V sobotu si v Praze konečně vyzvednu Teslu Model 3, ale proces se neobešel bez menších komplikací

Vtípek po dokončení objednávky

Svoji vysněnou Teslu jsem si objednal hned první den, kdy to bylo v České republice možné, tedy 3. října 2019. Jaký model jsem zvolil a jak probíhala objednávka, najdete v mém předchozím článku. Předání vozu mám naplánováno na 14. března 2020. Co se konkrétně dělo během posledních pěti měsíců? Sepsal jsem návod pro budoucí majitele, krok za krokem.

8. října: Platba zálohy

Po objednávce je potřeba zaplatit zálohu 50 000 Kč do sedmi dní. Na Tesla účtu máte pokyny pro bankovní převod. Peníze jsem poslal, ale neobešlo se to bez komplikací. Druhý den Tesla účet pořád ukazoval, že čekají na platbu. Napsal jsem panu Hasalovi z české Tesly e-mail, on to ověřil a platbu manuálně spárovali.

18. října: Dotaz na financování

Pan Kasík z české Tesly mi poslal e-mail s dotazem, jak budu auto financovat. Dostal jsem na výběr tyto možnosti:

  • Hotovost
  • Financování od Raiffeisen Leasing, které najdete v našem konfigurátoru
  • Financování od třetí strany
31. října: Změna konfigurace auta

Na základě komentářů pod minulým článkem jsem se rozhodl změnit konfiguraci auta. Změny konfigurace mohou posunout datum dodání, ale konkrétně v mém případě to nevadilo. Tesla totiž v továrně ve Fremontu vyrábí auta pro Evropu vždycky na začátku kvartálu. Pak měsíc cestují lodí a na konci kvartálu se doručuje. Tedy změna do konce předcházejícího kvartálu (v mém případě do prosince) nevadí. Změnu konfigurace můžete naklikat normálně na Tesla účtu, podobně jako když děláte objednávku. Konkrétně jsem měnil z verze Standard Range Plus na Long Range z těchto důvodů:

  • Dojezd by stačil, ale takhle to bude hodně pohodlné.
  • Dojezdu se všichni nejvíc bojí – včetně potenciálních budoucích kupců. Proto cena Long Range modulu nebude klesat tolik jako u Standard Range Plus.
  • Náhon na všechna čtyři kola se může hodit – v zimě, v dešti a tak. Zvýší to bezpečnost.
  • Ve Standard Range Plus je pouze základní internet (jenom mapy bez zobrazení provozu) a servisní věci. Prémiový internet nejde dokoupit.
  • Prémiový zvukový systém je prý opravdu zážitek.

Výsledná podoba mého nakonfigurovaného auta

12. února: První SMS

Čekání bylo dlouhé. Tesla účet původně ukazoval dodání „začátek roku 2020“, ale to později zmizelo. Myslím, že to je tím, že jsme byli první dodávka a Tesla to v budoucnu bude zvládat rychleji – dodání na konci dalšího kvartálu po objednávce. Mnohem víc se to zrychlí, až bude v provozu evropská továrna v Německu. Tesla pak nejspíš bude schopná objednávku vyřídit do pár týdnů.

12. února náhle přišla SMS: „Již brzy Vás plánujeme kontaktovat ohledně příprav na dodání Vašeho vozu Tesla. Pokud souhlasíte s další komunikací v anglickém jazyce, prosíme, odpovězte na tuto zprávu YES. Pokud si již nepřejete dostávat další zprávy, prosíme, odpovězte STOP.“

Problém byl, že na tuto SMS nešlo odpovědět. 🙂 Psal jsem opět panu Hasalovi a ten mi odpověděl, že brzy přijde e-mail se stejným zněním, na který už půjde odpovědět. Skutečně stejný den večer přišel.

19. února: Změny na Tesla účtu

Ten den přišel automatický e-mail, že si mám zkontrolovat údaje na svém Tesla účtu. Že tam jsou informace potřebné pro dodání. Všechno jsem měl už vyplněno, jen způsob financování tam byl špatně. Poté už žádné e-maily nechodily, ale začal jsem kontrolovat Tesla účet každý den, jestli se tam něco nezměnilo.

25. února: Pojištění

Na Facebook skupině Tesla Model 3 CZ/SK už první majitelé začali psát, že mají datum dodání a začali jsme společně řešit pojištění. Stav objednávky na Tesla účtu se změnil a indikoval, že připravují fakturu a že mám nahrát doklad o pojištění, který je nutný k převzetí auta. Na dokladu musí být uveden VIN kód auta. Ten ale nikde na Tesla účtu nebyl! Na internetu jsem našel, že VIN kód lze zjistit ze zdrojového kódu stránky (zobrazíte si zdrojový kód a přes CTRL+F dáte vyhledat řetězec „vin“). Poslal jsem e-mail panu Hasalovi, jestli tento VIN kód je správný a jestli ho mohu použít pro pojištění. Neodpověděl (asi toho mají v české Tesle u prvního předávání opravdu hodně). Nakonec jsem už přestal čekat a začal hledat nabídky pojištění s tímto VIN kódem.

Pojištění pro Tesly je drahé. Navíc povinné ručení vám nestačí, u takhle drahého auta chcete mít havarijní pojištění a pojištění proti krádeži. Klasické pojišťovny to berou jako luxusní auto a s elektrickými auty to obecně moc neumí. Tesla už nabízí vlastní pojištění v Kalifornii, které má být levnější, tak snad se to rozšíří i na další části světa.

Tesla Model S, se kterou majitel naboural hned po zakoupení (Zdroj: Auto Evolution)

Shánění pojištění trochu připomíná egyptské tržiště – když někoho znáte, může vám vyjednat značnou slevu. Asi 20 nových majitelů Modelu 3 se snažilo vyjednat lepší nabídku pro všechny. Nabídky jsou individuální, záleží na spoustě parametrů jako cena auta, jestli jste plátce DPH, jestli to je na IČO nebo RČ, výkon auta a historie placení pojištění. Jelikož je toto moje první auto, neměl jsem žádnou historii pojištění, a to pojišťovny znevýhodňují. První nabídka, co jsem dostal, byla za 57 760 Kč ročně (Allianz, spoluúčast 10 000 Kč, GAP). To mi přišlo moc a hledal jsem dál. Nakonec jsem vzal nabídku za 42 943 Kč ročně (ČSOB, spoluúčast 5 % a min. 5000 Kč). Mohu doporučit paní Ciesarovou, bylo s ní férové a rychlé jednání e-mailem. Ale nechejte si udělat více nabídek od různých pojišťoven, je to hodně individuální.

12. března: Telefonát o datu dodání a platba

Ve středu 10. března se oficiálně začala auta předávat ve Vysočanech a já byl smutný, že pořád nemám datum dodání. To se změnilo hned další den, když mi zničehonic zavolalo skryté číslo. Slovensky mluvící zaměstnanec Tesly se mě ptal, jestli zvládnu během pátku poslat platbu a v sobotu v 18:00 auto vyzvednout. Souhlasil jsem!

Na účtu Tesla je nyní konečně vidět VIN kód, datum dodání a konečná faktura. Tu je potřeba zaplatit tak, aby to měli při dodání na účtě. Jelikož to je velká částka, pravděpodobně vám to nepůjde poslat klasicky z internetového bankovnictví. U AirBank jde buď telefonicky změnit limit pro internetové bankovnictví nebo můžete udělat platbu na pobočce. Šel jsem na pobočku, abych měl druhé oči a nic nespletl. Z faktury není úplně jasné, jak to do platebního příkazu zadat. Udělal jsem to takhle:

  • variabilní symbol: zákaznické číslo
  • konstantní a specifický symbol: prázdný
  • zpráva pro příjemce: <referenční číslo> <číslo objednávky> <moje jméno>
14. března: Co bude potřeba na předání

Česká pobočka Tesly na pražských Vysočanech (Foto: Teslicka.cz)

Předání mám naplánováno na sobotu 18:00. V Tesle se pracuje i o víkendu, když mají dodávací maraton na konci kvartálu. Mám mít s sebou:

  • občanský průkaz
  • doklad platby (stačí vytištěné potvrzení z internetového bankovnictví)
  • kopii dokladu o pojištění

Předání má trvat 30 minut a zahrnuje vysvětlení funkcí vozu. Nezapomeňte také auto pořádně obejít a zkontrolovat. Případné reklamace je nejjednodušší nahlásit rovnou u předání. Především zkontrolujte:

  • jestli máte opravdu variantu, kterou jste si objednali (kola, tažné zařízení atd.),
  • jestli je lak opravdu všude a nepoškrábaný, i na hůře viditelných místech,
  • jestli díly správně lícují.
16. března: Registrace vozidla a SPZ

U předání dostanete papírové převozní značky. S těmi můžete jet pouze domů nebo na úřad. Na úřadě po registraci vozidla dostanete trvalé značky.

Elektromobily mají nárok na EL značky s výhodami jako parkování v Praze zdarma. Původně jsem uvažoval o značce na přání, která bude začínat na EL. Že bych měl výhody jako parkování a zároveň vlastní značku. Na můj dotaz mi ale úředník odcitoval paragraf, že značky na přání nesmí být zaměnitelné s EL značkami. Jiná značka na přání zase nemá automaticky výhody a musíte se pro ně registrovat na každé pražské části zvlášť. Půjdu tedy do klasické EL značky. Měli by jich mít dost na skladě a značka by měla být na počkání.

Seznam pražských úřadů, které registrují vozidla, najdete zde. Potřebovat budete:

  • CoC (Certificate of Conformity)
  • Fakturu
  • Vyplněnou žádost o registraci
  • Zelenou kartu pojištění
  • Občanský průkaz
  • Poplatek 800 Kč by měl být u EL značek odpuštěn
Co dál?

Až budu mít SPZ, chystám nějaký první road trip. 🙂 Ale nejdřív mě čeká to předání – budeme to celé natáčet a video zveřejníme tady na ElonX. Držte palce, ať všechno vyjde!

Pokud Vám tento článek usnadnil pořízení nové Tesly, budu rád, když využijete můj referral link, který nám oběma umožní získat nabíjení zdarma.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
122 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře