinovému efektu – tak jak to, že když už Tesla chytla, tak vždy shořela prakticky celá…?!?

Rozhodně nejsem z těch baterkových haterů který vidí hořící baterii na každém kroku, ale tohle vide je úplně to samé, jenom z druhého tábora.
Jakožto provozovatel sportovních RC modelů (hlavně dronů) vím, co umí proražená lithiová baterka rozpoutat a vím, že díky lithiu hoří i pod vodou (osobní zkušenost), ale díky tomu vím, že stačí používat rozum a mít k tomu respekt.

Tom

Proč má tento komentář mínusy a žádné protiargumenty? Je asi pohodlnější s něčím tupě nesouhlasit než změnit názor.

PetrK

Až uděláte svůj experiment s hrnkem benzínu, tak to možná poznáte 🙂 (neznámkoval jsem :-))

Silhan.J

Protože to je komentář založený na faktech a na to se jim težko reaguje.

PetrK

Tak dobře
* nic nehoří bez přítomnosti kyslíku. Jde jen o vhodný poměr směsi. V baterkách žádný samotný kyslík není. ten vzniká, až v okamžiku, kdy začne hořet lithium (odtud ta řetězová reakce). A lithium samo od sebe hořet nezačne. Musí se zahřát, ať už sáláním nebo mechanicky. To mi připadá jako srovnatelné s těkavým benzínem. S naftou uznávám ne.
* při požárech aut hoří v naprosté většině případů elektorinstalace a od toho zbytek. Pokud někomu teče olej a vytváří zápalnou směs, tak to chápu úplně stejně, jako nevhodné používání baterek. To platí obecně. U většiny elektroaut to naštěstí nejde.
* Souhlas. baterky se pak chladí 24h, ne několik dní. To není technicky takový rozdíl, ale je to zabarvené/zavádějící tvrzení. Navíc v naprosté většině případů nejde o “znovu zahoření”, ale o zahoření, protože baterky začnou hořet jako sekundární požár, nikoliv jako primární.
* nevím, neumím, ale Bystroushaak to komentoval níže …

Ivo Janáček

Pokud v klasických autech hoří ve většině případů elektroinstalace, pak v BEV to musí být stejně, nebo spíš horší, protože ji je tam více. To je blbost asi že?

V klasických autech hoří především to, že mají lidi staré herky a praskne jim hadička s palivem, pak to budou ti, co ignorují kontrolky a nakonec ti, co vrtali do elektriky.

Ales

Nekliknul jsem ani na plus ani minus. Nektere veci jsou diskutabilni. Kazdopadne v te posledni veci nemas pravdu. Kdyz ve videu hovori o ochrane proti lavinovemu efektu tak mluvi pouze a jen o modelu 3. Tudiz je to neco jineho nez pises.

lvy

Když už jsme u těch lží, tak další je o tom, že každý má doma stovky až tisíce Lion baterek.

V_A

Jenže u baterek v ovladači není takové riziko vzplanutí, když s nimi nejezdíš 140 po dálnici 😉 . A taky doma nemáš stovky ani tisíce, ale maximálně desítky baterii

PetrK

Nejde o rychlost, ale o mechanicke poškození.
Doma má každý z nás několik těhle baterek. Pokud se s nimi zachází tak, jak má, tak z těch desítek (možná historicky stovek) miliard na celém světě hořely možná tisíce kusů.

V_A

A riziko mechanického poškození je mnohem větší u auta jedoucího po dálnici něz u ovladače co ti vypadne z ruky.

Ivo Janáček

On má někdo doma v ovladači TV LiOn baterku???

Matej

Niektoré “Smart Magic” ovládače ju majú 😀

Bystroushaak

V tom videu neříká že každá tesla má ochranu proti lavinovému efektu, ale že Model 3 má tu ochranu.

Ivo Janáček

No hezké video, na konci jsme se dozvěděli proč vlastně vzniklo.

Chtěl jsem tady napsat pro a proti, ale už vím, že to stejně nemá smysl, protože na argumenty se tady moc nehraje. Tak snad možná jeden, klasické auto jsou hasiči schopni uhasit v řádu jednotek minut. Elektrické auta se uhasit nedají, dají se jen ponořit do vody a čekat 24h. Pokud je přece jen uhasíte, můžou zase samy začít hořet. Nejhorší možný scénář je požár v garážích, je tam hasící systém, ale na elektrické auta nemá šanci.

A ještě k tomu videu, očekával jsem férové srovnání, tedy statistiku nových auto do dvou let věku a ne reklamu na to, abyste si koupili Teslu a použili kód abyste dostali dobíjení zdarma. Takto si nestranný názor skutečně nepředstavuji.

Martin B

Opravdu si myslíte, že někdo bude zvedat a potápět hořící auto? Elektrická auta se samozřejmě uhasit dají. Do vody se potápějí následně z preventivních důvodů aby nechytlo znova když bude někde odstavené přes noc.

Ivo Janáček

Ano, elektrické auto se uhasí tím, že dohoří a pak se dohasí tím ponořením. Nebo snad máte nějakou novou technologii na to jak to hoření zastavit? Je to stejné jako jaderná reakce.

PetrK

Ono se nedohašuje ponořením. Ono se chladí ponořením. Pořád se argumentuje tím, že požár lithiových baterek se nedá uhasit. Jenže ono nejde o to je uhasit, ale zabránit tomu, aby nechytly, protože v naprosté většině případů nejde o hoření baterek. To je známý jen jeden případ a to je ten nahoře a ten i vy považujete za podezřelý 🙂
Srovnání s jadernou reakcí už chce hodně velkou dávku nenávisti …

Ivo Janáček

Jaká nenávist, vždyť je to přímo jasně vysvětlené v tom videu, že jeden článek zapaluje další. Dobře, upravím tedy na řetězová reakce což je asi rozumnější popis, ale nic to nemění na tom, že jakmile chytne jedna a od ní další, tak se to rozjede a už to nejde zastavit.

Proč asi dneska mají v letadlech nádoby na hašení elektroniky? Protože se to běžně stává, že za letu někomu chytne baterka a to tam je většinou jen jeden článek a i tak to jde do vody, aby byla jistota.

Víte jak vyřešil Boeing problém s hořícími baterkami? Obalil je tak, aby se to nedostalo ven z obalu a k tomu tam udělal vývod ven z letadla, aby šly zplodiny jinam. Neřešil tedy problém vzplanutí, ale naopak s ním počítá a udělal to tak, aby byly následky minimální.

PetrK

Ještě jsem nad tím přemýšlel.
Když chytnou baterky u tesly (nevím jestli jiné značky také skládají z “AA” článků), tak ty články udělají hezký ohňostroj. Ve videu létají rachejtličky odhadem 3-5m.
Když blafne nádrž benzínu (analogie baterek), tak ” když se kouř poněkud rozplyne, můžete si z hlavy rašplovat přiškvařenou čepici” …

Jo a rozhodně se běžně nestává, že v letadle někomu blafne baterka.

V_A

Kdo nosí v autě čepici?

PetrK

Felix Holzmann:
15:00 Škrtám sirkou abych se podíval jestli mám v nádrži dost benzinu.
16:00 Když se kouř poněkud ztratil, rašpluju si z hlavy přiškvařenou čepici

Ivo Janáček

Jo tak jako vtip dobrý, jen dodám, že benzín nehoří, problém jsou jeho výpary. Dále dodám, že to, co vidíte ve filmech se dělá tak, že se vezmou kanystry benzínu a ty se obalí výbušninou a to se pak odpálí, aby to vypadalo hezky, praxe je však jiná.

Tom

Jsem sice Tesla fan boy, ale naprosto souhlasím. Jenom proto, že něčemu fandím přece neznamená, že budu slepě přebírat veškeré názory a plivat na jakákoliv fakta a pochybnosti, které nemám jak vyvrátit. Připadne mi, že to dělá 99% lidí na obou stranách barikády.

Ivo Janáček

Máte pravdu, bohužel je to tak a když napíšete jak pozitiva, tak negativa, tak jste vždy odsouzen. 🙂

Viki

OK. Pojďme tedy vzít nějaký fakt. Ponechme stranou modely S a X, vyrábějí se relativně dlouho a když nějaký hoří, není vlastně jasné, jestli je to nějaká starší verze, která následně prošla výrobní změnou, aby se zamezilo právě podobnému případu.

Vezmeme tedy model 3. Vyrábí se cca 2 roky (ve větším spíše rok a půl) prodalo se jich řádově cca 400.000ks . Zatím je znám jediný případ kdy hořela a to po nehodě. Jestli jsou nějaké nehlášené požáry nebo veřejně neprobírané je otázka, ale pochybuju, tohle je vždy mediálně zajímavé. Samozřejmě rok nebo dva jsou opravdu málo. Vyvodit z toho lze zatím jen jedno. V prvním roce po prodeji je velmi nepravděpodobné, že auto začne hořet. Uvidíme jak to bude pokračovat.

Silhan.J

“Ponechme stranou modely S a X” to je pěkné když vynecháš to co se ti nehodí.

akuhtr

Pokud je řeč o rizicích aktuálního stavu novích elektromobilů, tak je to validní, pokud nemůžeme odfiltrovat starší generace S a X…

Ivo Janáček

Ovšem poté musí srovnávat s klasickými auty ve stáří do dvou let a ejhle najednou se zjistí, že není s čím srovnávat.

Entes

Aniz bych chtel rozporovat video, rikam si ze tezko porovnavat. Predpokladam ze se spalovacim motorem jezdi kdejaka prorezla, prohnila rachotina se svatecnim ridicem. Naproti tomu vozovy park tesly bude jiste v lepsim stavu, taktez demograficka struktura ridicu a pocet ujetych kilometru na auto a dalsi kriteria jiste vychyluji statistickou odchylku do nebetycnych vysin.

vencour

Taky to tak vidím, není jisté, co se s čím porovnává.
Stejně tak je dobře zdůraznit, že tajemno nejvíc zaujme či vyděsí běžné lidi.
Sir Humpher Appleby říkávál (Jiste pane …) “potřebujeme paniku, stavy nouze, aby nám ostatní nekoukali do karet a mohli jsme si dělat co chceme”.
Takže plus pro racionální přístup.

Silhan.J

“potřebujeme paniku, stavy nouze,…” to je naprosto přesně odpovídá těm rádoby ekologům co furt plaší. Ale co. Prostě si objednám Teslu z druhého konce oceánu nabiju ji elektřinou z 50% vyrobenou neekologicky a budu tím zachraňovat lední medvědy.

Štěpán

Jen pro upřesnění, od doby videa se jedna nehoda stala. V rusku narazila tesla 3 v rychklosti 100 km/h do stojícího náklaďáku. Řidič měl zlomenou nohu a děti nic vážného. Tesla začala hořet až po chvíli…
On 10 Aug 2019 a Tesla Model 3 hit a parked tow truck at 100km/h. The driver, Alexey Tretyakov, 41, and his two children left the car before the explosion. He told that it was on autopilot. Tretyakov has his leg broken, while his children have minor bruises and concussion.
“It was my fault” – told Alexey and added that the next time he would buy a Tesla again.
https://www.youtube.com/watch?v=IrJZFT-0FOs&feature=player_embedded
To jen potvrzuje, jak je tesla odolná…

Ivo Janáček

No tak jestli takhle vypadá Tesla po nárazu ve 100km/h, tak smekám, ale podle mě to není pravda, protože předek je téměř netknutý. O to horší je to, že to začalo hořet a jako bonus vybuchovat, to bych určitě chtěl zažít.

Jarda

Tesla byla již několikrát vyhlášená jako nejbezpečnější auto pro pasažéry na světě, včetně nárazových testů, Takže ano, takto klidně vypadá Tesla po nárazu ve 100 km.

Ivo Janáček

No jelikož mělo jít o náraz do nákladního vozidla, tak asi to byl jen nafukovací model náklaďáku v měřítku 1:1.

Viktor

Konečně dal někdo dohromady aspoň nějaká data. Samozřejmě netuším zdroje ze kterých čerpal, zajímavá je informace že u žádného modelu 3 nedošlo ke vznicení baterie. Mimochodem je to jeden z velmi rozsirenych argumentů proti BEV.

Takže díky za video snad nebudu za blbce když uvedené údaje budu používat jako proti-argumenty.

Martin B

Tuším že se shořely pouze Modely S a X. A to se jednalo o starší verze vozů.

V_A

A to je výmluva?

Tom

To je vývoj.

Kuk

V Moskvě hořela i 3.

vencour

Pěkné, děkuji.