V sobotu si v Praze konečně vyzvednu Teslu Model 3, ale proces se neobešel bez menších komplikací

Vtípek po dokončení objednávky

Svoji vysněnou Teslu jsem si objednal hned první den, kdy to bylo v České republice možné, tedy 3. října 2019. Jaký model jsem zvolil a jak probíhala objednávka, najdete v mém předchozím článku. Předání vozu mám naplánováno na 14. března 2020. Co se konkrétně dělo během posledních pěti měsíců? Sepsal jsem návod pro budoucí majitele, krok za krokem.

8. října: Platba zálohy

Po objednávce je potřeba zaplatit zálohu 50 000 Kč do sedmi dní. Na Tesla účtu máte pokyny pro bankovní převod. Peníze jsem poslal, ale neobešlo se to bez komplikací. Druhý den Tesla účet pořád ukazoval, že čekají na platbu. Napsal jsem panu Hasalovi z české Tesly e-mail, on to ověřil a platbu manuálně spárovali.

18. října: Dotaz na financování

Pan Kasík z české Tesly mi poslal e-mail s dotazem, jak budu auto financovat. Dostal jsem na výběr tyto možnosti:

  • Hotovost
  • Financování od Raiffeisen Leasing, které najdete v našem konfigurátoru
  • Financování od třetí strany
31. října: Změna konfigurace auta

Na základě komentářů pod minulým článkem jsem se rozhodl změnit konfiguraci auta. Změny konfigurace mohou posunout datum dodání, ale konkrétně v mém případě to nevadilo. Tesla totiž v továrně ve Fremontu vyrábí auta pro Evropu vždycky na začátku kvartálu. Pak měsíc cestují lodí a na konci kvartálu se doručuje. Tedy změna do konce předcházejícího kvartálu (v mém případě do prosince) nevadí. Změnu konfigurace můžete naklikat normálně na Tesla účtu, podobně jako když děláte objednávku. Konkrétně jsem měnil z verze Standard Range Plus na Long Range z těchto důvodů:

  • Dojezd by stačil, ale takhle to bude hodně pohodlné.
  • Dojezdu se všichni nejvíc bojí – včetně potenciálních budoucích kupců. Proto cena Long Range modulu nebude klesat tolik jako u Standard Range Plus.
  • Náhon na všechna čtyři kola se může hodit – v zimě, v dešti a tak. Zvýší to bezpečnost.
  • Ve Standard Range Plus je pouze základní internet (jenom mapy bez zobrazení provozu) a servisní věci. Prémiový internet nejde dokoupit.
  • Prémiový zvukový systém je prý opravdu zážitek.

Výsledná podoba mého nakonfigurovaného auta

12. února: První SMS

Čekání bylo dlouhé. Tesla účet původně ukazoval dodání „začátek roku 2020“, ale to později zmizelo. Myslím, že to je tím, že jsme byli první dodávka a Tesla to v budoucnu bude zvládat rychleji – dodání na konci dalšího kvartálu po objednávce. Mnohem víc se to zrychlí, až bude v provozu evropská továrna v Německu. Tesla pak nejspíš bude schopná objednávku vyřídit do pár týdnů.

12. února náhle přišla SMS: „Již brzy Vás plánujeme kontaktovat ohledně příprav na dodání Vašeho vozu Tesla. Pokud souhlasíte s další komunikací v anglickém jazyce, prosíme, odpovězte na tuto zprávu YES. Pokud si již nepřejete dostávat další zprávy, prosíme, odpovězte STOP.“

Problém byl, že na tuto SMS nešlo odpovědět. 🙂 Psal jsem opět panu Hasalovi a ten mi odpověděl, že brzy přijde e-mail se stejným zněním, na který už půjde odpovědět. Skutečně stejný den večer přišel.

19. února: Změny na Tesla účtu

Ten den přišel automatický e-mail, že si mám zkontrolovat údaje na svém Tesla účtu. Že tam jsou informace potřebné pro dodání. Všechno jsem měl už vyplněno, jen způsob financování tam byl špatně. Poté už žádné e-maily nechodily, ale začal jsem kontrolovat Tesla účet každý den, jestli se tam něco nezměnilo.

25. února: Pojištění

Na Facebook skupině Tesla Model 3 CZ/SK už první majitelé začali psát, že mají datum dodání a začali jsme společně řešit pojištění. Stav objednávky na Tesla účtu se změnil a indikoval, že připravují fakturu a že mám nahrát doklad o pojištění, který je nutný k převzetí auta. Na dokladu musí být uveden VIN kód auta. Ten ale nikde na Tesla účtu nebyl! Na internetu jsem našel, že VIN kód lze zjistit ze zdrojového kódu stránky (zobrazíte si zdrojový kód a přes CTRL+F dáte vyhledat řetězec „vin“). Poslal jsem e-mail panu Hasalovi, jestli tento VIN kód je správný a jestli ho mohu použít pro pojištění. Neodpověděl (asi toho mají v české Tesle u prvního předávání opravdu hodně). Nakonec jsem už přestal čekat a začal hledat nabídky pojištění s tímto VIN kódem.

Pojištění pro Tesly je drahé. Navíc povinné ručení vám nestačí, u takhle drahého auta chcete mít havarijní pojištění a pojištění proti krádeži. Klasické pojišťovny to berou jako luxusní auto a s elektrickými auty to obecně moc neumí. Tesla už nabízí vlastní pojištění v Kalifornii, které má být levnější, tak snad se to rozšíří i na další části světa.

Tesla Model S, se kterou majitel naboural hned po zakoupení (Zdroj: Auto Evolution)

Shánění pojištění trochu připomíná egyptské tržiště – když někoho znáte, může vám vyjednat značnou slevu. Asi 20 nových majitelů Modelu 3 se snažilo vyjednat lepší nabídku pro všechny. Nabídky jsou individuální, záleží na spoustě parametrů jako cena auta, jestli jste plátce DPH, jestli to je na IČO nebo RČ, výkon auta a historie placení pojištění. Jelikož je toto moje první auto, neměl jsem žádnou historii pojištění, a to pojišťovny znevýhodňují. První nabídka, co jsem dostal, byla za 57 760 Kč ročně (Allianz, spoluúčast 10 000 Kč, GAP). To mi přišlo moc a hledal jsem dál. Nakonec jsem vzal nabídku za 42 943 Kč ročně (ČSOB, spoluúčast 5 % a min. 5000 Kč). Mohu doporučit paní Ciesarovou, bylo s ní férové a rychlé jednání e-mailem. Ale nechejte si udělat více nabídek od různých pojišťoven, je to hodně individuální.

12. března: Telefonát o datu dodání a platba

Ve středu 10. března se oficiálně začala auta předávat ve Vysočanech a já byl smutný, že pořád nemám datum dodání. To se změnilo hned další den, když mi zničehonic zavolalo skryté číslo. Slovensky mluvící zaměstnanec Tesly se mě ptal, jestli zvládnu během pátku poslat platbu a v sobotu v 18:00 auto vyzvednout. Souhlasil jsem!

Na účtu Tesla je nyní konečně vidět VIN kód, datum dodání a konečná faktura. Tu je potřeba zaplatit tak, aby to měli při dodání na účtě. Jelikož to je velká částka, pravděpodobně vám to nepůjde poslat klasicky z internetového bankovnictví. U AirBank jde buď telefonicky změnit limit pro internetové bankovnictví nebo můžete udělat platbu na pobočce. Šel jsem na pobočku, abych měl druhé oči a nic nespletl. Z faktury není úplně jasné, jak to do platebního příkazu zadat. Udělal jsem to takhle:

  • variabilní symbol: zákaznické číslo
  • konstantní a specifický symbol: prázdný
  • zpráva pro příjemce: <referenční číslo> <číslo objednávky> <moje jméno>
14. března: Co bude potřeba na předání

Česká pobočka Tesly na pražských Vysočanech (Foto: Teslicka.cz)

Předání mám naplánováno na sobotu 18:00. V Tesle se pracuje i o víkendu, když mají dodávací maraton na konci kvartálu. Mám mít s sebou:

  • občanský průkaz
  • doklad platby (stačí vytištěné potvrzení z internetového bankovnictví)
  • kopii dokladu o pojištění

Předání má trvat 30 minut a zahrnuje vysvětlení funkcí vozu. Nezapomeňte také auto pořádně obejít a zkontrolovat. Případné reklamace je nejjednodušší nahlásit rovnou u předání. Především zkontrolujte:

  • jestli máte opravdu variantu, kterou jste si objednali (kola, tažné zařízení atd.),
  • jestli je lak opravdu všude a nepoškrábaný, i na hůře viditelných místech,
  • jestli díly správně lícují.
16. března: Registrace vozidla a SPZ

U předání dostanete papírové převozní značky. S těmi můžete jet pouze domů nebo na úřad. Na úřadě po registraci vozidla dostanete trvalé značky.

Elektromobily mají nárok na EL značky s výhodami jako parkování v Praze zdarma. Původně jsem uvažoval o značce na přání, která bude začínat na EL. Že bych měl výhody jako parkování a zároveň vlastní značku. Na můj dotaz mi ale úředník odcitoval paragraf, že značky na přání nesmí být zaměnitelné s EL značkami. Jiná značka na přání zase nemá automaticky výhody a musíte se pro ně registrovat na každé pražské části zvlášť. Půjdu tedy do klasické EL značky. Měli by jich mít dost na skladě a značka by měla být na počkání.

Seznam pražských úřadů, které registrují vozidla, najdete zde. Potřebovat budete:

  • CoC (Certificate of Conformity)
  • Fakturu
  • Vyplněnou žádost o registraci
  • Zelenou kartu pojištění
  • Občanský průkaz
  • Poplatek 800 Kč by měl být u EL značek odpuštěn
Co dál?

Až budu mít SPZ, chystám nějaký první road trip. 🙂 Ale nejdřív mě čeká to předání – budeme to celé natáčet a video zveřejníme tady na ElonX. Držte palce, ať všechno vyjde!

Pokud Vám tento článek usnadnil pořízení nové Tesly, budu rád, když využijete můj referral link, který nám oběma umožní získat nabíjení zdarma.

David Vávra

David Vávra

Majitel Tesla Model 3, trička SpaceX a kšiltovky Boring Company 🙂 Organizátor společného promítání SpaceX startů v Praze.
David Vávra



Mohlo by se vám líbit...

123
Diskuze

avatar
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlepší
Nastavit upozorňování na
technomagg
Host
technomagg

Gratuluji k nové hračce, sám jsem zastáncem elektro aut, ale z Vašeho článku můžu říct že i provozní náklady jsou masakr – když si vemu cenu pojištění a porovnám s klasickým autem tak to co ušetřím na provozu elektro auta tak zaplatím pojišťovnám. Dle mého to do nějakého opravdu extrémního nájezdu kolem 100.000 / rok nedává ekonomicky smysl.
Ono jestli je rozdíl v ceně jízdy 1,- Kč nafta vs elekro (a to elektru ještě fandím), mám starší hundai I30 jezdí v průměru kolem 1,65kč/km (tankuji po 850km a nádrž stojí podle paliva kolem 1300-1400,- Kč) a rozdíl v ceně vozu víc jak 60% ve prospěch nafty tak musím najet cca 35000 ročně jen aby se mi zaplatil rozdíl v ceně pojistek je docela síla (pojistku u nového auta jsem platil 9000,- Kč vč. havarijního BEZ spoluúčasti, po 5 letech mám spoluúčast 1000,- Kč nebo 10% za 7000,-), pak se mi ještě musí vrátit rozdíl v ceně vozu a to s prominutím nedává moc ekonomicky smysl. Než se dostanu na pomyslnou nulu v rozdílu ceny – pokud se tam dostanu, tak budu mít extrémně ojeté auto s nájezdem kolem 500.000-700.000km. Vím že tesla by měla vydržet přes milion km, ale upřímně – zkuste se zamyslet nad stavem evropských a hlavně českých silnic – myslíte že takové věci jako čepy, řízení, silentbloky, posilovač řízení a díly karosérie přežijí tak dlouho v našich podmínkách. Ve výsledku bude auto s nájezdem kolem 500.000 zralé na kompletní generálku podvozku za kterou dáte při ceně dílů tesly dalších 200.000,- Kč a návratnost je v pr….
protože nafťák s podobným nájezdem když se k němu dostanete prostě člověk prodá nebo sešrotuje a jde pro další – ale u elektroauta tohle chtít udělat nebudu když budu vědět že od motoru a baterky můžu čekat dalších 500.000km. Další věc bude stav interiéru po půl milionu už to auto nebude tak hezké jako nové….
Než se začnete ohánět servisními prohlídkami apod. tak i u nového auta stál servis na 30.000km v průměru kolem 3-4000,- Kč celkem – díly a olej cca 2500,- koupím zvlášť a zajdu s tím do huyndai kde mi to namontovali a dali razítko do servisní knížky za dalších cca 1500,- Kč. Opravdu větší servisní náklady mě čekají teď po 270000km a i to co mne teď čeká je kolem 30000 jednorázově za opravu řízení právě kvůli stavu českých silnic – takže nic co by elektroauto obešlo.

Rád bych elektroauto tesla by se mi opravdu hrozně líbila – ale ekonomicky je to podle mne nesmysl – je to prostě luxusní zboží i když vydělám ne zrovna málo peněz tak ty prachy raději narvu jinam. Prostě křivka nákladů na provoz vč. servisu a pořizovacích nákladů v čase proti spalováku je naprosto mimo realitu.

PetrK
Host
PetrK

Ono jde hlavně o to, s jakým autem porovnávat. To jsou věčné diskuze 🙂 Udělal jsem si třeba na Nissan Leaf za 1,2M (REUP) odkaz. Vypadá to, že není problém se dostat na cca 10kKč bez bonusu.
Prostě pojišťovny Teslu nesrovnávají s auty, které si kupuje normální smrtelník. Navíc stejně jako v diskuzích, ani pojišťovny nejsou zajedno, co to vlastně je za auto. Stejně jako infrastruktura, nejsou ještě připravené – sem tam vlaštovka, ale dohromady nic moc. Dejme tomu pár let času …

Lukáš Košík
Přispěvatel

když si vemu cenu pojištění a porovnám s klasickým autem

Havarijní pojištění se počítá především z ceny vozu. Výkon, značka a pohon hrají zanedbatelnou roli. Bavíme se tu o vozu v ceně 1,5 milionu. Každé auto v této ceně bude mít podobně vysoké havarijko. Co může pak cenu ovlivnit je sám majitel. Jestli má bonusy, jestli nepochází z Prahy, kolik je mu let, jestli neměl bouračky atd. Ale to už nemá nic společného s autem. Kdyby si koupil BMW, bude to vesměs podobné. Alespoň takto jsme to v pojišťovně počítali my. David sám uvádí, že je to jeho první auto. Tudíž nemá žádné bonusy. Toto má obrovský vliv na cenu. Nedá se to srovnávat se starým Hyundai i30 v hodnotě 300 tisíc.
Co se týče celkových nákladů, tak máte samozřejmě pravdu. Elektro auto se obecně nikdy nevyplatí oproti autu v ceně 300-400 tisíc. Ale srovnáváte trochu jabka a hrušky. i30, nebo Octavia, se nedá srovnávat s Modelem 3. Ten má výkon jako Porsche. A je to luxusní zboží stejně jako to Porsche, nebo nadupané BMW. Model 3 je cenově i výkonem naprosto srovnatelný např. s BMW M340i xDrive které stojí 1 565 200 Kč. Takže Model 3 LR je o trochu levnější a stojí 1 426 200 Kč. Ale v ceně za benzín vás BMW svlíkne z kůže. Při nájezdu 20 tisíc ročně zaplatíte za pět let provozu 300 tisíc. S Teslou ale jen 50 tisíc. Takže oproti naprosto srovnatelné konkurenci bude Model 3 celkově levnější o 300-400 tisíc.Toto se týká všech modelů, co Tesla vyrábí. Právě na toto téma píšu článek. comment image
Co se týče ostatních elektro aut, tak ta se opravdu nevyplatí. Ale jediné co to ukazuje, jak hodně je Tesla oproti všem napřed. Ne že technologie jako taková je neekonomická. Jen máme neschopné výrobce co zaspaly dobu. O to více bychom na ně měli tlačit. Doufejme, že se to brzo změní. 😉

Jirka
Host
Jirka

Ti výrobci takze zaspali…

Lukáš Košík
Přispěvatel

Pravda, díky. 🙂

Luděk
Host
Luděk

JO JO… je to tak. Mám Toyotu Auris a jelikož si musím psát vše – kilometry jízdu, benzin atd atd – mám to na firmu, Tak jsem za 5 let a 3 měsíce ujel 212 000 km. Bohužel mi to vychází na 6,95 l/100km – průměr za celou dobu. V průměru za ujeté kilometry a litry benzinu 95 a všechny změny cen – to je přesně 2,15 kč / km a tedy 455 800,- Kč 🙁 A malý BONUS na konec :
mám papírově – podle TP – 127g CO2 / km – takže jsem vás všechny už zasypal skoro 26 924 kilogramy bordelu ano skoro 27 TUN !

Lukáš Košík
Přispěvatel

Jsou to šílená čísla. Jak ta cena za benzín, tak množství spalin. Vždycky se úplně směju, nebo brečím, když někdo srovnává jak se vyhodí 500kg baterka na skládku a jak obrovská to je ekologická katastrofa. Přitom se ty baterky ani nevyhazují. Ale to je zase jiný příběh. Ale že benziňák za stejnou dobu vypustí do vzduchu 27 tun smradu, tak to naprosto ignoruje.

Venca P.
Host
Venca P.

CO2 není žádný smrad. Ze Země uniká daleko více skutečného smradu ať již anorganického či organického původu. Někdo si dal už tu práci, že spočítal, že všechen předpokládaný hmyz na planetě má ca. o dva řády větší emise CO2 než produkuje naše technologická civilizace….
Koukněte se na nestranné srovnání kolik “smradů” a škodlivin se uvolní při výrobě 500kg lithiové baterky v porovnání s moderním motorem vybaveným katalyzátorem? Navíc hrozí, že se lithium bude těžit tady u nás v ČR. Není lepší dovážet ropu z jiných zemí, nechť si přírodu huntují tam? :))

Lukáš Košík
Přispěvatel

Jj, z výfuku jde čistý CO2. Žádný smrad, žádné saze, nic. Dalo by se s tím z fleku sytit limonády. 😀

PetrK
Host
PetrK

Nekrm to 🙂

Ivo Janáček
Host
Ivo Janáček

CO2 + NOx + PM vcelku to samé co z elektráren na uhlí, které se používají pro maxima spotřeby elektřiny.

Martin B
Host
Martin B

Elektrárny mají výrazně lepší účinnost spalování než auta a taky diametrálně kvalitnější čistící techniku, vysoké komíny a obvykle nesídlí v centrech měst.

3,14ranha
Host
3,14ranha

Mají lepší účinnost, ale mnohem podřadnější surovinu. Paradoxně uvolňují uhelné elektrárny kromě jiných zplodin i řádově víc radiace než kolik mají maximálně povoleno ty jaderné (které tak činí regulovaně ve formě reálně neškodného a v přírodě se vyskytujícího deuteria).

Navíc ve vlákně se komentuje velmi odvážná teze že spalovací auto uvolní 27 tun “smradu” což je od “eko”aktivistů prostě faul a lež jako prase. Těch 27 tun je převážně CO2 (to stejné jako u fosilních elektráren) a jeho teoretická škodlivost a naopak evidentně prokázaná prospěšnost (pro potraviny i divoké rostliny) je na tisíci stránkovou debatu kde se na tom neshodnou ani špičkoví vědci.

Martin B
Host
Martin B

Nejenom že účinnost tepelných elektráren je výrazně vyšší než účinnost spalovacího motoru a to i za ideálních podmínek, kterých není téměř nikdy dosaženo (moderní motor, zahřátý na ideální teplotu a za ideálních otáček), ale taky zapomínáte na to, že té vysoké kvality vstupní suroviny bylo dosaženo díky energeticky náročné destilaci z ropy, která ke všemu cestovala přes půl světa. Produkci nečistot rafinérie, tankerů a pump na ropovodech do spotřeby svého automobilu nějak nepromítáte.

Zatímco v elektrárnách se používá uhlí především z lokálních zdrojů. Uhelné elektrárny poskytují méně než polovinu elektrické energie vyroběné v České republice a její poměr stále klesá. Všechny ostatní zdroje jsou čistší. Plynové, bioplynové, vodní, větrné, jaderné elektrárny.

A raději ignorujete to, že spalovací auta jezdí především tam, kde žije nejvíce lidí – v hustě urbanizovaných centrech a splodiny vypouští přímo mezi lidi, což o elektrárnách neplatí.

3,14ranha
Host
3,14ranha

“Energeticky náročné destilaci z ropy, která ke všemu cestovala přes půl světa.”

Vůbec nechápete jaký ekonomický nesmysl až blud jste napsal. Právě že doprava ropy je až neuvěřitelně efektivní (ekonomicky = energeticky) ! Důkazem je právě to, že se ji vyplatí převážet z jednoho konce planety na druhý. Fakt trochu myslete ! Ze stejného důvodu je doprava zboží lodním kontejnerem z číny téměř “zadarmo”. Ztráty energie při dopravě ropy se odhadují na 3%.

A u rafinace ropy sice čtenáře můžete ohromit megajouly či megawatty spotřeby rafinérií na vlastní provoz, ale když to přepočítáte na objem produkce, resp. na energii obsaženou v produktu tak jsou rafinérie až neuvěřitelně efektivní. Ztráty jsou v jednotkách procent. V současnosti 5% a méně.

Z uhlí na ropu se přešlo proto, že už surová ropa (směs látek) je oproti uhlí téměř zázračná substance ze které se dá velmi snadno vydestilovat neuvěřitelná škála produktů a která má celosvětově (bez ohledu na ložisko) vyšší energetický obsah než naprostá většina kategorií uhlí.

Suma sumárum výroba a doprava benzínu až k pistoli na pumpě má energetické ztráty celkem asi 10%.

Martin B
Host
Martin B

Přeprava ropy z druhé strany planety není nikterak srovnatelná jako lokální zdroje. Ani nemůže být. Já totiž nepsal o ztrátě energie, ale o nákladech spojených s přepravou. Četl jsem francouzký článek který se věnoval spotřebě jednoho jihofrancouzského ropovodu, který z Marseile zásoboval 7 rafinérií na jihu Francie. Po cestě bylo několik vysokoobjemových pump. Jenom ty pumpy spotřebovaly ročně tolik elektřiny, že by jimi bylo možno rok zásobit 50.000 elektromobilů.

Při rafinaci se nejenom spotřebovává značné množství tepelné a elektřické energie, ale taky vzniká velká spousta odpadních produktů.

Martin B
Host
Martin B

PS: Ten originální francouzský článek jsem sice nenašel, ale zde je německý článek, který mimo jiné z něj čerpá:
https://edison.media/e-hub/so-viel-strom-brauchen-autos-mit-verbrennungsmotor/20826274.html

3,14ranha
Host
3,14ranha

Můžeme se bavit o únicích těkavých látek, ty látky v té ropě jsou. Stejně jako je v uhlí přirozeně přítomný uran a radium.

Ale zbytek vašeho příspěvku jsou úplné nesmysly. Vůbec vám nedochází obsah energie v surové ropě a obsah energie v rafinovaných palivech. Nedochází vám obrovská schopnost ropy/rafinovaných produktů uchovat i transportovat energii.

Ropa (včetně zpracování a dopravy) je mnohem čistější zdroj energie než naprostá většina kategorií uhlí. Že se uhlí zpracovává lokálně je diktované ekonomií a ekologií – uhlí má jednak nižší energetický obsah (hlavně nižší třídy uhlí) a také má při přepravě mnohem větší ztráty než ropa. A protože elektřina se téměř nedá dopravovat na velké vzdálenosti, tak prostě elektrárny bývají lokální.

Ztráty při distribuci elektřiny jen v naší maličké ČR jsou nejméně 10% (tedy podobné jako jsou ztráty energie nutné pro natankování benzínu v ČR vyrobeného a dovezeného z arabské ropy)

PS: vymažte si prosím z hlavy všechny ty pseudoekologické bláboly co do vás někdo nahustil. To že světová doprava je téměř celá postavená na ropě má svůj hluboký ekonomický a ekologický důvod. Změnit to může jen něco DOKONALEJŠÍHO než je ropa. Možná zemní plyn. Nebo jaderná fúze pokud by vedla k řádovému zlevnění STABILNÍ elektřiny.

Ten německý článek je zelená esoterika nejhoršího zrna. To jste mohl dát odkaz rovnou na ezoTV a Jolandu. Problém těhle paskvilů (zvlášť z pera šílených německých aktivistů) je v tom že problematice energetiky a zpracování surovin vůbec nerozumí !
Prostě jim nedochází že většinu spotřebované energie si rafinérie bere ve formě spálení části suroviny a že proces rafinace je ve skutečnosti velmi efektivní – spotřeba(ztráta) energie jsou jednotky procent.

Martin B
Host
Martin B

Na tuhle vaši vlnu demagogie opravdu nebudu dále reagovat.

3,14ranha
Host
3,14ranha

PS: těch 10% platí samozřejmě včetně dopravy surové ropy.

Lukáš Košík
Přispěvatel

A BTW v lithiových bateriích skoro žádné lithium není. Je ho tam asi jen 5 %. Lithiové baterie se to nejmenuje proto, že jsou z něho vyrobené. Ale proto, že pracují na principu pohybu lithiových iontů a tím dochází k nabíjení a vybíjení baterie. Stejně jako benzínový motor neznamená, že je vyrobený z benzínu.

Ivo Janáček
Host
Ivo Janáček
Lukáš Košík
Přispěvatel

Ano to jste správně popsal ten pohyb lithiových iontů o kterém jsem mluvil a to co reprezentuje těch 5 % hmotnosti celé baterie. 👍

Venca P.
Host
Venca P.

wiki: “Při výrobě se vychází z rudy spodumenu, který se zahřívá na 1 100 °C, aby došlo ke změně modifikace, která má menší hustotu. Ta se promývá kyselinou sírovou při 250 °C a z výluhu se získává síran lithný. Ten reaguje s uhličitanem sodným za vzniku nerozpustného uhličitanu lithného, který je následně rozpuštěn v kyselině chlorovodíkové za vzniku chloridu lithného.”
“Při experimentálním krmení zvířat potravou s nízkým obsahem lithia byly pozorovány některé vývojové poruchy a snížený věk dožití”. Lithium je žíravina a vysoce hořlavé.

Baterie u modelu 3 by měla vážit nějakých 361 kg, což by mohlo znamenat nějakých 18 kg lithia. To Vám přijde jako zanedbatelné s ohledem na technologii výroby?

Tesla NEMÁ dosud pořádně vyřešen systém recyklace baterií, teprve vycházejí PR články jak se na to chystají…

Zlatý benzín …

Lukáš Košík
Přispěvatel

Benzín:
Mnoho z nealifatických uhlovodíků přirozeně obsažených v benzinu (zejména aromatických, například benzen), stejně jako antidetonačních aditiv, je karcinogenních. IARC klasifikuje benzin jako možný karcinogen (skupina 2B).
Rozsáhlé nebo dlouhodobé úniky benzinu představují hrozbu pro zdraví lidí a pro životní prostředí, zejména pokud se benzin dostane do veřejného zdroje pitné vody.
Zneužívání benzinu jako inhalační drogy může poškodit zdraví. Většina lidí cítí již koncentraci 0,25 ppm (0,000 025 %). Čichání benzinu je pro mnoho lidí běžným způsob k navození stavu omámení, v některých chudších komunitách a domorodých skupinách v USA, Austrálii, Kanadě, na Novém Zélandu a některých tichomořských ostrovech se stalo přímo epidemií
A že je benzín také vysoce hořlavý asi každý ví. Značně více, než lithium.
Vysoká těkavost také znamená, že se benzin může, na rozdíl například od nafty, v horkém počasí snadno vznítit. 👌

Venca P.
Host
Venca P.

A teď si položme otázku. Je z tohoto pohledu elektromobilita opravdu takovým ekologickým přínosem a nebo je to po započtení účinnosti celého výrobního procesu HW i energie úplně stejný průšvih jako konvenční auta?
PS: Když nebudou čichat benzín, tak budou čichat něco jiného, ale to je jejich svobodná volba ne? Oni mají aspoň pohyb na čerstvém vzduchu, kdežto spousta lidí v Evropě tráví hodiny a hodiny na zadku u počítače…

3,14ranha
Host
3,14ranha

Ano, asi proto se čisté lithium uchovává pod vrstvou PETROLEJE (sic!) aby na vzduchu nezoxidovalo, nebo při kontaktu s vodou nevybuchlo 😀

OK a teď vážně: klamete protože mluvíte o inertních sloučeninách lithia (konstrukční slitiny s hliníkem atd.) nás ale zajímají energetické články které v případě poškození uvolňují svoji “potenciální” energii mnohem ničivějším způsobem než blbý benzín.

V USA úřady evidují 5 tisíc požárů/výbuchů – nabíjecích článků spotřební elektroniky ročně. Že se o tom mluví jen v bulváru – jen když to někoho zabije neznamená že baterie jsou neškodné. A logicky těch nenahlášených (snad méně závažných) je ještě mnohem víc.

Máte informace o tom, že by stejný problém představovaly pár mililitrové(pár gramové) nádobky s benzínem ? Protože musíte srovnávat stejná čísla se stejnými.

PetrK
Host
PetrK

Ad čisté lithium – viděl jste ho někdy někde v zařízení mimo laboratoř?
Ad požáry – Kolik je to procent z celkového počtu zařízení? Umíte to s něčím porovnat ?
Nebo se jen snažíte ohromit absolutními čísly, které jsou vytržené z kontextu a nedávají v podstatě žádnou informaci o tom, jak je to nebezpečné?
Absolutně každý, koho znám, má minimálně jedno zařízení (průměrně to bude výrazně víc), které je napájené LI-ION bateriemi. Nikdo z nich nemá žádnou zkušenost s tím, že by jim hořela/vybouchla baterka.
Udělám za vás kousek, aby ta informace byla úplná
Pokud tedy budeme počítat, že v USA žije 320M obyvatel a každý z nich má dvě li-ion bateriová zařízení, tak mi z toho vyplývá, že pravděpodobnost zahoření je velmi nízká – 0,00078125 %. Neboli hoří každá 128 000. baterie.

Venca P.
Host
Venca P.

to PetrK

Možná máte pravdu. Ale to se bavíme o “spontánním” zahoření baterie. Podle Vás je v pořádku, když spontánně shoří každé 128 000 auto?

Baterie v mobilu je něco dost jiného než baterie v autě při sériovém zapojení a napětí 400V. I když Vám mobil několikrát spadne na zem, tak s ohledem na hmotnost zařízení (energii dopadu) je šance vzniku požáru při poškození baterie o mnoho řádu nižší než u auta.

Dnes je podstatné to, že pokud budete v elektromobilu a zejména v Tesle a nabouráte a objeví se na něm trocha čmoudu, tak Vás z toho vraku žádný hasič tahat nebude a to jak u nás tak i v Rakousku nebo v Německu …

https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/tesla-pozar-rakousko-hasici-elektromobil.A191107_104746_zahranicni_knn

Tohle se prostě hasit nedá…. Starý dobrý diesel …
Ale je to zatím volba každého. Já se mám prostě moc rád než bych si tohle pořizoval.

Osobně považuji za povedený vtip honit auta pomocí tužkových baterek:)

3,14ranha
Host
3,14ranha

Tohleto je ještě pikantnější, bylo by zajímavé vědět zda šlo o následek nějakého hrubého poškození podvozku a tím i baterie, nebo skutečně o samovznícení. Fofr je to slušný, pár vteřin. Stát se to za jízdy, nebo naopak při spaní ve voze, tak máte kremaci zdarma.

https://twitter.com/PDChina/status/1120213142561226752

Magy
Host
Magy

Bohuzial ta pikantnost je sposobena neodbornym zasahom do originalnej instalacie/konstrukcie:

https://electrek.co/2019/08/19/tesla-caught-on-fire-while-in-hangzhou-service-center-tesla-says-battery-had-water-damage/

Takze nabuduce, az budete argumentovat nejakym odkazom v zmysle “aha ako to hori a vybuchuje a ake je to vlastne nebezpecne”, tak je dobre si najprv zistit vsetky fakty.
Original bateria v Teslach (neposkodena a bez zasahu nejakym “odbornikom”) takto zatial nikdy nevybuchla,

3,14ranha
Host
3,14ranha

Myslím že jsou to dva rozdílné incidenty, jinak jsem nahoře psal že nevím zda nedošlo k hrubému poškození baterie – snažím se být spravedlivý.

A navíc debata je o bezpečnosti – benzínové automobily začnou hořet relativně častěji, ale většinou máte čas utéct (pokud nejste v bezvědomí po nárazu do překážky). Paliva je v plné nádrži pár desítek kilo a hořet většinou začne pod kapotou motoru.

Baterka zabudovaná do podvozku je kapánek něco jiného – závada je snad méně častá, ale jde o vteřinovou záležitost – závadová baterie nehoří jako chemické palivo, ale spíš deflagruje jako slabá výbušnina. Několik metráků slabé výbušniny…

Magy
Host
Magy

Ono to je presne naopak.
Ak sa benzinove auto vznieti, vo velkom percente pripadov cas utiect nie je.
Dovodom je prave koncentracia vysokoenergetickeho paliva v malom objeme.
Musime vziat do uvahy len podobne situacie – unik ci vznietenie vacsiny paliva z centralnej nadrze, teda benzinu z nadrze alebo prerazenie baterioveho packu a skratovanie viacerych clankov.
Nemozme sem do porovnavania zapocitavat napr. maly unik benzinu v motorovom priestore kvoli poruche privodu paliva, to je to iste, ako skrat niekde v rozvode pri motore alebo elektronike mimo baterie u BEV.

Baterie v BEV su navyse rozdelene do malych komorok, v Tesle do tisicov samostatnych cylindrickych clankov 18650 alebo 21700, pricom kazdy je pripojeny cez poistkovy dratik, ktory v pripade pretazenia jednoducho odpoji vadny clanok z bloku, v inych BEV do “tehliciek”. Ale vsetky maju pevny kovovy obal. Plus v starsich teslach boli este rozdelene do samostatnych oddelenych blokov, ktorych v jednej baterii bolo 13-16, podla verzie. V novom modeli 3 su tieto bloky 4.

Za dalsie, energeticka hustota litioveho clanku v Teslach neprekroci 721 Wh/liter, u benzinu je to 9,5kWh/l. Palivova nadrz ma u ICE aut objem v priemere do 45-65l, clanky v Tesle S zaberaju objem asi 250l, teda asi 4-5nasobok objemu benzinovej nadrze.

Celkova uskladnena energia (pri plnej cca 50l nadrzi alebo plne nabitej baterie) je priepastne rozdielna – 475kWh u benzinu oproti necelej stovke v pripade 100kWh baterie u Tesly. Takze v nepravdepodobnom pripade ze sa tato uskladnena energia uvolni do tepla pri horeni, z baterie je to 5x menej.
Slusi sa ale dodat, ze pre zhorenie benzinu je nutny kyslik z okolia, co u baterii nie je nutne, preto aj hasenie horiacej baterie BEV (ak uz k tomu dojde) je vyrazne narocnejsie. Na druhej strane horiaci benzin ako kvapalina moze pri horeni zasiahnut vyrazne vacsiu plochu ci ine objekty okolo auta, u BEV sa ohnisko poziar nerozsiruje, ostava len na malom priestore.

Ako som pisal vyssie, energia v BEV je navyse rozdelena do tisicok malych komorok, navzajom od seba oddelenych.
Clanky v Teslach su typu NCA, u ktorych je dost problem iniciovat poziar skratovanim ci prerazenim. Hlavne v zavere videa je to pekne vidiet, ani brutalne rozsekanie (teda zoskratovanie) sekerou nesposobilo vybuch ci horenie.

Niektore ine typy 18650 clankov su na tom vyrazne horsie (typ ICR od Samsungu). Bohuzial tvrdenie toho rusa vo videu, ze tieto clanky sa pouzivaju v Teslach, je zavadzajuce. Pouzivaju sa clanky typu 18650, ale nie dana chemia. A to je obrovsky rozdiel.

Venca P.
Host
Venca P.
The Hyperduck
Host
The Hyperduck

Najdete si, jak se vyrabi hlinik, ze ktereho je hlava a casto i blok spalovaciho motoru. Neudela vam to radost.

Venca P.
Host
Venca P.

Najděte si něco o recyklaci hliníku a o recyklaci lithia z baterií.

Lukáš Košík
Přispěvatel

BTW kolik má ta Auris podle techničáku kombinovanou spotřebu? By mě docela zajímalo, jak se to liší od reality.

Hrom
Host
Hrom

Může mi někdo vysvětlit, jak je to s tou produkcí CO2? Vždycky se mi ty hodnoty zdály vysoké a když si to přepočítám, tak to nevychází.
212 000 / 100 * 6,95 = 14 734 l paliva. Jak se z toho dá vyprodukovat 27 tun CO2?
127 g * 100 km = 12,7 kg CO2 na 100 km – jak je to možné při spotřebě 6,95 l?
Litr benzínu váží cca 0,75 kg, takže ten nepoměr je ještě mnohem horší!

PetrK
Host
PetrK

Protože na shoření 1kg benzínu potřebuješ cca 14,5kg vzduchu.

Lukáš Košík
Přispěvatel

Protože v benzínu je obsažený jen ten uhlík. Dva atomy kyslíku se přidávají ze vzduchu. Ale efekt je skutečně takový. Ze vzduchu se bere (prospěšný) kyslík a vyrábí se z něho za pomoci benzínu (a uhlíku v něm) špatný a 3x těžší CO2.

Ivo Janáček
Host
Ivo Janáček

Tak část už tady byla vysvětlena, ale asi záměrně nikdo nenapsal, že tam je rovněž zelený vodík, protože vodík je vždycky zelený a spaluje se na vodu a to je ta voda, co vidíte jako páru a nebo jako kapalinu co jde z výfuku.

Lukáš Košík
Přispěvatel

Nebylo potřeba popisovat vodík. Toho je v benzínu 16 % hmotnostního podílu. Zbytek tvoří uhlík. A to, že nezpůsobuje žádné škodliviny není sám o sobě důvod, proč se s ním nějak chlubit a nebo mu dokonce říkat zelený. Jeho účinek je přinejlepším neutrální. Takže sice nic nezpůsobuje, ale taky ničemu neprospívá. Zmiňovat ho tedy jako nějakou přednost nemá opodstatnění. Spíš by se dalo mluvit o vlivu negativním. Vodík se slučuje s kyslíkem na vodu. Ale ten kyslík musí být jaksi ukraden ze vzduchu. Takže to snižuje obsah kyslíku ve vzduchu. Na čemž není nic pozitivního. Ale jelikož toho vzduchu je v atmosféře tak obrovské množství, tak to v reálu nemá žádný vliv. To by na světě musely být miliardy aut. Což nikdy nebudou. Proto mluvíme v realitě o účinku neutrálním. 😉

3,14ranha
Host
3,14ranha

Kyslík za dobu suchozemského života nikdy nebyl problém ! Problém je nedostatek CO2. Bez legrace !

Za dobu vyššího života byl obsah CO2 v naší současné geologické době absolutně nejnižší – tak nízký že to ohrožuje na životě všechny rostliny. Existují zhruba tři základní skupiny rostlin podle systému fotosyntézy (příslušného metabolismu u těch rostlin) – dvě skupiny rostlin jsou starší a ta třetí (kam patří třeba traviny) vznikla vlastně teprve nedávno – právě pod tlakem smrtelně nízké úrovně CO2 (pro rostliny). Ta nejnovější skupina umí skladovat svůj vlastní CO2 produkovaný v noci a také jim o trochu efektivněji fungují dýchací průduchy.

Teprve objev fosilních paliv tomuto katastrofickému scénáři zřejmě udělal konec. Vědci odhadují že bez lidí, fosilních paliv, nebo o několik řádů zvýšené aktivity sopek by rostliny začaly vymírat během několik příštích milionů let.

Hladina CO2 v době dinosaurů běžně dosahovala několikanásobek nynějších hodnot, teploty byly též vyšší a rostlinné stravy bylo dost na uživení býložravců o velikosti plejtváka a těch (a jejich masa) bylo tolik že je mohli v hojnosti lovit predátoři tak velcí že proti nim lev či tygr vypadají jak plyšové hračky.

Okolo CO2, geologie a klimatu panuje spousta mýtů a nesmyslů… škoda že je pomáhají šíří i univerzity a titulované hlavy.

Lukáš Košík
Přispěvatel

A ještě jsem vlastně zapomněl na to, že i vodní pára je silný skleníkový plyn. Ale její účinek by v tomto případě neměl být nějak značný. Ale díky za tip. Kouknu se na to. 😉

3,14ranha
Host
3,14ranha

Vodní pára je skleníkový plyn – v globále nejsilnější ! Vodní pára (respektive koloběh vody ve třech skupenstvích) je hlavní rozdíl mezi kvetoucí oceánskou Zemí a mezi mrazově pouštním Marsem. (nepřímo za tohle vděčíme zemskému magnetismu který chrání atmosféru před nadbytečnou ionizací a únikem do vesmíru)

Ale už i jen kondenzovanou páru = mraky dodnes nemáme prozkoumané natolik aby se dalo říct zda globálně oteplují či ochlazují (protože blokují záření, tak víme že v noci oteplují a ve dne většinou ochlazují). Jsou to všechno jen kvalifikované odhady. Liší se to také podle zeměpisné šířky:

Vodní pára se podílí ve formě bouřek na udržování přijatelných teplot na rovníku (bouřka = obří tepelné čerpadlo). To už máme bezpečně změřeno. Díky prakticky neustálé bouřkové činnosti na rovníku je rovník imunní vůči globálnímu oteplování – rovník má sám od sebe přirozenou teplotu tak vysokou a dostupnost vodních ploch tak hojnou že se nemůže přehřát (okamžitě se vyvine bouřka a přebytečné teplo povrchu odejme a vyzáří do vesmíru).

Ivo Janáček
Host
Ivo Janáček

Máte docela solidní cenu za litr benzínu i když pravda on byl před pár lety hodně levný. Doporučuji tankovací kartu, kdy platíte mnohem nižší cenu, než je na stojanu.

Pokud byste si koupil diesel, tak byste měl spotřebu asi tak o dva litry nižší a tím pádem byste zaplatil asi o 127 200 Kč méně a to nemluvím o menším množství CO2.

Jinak toho CO2 je reálně mnohem více a veškeré rostlinstvo je vám za něj vděčné. 😉

Jan K.
Host
Jan K.

Pokud je pravda, co mi radi Google, tak na kazdy 1litr spaleneho benzinu se vyprodukuje 2,31 kg CO2. Tim padem Vase auto realne uvolnilo uz 34 tun CO2 a prumerne emise jsou 160 g CO2 /km.

technomagg
Host
technomagg

cena elektriky 2,6 – naprosto nereálné – i v nízkém tarifu když napočítáš ditribuci, daně a další poplatky se dneska prakticky nedá dostat po 3,5 o vysokém tarifu raději nemluvím.

Lukáš Košík
Přispěvatel

To je naopak naprosto reálná cena. Jsou to oficiální data cen od všech velkých distributorů v ČR. 2,60 Kč včetně DPH je navíc medián. Tedy tuto cenu opravdu reálně platí více než půlka lidí v republice. Jedná se samozřejmě o nízký tarif D27d určený přímo pro nabíjení elektroaut. Nikdo nebude nové auto za 1,5 milionu parkovat někde u silnice na sídlišti a dá se předpokládat, že bude mít minimálně parkovací stání, když ne rovnou garáž.

3,14ranha
Host
3,14ranha

Máte pravdu pro současný stav, ale technologii do toho netahejte.

Cena suroviny je zlomek ceny benzínu (2/3 tvoří daně) a i cena suroviny byla v posledních desetiletích držena uměle vysoko kartelem OPEC. Současný krach jednání OPEC-rusko ukazuje mnohem reálnější cenu suroviny.

Cena elektřiny z nabíječek, stejně jako nočního proudu závisí na dostupnosti elektřiny v síti a na vaší potřebě okamžitého výkonu (v podstatě cena za jistič – za rezervovaný výkon). Nejmenovaná česká síť dobíječek chce za 1kwh 3 Kč pro registrované zákazníky když použijí pomalou nabíječku, ale už 9 kč za rychlonabíječku a neregistrovaný zákazník platí až 13 Kč !

Pokud srovnáváte technologie, tak benzín technicky stojí asi 10 Kč za litr (včetně DPH a platu pumpaře), viz ceny benzinu v USA. Ale noční proud jen výjimečně seženete pod čtyři koruny za 1 kwh . A u nabíječek většinou daleko dráž (a to má ČR velmi levné ceny u nabíječek ! skoro nejnižší v evropě). A pokud se nestane nějaký zázrak (masivní výstavba jaderek, nebo konečně fúzních elektráren) tak elektřina bude dlouhodobě zdražovat, stejně jako se děje křiklavým způsobem v německu a postupně i ve zbytku evropy (zatímco ropa a její produkty mohou jen zlevňovat).

Drahý benzin nemá nic společného s technologií – jde o kombinace chamtivosti našich a arabských politiků.

Magy
Host
Magy

Nic v zlom, ale porovnavat nove auto z kategorie luxusnych a stare ojazdene rodinne auto s asi stvrtinovou alebo tretinovou cenou pri kupe zavana bud ignorantstvom, alebo zamerom.
Navyse Tesly sa nekupuju (len) kvoli ekonomike, ich vyhody su uplne inde.
Kto toto nepochopi, je zbytocne s nim diskutovať.

Venca P.
Host
Venca P.

To je dost arogantní reakce, nemyslíte? “Nechápete, jak úžasné je Tesla auto? Tak jste prostě blbec, se kterým nemá cenu diskutovat …. ”
Tesla je i s modelem 3 pořád jen fanouškovské auto. Racionální důvody pro jeho koupi neexistují. Kromě image nemá žádnou přidanou hodnotu v kategorii vozů vyšší třídy. Tesla šetří kde se dá a kde by to asi vážně dělat neměla. Pořád nejsou schopni pořádně slícovat díly karoserie. Skrz okna při vyšší rychlosti fouká a nebo i prší. Zatímco za srovnatelné peníze dostanete u evropských výrobců aspoň interiér v pravé kůži, ergonomické a bezpečné ovládací prvky, tak u Tesly ani náhodou. Když se u Tesly 3x za jízdu zrestartuje kontrolní “tablet”, tak se můžete i zapotit. A nevím, že by někdo s auty vyšší třídy řešil takové věci jako koroze karoserie, už když si to odvážíte od prodejce:)))

Myslím, že diskuze s Vámi je zbytečná:))

Magy
Host
Magy

vkladate mi do ust (klavesnice) tvrdenia, ktore som nikdy nevyriekol (nenapisal) a ani nemyslel. Nikde nepisem nic take, ake je tesla uzasne auto a komu sa nepaci, je blbec.
Tesla je v mnohych ohladoch unikatne auto a svojim sposobom prve svojho druhu, ktore nakoplo celu spiacu elektromobilitu. To sa neda popriet. A vdaka tomu je aj nevhodne pre mnoho ludi, ktori jednoducho nedokazu zmenit svoje zauzivane zvyky a predsudky a zhadzuju Teslu kde len mozu.
To, ze sa nieco zaraduje do kategorie luxusnych aut mozes byt sposobene viacerymi aspektami a rozhodne to nie je len o nejakej “uzasnosti”. Uz cenova kategoria je dost vysoko na to, aby sme mohli hovorit o luxuse. Najme z pohladu tej vacsiny ludi, ktori si ho este dnes dovolit nemozu a kupuju vacsinou len ojazdene auta za desatinovu cenu tesly. Alebo este menej (polovraky).
Dalsim aspektom luxusu su schopnosti auta. A tu nemyslim kozu a nejake pozlatene ci nalestene ficury, hovorim o technologiach, ktore opat dominuju na tomto poli a ktore konkurencia nema. A dovolim si tvrdit este dlho mat nebude.
Najlepsie to vystihol o par riadkov nizsie Lukáš Košík, takze sa nebudem opakovat, staci si precitat to, co napisal on.
Tam je ta pridana hodnota.

Venca P.
Host
Venca P.

Jaké technologie máte prosím na mysli? Jako vrchol technologie je, že to celé jezdí na tužkové baterky?:)

https://www.youtube.com/watch?v=iEjTwsfqHOY

Luxus je, že jediný kontrolní a ovládací prvek (kromě volantu) je levný tablet, který se klidně 3x za den musí restartovat? Jaké to má schopnosti? To, že do toho prší a při rychlejší jízdě fouká skrz špatně těsněná okýnka? Luxus je daný cenou? To je ale blábol:) To, že je něco brutálně předražené, a že se najdou zástupy lidí, co si to koupí, nevypovídá nic o tom ,že by to mělo a nebo mohlo být luxusní zboží přece:) Interiér má dnes lepší každé evropské auto střední třídy. A seděl jste už v modelu 3 na zadní sedačce? To je ale pohodička jak máte ty kolena 15cm nad sedákem, že?:)

Vrchol technologie je, že auto nespolehlivě a blbě kecá do řízení a v rámci PR se tomu říkalo autopilot:)

Rosetau
Host
Rosetau
Venca P.
Host
Venca P.

Máte na mysli, že technologickou výhrou je, že kvůli úspoře výrobních nákladů využívají jako topnou spirálu v topení vinutí motorů jejich “zkratováním”? Je to rozumné z hlediska bezpečnosti? S ohledem na skutečnost jak se ten člověk ve videu vyjadřuje, technice moc nerozumí. A je to pravda? Jinde se mi podařilo dohledat, že původně bylo u předchozích modelů i u modelu 3 odporové topení. Nyní tam má být tepelné čerpadlo umístěné u motoru / na něm, nikoliv v něm…
Jen chci upozornit, že to co někdy vypadá jako technologický pokrok, může být jen snaha o úsporu nákladů a nebo jen pokus udělat něco za každou cenu jinak, i když bylo předchozí řešení, bezpečné, funkční a spolehlivé.
Počkejme si s hodnocením až tady model 3 bude jezdit alespoň 4 roky. Schválně za kolik se bude prodávat po bazarech. Možná to nebude prodejné ani za 200tis ….

Venca P.
Host
Venca P.

Jejna a Tesla, že nemá pojistkovou skříň? Jako že vážně? Elektromobil bez pojistek, to může prolézt homologací?
“Byl to ten krásný den, kdy k nám byl zaveden elektrický proud …. a kdo si tam nastrká hřebíky, vyhoří a začne od píky”:)))

Rosetau
Host
Rosetau

Takových písmenek a vět a v podstatě jste nenapsal vubec nic.

Ivo Janáček
Host
Ivo Janáček

Já stále doufám, že si lidi zajdete konečně také sednout do nějakého luxusního auta a nebo ještě lépe se s ním projet. Psát o Tesle jako o luxusním autě chce skutečně hodně odvahy. Zkuste si pár dní jezdit skutečně luxusním autem a pak když sednete do Tesly, tak zažijete šok. Tesla prostě není luxusní auto, možná ho tak někdo označuje, ale realita je jiná. Nedovedu si představit, že někdo, kdo je zvyklý na něco typu MB, BMW či Audi si koupí Teslu proto, že je považována za luxusní auto. Tesla se kupuje z několika důvodů, buď je někdo fanoušek, nebo chce deklarovat, že je jako zelený a nebo jsou za tím dotace. Jedinou výjimkou by snad mohli být taxikáři, těm by se možná mohla vyplatit a tam se na luxus určitě nehraje.

Lukáš Košík
Přispěvatel

Mercedes a spol. to je takové Vertu na kolech. Luxus, italská kůže, zlato, platina, diamanty a cena stovky tisíc korun. Co na tom, že to vlastně byla jen obyčejná hloupá Nokia za 20 tisíc. Ale to přeci majitele nezajímá. Ten chce dělat dojem a hlavně mít pocit, že má něco extra. Což diamanty určitě splňují. Potud je to naprosto v pořádku. Pokud tento majitel nezačne tvrdit, že když ten telefon stojí takové peníze, tak musí být technicky lepší, než třeba iPhone, nebo nejdražší Samsung. Což už je samozřejmě naprosto mimo.
Podobně je to s Mercedesem. Technologiemi ohromí tak maximálně chlápka v pokročilém věku, který ještě pořádně nezačal používat ani smartphone. Tomu pak přístrojová deska s displejem z čínského tabletu z roku 2007 o velikosti dnešních nejmenších chytrých telefonů za 2 tisíce může připadat jako poslední výkřik technického pokroku. A s aplikacemi na úrovni té Nokie z roku 2005. Žádná pořádná navigace, žádný pořádný multimediální systém, žádné moderní aplikace, žádné aktualizace a vylepšení… A i tento odpad co by se v Alze styděli prodávat ve výprodeji za tisícovku, je často za příplatek klidně 100 tisíc. Člověka žijícího v roce 2020 a ne před dvaceti lety to doslova uráží. Je to stejně nehorázné, jako když ještě před pár lety nám mobilní operátoři tvrdili, že neomezený tarif musí stát 2 000 Kč a jinak to prostě nejde. A data? No tak na to rovnou zapomeňte. A víme všichni kde byla pravda. A tuhle pravdu teď ale Tesla až nechutně odkrývá. Najednou člověk zjišťuje, že technologický pokrok vypadá ve skutečnosti úplně jinak, než nám tyto “luxusní” značky celou dobu cpaly do hlavy. Někteří lidé si toho ale samozřejmě nevšimnou nikdy.
Jediné, co se těm autům nedá upřít jsou pohodlné sedačky a dobré odhlučnění. Ale to měl Mercedes už před 30 lety. Tak kde je teda ten pokrok za který se platí ty miliony a kterým se všechny tyto automobilky chvástají natolik, že si je daly dokonce do sloganu? Audi: Náskok díky technice. Mercedes: To nejlepší, nebo nic.
Takže je otázka, co to vlastně v dnešní době a pro moderního člověka znamená pojem luxusní. Pravá kůže a křesla a trapné podbízivé zdobné kudrlinky jak z 19. století? Na hodně lidí už to dnes působí jen trapně jako karikatura hamižného bankéře z reklamy na Airbank. Pravý luxus jsou dnes ty technologie. Aplikace, pravidelné aktualizace a vylepšování funkcí po celou životnost auta, autopilot, Spotify atd. Luxusní dnes lidem přijde ten nejdražší iPhone, ne nějaké Vertu v pravé kůži.To dnes působí naopak jen trapně. Stejně jako ten Mercedes. A masážní sedačky to opravdu nezachrání. To dnes umí i Kia.
Ale máte samozřejmě pravdu. Majitelé Mercedesů si Teslu nekoupí. Jako si asi majitelé Vertu nekupují iPhone. Ale doba se zkrátka změnila. Vertu je minulost a jednou budou minulostí i tyto luxusní spalovací koráby. Protože jejich majitelé jsou většinou muži kolem 50 let a více. A až umřou, tak mladí už si tohle kupovat nebudou, protože mají úplně jiné požadavky. Takže je dost pravděpodobné, že i ten Mercedes se jednou bude více podobat té Tesle, než současným Mercedesům.

J R
Host
J R

Kam to můžu přijít podepsat? 🙂 Už několikrát jsem něco podobného chtěl napsat, ale nedokázal jsem to takto dobře zformulovat. Přesně takto to cítím, ačkoli jsem už taky chlápek v pokročilejším věku. Moje představa luxusu je opravdu úplně jiná než ta, kterou nabízí Mercedes & spol. Mám na to, abych si tento “luxus” koupil, ale když si do něj sednu, tak mám pocit, že stárnu. Když si sednu do Tesly, tak mám přes všechny nedostatky (a nebudu tvrdit, že tam nejsou), pocit přesně opačný. A to je v mém věku ten největší luxus jaký může být. Možná to je i tím, že jsem toho v životě poctivou prací dokázal docela dost a nemusím si svoji úspešnost dokazovat pravou kůží. Raději to dokážu tak, že budu jezdit v autě, které je symbolem moderních technologií, které mě fascinují celý život.

Lukáš Košík
Přispěvatel

Díky bratře. 👍😉

PetrK
Host
PetrK

Náhodou Mercedes je na to v oblasti EV docela daleko. Viz například Mercedes AA

VypniRádio
Host
VypniRádio

Tvl tak ty si vazne mimo. Takhle zhejtit auta co najezdili milion kilometru, kvalita jde dnes do řiti ale to myslim že je zrovna u tesly dost na pořadu dne a o autě co má už najeto 200tis a všude to vrže ani nemluvit. Sedel si nekdy v merglu v ecku a nebo v esku? Ticho za jizdy, plavna jizda a nebo pokud chces vykon, sportovni zazitek od amg atd, 6, 8valcu a vykon jak kdysi sportovni auta. Muzes si vybrat. Co si vyberes u tesly? Barvu a dojezd? Pecka. Jo ja zapomnel tesla ma zrychleni lepsi. No a vy si to pocitacovy sulini kupujete kvuli sportovní jízdě? Ne, přidáš na světlech jako že king a to je celý. To si radši kup shelby gt500. 700hp a taky za 3 vteriny stovka. Benzín nám nevoní? No a prej mergl uvnitr? To nema cenu komentovat. Luxus. Slicovani, kuze, atd. A jasne že jo kupujou si to lidi starsi, protoze to stoji prachy, ale ten tvuj vek 50 plus je z jaky statisky? Leda v tvy hlave. A Teslu si kupujou mladsi nez 40? Tezko, protoze 2 mega ve třiceti letech lidi moc nemaji. Me vomejou z takovyho jelita, co si mysli ze sezral elonovo houno. Videl si Elona v tom hranatym paskvilu jak sestřelil značku a ještě s přestupkem? Tak to jste presne vy, řidiči tesly. Hrozný vykulenky, co si drandí fyštróna nad technologiema. Ale pokusit se naučit ridit, to ne. Dokud nebudou auta jezdit sami, tak to tady musime holt s lidma co ladí tablet a aktualizace vydržet. Jinak, chtěl jsem ještě zmínit cenově podobný porsche macan, cayman, kde je to ridicsky zazitek a kvalita a bez kokotin alá tablet. V aute se ridi a necumi do televize, ale to je fuk. Jdi si sednout do tesly a odwapruj na mars za tim vesmirnym kombojem co ho tam vypinkli, tam ti bude good a nam tady taky ty bojovnicku 😀

Venca P.
Host
Venca P.

to Ivo Janáček
Naprosto s Vámi souhlasím. Luxusní auto je něco úplně jiného a nemusí to být zrovna Bentley:)) Nejhorší je, že úrovní zpracování se Tesla 3 deklasuje dokonce pod úroveň nižší střední třídy, pokud jde o Evropská auta. Stačí se podívat na recenze, na fotografie. Z toho auta je prostě vidět, že se šetří kde se dá. Volant, palubka, vybavení interiéru, tragicky nepohodlné sedačky, nedostatek místa na zadních sedačkách, kdy jsou nohy v kolenou vysoko nad podsedákem….
Jak je dnes možné, že někdo na autě odflákne i lak a to auto rezne už když si ho lidé odvážejí od prodejce? A co ten otřesný přístup k zákazníkům?

Venca P.
Host
Venca P.

Skalní fanoušci Tesly jsou stejná sorta lidí, co vidí technologický zázrak v každém novém IPhonu a pořizují si ho v předprodeji a pak ještě stojí dlouhé hodiny a dny ve frontě, aby ho dostali jako první a mohli se chlubit tímto naleštěným “hi-tech” pr…em :))

J R
Host
J R

Nerad vám nabourávam, vaši teorii, ale např. já jsem nikdy iPhone neměl, protože by mi to nic nepřineslo. Ale to neznamená, že nejsem schopen uznat přínos Apple v této oblasti a určitě nebudu zesměšňovat ty, kteří si ho z jakéhokoli důvodu koupí. Celé je to o tom, zda je člověk schopen věci posuzovat bez předsudků a z širšího pohledu, než jen z toho úzkého vlastního.

Venca P.
Host
Venca P.

Nemluvil jsem o zakoupení produktu Apple normální cestou… Ale o rezervacích v předprodeji a vystávání hodinových v USA i denních front, abych byl mezi prvními, kdo bude nový produkt vlastnit…
Krásně to ukázali autoři v jednom z dílů Futuramy, ale to vlastně nebylo o IPhone..
Fanoušek Apple !=fanoušek Tesly. Každý si vybral, to co ho nejvíc oslovuje. Jenom je to stejný přístup a stejná skupina lidí. Ve spoustě případů jsou to lidé, kteří na produkt finančně už dosáhnou, ale moc jim toho pak nezbude. A nebo takový, kteří na něj nedosáhnou, ale strašně by ho chtěli:)) Když je člověk v v situaci, že si něco vysněného a drahého pořídí, pak si jen obtížně sám sobě přiznává, že to není úplně ono a že to za to nestálo ….
U aut to nemusí být jen Tesla. Je možné vidět i téměř sociální případy jezdící ve starém BMW, kteří tankují za 200Kč:))

Zatím s ohledem na nedostatečnou infrastrukturu, vysokou cenu, nekvalitní zpracování, mizernou bezpečnost (žádný hasič k hořící Tesle nepoleze), dle všeho mizerný přístup Tesly k zákazníkům, musí být člověk velkým nadšencem, aby si to auto pořídil….

technomagg
Host
technomagg

já neporovnávám staré a nové auto – své auto jsem si také koupil jako nové, ale než se cena tesly vrátí tak z ní bude ojetý vrak.

Lukáš Košík
Přispěvatel

A kolik stálo nové? 1,5 milionu? Asi ne, že?

J R
Host
J R

Pokud se nepletu, tak i30 stojí asi 4x méně, takže i pojistka je 4x levnější. To není o elektro/neelektro. Druhá věc je, že nákup auta není obecně čistě ekonomické rozhodnutí a u dražších aut to s ekonomickou úvahou nemá společné už prakticky vůbec nic. Vždy jde najít levnější auto které udělá stejnou službu, přesto se dražší auta prodávají. Před nějakým časem jsem si říkal, že by třeba stačilo i něco levnějšího a shodou okolnosti jsem se byl podívat zrovna na i30. Přicházel jsem zcela nezaujatý ale po zkušební jízdě jsem odcházel s tím, že peníze nejsou všechno. A tím nechci i30 nijak hanit, je to docela fajn auto, jen to není auto, které bych si koupil. Ekonomové říkají, že racionální cena auta je Přibližně trojnásobek měsíčního příjmu. Obávám se, že to nedodržuje téměř nikdo. Z tohoto pohledu se neekonomicky chová téměř každý. Jde jen o to, jak moc mu jeho finanční situace umožňuje být iracionální.

The Hyperduck
Host
The Hyperduck

Racionalni cena auta je zhruba trojnasobek mesicniho prijmu. Zajimave. Tak tohle pravidlo jsem naposledy dodrzel, jako student, kdy jsem mel hodne maly prijem a dal jsem nesmyslne moc za Trabanta. Nez jsem presel k elektrickym autum (nez jejich cena prestala byt naprosto silena), tak jsem nekupoval auta za vic, nez ctvrtinu mesicniho prijmu. Ale baterky jsou drahe, takze s elektromobilem jsem se naopak nevesel ani do toho trojnasobku (tedy – bez baterek hrave i s dovozem, opravami a technickou).

Jan Tichavský
Host
Jan Tichavský

Souhlasím s ostatními. Tesla je zaprvé moderní a luxusní auto se zajímavými parametry a spoustu funkcí které přibývají díky updatům po celou dobu života vozidla. Až potom je to elektromobil s potenciální úsporou. Těžko se to hodnotí z pohledu východoevropského trhu kde lidi mají třetinovou kupní sílu a navíc běžně kupují malá auta s nízkou spotřebou, narozdíl od domovského amerického trhu.

Ale není to všechno tak černé, bohaté západní trhy zaplatí vývoj a nové továrny, kde pak bude moct Tesla vyrábět opravdu masové auto pro chudší trhy, ostatně Elon naznačil že čínský tým bude navrhovat ještě levnější variantu. K tomu je potřeba dodat, že Tesla jde směrem nabídky půjčení aut podle potřeby, nikoli vlastnění aby ta hodnota jen tak stála 90% času v garáži nebo na ulici, hlavně ve městech s MHD. Takže bude výhodnější si objednat jízdu podle potřeby (malý dojezd, velký náklad, dlouhý výlet atd.) což bude poměrně levnější než přímo to auto vlastnit.

Venca P.
Host
Venca P.

Nesouhlasím s Vámi, že je Tesla luxusní auto. Oproti Tesle byl i Citroen C5 (III) za třetinu ceny a s hydropneumatickým odpružením, kompletním interiérem v kůži a ergonomickými sedačkami úplně někde jinde. Ani u francouzkých aut se v posledním desetiletí nestává, že by se Vám v interiéru odlepoval tapecírunk jako u Tesly…

Karel Kulda
Host
Karel Kulda

Osobně mám s luxusními automobily zkušenosti. Konkrétně se jedna o M3 od BMW a me příští auto bude Model 3, ve kterém jsem se jiz byl projet a nemám výhrady. Z mé strany mi jde i o to, že věřím elektromobilite jako takové. Věřím, že je to cesta k řešení spousty neduhů současné energetiky, kdy velká spousta EV bude sloužit zároveň jako řešení na rozkolisanou síť. Myslím, že spousta lidí s presedlanim z BMW atd. nebude mít problém. Pan Ivo by si měl zjistit něco o čistotě dieselovych motoru (doporučuji Dirty Money o dieselgate, kde je laicky vysvětleno o co se jedná. Osobně bych měl skoro morální problém v Dieselu jezdit:D) Jinak EV je již v dnešní době v určitých aplikacích ekonomicky smysluplné. Máme ve firmě Citigo, které má denní nájezd 100km a na cenovou paritu se dostane při nájezdu někde kolem 180tis. km. Jinak cena elektřiny je 2,5Kc/kw a nikdy za jiné peníze tankovat nebude. To jen k té poznámce, že EV nebudou tankovat za tak nízké ceny:) Mám v plánu do budoucna nakupovat již jen EV (potenciálně cca 10 aut) a všechny budou vždy tankovat za podobné ceny… 🙂

Lukáš Košík
Přispěvatel

Děkujeme za zajímavé informace. Píšu na toto téma článek, tak bych se rád zeptal… Jako bývalý řidič BMW M3 co byste Modelu 3 nejvíce vytknul? Po stránce výbavy a jízdních vlastností. V čem naopak Tesla bývalé řidiče BMW nadchne? Když si odmyslíme tu ekologii samozřejmě. A co to bylo za generaci? F80? Díky.

Karel Kulda
Host
Karel Kulda

Dobrý den, jedná se o generaci E90. Na nějaké větší hodnocení bych ale raději počkal, až si Teslu opravdu pořídím. Zatím jsem v Modelu 3 jel jen jednou a myslím, že na kompletní porovnání je ještě brzy:) Co se jízdních vlastností týká, M3 samozřejmě vyniká velkým výkonem a pokud nepojedete na okruh, tak rozdíly asi moc nepoznáte (snad kromě toho zvuku:)) Tesla Model 3 se mi líbí designově, technologicky a s jednodušším zpracováním interiéru nemám problém. To bude asi největší rozdíl, ale třeba pro mě je prostý design líbivý a i praktický. Občas se pohybuji v prašném prostředí a prach v interiéru Tesly 3 se bude čistit lépe:) Další nezanedbatelnou stránkou věci je podceňování diskutujících co se fotovoltaiky týká. Ve společnosti máme na střeše 120kWh fotovoltaiku, která dává většinu výkonu v době, kdy jsou lidé v práci. Tedy v naší aplikaci nebude problém nabít veškeré firení automobily z panelů v průběhu pracovní doby. Tento fakt může hrát v budoucnu výraznou roli, proč si pořídit fotovoltaiku. V dnešní době je její návratnost poměrně dlouhá, ale když člověk nepřemýšlí krátkodobě a uvědomí se, že poté co se fotovoltaika zaplatí, tak má palivo na další 2 dekády zdarma, hned dává investice do fotovoltaiky větší smysl:)

Ivo Janáček
Host
Ivo Janáček

Mám obavu, že těch 200000 dáte jen za brzdy.

Lukáš Košík
Přispěvatel

Jj, rozhodně. Celkové náklady na servis Tesla Model S po 100 tisících km.
Naopak brzdy jsou to poslední, co budete na elektroautě měnit. Brzdí to rekuperací. Brzdy se prakticky nepoužívají.
Nebo jste mluvil o ceně brzd na i30? To je ale samozřejmě taky nesmysl.

Ivo Janáček
Host
Ivo Janáček
Lukáš Košík
Přispěvatel

Četl jste to? Normální zanedbaná údržba. To pak nic nezmůže žádná automobilka na světě.
1. Tesla právě upozorňuje, že díky rekuperaci se brzdy skoro nepoužívají a řidič by je tak měl občas prošlápnout, aby nezatuhly. Asi podobné, jako když člověk “neví”, že nemá jezdit se studeným motorem na plný plyn a pak se divý, že oprava stojí šílený prachy. Kdyby šel majitel na tu pravidelnou prohlídku brzd o které právě mluví Tesláček ve svém videu, tak by se mu to pravděpodobně nestalo.
2. Auto bylo zjevně používáno na zasolených silnicích: Což asi v Kanadě není nic překvapivého. Ale když se pak po zimě někdo zase vykašle na odsolení a pravidelnou údržbu, tak to takhle vypadá.
3. Po zjištění problémů majitel s autem jezdil další tři týdny. Takže je dost možná, že by se vyměnilo pár dílů a stálo by to zlomek. Takhle se měnilo prakticky všechno. A Tesla je drahá značka. Takže to pak samozřejmě stojí hodně. Ale podle informací v článku stojí brzdy na Mercedes taky tak.
Takže jediná chyba Tesly je, že nedělá blbovzdorná auta. A pak zjevně jsou kanadské dolary. Takže nějakých 5 tisíc dolarů amerických. Ale to už je vedlejší.

technomagg
Host
technomagg

Ještě jedna věc – druhá strana mince – elektriku si doma můžu vyrobit ale ropnou rafinerii nepostavím. Vzhledem k tomu poslední dobou hodně uvažuji o starším Leafu s tím že mu vyrabuji baterii a dám tam novou moderní LifePO4. Už jsem na takové přestavby koukal – dá se tím dostat i k 400km nájezdu u auta co mělo původní nájezd pod 200km když bylo nové.
Je tam přeci jen prostor pro starou velkou a těžkou baterii a když tam člověk dá modernější dostane tam podstatně větší kapacitu než byla původní. Jen je třeba přeprogramovat řídící jednotku auta aby věděla jak se k nové baterce správně chovat, ale i to už se povedlo. Jen jsem se ještě neodhodlal k takto drahému experimentu. Sehnat Leafa s vadnou baterií za hubičku tak do toho asi půjdu hned, ale ještě se mi nepoštěstilo sehnat model který chce někdo vyřadit jen kvůli baterce.

Stejné návody jsou i na Mitsubishi Outlander PHEV 1gen tam z hybrida co ujede čistě na el. 35km udělají auto co nemá problém ujet na el. 100km a více, ale tam je přestavba o dost náročnější a člověk přijde o kus kufru – nejsou tam tak staré baterie.

Lukáš Košík
Přispěvatel

A kdo v Čechách dělá tyto přestavby a kolik to stojí? Vyděl jsem to jen v Německu.

Martin
Host
Martin

Vyděl OMG

Lukáš Košík
Přispěvatel

😀 Sorry. To je pořád samé děleni a násobení a pak tohle. 😀

The Hyperduck
Host
The Hyperduck

Vyndam baterky, zandam baterky o stejnem napeti, zkasiruju zakaznika o obrovske prachy a mam vydelano :-).

Pokud budete delat takovou prestavbu (neporadim kde, delal jsem to sam), tak si dejte pozor na 3 veci:
1.) Battery Management System (BMS) musi bezpodminecne merit napeti na kazdem clanku extra, balancovat napeti a odpojit nabijeni, kdyz napeti na kteremkoliv clanku presahne nastavenou hodnotu. Rozhodne nenastavujte 4.20V/clanek (nebo dokonce vic; plati pro LiION). 4.10, nebo 4.15 vyrazne prodlouzi zivotnost.
2.) Vytapeni baterek na zimu – pri teplotach pod 0 C se nesmi nabijet a klesa i kapacita pro vybijeni. Staci par odporu/topnych folii a termostat.
3.) Tepelna izolace baterek. At vas provoz topeni nestoji 10% dojezdu denne, nebo neco takoveho.

Robert
Host
Robert

Myslim ze tych 5-10 minut raz za mesiac co stravim na pumpe, ktoru mam po ceste je menej ak pripajat kazdy den auto do wallboxu, co potrva par sekund a ked to nedajboze clovek zabudne urobit tak ho rano caka nemile prekvapenie o vytahovani standardneho kablu a jeho balenie kazde rano uz ani nehovorim. Mal som to moznost robit s plugin hybridom dva tyzdne a bolo to hrozne, v zime, stvrdnuty spinavy kabel, ktory zabera pol kufra, fuj. Ako nudzovka ok ale wallbox je nutnost ak chcete nabijat doma a jeho kupna cena a instalacia tiez niesu male naklady. Tesla je skvele sportove a luxusne auto ale fakt by som nevyzdvihoval ako super vyhodu to ze sa da nabijat (velmi pomali) aj doma, to aspon pre mna az taka vyhoda nieje a bude este klesat s prichodom supernabijaciek.

Jiří Konečný
Host
Jiří Konečný

LiFe(Y)PO4 jsou zajímavé a perspektivní baterie, ale oproti klasickým Li-Ionkám mají nižší energetickou hustotu. Na druhou stranu jsou nehořlavé a mají větší rozsah provozních teplot. Dejte vědět, jak jste pořídil. Jsem na to moc zvědavý.

Luděk
Host
Luděk

Jdu si pro stejnou hračku v úterý. Tak uvidím 🙂 Jen mám trochu jínou Fakturu. Cena auta – to je dle konfigurace, ale mám tam Poplatek 25.500,- za dodání vozidla. To už nyní na konfigurátoru není, naopak je tam položka 2.500,- Kč. Tak nevím.

David Vávra
Host
David Vávra

Já měl ten poplatek 25k už v konfigurátoru při objednání.

Luděk
Host
Luděk

Davide, co to je to CoC?

Lukáš Košík
Přispěvatel

Prohlášení o shodě. To má naprosto každé vozidlo. Znamená to, že je homologováno pro provoz v EU, potažmo ČR. Musí se to prokazovat u každého vozidla – pokud se tedy nepletu.

Robert
Host
Robert

Přátelé pozor při přihlášení auta s tažným zařízením !!! CoC ho (asi) neobsahuje, a pokud ho vyloženě nenapíšete do žádosti, tak vám ho nezapíšou !!! Něco podobného platí o značce EL je lepší si ji přímo vyžádat.

Rom
Host
Rom

No tvl takhle se radovat pri cekani na auto 😀 Lidi je to jen auto! Ano super marketing jako u eplu…. nic vic než predrazeny cosi s pochybnou kvalitou. Ale jestli nekomu staci a zároveň mu bude delat dobře to, ze bude mit obdiv u stejně postižených jedincu….

PetrK
Host
PetrK

No drahé to je. Otázka je, kde je hranice mezi drahým a předraženým. Já si myslím, že objektivně to popisuje jenom hrubá marže.
U Modelu 3 je tuším hrubá marže kolem 25%. U Applu je to model od modelu, nicméně hrubá marže je minimálně dvojnásobná. Škodovka má průměrnou marži (skrz všechny modely) kolem 10% – bez marže obchodníka.

The Hyperduck
Host
The Hyperduck

To pojisteni je brutalni. Ja platim povinne ruceni 1100Kc/mesic za elektromobil (maly) a 600Kc rocne za spalovaka (ktereho se snazim prodat, protoze mi je lito ho nechat sesrotovat). Muj elektromobil stal (po poscitani vsech nakladu) zhruba 5 let vaseho pojisteni.

Martin B
Host
Martin B

V posledním hodnocení Consumers Reports se Tesla dostala na první místo v hodnocení a to se slušným náskokem. Přeskočila všechny ty Porsche, Audi a Mercedesy.

https://twitter.com/VGrinshpun/status/1237235857335222272

3,14ranha
Host
3,14ranha

Tak tohle samozřejmě není žádný objektivní ukazatel kvality 😀

To je jako nechat hodnotit ordinaci v růžové zahradě jen dlouholeté fanynky. Kdo je ochoten složit zálohu a třeba několik let čekat na to svoje vysněné auto tak už jen z důvodů psychické hygieny tomu auto odpustí řadu objektivních nedostatků .

Ptejte se na hodnocení iphonů u fanoušků Applu a porovnejte to s názory uživatelů kteří iphon dostali jako služební telefon. Nebe a dudy.

Zbytek automobilového trhu má samozřejmě řadu fanouškovských skupin klasických značek (za teslou v tabulce vidíme porsche, subaru, audi), ale tam funguje taky srovnání s minulými modely a Tesla je ještě příliš mladá aby měla “odpadlé věřící”. Vůbec vám není podezřelé že v meziročním srovnání v té tabulce o třiceti řádcích některé automobilové značky skočili o 17 nebo 10 příček. Z 50% spokojenosti k naprostému nadšení.

Martin B
Host
Martin B

Tohle je objektivní ukazatel spokojenosti zákazníků.

PetrK
Host
PetrK

A vůbec největší vypovídající hodnotu má nechat to hodnotit lidi, co to auto nemají, nikdy s ním nejeli a jen si o něm přečetli něco na Internetu …

Apeiros
Host
Apeiros

Gratuluji k novému autu. Článek mi připomněl mé vlastní pocity, když jsem si před lety pořídil auto, o němž jsem snil mnoho let. Přiznám se, že ačkoliv jsem technologický nadšenec a Elonu Muskovi fandím, vozy Tesla budou potřebovat ještě nějaký čas, aby mě přesvědčily, a to především kvalitou výroby. Těším se na další příspěvky s dojmy z reálného provozu. Z mého pohledu zatím zaostávají kvalitou za jinými produkty Muskova impéria, např. kosmickým programem SpaceX.

Z profesionálního hlediska mě zaujala zmínka o široce rozevřených nůžkách cen pojištění. Mohu potvrdit, že v článku zmíněná paní Ciesarová je seriózní a sázkou na jistotu.

Při pořizování vozidla se mohou zájemci s požadavkem na nabídku pojištění obrátit také na mě. I přes dnešní ceny lze většinou najít vhodné řešení. Snižování cen pojistného motorových vozidel se zabývám denně. Mohu zkusit pomoci i vám. Z etických důvodů nevytvářím protinabídky k návrhům a smlouvám paní Ciesarové. Díky za pochopení.

Pavel
Host
Pavel

Zná někdo skutečnou účinnost přenosu energie z uhlí až na kola Tesly (elektromobilu)? Elektrárna, VN trafa, VN vedení, místní trafostanice, nabíječka, účinnost nabíjení a vybíjení baterie. Asi jsem něco zapomněl, ale je to alespoň dvouciferné číslo?

Zdenek H
Host
Zdenek H

Zná někdo skutečnou účinnost spalovacího motoru od ropy až na kola? Doprava po moři, doprava do rafinerie (nebo ropovodem), zpracování v rafinerii, skladování, doprava na palivové stanice, skladování, odpařování, účinnost spalovacího motoru.?
O kolik bude to číslo nižší než u elektromobilu?
A co třeba porovnat účinnost ze solárního panelu, až po kola?

3,14ranha
Host
3,14ranha

Doprava a zpracování ropy a doprava produktů si vezme jednotky procent obsažené energie, lidstvo to za 200 let dotáhlo téměř k dokonalosti a nic se nevyhazuje (asfalt je tuším objemem nejpoužívanější umělý konstrukční materiál na světě).

Se samotným spalovacím motorem je to horší. Běžné zážehové (benzín) mají 25%, vznětové (nafta) mají 35% (oproti 48% u turbín dopravních letadel a až 60% u špičkových plynových turbín v elektrárnách). Ačkoli třeba ve Formuli 1 se Mercedes nedávno pochlubil účinností 50% takže ta předchozí čísla rozhodně nejsou fyzikální limit.

Zajímavý by mohl být přechod z ropy na zkapalněný plyn – LNG motory jsou počtem specialitka ale dosahují běžně až 50% účinnosti (jde prakticky o metan a ten je téměř ideální palivo pro spalovací motor).

PS: solární panel se musí dopravit a je poměrně energeticky náročný na výrobu (recyklace se teprve testuje v laboratoři). Jeho energetická návratnost pak bude zcela rozdílná v kalifornii a ve střední evropě.

Martin B
Host
Martin B
3,14ranha
Host
3,14ranha

Odstrašující příklad pseudozelených blábolů z pera německé aktivistické propagandy. Článek je asi stejně hodnotný jako kdysi byly říšské učebnice eugeniky. Jak se to říká o Němcích ? Němci nedělají malé chyby ! Už zase…

Článek sebere energetickou spotřebu celé rafinérie, zamlčí že většina energie je ve formě tepla (spálením části suroviny) a pak to vykrátí s produkcí benzínu. Ale už nám neřekne že benzín je jen zlomek produkce rafinérie. Článek zamlčí že i distribuce elektřiny má své ztráty (zhruba srovnatelné se ztrátami při výrobě a distribuci benzínu = cca 10% původní, či chcete-li primární energie). A zcela směšné je pak uvedení spotřeby benzínové stanice(pumpy) na litr benzínu. Protože ta cifra 0,1kwh/l (Bůh ví jestli správná) je sotva procento energie obsažené v benzínu.

Ropa a její produkty mají úžasnou schopnost uchovat a transportovat energii. Proto nahradila uhlí. Proto se kerosin lije do tanků Abrams i do stíhaček F-22. Petrolej díky obsahu energie/1 kg kdysi umožnil dobytí severního i jižního pólu a dodnes (100 let později) ho používají skoro všichni polární a většina vysokohorských dobrodruhů).

Martin B
Host
Martin B

Ano, rafinérie produkuje spoustu produktů. Například mazut. který se pálí na lodích a další odpadní uhlovodíky.
Ztráty elektřiny v ČR v rozvodné síti jsou méně než 5 procent.

Demagogicky srovnáváte spotřebu benzínky s energií v benzínu, kde je však účinnost spalování tristní a ani nejsou započítány veškeré ztráty ze zpracování a transportu.

Luděk
Host
Luděk

Pavle, to bys asi zjistil na nějaké Fakultě. Né jako celý řetězec, ale každý cykl, obor či frakci zvlášť. Ale Koukni na Gůgla a najdeš info, že pohon na naftu či benzín, má 2,6 x větší ekologickou stopu, než elektrika z uhlí.
Tím myslím celý řetězec od těžby ropy až po hrdlo automobilu. Ale i tak to nejde takto posuzovat. To bychom se dostali k absurditám, – jakou ekologickou stopu jsem způsobil pouhým vybavením svého bytu, pak oblečení a nakonec i jídlo. A to nemluvím o hovězím dobytku, který prý dělá větší stopu než železárny. Je to prostě otázka informací, pohledu, marketingu a vlastního úsudku. 🙂

Ivo Janáček
Host
Ivo Janáček

Zdroj?

Pavel Riedl
Host
Pavel Riedl

Pročti tohle: Auta na elektriku jsou nesmysl!
https://www.xpari.cz/2018/01/auta-na-elektriku-jsou-nesmysl.html

3,14ranha
Host
3,14ranha

To je fakt tragédie. Zvlášť když článek splatná dohromady dotace na produkci energie – to se týká řady nekonkurenceschopných OZE a dotace na spotřebu fosilních paliv (což dělají země jako rusko a arabové – kteří svoji levně vytěženou ropu dodávají svým občanům za dumpingové ceny a ještě jim zbyde dost suroviny na export – ze kterého živí značnou část státního rozpočtu).

Každý absolvent základní školy jistě pochopí že takové srovnání uráží zdravý rozum a lidskou důstojnost. Energie z ropy je v řadě zemí tak levná a výhodná, že se ty státy část té obsažené energie rozhodly občanům rozdat zdarma (populismus).

To je pravý opak problematiky dotací na OZE – tam je energie tak málo a tak náhodně že musíte dotovat majitele takového zdroje, protože jeho nekvalitní produkt by si jinak nikdo rozumný nekoupil a ve svobodném světě by takový nekvalitní a drahý zdroj energie žádný dispečer nepřipojil do rozvodné sítě.

Magy
Host
Magy

Co sa tyka ekonomiky, pridam este jeden aspekt, ktory pouzivatelia ICE aut v tejto diskusii bud prehliadaju z nevedomosti, alebo schvalne.

Kazde BEV/PHEV auto je vybavene systemom spatneho ziskavania casti energie, ktoru pouzil na pohyb. Rekuperacia pri brzdeni, alebo jazde z kopca. Takze napr. jazdenie v meste je v tomto ohlade daleko efektivnejsie nez dlha cesta po dialnici/vypadovke.

Spalovaky su s efektivitou na tom presne naopak – vyrazne horsie v meste, lepsie mimo mesta (system start/stop je len velmi chaba naplast na inak neriesitelny problem ICE aut, teda ze spotrebuvavaju energiu aj ked stoja ci brzdia), co zaroven znamena ze maju vyssie emisie tam, kde je vyssia koncentracia ludi a nizsie, kde je ich menej.

Neviem o tom, ze by akykolvek spalovak (a dokonca ani HEV/FCEV) dokazal vracat do nadrze palivo (benzin, naftu, vodik) vtedy, ked brzdi alebo ide z kopca. Tento problem vyrobcovia ICE aut jednoducho nevyriesia.

Tu je dokaz, kolko energie som takto ziskal spat za niekolko poslednych dni jazdenia po meste:
comment image
Auto je Nissan eNV200, takze aerodynamicky ziaden rekorder.
Spotrebovanych celkovo 54kWh na 257km jazdy (efektivita 21kWh/100km), ale z tych 54kWh je 40% rekuperacia.

V reale som teda potreboval zvonku (rozumej z nabijacky) ziskat iba 32.4kWh, co je vo vysledku

efektivita cca 12.6kWh/100km.

Kolko stoji elektrina v CR, ak by som to nabijal z nejakej zasuvky, a teda kolko by ma stalo tych 100km, nech si spocita kazdy sam.
Nehovoriac o tom, ze cestna dan je vyrazne nizsia, naklady na udrzbu minimalne atd. A kedze som v Irsku, nabijam uplne zadarmo (zatial).

Ci sa to to oplati alebo nie – o tom si kazdy sudny clovek spravi obraz uz sam.

Ivo Janáček
Host
Ivo Janáček

ICE vozidla nespotrebovavaji palivo při brzdění, FCEV by měly umět rekuperovat, protože mívají akumulátor pro vykryvani špiček.

Magy
Host
Magy

Mozno ho v danom kratkom momente nespotrebuvavaju, ale nedokazu ho vracat (vyrabat). A 40% je naozaj dost.

FCEV maju jednak male akumulatory, a jednak ich elektronika vacsinou udrziava co najviac nabite, to znamena ze rekuperaciou sa uz do nich toho vela nevojde. To sa nevojde ani do plne nabitej baterie u BEV, ale ten stav plneho nabitia u BEV trva pomerne kratko od zahajenia jazdy s plne nabitou bateriou a uz od 85-90% dokaze rekuperacia fungovat naplno.

Nemilá odrůda
Host
Nemilá odrůda

Moje reálné zkušenosti se služebním S po dvou letech:
1) Nekonečné nabíjení neskutečně otravuje. Místo na jednáních sedíte na nabíječce.
2) Okna zacpaná kapesníkem, aby nefučelo.
3) Telefony, peněženky, pití, svačiny, knihy a další všude po zemi a v klínech, protože se Muskovi nelíbí přihrádky ve dveřích. Ten středový tunel to opravdu nepojme.
4) Obleky na sobě na platu, zadním oknem tedy není vidět. Nemá to háčky!
5) První týden člověka baví zrychlení a obdivné pohledy. Po Praze se díky pokřivení trhu lépe parkuje.

Sumárum: Zlatá oktávka na operák

Karel Kulda
Host
Karel Kulda

Dobry den, můj nazor:

1) S elektromobilem by se mělo nabíjet spíš průběžně, kolega přijede do práce k firemnímu stojanu, zapojí kabel a ztratí pri tom tak 10 vteřin života. Jestli místo jednání sedíte na nabíječe, tak jste přesně ta cílová skupina, která nemá v EV vubec jezdit a je pro ni vhodnější klasický spalovak:)
2) Chápu, považuji to za provozní problémy, které se vyřeší tím, až smysluplná EV budou umět vyrábět i ostatní výrobci, nebo Tesla zlepší kvalitu. Nejde o problém elektromobility jako takové.
3) To samé jako bod 2.
4) Opět to samé..

Nemilá odrůda
Host
Nemilá odrůda

Ono Praha > Žilina a zpět nabití prostě potřebuje.

Zapomněl jsem zmínit, že ta skleněná střecha strašně hřeje. Můžete mít klimu naplno, ale nad hlavou máte padesátistupňový sklo…

Baví mě taky ty mínusu, který jsem si vysloužil shrnutím reálných faktů. Nemám iluze o tom, kolik z hlasujících teslu nikdy zevnitř ani nevidělo.

Karel Kulda
Host
Karel Kulda

Ja jen nechápu, proč bych si kupoval EV, když vím, že s autem absolvuji delší trasy. Můj nájezd je denně do 100km a mám možnost nabíjet ve firmě, navíc z fotovoltaiky. Pro mě EV ideální. Pokud bych jako Vy ale jezdil trasy delší, rozhodně bych nad ním nepřemýšlel. To ale není chyba alektromobilu, ale nevhodné koupě.

Ivo Janáček
Host
Ivo Janáček

Váš názor je čistě váš a založený jen na tom, co znáte vy, já bych se vás rád zeptal:

Kolik procent lidí má u práce stojan na nabíjení BEV?
Kolik procent lidí bude díky tomu muset sedět na té nabíječce a čekat?

Můj odhad bude asi tak 0,1% vs 99,9%

Ivo Janáček
Host
Ivo Janáček

Skutečně píšete o luxusním voze Tesla model S?

Jozef
Host
Jozef

Dobry den p. Vávra,
uz je 27.3. ,, budete updatovat clanok s aktualnymi informaciami o vasej Tesle ?
aka bola konecna cena po zmene konfiguracie?

Ivo Janáček
Host
Ivo Janáček

Tomu se říká procitnutí do reality všedního dne. 🙂

Petr Melechin
Admin

Článek s prvními dojmy vyjde o víkendu nebo někdy během příštího týdne. Čekali jsme, abychom tam mohli zahrnout také dnešní návštěvu servisu.