Tesla a Volkswagen spojí síly na poli rychlonabíjecích stanic

Tesla má rozsáhlou síť rychlonabíjecích stanic Supercharger po celém světě. Není však jedinou automobilkou, která pracuje na síti nabíječek. Například Volkswagen v USA staví 3000 nabíječek v rámci projektu Electrify America, jenž je důsledkem skandálu Dieselgate. Nyní došlo k poněkud kuriózní situaci, když se Volkswagen dohodl s konkurenční Teslou na dodávce více než stovky stacionárních baterií Powerpack, které doplní některé z nabíječek Volkswagenu. Baterie snižují celkové náklady na provoz nabíjecích stanic, jelikož umožňují snížit potřebný nárazový výkon, jenž musí dodat rozvodová síť. Schopnost sítě reagovat na tyto výkyvy je drahá příplatková služba.

Nabíjecí stanice Electrify America (Foto: Electrify America)

Použití bateriových úložišť u nabíjecích stanic není žádná novinka. Tesla svoje Powerpacky také využívá u některých Superchargerů a má se za to, že upgradovaná verze nabíjecích stanic označovaná „V3“ bude vybavena nejen Powerpacky, ale také solárními panely. To by mohlo umožnit rychlejší nabíjení a také snížit náklady na provoz stanic pro Teslu.

A když už jsme u Superchargerů, Tesla rozhořčila majitele jejích vozů, když v polovině ledna oznámila zdražení nabíjení prostřednictvím této sítě rychlonabíjecích stanic. Zvýšení cen zhruba o třetinu se setkalo s vlnou nevole, na což automobilka reagovala zmírněním zdražení o 10 %. Ke zdražení tedy stále došlo, ale není tak vysoké, jak bylo původně v plánu. Například v ČR se ceny pohybovaly kolem 5 Kč za kWh, poté došlo ke zdražení na 7 Kč za kWh a nakonec došlo na částečné snížení na 6 Kč.

Dobíjecí stanice Tesla se 40 Superchargery, solárními panely a Powerpacky v kalifornském městě Baker (Foto: FrunkYea / imgur)

Tesla k situaci dodala, že nadále platí, že Superchargery nejsou provozovány kvůli zisku. Peníze, které si firma účtuje za nabíjení, jsou využity na provoz a údržbu Superchargerů a také stavbu nových stanic.

Tesla také začátkem února ukončila referenční program, jehož prostřednictvím mohli majitelé Tesel získat různé odměny a výhody výměnou za doporučení Tesly novým zákazníkům. Jednou z odměn bylo bezplatné nabíjení u Superchargerů. S příchodem Modelu 3 však náklady spojené s referenčním programem přestaly být únosné, a tak byl nyní po několika prodlouženích nadobro ukončen.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
14 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Tthdhn

“upgradovaná verze nabíjecích stanic označovaná „V3“ bude vybavena nejen Powerpacky, ale také solárními panely. To by mohlo umožnit rychlejší nabíjení a také snížit náklady na provoz stanic pro Teslu”

Nezdá se mi, že by solární panel se svým mizivým výkonem mohl nějak zásadně zrychlit nabíjení auta. Viděl bych to spíše na celodenní podpůrné dobíjení oněch vykrívacích baterií.

PetrK

Musite to vnímat jako celek. Soláry jako doplněk k síti a Powerpacky jako buffer na vyrovnávání špiček. Kyž koukám na tu ilustraci, tak ty soláry budou mít v ideálním případě tak 30kW u Powerpacků netuším – 10kWh na každý stojan ? Prostě vztáhnuto k jednomu stojanu to nebude určené jako hlavní dobíjecí energie, spíš jako efektivní doplněk.
Zajímavé na tom je, že úplně stejně se dá koukat na celou rozvodnou soustavu.

PetrK

Cokoliv 🙂 Já to nebral ve významu nakreslené, ale spíš vysvětlení/objasnění/příklad … Nicméně jsem si opravdu myslel, že je to render (popisky moc nečtu) 🙂 A i s odhadem u těch soláru jsem, zdá se, mimo.

Ivo Janáček

Tak já to beru hlavně jako přístřešek (takže auta nebudou mít puštěnou klimu na plno), to je primární funkce no a když už tam je a pokud to bude někde, kde hodně svítí, tak tam prostě dají panely a ještě to něco málo přispěje.

PetrK

Někde jsem viděl, že se značně připlácí za stabilitu při výkyvech. Asi něco jako platba za rezervovaný příkon u nás. To se eliminuje právě baterkami. Takže “něco” minus. Trochu mi to připomíná přesné sčítání nepřesných čísel 🙂

Robert

A to sa mam 30 az 60minut prechadzat na pusti okolo transformatoru ? Ano, je to plne funkcny dizajn a asi aj lacny a rychlo vyrobitelny(a koncept sa mi strasne paci) ale zrovna tato stanica na obrazku ako z buducnosti nevyzera.

daevid

Myslim ze je otazkou casu (ked budu stanice viac vyuzivane nez je tomu teraz), rozsirenie stanic podobnym sposobom ako su niektore fosilne stanice dnes, tj. posedenie, odpocinok, fastfood, predaj,…

PetrK

“fosilne stanice” 🙂 🙂 🙂
Nicméně, ano. Já to vidím jako cestu – stejně jako skoro u každé čerpací stanice vznikla klec nebo nádrž s LPG, tak by mohly vzniknout dobíjecí stojany se soláry a baterkami bez nějakého výraznějšího zásahu do infrastruktury. Jen nemůžeme počítat s tím, že kWh bude za 2Kč.

daevid

Zaujimave. Je aj zname, akym sposobom maju vysporiadane pozemky pre tieto stanice? Zaujimalo by ma, ci tieto miesta/sluzby si bude tesla spravovat sama, alebo bude poskytovat prenajom dalsim firmam ktore budu zabezpecovat tieto sluzby.
Nemusel by byt vobec zly business 🙂

daevid

Takze takto nejak. Vacsinou pozemky nevlastni Tesla, ale prenajima si ich na 5-10 rokov. Zaujimave na tom je to, ze nik neplati nikomu za prenajom. Tesla ma svoje stanice a vlastnik moze v buducnosti zarabat na sluzbach.

“Tesla Motors (company): How does Tesla buy all the land that’s used for Supercharger stations?

Short answer is that they do not always but it. They may have it ‘gifted’ or they may lease the land

I know of people who have let Tesla install superchargers on their land, and many of them, free of charge simply because they know what will come in the future. The chargers will likely be a hive of activity and thus may attract other investors to build shops, cafes, restaurants etc where they can REALLY earn their money

From a Tesla perspective for those superchargers which have land they either buy or lease, it comes from the $2,000 – $2,500 fee that is built into the price of new cars as an allocation to the infrastructure development”