Tesla za první čtvrtletí vykázala dosud nejvyšší zisk, přestože nevyrobila ani jeden Model S nebo Model X

Během prvního čtvrtletí letošního roku měla Tesla většinu času pozastavené výrobní linky vozů Model S a Model X. Tato odstávka přinesla dlouho očekávanou modernizaci těchto vozů, která ale zároveň zapříčinila výrazné zpomalení výroby, jelikož Tesla ještě neměla vše vychytané na úrovni předchozí verze. To je koneckonců pochopitelné, jelikož výrobu starší varianty měla možnost pilovat od roku 2012 v případě Modelu S a od roku 2015 u Modelu X. Výsledkem tak bylo, že tyto dva modely se za první čtvrtletí dostaly pouze k 2 tisícům zákazníků oproti více než 18 tisícům nových majitelů, kteří obdrželi Model S nebo X ve čtvrtém kvartálu minulého roku. V tomto případě navíc šlo ještě o zbytky zásob vozů před modernizací, nové varianty zatím zatím nebyly doručeny nikomu. Modely S a X, přestože se jich oproti levnějším Modelům 3 a Y prodává jen zlomek, promlouvají díky vyšší ceně a marži výrazněji do celkových příjmů a zisků Tesly. Nemají samozřejmě takový vliv, aby se při odstavení výroby ocitla Tesla ve ztrátě, i tak ale hrály ve financích Tesly vliv.

Analytici webu serveru Investing.com pro toto čtvrtletí odhadovali non-GAAP zisk 0,74 dolarů na akcii a příjmy kolem 10,42 miliard dolarů. Finanční zpravodajství CNN Business ve svých analýzách dospělo k podobným výsledkům, tamní experti počítali se ziskem 0,75 dolarů na akcii a příjmy 10,5 miliard dolarů. Zatímco v případě závěru minulého roku byly odhady firem až moc optimistické a Tesla nakonec vykázala nižší zisky, tentokrát nastala opačná situace. Americká automobilka totiž uzavřela první kvartál roku 2021 s non-GAAP ziskem 0,93 dolarů na akcii, což činí celkový zisk 1,052 miliard dolarů. Jde o 149 milionů více než v případě předchozího čtvrtletí a o 825 milionů více při meziročním srovnání. To ovšem není vůči prvnímu čtvrtletí minulého roku moc férové, jelikož tehdy Tesla musela koncem kvartálu zavřít továrny a omezila dodávky kvůli pandemii koronaviru. GAAP (všeobecně uznávané účetní principy) zisk na jednu akcii poté činil 0,39 dolarů a i zde jde o nárůst vůči předchozím kvartálům. Je to mimochodem také poprvé, co čtvrtletní non-GAAP zisk Tesly překonal jednu miliardu dolarů.

I přes rekordní dodávky zaznamenaly příjmy v tomto čtvrtletí mírný pokles – dosáhly 10,389 miliard dolarů, což je o 355 milionů dolarů méně než v případě čtvrtého čtvrtletí roku 2020. Tento pokles Tesla zaznamenala i přes navýšení příjmů z prodeje emisních kreditů o 117 milionů a navýšení hrubých marží. Důvod je potřeba hledat mimo jiné ve zmíněné modernizaci linek pro Modely S a X. Některé náklady na tuto činnost se sice již promítly do zprávy za předchozí kvartál, v tomto čtvrtletí se ale promítly náklady na navyšování výroby a absence prodejů těchto vozů. Příjmy z automotive divize tak klesly o 312 milionů dolarů. Tesle narostly také provozní náklady, jde ovšem počítat, že se jedná převážně o následek expanze na další trhy a rozšiřování služeb, podobný nárůst lze koneckonců vidět téměř každý kvartál. Zmíněný nárůst hrubé marže lze považovat za úspěch, jelikož s absencí dražších vozů Tesle klesla průměrná prodejní cena elektromobilu. Tesla uvádí, že průměrná prodejní cena se v prvním čtvrtletí pohybovala pod 38 tisíci dolary (hodnota je pravděpodobně bez daně).

Tesla Model 3 je momentálně nejprodávanějším vozem značky (Foto: Tesla)

Tesla i tento kvartál generovala kladný free cash flow, tentokrát byl ale značně nižší než v případě minulých kvartálů a dosáhl jen 293 milionů dolarů (oproti téměř dvěma miliardám v minulém čtvrtletí). Došlo také k poklesu kapitálu na 17 miliard dolarů, což je pokles o více než dvě miliardy dolarů. Na tento pokles měl vliv únorový nákup Bitcoinu v hodnotě 1,2 miliardy dolarů, přičemž Tesla během prvního kvartálu již část prodala se ziskem 272 milionů dolarů. Další kapitálové výdaje byly způsobeny splacením některých dluhů.

O finančních výsledcích a dalších věcech týkajících se Tesly se rozpovídal Musk v rámci konferenčního hovoru s akcionáři a finančními analytiky. Kromě CEO automobilky se hovoru zúčastnil také finanční ředitel Zachary Kirkhorn a další lidé na vedoucích pozicích.

Giga továrny

Během prvního čtvrtletí Tesla pokročila s výstavbou nových továren. V případě chystané Giga Texas například začala s instalací robotů a dalších zařízení potřebných pro výrobu, což znamená, že vnějšek továrny je již téměř hotový. Začátek výroby a doručení prvních vozů je plánováno na závěr letošního roku. Výrobu zde Tesla začne s Modelem Y pro východoamerický trh a později se tu má vyrábět též Model 3 a očekávaný pickup Cybertruck. Časem se tu možná bude vyrábět také tahač Tesla Semi, ale jeho první kusy budou alespoň prozatím vyráběny v Giga Nevada, kde se momentálně staví linka s výrobní kapacitou pěti tahačů týdně.

Další chystanou továrnou je evropská Giga Berlin, jež má pro evropský trh zajišťovat výrobu Modelů Y a později také Modelu 3. Zde se ovšem zdá, že došlo k nějakému zpoždění, jelikož Tesla ve čtvrtletní zprávě uvádí začátek výroby a doručování až na konci roku. Původní plán přitom byl začít s výrobou již někdy během července. Důvodů zdržení může být několik. Jednak Tesle stále chybí finální úřední povolení a operuje pouze s dočasnými a jednak se mohly vyskytnout menší problémy s chystanými technologiemi. Kromě nových baterií chce totiž automobilka v Berlíně využívat novou lakovnu a další inovativní metody výroby. Musk dříve uvedl, že je možné dosáhnout 5–10násobného vylepšení výrobní kapacity v porovnání s prvním Modelem 3. Giga Berlin jde tomuto cíli napřed, podle Muska je ovšem Tesla stále celkem daleko. Zatímco prototypy jsou relativně triviální, výsledná velkovýroba s vysokou spolehlivostí a nízkou cenou je pak těžká.

Aktuální podoba budované továrny Giga Berlin (Foto: Tesla)

Vozový park

Tesla od začátku roku v továrně Giga Shanghai úspěšně navyšuje produkci Modelu Y a její zvyšování bude pokračovat i v průběhu roku. Spolu se zahájením výroby v Berlíně tak Musk očekává, že by se tento elektromobil mohl příští nebo přespříští rok stát nejprodávanějším autem na světě bez ohledu na typ pohonu. Nejprodávanější auto za loňský rok byla Toyota Corolla, které se prodalo přes milion kusů. Modelů Y by se tak muselo prodávat přes 250 tisíc za kvartál, případně o něco více, jelikož jde počítat s růstem automobilového trhu po utlumení v loňském roce. Za první kvartál se Modelů 3 a Y prodalo dohromady kolem 182 tisíc kusů, spolu s berlínskou továrnou a rozšířením výroby v Číně by tak mohlo jít o splnitelný cíl.

Tesla Model Y (Foto: Tesla)

V případě modernizovaných Modelů S a X očekává Tesla větší zájem než u starších verzí. Konkrétně Musk zmínil týdenní výrobu kolem 2 tisíc kusů týdně, což by odpovídalo 24 tisícům vozů za čtvrtletí, tedy o téměř 10 tisíc více, než bylo v posledních kvartálech zvykem. Jedna otázka mířila také na takzvaný Master Plan Part Deux, v němž Musk zmínil dlouhodobější plán Tesly, který zahrnoval také elektromobil pro městskou hromadnou dopravu. Vedení Tesly se ovšem k tomuto tématu zatím nechtělo vyjadřovat.

Tesla Energy

Solární panely a střešní tašky zaznamenaly během prvního kvartálu letošního roku mírný růst, konkrétně Tesla nainstalovala o 6 MW výkonu více než v předchozím čtvrtletí. Podle Muska je poptávka po solárních střešních taškách stále vysoká i navzdory nedávnému navýšení ceny, Tesle se ale stále nedaří optimalizovat instalaci na domy. V tomto kvartálu došlo také k poklesu objemu instalací úložišť energie, a to o více než 1000 MWh na 445 MWh (meziročně jde o 71% nárůst). Zástupce Tesly vysvětlil, že instalovaný objem mezi čtvrtletími může výrazně kolísat v závislosti na tom, do kterého kvartálu zrovna připadne dokončení velkých projektů s kapacitami ve stovkách MWh. Kirkhorn dále zmínil, že Tesla má již optimalizovanou výrobu úložišť Powerwall a dosahuje u ní dobré hrubé marže, je ovšem potřeba dále zapracovat na marži u úložiště Megapack, které bylo ve srovnání s Powerwallem zavedeno relativně nedávno.

Energetické úložiště Tesla Megapack zvenku (Zdroj: Tesla)

Musk také zmínil, že Tesla stále není ve stavu, kdy by její články typu 4680, které jsou vyráběny na pilotní lince ve Fremontu, byly dostatečně spolehlivé na to, aby už mohly být umisťovány do elektromobilů, Tesla ale prý v tomto ohledu dělá velké pokroky. Do továren v Berlíně a Texasu jsou již také objednané potřebné stroje pro lokální výrobu vlastních článků. Celkově je tak Musk optimistický ohledně dosažení masové výroby nových článků v příštím roce. Připomeňme, že právě úspěch nových článků je klíčovou částí zahájení výroby Modelu Y v Berlíně. Vedení Tesly také uvedlo, že vlastní články nemají za cíl nahradit externí dodavatele, nýbrž je doplnit. Automobilka tak dále plánuje úzce spolupracovat s firmami CATL, Panasonic a LG.

Bitcoin

Jak bylo zmíněno v úvodu článku, Tesla se rozhodla v únoru nakoupit kryptoměnu Bitcoin v hodnotě 1,2 miliardy dolarů. Následně 10 % zakoupeného množství v březnu prodala se ziskem 272 milionů dolarů. Zachary Kirkhorn k investici do Bitcoinu uvedl, že automobilka hledala místo, kam by mohla uložit hotovost, kterou nepotřebuje využít okamžitě, zachovat vysokou likviditu (tedy možnost směnit Bitcoin zpět na dolary) a zároveň mít z uložení nějaký zisk. Bitcoin se podle něj ukázal jako dobré řešení, což Tesla demonstrovala zmíněným březnovým prodejem, který byla schopna provést velmi rychle. Tesla také nově umožňuje americkým zákazníkům zaplatit za vůz v Bitcoinech. Na mimoamerické trhy by tato možnost měla dorazit závěrem letošního roku.

Zdroje: Oficiální čtvrtletní zpráva (PDF), záznam konferenčního hovoru (text)




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
13 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Volovinová kost

Výživný shrnutí! Dík!

martin

pěkné 🙂 na Tesla kamiony se nejvíc těším. Už aby to jezdilo 🙂

Katy Šrámková

Pěkné, děkuji. Akorát by mě zajímalo, odkud pochází tvrzení ohledně Giga Texas, že “vnějšek továrny je již téměř hotový”. Ze včerejšího videa (https://www.youtube.com/watch?v=Rl2IBv3HXzY) je patrné, že budovy nejsou ani zdaleka dokončené. Dle mého odhadu jsou ve fázi, kde byla Giga Berlin někdy koncem prosince. Vypadá to sice, že u Giga Texas jedna část už má uvnitř nějaké stroje, ale většina budov nemá hotové obvodové stěny, uvnitř nejsou hotové podlahy, střechy nejsou hotové, část střechu ani nemá, a část ještě ani sloupy. Ani se nezačlo s budováním sítí, neboť “trubky” leží kolem. V porovnání s Giga Berlín (https://www.youtube.com/watch?v=bLyRwptIIVA) mi to přijde hodně pozadu.

Naposledy upraveno před 10 dny uživatelem Katy Šrámková
J R

“Vnějšek továrny je již téměř hotový” je skutečně příliš troufalé tvrzení, ale ve skutečnosti je hotových věcí víc, než se na první pohled zdá. Např. z toho co uvádíte: Podlahy jsou hotové v drtivé části zastřešených částí budovy. Inženýrských sítí je v zemi již obrovské množství a další denně přibývají – elektro, voda, plyn. To jak rychle výkopy vznikají a opět mizí je matoucí a vytváří to zdání, že tam ještě nic není. Opak je pravdou. To že kolem vidíte mnoho “trubek” (předpokládám, že myslíte ty velké, lesklé) je dáno tím, že se na místě vyrábí stejným tempem jako je zakopávají. V tuto chvíli je tento sběrný systém dešťové vody nainstalovaný již prakticky kolem celé továrny, t.j. cca 3km okruh. Stroje jsou nainstalované již v několika částech továrny. (Z toho jsem rozpačitý, práší se jim na to, zatéká dešťová voda. Snad vědí co dělají.) Ve značně pokročilém stavu je instalace lakovny. Probíhá instalace lisu v jižní betonové části a na jednom vstřikovacím lisu v severní části již probíhají provozní zkoušky, druhý se sestavuje. V kontejnerech kolem stavby byly uskladněné desítky, možná i stovky robotů a průběžně se přesouvají do továrny.

Mnohem důležitější je však rychlost prací, která v posledních týdnech nabrala docela neuvěřitelné tempo. Je potřeba si uvědomit, že továrna v Texasu je mnohem větší než ta v Berlíně a to jak zastavěnou, tak zejména podlahovou plochou. Mnoho času zabrala velmi rozsáhlá a složitá úprava terénu. Práce na nadzemní části v začaly asi před pěti měsíci, zatímco v Berlíně před deseti, probíhají tedy polovinu času. Začátek byl také z více důvodů pomalejší a to co nyní vidíte je z drtivé části výsledek tří měsíců práce. Bohužel v Berlíně to probíhá přesně naopak a pokrok za poslední tři měsíce je minimální. Rád bych věřil, že alespoň probíhají intenzivní práce uvnitř, ale příliš tomu nenasvědčuje. Brzdou je možná i stále nevyřízené stavební povolení.

Zkrátka, podle srovnání fotografií současného stavu to vypadá, že Berlín se rozjede jako první, ale když se uváží průběh prací, tak to vypadá přinejlepším vyrovnaně. Ostatně podle původních plánů se měla výroba v Berlíně rozjíždět zhruba v polovině roku a teď už se mluví o konci. Opravdu rád bych se mýlil. Tedy ve smyslu, že se to v Berlíně rozjede a ne že to v Texasu zamrzne.

Jiří

V Texasu probíhá stavba rychleji, protože na tom dělají nonstop (směna i přes noc).

J R

A navíc se schvalovací řízení v Berlíně podle včerejších zpráv vrací o pořádný kus zpět, protože se Tesla rozhodla udělat velké změny v projektu. Např. součástí továrny bude výroba baterií. Takže pravděpodobně znovu veřejné projednávání, připomínky… Vyjasnění otázky baterií je fajn, ale jinak to smrdí pořádným zdržením.

J R

Ještě doplním link na YT kanál, který se postupem výstavby a srovnáním jednotlivých projektů zabývá: My Tesla Weekend – YouTube Zvolená metodika asi není úplně dokonalá, ale je to dělané docela systematicky, tak to má slušnou vypovídací hodnotu.

Jiří

Tesla uvádí, že průměrná prodejní cena se v prvním čtvrtletí pohybovala pod 38 tisíci dolary

Toto budou náklady, průměrná prodejní cena bez daně je >$48000

Naposledy upraveno před 9 dny uživatelem Jiří
Jiří

Výsledky jsou luxusní. Dost brutální je částka $614M za SBC expense, což jsou pokud se nepletu náklady na kompenzační balíček (akcie pro Elona) za splnění milníků výsledků Tesly. Bez toho by byl čistý zisk přes miliardu dolarů.
1,2 mld. splacení dluhů dostává celkový dluh někam k 10 mld. USD, tedy na úroveň čtvrtletního obratu (co by za to dali například ve VW).
Pokud výsledky očistíme od kreditů, pak obrat v autech děleno počtem prodaných kusů dá průměrnou prodejní cenu $45900, pro porovnání před třemi lety to bylo necelých 90 tisíc dolarů. Pokud od toho odečteme ještě hrubý zisk, vychází náklady na výrobu jedné Tesly v průměru pod 37 tisíc dolarů (se započtením leasingů to bude asi těch 38000 co uvádějí ve zprávě jako “averáge cost”.
Ostatní divize (baterie a soláry) se ještě za celou dobu nedostaly do plusu, toto čtvrtletí opět -$170M (opět o toto by byl vyšší zisk jen z automotive).
Asi jen tak nezkrachnou bych to tak viděl 🙂

Martin B

Pro Elona je z toho 299 miliónů.

Jiří

Díky za upřesnění.

Jiří

Ještě doplním zajímavý údaj z dnešního 10-Q reportu. Tesla se dostala s úroky těsně pod 100 mil. dolarů za uplynulý kvartál, tzn. že splatila staré nevýhodné půjčky z doby, kdy jí nikdo moc nevěřil a náklady na obsluhu dluhu výrazně klesly. Zatímco v prvním kvartále 2018 tvořil úrok celých 4,4 % obratu a na každé prodané auto to vycházelo na 4985 dolarů, tak v prvním kvartále 2021 už to bylo jen 1,0 % a na každé auto připadá jen 535 dolarů. Za stejné období (1Q-2018 -> 1Q2021) také zvýšili efektivitu výroby z 0,86 aut na zaměstnance za čtvrtletí na současných >2,5 auta, to odpovídá snížení nákladů klidně i o 10000 dolarů na auto.
Na výzkum a vývoj šlo v uplynulém čtvrtletí rekordních 666 mil. dolarů (meziročně více než 2x tolik).
Na nejslabší první kvartál docela slušný výsledek 🙂

Martin

Kolik z toho zisku byly transfery z ekologickeho vypalneho? 🙂