Elektrický tahač Tesla Semi s dojezdem až 800 km letos konečně dostanou první zákazníci
„Výkonnější, účinnější a plně elektrický. Semi je budoucnost automobilové dopravy.” Toto je věta, která vás přivítá na webu společnosti Tesla, když si rozkliknete stránku o tomto elektrickém tahači. Nedávno o něm společnost oznámila několik zajímavých novinek a zveřejnila nové fotografie, tak se na ně pojďme podívat. Pro ty, kteří třeba o Tesla Semi neslyšeli, tak se jedná o elektrický tahač, který byl představen v roce 2017 v areálu firmy SpaceX v kalifornském Hawthorne a původně měl být v prodeji už v roce 2019.
Novou informací je, kdy začnou dodávky Tesla Semi prvním zákazníkům. Podle vyjádření Elona Muska by dodání prvních vozů mohlo proběhnout již tento rok, ale víme, že Musk má tendenci tíhnout k nerealistickým termínům, takže je možné, že to nakonec bude až začátkem roku 2023.
Tesla 500 mile range Semi Truck starts shipping this year, Cybertruck next year
— Elon Musk (@elonmusk) August 10, 2022
Další informaci jsme zjistili z nových oficiálních fotek, které ukázaly přidání zpětných zrcátek. Původní verze Semi představená v roce 2017 totiž místo zrcátek měla kamery podobně, jako to mají tahače Mercedes-Benz Actros. Na amerických silnicích však jsou klasická zrcátka povinná, a tak je Tesla musela přidat. Má to ale háček. Na zveřejněných snímcích jsou na krajích obou displejů viditelné záběry z kamer, které pravděpodobně budou také sloužit jako zpětná zrcátka. Během streamu na kanále Teslacek Aitacek se v chatu několikrát objevila informace o tom, že se zrcátka mají při vyšších rychlostech sklápět. V nižších rychlostech, například při couvání, tak možná budou zrcátka klasicky odklopená, ale při jízdě na dálnici by byla sklopená. Z hlediska úspornosti to je rozhodně dobré, ale pravděpodobně by tak zrcátka zakryla velkou část výhledu z bočních oken. Zatím se ale nejedná o potvrzené informace, a tak je možné, že zrcátka sklopná nebudou. Zároveň je teoreticky možné, že verze pro Evropu zrcátka mít nebude vůbec, protože zde je možné je nahradit kamerami.
Dále jsme si mohli všimnout, že zmizely aerodynamické kryty zadních kol, které představovaly zbytečnou zátěž a pravděpodobně neměly takový vliv na aerodynamiku, aby stálo za to je tam mít. Další změnou je protáhlé boční prosklení, viditelná oranžová poziční světla, nebo přepracované tvary klik. Zásadní designové změny nečekejte ani v interiéru. Jeho koncepce zůstává víceméně stejná. Řidič má stále z kabiny perfektní výhled a sedí uprostřed, což je velmi nezvyklé. Zůstaly i dva displeje, které jsou umístěny vlevo a vpravo od volantu. Na snímcích je také vidět nový multifunkční volant. Ten se mírně liší od těch, které Tesla používá v osobních automobilech, ale s volanty nového Modelu S a X má společné, že nemá klasické páčky, takže se vše ovládá přes dotyková tlačítka na volantu nebo na displejích.
Nyní se pojďme podívat na parametry. Tesla Semi má dvě varianty s uváděným dojezdem 480 nebo 800 kilometrů, což je o dost více než u osobních automobilů. I když úplně nejde porovnávat osobní automobil s kamionem, hodnota je to opravdu úctyhodná. A to není jediné eso, které má Tesla Semi v rukávu. Dobít baterii z 0 na 70 % trvá pouhých 30 minut při použití nabíječky Megacharger určené přímo pro tyto tahače (očekává se nabíjecí výkon 1000 kW nebo i více). To je opravdu úctyhodný čas vzhledem k obrovské kapacitě baterie. Její kapacita sice nebyla oficiálně potvrzena, ale Tesla zveřejnila spotřebu elektrické energie při jízdě, která by měla být na úrovni pod 2 kWh na míli (1,6 kilometru), a to při plném zatížení.
Pokud si tak vezmeme udávaný dojezd 800 kilometrů a spotřebu energie 2 kWh na 1,6 kilometru, lze z toho odvodit, že baterie má kapacitu kolem 1000 kWh. Samozřejmě se jedná jen o odhad, jelikož dojezd je relativní a mění se podle toho, jak rychle se jede, kudy se jede, jak je těžký náklad a spousty dalších věcí.
Díky třem elektromotorům by měl mít tahač dost výkonu, aby neztrácel rychlost ani v táhlých stoupáních. Také díky nim dokáže utáhnout přívěs s nákladem o hmotnosti až 37 195 kilogramů.
Další výhodou Tesly Semi by měly být nižší provozní náklady. Jelikož se jedná o elektrický tahač, není potřeba výměna žádných filtrů nebo oleje, dále je podle Tesly nabití baterií na 1 míli dojezdu 2,5krát levnější než natankování nafty pro ujetí stejné vzdálenosti. Podle potencionálních zákazníků by úspora za první tři roky provozu Semi mohla být až 200 000 dolarů pouze na palivu.
Co se týče ceny, tak v roce 2017 Tesla odhadovala 150 000 dolarů (3,6 milionu Kč bez DPH) za verzi s nižším dojezdem a 180 000 dolarů (4,4 milionu Kč bez DPH) za verzi s dojezdem 800 km. Momentálně ale není známo, jaké ceny automobilka účtuje prvním zákazníkům, mezi které se řadí například Pepsi, Walmart nebo FedEx.
- Několik tahačů Tesla Semi (Zdroj: Tesla)
- Tesla Semi (Zdroj: Tesla)
- Tesla Semi (Zdroj: Tesla)
- Tesla Semi (Zdroj: Tesla)
- Tesla Semi (Zdroj: Tesla)
- Tesla Semi (Zdroj: Tesla)
- Tesla Semi (Zdroj: Tesla)
- Tesla Semi (Zdroj: Tesla)
- Druhý pohled do interiéru tahače Semi. (Zdroj: Tesla)
- Tesla Semi při vykládce/nakládce. (Zdroj: Tesla)
- Tesla Semi (Zdroj: Tesla)
- Nová vizualizace tahače Semi (Zdroj: Tesla_Adri)
Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!