5. testovací let Starship

Informace Webkamery Články Fotky Videa Aktuálně

Základní informace

  • Datum startu: Srpen 2024
  • Startovní okno: Bude upřesněno (Co je to startovní okno)
  • Loď: Starship S30
  • Nosič: Super Heavy B12
  • Cíl: Nekompletní oběžná dráha s maximální výškou kolem 235 km a nízkým perigeem (nepotvrzeno)
  • Startovní rampa: Starbase v jižním Texasu, USA
  • Pokus o přistání lodi: Simulované přistání do vody
  • Pokus o přistání nosiče: Potenciálně první pokus o zachycení Mechazillou

Podrobnosti a zajímavosti

  • Pátý start kompletní sestavy lodi Starship (výška 50 metrů, průměr 9 metrů) a rakety Super Heavy (výška 71 metrů, průměr 9 metrů), které jsou vyrobeny z nerezové oceli. Finální verze těchto znovupoužitelných strojů mají umožnit levné cesty na oběžnou dráhu Země, ale také na Měsíc a Mars.
  • Během prvního integrovaného letu Starship, který se uskutečnil v dubnu 2023, selhalo několik motorů a mise se nedostala do fáze oddělení lodi od nosiče. Během druhého testovacího letu se SpaceX dostalo podstatně dále – byl otestován nový způsob oddělení stupňů a loď následně úspěšně zažehla všechny motory a téměř doletěla na cílovou dráhu. Nosič nakonec selhal nedlouho po oddělení a loď zhruba 5 minut poté. Třetí testovací let byl opět o dost úspěšnější, neboť Super Heavy se po oddělení poprvé dostala do fáze přistávacího zážehu (ale pak došlo k selhání) a loď Starship úspěšně dosáhla cílové dráhy. Díky tomu bylo možné provést několik testů v kosmickém prostoru a poprvé došlo k pokusu o návrat lodi do atmosféry (i když neúspěšně). Během čtvrté zkušební mise se pak poprvé podařilo přistát jak nosiči Super Heavy, tak lodi Starship (zatím jen do vody).
  • Kombinace lodi Starship a nosiče Super Heavy má při startu celkovou hmotnost kolem 5000 tun, z čehož 4500 tun tvoří pohonné látky. Super Heavy obsahuje přibližně 3400 tun paliva a okysličovadla, zatímco Starship ponese dalších 1200 tun těchto pohonných hmot. Přibližně 78 % hmotnosti pohonných látek bude představovat kapalný kyslík, zbytek tvoří kapalný metan. Loď i raketa mají metanovou nádrž umístěnou v horní části a kyslíkovou dole. Navíc obsahují ještě menší nádrže s pohonnými látkami vyhrazenými pro přistávací manévr.
  • Na lodi i raketě jsou přítomny také antény pro komunikaci se satelitní sítí Starlink. Jejich použití umožňuje přenos telemetrie a videa i během návratu do atmosféry, kdy vznikající plazma obvykle způsobuje výpadky přenosu.
  • Plán této testovací mise by měl být podobný předchozím testovacím letům. Loď Starship připojená k nosiči Super Heavy odstartuje z rampy v Boca Chica (Starbase) v Texasu a vydá se směrem na východ. Raketa Super Heavy se oddělí necelé tři minuty po startu, provede návrat směrem k pevnině pomocí zpětného zážehu a poté odhodí prstenec pro hot staging. Místo simulovaného přistání ve vodách Mexického zálivu by však tentokrát mělo dojít k prvnímu pokusu o zachycení přistávající rakety pomocí ramen takzvané Mechazilly zpět na startovací rampě. Starship by mezitím měla dosáhnout cílové suborbitální dráhy a necelou hodinu po startu opět vstoupí do atmosféry, kde bude prověřen vylepšený tepelný štít. Pokud loď průlet atmosférou přežije, provede opětovný zážeh motorů a přistávací manévr s přetočením lodi do svislé polohy před dosednutím do Indického oceánu.
  • Na této misi poletí dosud nejpokročilejší prototypy Starship S30 a Super Heavy B12.
  • Starship:
    • Starship S20 a pozdější prototypy už jsou schopny letů na oběžnou dráhu a jsou vybaveny tepelným štítem a systémem pro oddělení od Super Heavy během letu. Zároveň tyto prototypy už jsou vybaveny nejen třemi atmosférickými Raptory druhé generace, ale také třemi vakuovými motory.
    • Prototyp Starship S30 obsahuje několik vylepšení a také upravený tepelný štít, který by měl být silnější a nově bude obsahovat ablativní spodní vrstvu pro případ, že některé z destiček odpadnou
    • Výroba S30 byla dokončena v srpnu 2023. Prototyp absolvoval kryogenní zkoušky na začátku ledna 2024 a v dubnu následovala instalace motorů. Statický zážeh proběhl 8. května 2024. V červnu 2024 pak začalo odstraňování původního tepelného štítu kvůli jeho nahrazení vylepšeným typem v reakci na data získaná během čtvrté testovací mise, kdy Starship poprvé absolvovala kompletní návrat atmosférou.
  • Super Heavy:
    • Raketa Super Heavy B12 je vybavena celkem 33 atmosférickými Raptory druhé generace. Prototyp pravděpodobně obsahuje několik vylepšení, ale zatím nevíme jakých.
    • Výroba B12 byla dokončena v druhé polovině roku 2023 a v lednu 2024 prototyp absolvoval dvě kryogenní zkoušky. Následně byl převezen zpět do výrobního areálu, pravděpodobně kvůli instalaci motorů v rámci příprav na statický zážeh.
    • Super Heavy po oddělení od lodi Starship provede zpětný zážeh, který raketu nasměruje zpět k pevnině. Zpětný zážeh využívá všech 13 středových motorů, které jsou schopny náklonu o 15 stupňů a tím raketu řídí. Pokud poté v pořádku proběhne přistávací zážeh (opět s 13 motory), raketa se přesune nad pevninu směrem k věži na startovní rampě, kde se ji poprvé pokusí zachytit mechanická ramena. Zachycení ještě ve vzduchu je nezbytné, protože Super Heavy není vybavena přistávacími nohami.
  • Vývoj data startu: 2024 → červenec 2024 → srpen 2024

Webkamery

NSF-Starbase

NSF-McGregor

NSF-Florida

Nerdle

Plex

Rover

Rover 2.0

Rocket Ranch

Lab

Sentinel

Sapphire

Související články

Fotky

Starship S30

Super Heavy B12

Mise

Videa

Oficiální animace ilustrující velikost Starship:

Oficiální animace letu Starship na Mars:

Testovací zážeh motoru Raptor 2:

Testovací zážeh vakuového motoru RVac:

Oficiální animace zachycení Super Heavy:

Sestřih z výroby a testování Starship ve Starbase:

Statický zážeh Starship S30:

Aktuální informace


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!

Petr Melechin



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

76 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Pacholik

Zdravím, vím, že SH není “hladký válec”, ale kdyby ho trochu očistili, mohli by na mechazilu dát další “hůlky” s např 4 páry kol od kamionu, které by ji chytli, stabilizovali a přibrždovali, než dosedne na ty zámky… Připomělo by to ten pouťový vláček, kde ho pohání, právě ta guma 😀

Invc

Když se na to podíváš trochu více prakticky … no myslím, že na to přijdeš sám

1) Zkoušel si někdy brzdit nebo se rozjet autem na tramvajových kolejích (nebo třeba těch kovových plátech, co se používají při opravách silnic jako krátké přemostění)?

2) Ta věc váží více než 200t a pohybuje se… pokud bys chtěl “odebírat” pohybovou energii tady tohoto pomocí pneumatik … uvědom si, jak obrovskou kontaktní plochu bys potřeboval, abys nějaké významnější množství energie dokázal odebrat … a tím, jak velké / kolik pneumatik bys potřeboval (abys udělal něco více, než černou gumovou čáru na boku SH). (Dělat to proto, abys odebral třeba 2% pohybové energie – nemá moc smysl.

3)Pár minut před přistáním odtamtud ta raketa startuje (takže to okolí tam není moc přívětivé pro velké předměty náchylné na teplo…

4) … a pak – proč bys to chtěl vůbec dělat? Pokud by to chtěli dělat – tak snadno stejného efektu dosáhnou tím, že to nechají sednout na pohybující se ramena, a postupně zabrzdí pohyb těch ramen?

Pacholik

to jsou rozumné argumenty.. díky, tak snad jen k té stabilizaci, ale do može to vypadalo celkem klidně, tak asi zbytečnost…

Invc

I ta externí stabilizace je v podstatě zbytečná. Jednak už z principu toho příletu to musí být poměrně stabilní samo o sobě. A pak v zásadě oni nepotřebují, aby to bylo nějak extra stabilní (nebo spíše přesné) celé … oni potřebují, aby to bylo stabilní jen v konkrétním místě těch závěsů nahoře za které to chytají – a tam se o tu “přesnost” stará pohyb ramen mechazily.

Kamil

Everyday Astronaut právě vydal nové video s Elonem, procházejí se novou továrnou. Druhé video bude za týden z rampy před FT4.
Holy shit, tedy sakra, jak mi to překládal YouTube. Továrna je OBROVSKÁ OBROVSKÁ a to prý jí ještě budou rozšiřovat a rozšiřovat. Stovky raptorů tam mají už teď

PetrV

To je jen na Starbase?
A to mají Bastrop,Hawthrone a spoustu dodavatelů.
Čekají nás velké věci.
Kde jsou ty časy, kdy svařovali starhopper na pláži.

Martin B

Tak doufám, že se dostanou s kadencí k 1 letu měsíčně. Tedy pokud jim to neodře lak na rampě při přistávání 🙂

PetrV

Václavík kosmického kanclu s Majerem z kosmonautixu vypotili se seznam zprávy článek k 5 letu SHS.
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/tech-technologie-u-pristiho-testu-muskovy-starship-bude-mechazilla-jeji-rameno-chyti-raketu-254175

Záchyt SH v článku berou jako hotovou věc.
Lidé na Marsu dle majera za 100 let, vaclavíka stovky let.

Hoši jako obvykle blábolí a manipulují.
Jsou škodná kosmického pokroku.

Jiří Hošek

Navrhuji ban pro PetrV.

Bacon

Jak pravidelný čtenář ElenuX s dovolím s Vámi nesouhlasit. PetrV má někdy jiný názor než Vy, používá jiný jazyk – pro mě až příliš expresivní (citově zabarvený), ale to není důvod k banu. Naopak to někdy vede k zajímavé diskusi – je to takové koření diskuse.
A k danému článku na seznamu…Asi bych nevolil slova PatraV o manipulativních nebo blábolících hoších a o škodné pro kosmického pokroku, ale zmiňovaní pánové vyrostli v nějaké době a vyjadřují se podle vlastních zkušeností a šíří dále svoje názory. Rychlost raketového pokroku si možná nedokáží představit (uvidíme). A článek na seznamu – dle mého názoru – je špatně čitelný slepenec mnoha postřehů různých lidí. Prostě autor potřeboval naplnit denní quotu a sepsal článek mimo svůj obzor.
Mimochodem přístup Dušana M. je k letům SpaceX dlouhodobě velmi pesimistický včetně například komentování 4. IFT letu. Až teprve skutečné výsledky SpaceX ho přinutí ke změně svého názoru.

Jiří Hošek

Můj návrh na ban není založen na rozdílnosti názorů, ale je důsledkem drzosti, s jakou se pan Petr Vojvodík (PetrV, PVoj) dlouhodobě chová k jiným lidem. Na jeho nevhodné chování jsem ho zde již v minulosti upozornil. Bohužel však z jiných diskusních fór vím, že není schopný sebereflexe a je drzý na každého, kdo projeví jiný názor. Vzhledem k tomu, že Dušan Majer ani Michal Václavík do zdejší diskuse nepřispívají (ani nevím, jestli jí čtou), tak bych si vyčítal, kdybych svůj dnešní návrh nepodal. Pan Vojvodík dnes překročil hranici, která je pro mě osobně akceptovatelná. K Vaší námitce, že zmiňovaní pánové vyrostli v nějaké době, jen uvedu, že pan Vojvodík je starší než oni.

Ivo

Já do toho nechci zbytečně zasahovat, ale tak jako se ptám výše, vám nevadí, že jako argumenty používá něco, co ti lidé neřekli?

PetrV

Změnit článek na seznam zprávy je otázka minuty. Teď už to tam není.
Skočte na youtube q koukněte na majera.
Tam to jen tak nevymaže.

Invc

“teď už to tam není”

Tahle věta říká prakticky vše.

Ivo

Ve videu to jasně je, takže opravdu nepíšete pravdu.

Jiří Hošek

Od začátku vím, že jako argument používá něco, co neřekli. Článek i video jsem viděl před 7. hodinou ranní, nic se tam od té doby nezměnilo. Pouze nepochopil, co řekli. Samotné nepochopení jejich vyjádření mi nevadí. Ale stejně Vám děkuji, že jste na to upozornil.

PetrV

Pane Hošek, nic není o věku. Ani vy. Vaše návrhy banu a dojmy o drzosti jsou velmi neslušné.
Václavík zde přispíval dříve a choval se jako brouk pytlík. Všechno ví všechno zná.
Trochu na způsob komunistů. Všimněte si, kolik banů rozdali oba dotyční pánové na fórech.
Zavedli novou totalitu. Na kosmonautixu Majer nestrpí jiné názory jako cenzor.
Na kosmo.cz napsal vaclavík spoustu urážek jako magor apod. Mne zabanoval.
Na idnes na diskusi urážel lidi.
Přitom se tam i zde zmýlil. A nepřizná chybu po bolševicku.
Navíc můj synovec jej zná z mládí osobně. Nevyjádřil se o něm pochvalně. Naopak tvrdí, že je to křivý člověk.
A jelikož jsem fanda a ne placený papaláš, tak někdy i napíšu pro někoho nepříjemnou pravdu.
Zustavejte dál ve své bublině.
Děkuji.

Petr Šída

Souhlas s panem Hoškem

Ivo

Vám opravdu nevadí, že jako argument jsou použity informace, které v tom článku nejsou?

PetrV

Článek změníte během minuty…
To si uvědomte.

Invc

Když se podíváš na ty “zajimavé diskuze” respektive na ty reakce, tak je to většinou uvádění nějakého nesmyslu vyplozeného PetrV (většinou utkvělé představy) na pravou míru…. a to dost často opakovaně toho samého pořád dokola – než ostatní přestane bavit na to reagovat. Což je popravdě dost škoda, protože pak zůstane být vidět jen ten nesmysl/náhodný výkřik od PetrV – který už nikdo nemá chuť po xté opravovat / vyvracet.

(Ale na ban to asi necítím… sice má všechny vnější znaky trola- ale řekl bych, že je tam spíše nějaký jiný problém. Ideální by byl limit tak 2 příspěvky na 24 hodin…).

PetrV

Probudil ses…
Mimochodem trolí tady farma z kosmonautixu… 😉

Invc

Jinak… podívej se už jen na tohle vlákno. Jakou souvislost má ten vykřik PetrV … s tím, co napsal OP?

Naposledy upraveno před 23 dny uživatelem Invc
Bigbaz

Jako pravidelny ctenar ElonX podporuji ban. PetrV nikterak konstruktivne do diskuze neprispiva a casto jsou jeho komentare jen ubohe osobni utoky.

Jiří Hošek

Podle lajků je nás 23. Mohli bychom dostat nějaké odůvodněné vyjádření?

Ivo

Bohužel blábolíte vy, protože minimálně ve dvou bodech nepíšete pravdu.

Strýček Fido

Nepoletí se už se skutečným nákladem – starlinky? Na oběžnou dráhu se už Starship dostane tak by to mělo jít.

Jiří Hošek

Pro IFT-5 ještě Starship nebude mít licenci FAA k letu na stabilní nízkou oběžnou dráhu Země (LEO). Vzhledem k vysoké hmotnosti (řádově 100 tun) bude nutné nejprve prokázat na suborbitální dráze (tj. v podmínkách mikrogravitace) schopnost deorbitačního zážehu Raptoru.
Takže ne, se Starlinky se ještě nepoletí.

prochzde

Navíc Elon ae ani nesnažil Timovi odpovědět na otázku co to bylo s těmi dveřmi na IFT-3.
Není to priorita.
Takže za mě taky, Starlinky dřív než na IFT-7 nepoletí.

Hark

Podle předvčerejšího rozhovoru Tima Dodda s Elonem Muskem [1] není vypouštění nákladů pomocí Starship na letošek v plánu.

Chtějí se soustředit na odladění rychlé znovupoužitelnosti, v prvé řadě vychytat mouchy na tepelném štítu Starship a pak přistávání Super Heavy a Starship do klepet Mechazilly. Je možné, že deorbitační zážeh a vypouštění nákladu budou testovat dříve než přistávání Starship.

  1. https://www.youtube.com/watch?v=aFqjoCbZ4ik
Arny

Zdravím, nikde nevidím info o tom, že se údajně má vyměnit celý tepelný štít za nové destičky, které jsou silnější a pod nimi bude údajně nějaká ablativní vrstva, která se v případě odpadnutí destičky bude odpařovat. Je tomu tak?

Ivo

Já to v článku vidím:

Prototyp Starship S30 obsahuje několik vylepšení a také upravený tepelný štít, který by měl být silnější a nově bude obsahovat ablativní spodní vrstvu pro případ, že některé z destiček odpadnou

Naposledy upraveno před 27 dny uživatelem Ivo Janáček
Arny

Přehlédl jsem, omluva.

PetrV

Všichni jsou potichu po IFT-4.
Asi mají stále úžasem otevřené pusy.
Tak vzhůru do dalšího letu s cíli hodnými nejvýkonnější rakety.

Jiří Hošek

Let s cíli hodnými nejvýkonnější rakety byl 1. června zrušen.
https://dearmoon.earth/pdf/dearMoon_EN_240601.pdf?0531

PetrV

Přelozte si oznámení YM a zkuste přemýšlet, co v jeho prohlášení je zajimavé pro budoucnost se SpaceX.
Kolik dalších letů má SHS v predsmluvněno?
Starlink, Polaris atd…
Co říkáte na pokrok SHS ITF-4 s ohledem na vynášení starlinků?
Co by jste na SHS upravil?
Chápu, máte v hledáčku hlavně stanici gateway a lety orionu.
Ale to je jen malá část dnešní kosmonautiky. Navíc bez ekonomické návratnosti.
Děkuji.

Jiří Hošek

V prohlášení je zajímavé, že Maezawa nedostal jasný aktualizovaný harmonogram, který by vedl k realizaci jeho mise v blízké budoucnosti.
Starlinky? Pokrok SHS IFT-4 s ohledem na vynášení Starlinků? O nich jste napsal před IFT-1 dne 16.11.2022: “A mohli by nasazet do S24 starlinky”.
O IFT-3 jste 18.12.2023 zase napsal toto: “A snad budou přečerpávat palivo na LEO.” Načež jsem Vám odpověděl: “Let Starship S28 na LEO (stabilní nízkou oběžnou dráhu Země) není v plánu mise.”

PetrK

Ale nějaká ta pozitiva a sociální jistoty tam jsou, ne ? 😉

Jiří Hošek

Ano.

Ivo

Já mám dojem, že NASA prostě platí víc a Starlinky už taky nesou víc, takže to dali na vedlejší kolej.

Jiří Hošek

To jsou spojené nádoby. Mise mohla demonstrovat další schopnosti Starship, využitelné pro NASA v rámci Artemis.

Ivo

Nepotřebují nic demonstrovat, dostali jasný úkol a ten musí primárně splnit.

Jiří Hošek

Já jsem ale psal o dalších schopnostech (jejichž vývoj jim mohl zaplatit J. Maezawa), na které zakázku od NASA nedostali a s kterými by mohli být konkurencí společnosti Deep Space Transport.
DST je společný podnik Boeingu a Northrop Grummanu, se kterým chce NASA uzavřít smlouvu EPOC na rakety SLS počínaje misí Artemis V.
Úřad generálního inspektora navrhl zahrnout do připravované smlouvy EPOC flexibilitu, která by agentuře umožnila se případně rychle přeorientovat na dostupné levnější komerční alternativy.

PetrV

Skoda že jste z otázky opět utekl jako malý kluk.
Někteří zde snižují vyznam SHS pro statlink a další konstelace.Asi netuší, jaká revoluce probíhá v přenosu dat na Zemi díky Starlinku. A jaký je to byznys.
US army je daleko významnější zákazník nežli NASA a důvěřuje SpaceX pro jejich spolehlivost.
Polaris jste vynechal úplně. To jsem nepsal o Denisovi Tito a jeho ženě a dalších.
Víte např. co dělá VAST space?
Co plánuje se SpaceX?
Víte, že jeho management přišel ze SpaceX?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Vast_(company)
Yusaku byl první a neřekl poslední slovo se SpaceX, to by jste mohl tušit.
Překvapuje mne váš slabý rozhled. A nebo úmyslná manipulace.
Hezký letní večer.

Naposledy upraveno před 25 dny uživatelem PetrV
Jiří Hošek

Děkuji za doplnění. Myslím, že bychom si měli nalít čistého vína.

1) Děkuji za ty minusy, které jste mi před půlnocí hromadně nasekal. I za to minus u odpovědi, v níž jsem s Vámi vyjádřil souhlas. Stále platí, že já Vaše komentáře nehodnotím.

2) Pravděpodobnost letu Dennise Tita kolem Měsíce ve Starship je nízká. V létě mu bude 84 let.

PetrV

K mínusum bude patrně nějaký
důvod. Dumejte jaký.
V ničem jsem vás nedoplňoval. Jen vy segregujete a manipulujete informace jak jste patrně nastaven. Proto ta odpověď.
Tito si může dovolit zemřít. To je vysada každého, nepodceňujte jej.
Do hrobu si peníze nevezme, tak podporuje finančně s mladou ženou to, čemu věří,
že to má smysl.
A takových lidí je stále více.
Yusaku také stále SpaceX věří.
Nepište prosím nesmysly viz výše. Jsou hodny bulváru.
Děkuji.

Jiří Hošek

Nemusíte být skromný. V možnostech využití Starship jste mě doplnil a za to se sluší poděkovat.
P.S. Tvar slova mínus je chybný. V psané formě je jedinou správnou variantou minus.

PetrK

A hele, to (P.S.) jsem nevěděl 🙂

Milan

WTF? Co jsem to právě četl? Internetový flame bez nadávek, kdy diskutující skutečně o tématu něco vědí a nejen urážejí a plácají nesmysly?
Tady na Elonx to fakt je jak v jiným světě.. Z diskuzí na idnesu nebo FB člověk pomalu ztrácí víru v alespoň nějakou inteligenci českého občana, ale tady…. 😀

Jiří

No toto? Deset let škol s matematickým zaměřením a já se skoro ve čtyřiceti letech dozvím, že jsem psal minus celý život špatně? 😀

PetrK

Úplně na rovinu – mám pocit že jste p. Hoška natlačil do pozice, kterou on nezastává. On by rád zůstal nezávislý, kdežto vy ho tlačíte do pozice “nesnáší SpaceX”. A to na základě jeho přístupu “brání NASA”.
Opravdu to není tak, že ten, kdo hájí NASA, nesnáší SpaceX nebo obráceně.

PetrV

JHošek se do své pozice natlačil sám.
Jelikož už cca 7 let píše ve veřejném prostoru, měl by být opatrný na bulvární hlášky.
NASA opravdu není hlavní hybatel současných vesmírných aktivit a financí.
Pokud si pamatuji, tak vždy vedla v USA armáda.
Jen se o ní tolik nepíše.
Mimochodem není nezávislý…

Naposledy upraveno před 25 dny uživatelem PetrV
Jiří Hošek

“už cca 7 let píše ve veřejném prostoru”
Dovolím si tento údaj doplnit. Na internetu píšu o kosmonautice 25 let (diskuse na kosmo.cz). Můj kontinuální zájem o kosmonautiku ale začal už v 70. letech minulého století.

ad nezávislost: Nepíšu jen o programech NASA, ale třeba i o čínském programu.

Invc

Jirka – má o dost větší záběr než jen SpaceX – a velmi často se (nechtěně) dostává do pozice, která vyzní jako obhájce “old space”- i když bych řekl, že je to z jeho strany spíše potřeba “uvádět na pravou míru” a “tohle vám uniká” – což často nepadne na úrodnou půdu (zcela neoprávněně). Sice se s ním občas neshodnu, ale ten jeho přehled se nedá nerespektovat a “ví co dělá”.

PetrV (a myslím, že zároveň PVoj) na druhou stranu má neskutečně otravný způsob “diskutování” – založený na zběsilém chrlení “náhodných frází” s často pouze tangenciální souvislostí (pokud se zrovna náhodou zadaří). A jeho agresivita vůči Jirkovi je odporná – a to říkám z pohledu člověka, který pro sarkasmus a stěr nejde daleko.

PetrV

Mám obavu, že mu naopak záběr chybí.
Jinak by nepsal manipulativní články.
Vzkuste podumat, jak vypadá …
A nejen on… 😉
Má mínus… to je pro něj důležité….

Invc

A ty manipulativní články … jsou tady s námi v místnosti?

PetrV

Kde jsou, to tušíte…

Pavel Salvet

Díky lidem jako je pan Hošek, kteří jdou ad fontes – studují ty dlouhé nezáživné písemné materiály a jsou ochotni se podělit o informace, získáváme přehled o tom, co se v kosmonautice děje. Proto si jich velmi vážím. Nicméně autor je otrokem svých zdrojů, je tudíž nefér ho vinit z manipulace, když jsou některé informace nepřesné. A vzhledem k subjektivnímu vnímání skutečnosti to může být i pomýlené.

PetrV

Bohužel Jhošek dlouhá léta papouškuje offi zprávy NASA bez jakehokoli úsudku. Samotné NASA je politicky řízený nákupčí služeb a toaletního papíru.
Psal jsem to několikrát.
Pokud by se snažil jít k podstatě věci, tak nebude jen papouškovat.
Navíc separuje a manipuluje s info, jak se mu hodí.

Jiří Hošek

Děkuji panu Vojvodíkovi za analýzu. Byl tady dotaz, kde jsou ty manipulativní články. Aby bylo moje papouškování, separace a manipulace s informacemi více zřejmé, dovolím si vložit odkaz na nejnovější článek.

PetrV

Ono stačí kouknout na počátek tohoto vlákna.
Doufám, že to bylo pro JHoška přínosné.

Jiří Hošek

Na začátku tohoto vlákna jsem reagoval na Vaši větu o cílech hodných nejvýkonnější rakety. Původní hlavní cíle nejvýkonnějších raket v minulosti (Saturn V, Proton, N-1, částečně Eněrgija), současnosti (SHS, SLS) i budoucnosti (CZ-10, CZ-9) jsou velmi podobné. Pilotované lety k Měsíci, na Měsíc a na Mars. Proto jsem zmínil dearMoon. A ještě ve výčtu raket doplním Falcon Heavy, původní oznámený nosič pro let J. Maezawy.

PetrK

No fuj, taková reklama. A navíc jsem to už četl 🙂

Jiří Hošek

To není reklama, ale zdroj, kde lze nalézt moje papouškování, separaci a manipulaci s informacemi.

Naposledy upraveno před 24 dny uživatelem Jiří Hošek
Invc

Ten detektor ironie, co používáš ….no jak to říct… potřebuje vyměnit.

Jiří Hošek

To je moje chyba. Myslel jsem, že reaguji na PetrV a až zpětně jsem zjistil, že příspěvek napsal PetrK.

Invc

Už jsem taky chtěl PetrK navrhout přejmenování 🙂

PetrK

Já jsem tu déle. Já se přejmenovávat nebudu 🙂 Já jsem tu byl a ještě tu nikdo nebyl. A na to mám svědky 🙂
Reálně bych řekl, že klidně budu mezi prvními dvaceti 🙂 A skoro bych řekl, že jsem se sem dostal odkazem z Kosmonautixu 🙂

Invc

To byly časy… Muži byli praví muži, ženy byly pravé ženy, a malá plyšová zvířátka do 5kg byla pravá malá plyšová zvířátka do 5kg.

PS: tak si aspoň udělej ikonu…

PetrK

A já měl ještě smysluplné komentáře 🙂
Zkusím

Invc

Děkuji. Až budu velký chci být jako ty.
😉

PetrV

To bude patrně tím 500 letým suchem co někteří samozvaní vědci věštili. Chce to sprchu a teplý čaj… 😉

PetrK

To je pravda. Nicméně například to, že demonstrovali, že umí vyrábět a provozovat Starlinky, jim přináší business i jinde. Tím se vytváří nová příležitost na trhu.
Takže demonstrací, kterou zaplatí někdo jiný, mohou získat všichni. V případě DearMoon to mohla být například alternativa k použití Orionu pro měsíční mise.

povidlo

Mohli bychom odkaz na tento článek dostat i sem?
https://www.elonx.cz/centralni-prehled-aktivit-kolem-starship/#aktualni

Děkuju!