SpaceX dokončilo vyšetřování výbuchu Starship a požádalo o povolení pro třetí testovací let v únoru

SpaceX je v pokročilé fázi příprav na třetí integrovaný letový test systému Super Heavy Starship. Od posledního letu v listopadu byla velká pozornost věnována farmě s pohonnými látkami, která prošla zásadní rekonstrukcí a modernizací. Práce na ní se pomalu, ale jistě chýlí ke konci, což znamená, že můžeme v blízké době očekávat návrat obou prototypů pro třetí testovací let, tedy Super Heavy B10 a Starship S28, na startovní rampu. Toho bychom se mohli dočkat během následujícího týdne či dvou.

Starship S25 a Super Heavy B9 během testování (Foto: SpaceX)

Loď Starship S28 prošla kryogenními tlakovými zkouškami v létě 2023, následně proběhla instalace motorů Raptor a 20. prosince byl proveden statický zážeh všech šesti motorů najednou. Nosič Super Heavy B10 podstoupil první kryogenní zkoušku 19. července 2023 (poprvé v areálu Massey’s) a během září 2023 pak proběhly další dvě. Následovala instalace motorů před převozem na rampu v prosinci 2023, kde na úplném konci roku proběhl statický zážeh všech 33 Raptorů najednou. Následně byly oba prototypy odvezeny zpět do výrobního areálu kvůli finálním přípravám na start. Na lodi S28 byly například vyplněny mezery v tepelném štítu po odstranění manipulačních ok.

Prototypy by nyní měly být připraveny a po návratu na rampu bude s největší pravděpodobností následovat takzvaný WDR test neboli Wet Dress Rehearsal. Během něj SpaceX ověří správné fungování nejen rakety samotné, ale i startovní rampy, což bude mimochodem velmi důležitou součástí tohoto testu. Tankovací farma totiž prošla od druhého letu zásadní rekonstrukcí, během níž bylo přidáno osm nádrží na pohonné látky o celkovém objemu 8 000 metrů krychlových a proběhla instalace dodatečných čerpadel a chladičů. Těch se týká další zásadní změna, a to konkrétně vedení potrubí tak, aby byly chladiče, které se starají o chlazení pohonných látek pro kosmickou loď Starship, oddělené od těch, které se starají o chlazení pohonných látek pro nosič Super Heavy. Tedy aby se jednalo o dva nezávislé okruhy. Díky tomu dojde ke zvýšení efektivity a teoreticky by to mohlo vést k výraznému zkrácení doby nutné pro natankování celé rakety.

Pohled na orbitální startovní rampu.

Pohled na orbitální startovní rampu. (Foto: Jack Beyer)

Pokud občas sledujete přímý přenos ze základny Starbase, nejspíše jste si všimli, že na tankovací farmě také zmizely dvě původní vertikální nádrže, konkrétně na vodu a metan. Vodní se nepoužívala již delší dobu kvůli netěsnosti, která byla nejspíše způsobena absencí vnitřní nádrže (ostatní byly postaveny jako vnitřní nádrž, přes kterou byl spuštěn ochranný kryt). Funkci zásobníku na vodu tak převzala nádrž metanová, která byla ovšem nyní zlikvidována také.

SpaceX mimo jiné dokončuje drobná vylepšení po celé startovní rampě. Například je ve výstavbě betonová zeď, která bude chránit nové nádrže farmy před nepříznivými podmínkami při statických zážezích a samotném startu. Ze stejného důvodu začala také instalace ocelových plátů na spodní část integrační věže. Byly také vyměněny kusy ochranného krytu startovního stolu, které se nachází v blízkosti rychlospojky sloužící pro tankování Super Heavy, tedy strana stolu nejblíže integrační věži. Právě zde jsou kryty namáhány nejvíce kvůli úhybnému manévru, který Super Heavy Starship při startu provádí.

Pohled na orbitální startovní rampu.

Pohled na orbitální startovní rampu. (Foto: Jack Beyer)

Ovšem SpaceX nezahálí ani v administrativě a před pár dny jsme se dozvěděli, že firma předala Federálnímu úřadu pro letectví závěrečnou zprávu o výsledcích vyšetřování nehody při druhém integrovaném letu a zároveň s ní předložila i žádost o úpravu a schválení startovní licence, která je nezbytná pro další testovací let. Nutno dodat, že pracovníci úřadu FAA se podíleli na vyšetřování nehody a měli tak velmi dobrý přehled o situaci. Díky tomu je možné celý proces schválení licence výrazně urychlit. Tentokrát také není potřeba čekat na vyjádření úřadu Fish and Wildlife Service, který před druhým testovacím letem posuzoval dopad nového záplavového systému rampy na životní prostředí. Nicméně výsledky vyšetřování nebyly zveřejněny, takže například stále nevíme, co přesně způsobilo výbuch Super Heavy po oddělení od lodi.

Čeho bychom se mohli při třetím testovacím letu dočkat, nastínil Elon Musk v prezentaci, která mapovala úspěchy SpaceX v roce 2023. Nejprve je tu ale nejasnost ohledně cílové dráhy, na kterou se Starship S28 vydá. V prezentaci totiž Musk několikrát použil slovo orbit, tedy oběžná dráha. Je nutné si ale uvědomit, že i první testovací let byl dlouhou dobu označován jako orbitální, i když tomu tak nebylo. Pokud si však jednotlivě rozebereme další Muskovy zmínky o milnících, které chce SpaceX při dalším letu splnit, je pravděpodobnější verze, ve které S28 skutečně zamíří na oběžnou dráhu. Nyní ale krátce k tomu, na co se můžeme těšit.

Druhý integrovaný let Starship (Foto: SpaceX)

Pokud S28 dosáhne oběžné dráhy, mělo by dojít k testu přečerpávání pohonných látek mezi jednotlivými nádržemi lodi, konkrétně z malé přistávací do velké hlavní. Přečerpávání kryogenních látek na oběžné dráze je nezbytné nejen pro cesty k Marsu, ale i pro program Artemis, v jehož rámci by se měli lidé po více než půl století vrátit na Měsíc. Tento systém bude totiž využívat lunární lander HLS v podobě upravené lodi Starship, se kterým SpaceX vyhrálo kontrakt vypsaný agenturou NASA.

Starship S28 na konci ledna 2024 (Foto: Starship Gazer)

Dalším bodem na seznamu úkolů třetího testovacího letu je demonstrace vypouštěcího mechanismu pro velké družice Starlink druhé generace (podle Muska jde však o družice třetí generace), kterému se přezdívá PEZ.

Na závěr je v plánu deorbitační zážeh S28, který by měl být proveden pomocí jednoho motoru Raptor čerpajícího pohonné látky z malých přistávacích nádrží ve špičce lodi.

Oficiálně je třetí testovací let plánován na únor, což je vcelku realistický termín, pokud se zařizování veškerých administračních záležitostí obejde bez potíží.


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

15 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
PetrV

WDR provedeno dnes v noci.
https://www.youtube.com/live/D1Eg_FltUZk

PetrV

Jak to vypadá s IFT-3 ?
Zatím klid na Starbase.
https://twitter.com/cnunezimages/status/1755418270558044187

Martin B

Musk mluvil o V3 satelitech nejspíše proto, že V2 satelity byly nejspíše úplně zrušeny po nahrazení jejich mini variantou. A inženýři se SpaceX neseděli na zadku a pracovali na další verzi vycházející z V2. Zajímaly by mě rozdíly mezi V2 a V3. Jako že tam budou určitě antény pro mobilní vysílání.

Tomáš K

Docela by mě zajímalo, jakým způsobem se bude integrovat náklad na starship. Loď je sice strukturálně stabilní s prázdnými nádržemi, ale bez nákladu. Pokud těch až 150t neunese, musela by být natlakovaná. Ale čím? Možná dusíkem pro integraci nákladu a pak na rampě začnou tankovat a dusík se vytlačí při udržování přetlaku v nádržích…Takový problém zatím nebylo potřeba řešit u jednorázových horních stupňů.

TomG

Pokud vim,tak z vnitřku stupňů je právě z tohoto důvodu navařen podélně otevřený V-profil. Který řeší právě onu samonostnost celé sestavy i při plném nákladním prostoru.

Naposledy upraveno před 5 měsíci uživatelem TomG
Ivo Janáček

Nevím to jistě, ale dle mého názoru jsou nádrže po vyrobení vysušeny a trvale natlakovány dusíkem. V opačném případě byste riskoval hromadění vody, která by pak udělal paseku ve ventilech a čerpadlech.

Garion

Díky, Matěji, za souhrn. Jsem radši, když to někdo dá dohromady v češtině. To, že se pravděpodobně změnily cíle mise, mi připadá logické. Přeci jen, po dvou částečně úspěšných startech by byla škoda nechat jako jediný cíl zkoušku průchodu atmosférou a pokus o přistání na hladině u Havaje. I jsem celkem přesvědčený, že nějaký demonstrační náklad bude, aby se nasimulovaly obvyklé budoucí podmínky. Každopádně věřím, že povolení bude brzy, v první polovině února. A SpaceX zbývá už jen sestavení sestavy, WDR, případně zážeh celé sestavy, jinak jsou už připraveni, ne?

Ivo Janáček

Ono se to nezdá, ale pokud by se jim to povedlo, tak by to odpovídalo orientačně třeba třem startům F9. Samozřejmě časem s nosností půjdou nahoru, ale i tak řádově třeba 50 tun už je docela dost poznat.

PetrV

U verze 2 jich mělo dle odhadů znalých být 50-90.
Tj. až 113 tun.
Záleží také na jakou dráhu poletí starship.
https://twitter.com/FelixSchlang/status/1616894544867479552
U budoucí verze 3 nevím váhu družice.
https://www.pcmag.com/news/elon-musk-projects-starship-to-deploy-v3-starlink-satellites-next-year

Ivo Janáček

No a právě proto je ten můj odhad takto při zemi, navíc je potřeba si uvědomit, že jsme někde na úrovni pre F9 V1.0 z hlediska vývoje.

Zdenek

Hlavně ať se startuje co nejdříve. Už se těším.

prochzde

Je konec ledna a upřímně řečeno je ještě spousta věcí, které je potřeba udělat pro hladký start pro třetí testovací let.
Lepší pár dní počkat, než zažít druhý 20.04.! Klidně bych tam potom naložil i pár desítek starlinků.

PetrV

Dobrá zpráva, úlohy jsou jasné. Ať se daří.