Boring Company chce postavit další tunel v Las Vegas a navrhla nový projekt pro letiště v Kalifornii

Společnost Boring Company nedávno dokončila ražbu tunelů pod výstavištěm v Las Vegas, a tak se už porozhlíží po dalších projektech. Firma Elona Muska chce vybudovat další tunel ve Vegas, který by výstaviště připojil k nedalekému hotelu, a Boring Company zároveň nabídla své služby pro projekt, jenž by zajišťoval dopravu na letiště Ontario v Kalifornii.

Boring Company zahájila stavbu svého prvního komerčního projektu v listopadu 2019, když v Las Vegas začala razit první ze dvou tunelů pod místním výstavištěm. O půl roku později pak byla dokončena ražba obou tunelů. Razicí stroj tedy má odpracováno, jelikož pro dokončení projektu už je potřeba jen v tunelech postavit vozovku a také vybudovat všechny tři nástupní stanice. Společnost se však už od oznámení projektu netajila tím, že pokud se jejich tunelový přepravní systém pod výstavištěm osvědčí, nebyl by problém jej rozšířit do dalších částí Las Vegas. Boring Company o tom před časem už předběžně jednala s místními zastupiteli.

Razicí stroj před zahájením ražby druhého tunelu v Las Vegas (Foto: Las Vegas Convention and Visitors Authority)

Nyní se objevila informace, že Boring Company zažádala o povolení vybudovat další tunel, který by propojil výstaviště v Las Vegas s nedalekým hotelem a kasinem Encore at Wynn. Tick Segerblom, komisař okresu Clark, zveřejnil mapku, která ukazuje, že tunel by začínal u parkoviště výstaviště a končil by před hotelem vzdáleném zhruba kilometr. Nový tunel by byl zároveň propojen s existujícími tunely, které budou zajišťovat přepravu návštěvníků po výstavišti, jelikož jedna ze stanic by byla společná pro oba projekty. Návštěvníci výstaviště by se tak mohli snadno přepravovat z hotelu a zpět jen pomocí tunelů Boring Company. O novém tunelu však zatím nejsou známy žádné další podrobnosti.

Mapka tunelového systému v Las Vegas. Světle modře je vyznačen tunel k hotelu (Zdroj: Tick Segerblom)

Tímto projektem však ambice Boring Company rozhodně nekončí. Aktuálně vyšlo najevo, že společnost zaslala nevyžádaný návrh tunelu, který by propojoval město Rancho Cucamonga s mezinárodním letištěm Ontario v Kalifornii. Místní agentura San Bernardino County Transit Authority (SBCTA) původně plánovala letiště připojit pomocí nové železnice a chystala se zahájit studii s cenou 3 milionů dolarů, která by zkoumala rozličné alternativy pro tento projekt. Avšak po obdržení návrhu Boring Company SBCTA odhlasovala odložení studie, aby Muskova společnost mohla svůj návrh rozpracovat podrobněji a ten pak mohl být patřičně posouzen. Členům komise SBCTA se řešení Boring Company zatím velice zamlouvá, nejspíš kvůli tomu, že stavba by trvala 3–4 roky za cenu pouhých 45–75 milionů dolarů. Oproti tomu původně zvažovaná železniční alternativa by vyšla na více než miliardu dolarů a stavba by zabrala 10 let.

Projekt Boring Company je označován Ontario Airport Loop a dostupné informace sice zmiňují jen jeden tunel, ale pravděpodobně půjde o dvojici tunelů stejně jako ve Vegas, aby bylo možné zajistit neustálý provoz v obou směrech. Tunely by byly dlouhé 4,5 kilometrů s průměrem 4,2 metrů a byly by umístěny 10 metrů pod zemí. Informace o přepravním systému uvnitř tunelu se poněkud rozcházejí. Daily Bulletin uvádí, že dopravu pasažérů budou zajišťovat modifikované elektromobily Tesla Model X. Noviny East Bay Times ale citují Curta Hagmana, dohlížitele okresu San Bernardino, podle kterého původní návrh počítal se „speciálně navrženými vozy Tesla“, ale Boring Company prý nyní s Teslou pracuje na elektrické dodávce pro 12 lidí a jejich zavazadla.

Tesla Model X v demonstračním tunelu v Hawthorne (Foto: The Boring Company)

Některé publikace to berou jako potvrzení, že Tesla vyvíjí tradiční dodávku nebo minibus, který pak bude normálně prodávat po boku svých ostatních vozů. Osobně si ale myslím, že nejde o žádnou novinku a bavíme se o tom samém konceptu, který Boring Company představila už v roce 2018 pro zajištění hromadné dopravy uvnitř vlastních tunelů. Vzhled se nejspíš bude lišit od konceptu níže, ale jinak si myslím, že jde pořád o to samé vozítko, o kterém se mluvilo ve spojitosti se všemi projekty Boring Company včetně tunelů v Las Vegas a už delší dobu se ví, že jej vyvíjí Tesla. Samozřejmě je ale možné, že vozidlo bude navrženo dostatečně univerzálně, aby jej bylo možné použít i na normálních silnicích a zároveň bylo dostatečně atraktivní i pro běžné řidiče. Stejně tak by elektrický minibus mohl snadno najít uplatnění v plánované službě Tesla Network, která bude nabízet levnou dopravu pomocí samořiditelných Tesel plníci roli robotických taxíků.

Koncept autonomního elektrického vozidla pro přepravu návštěvníků výstaviště v Las Vegas (Zdroj: The Boring Company)

Ale vraťme se k navrhovanému tunelu v Kalifornii. Ať už bude dopravu v něm zajišťovat Tesla Model X nebo něco jiného, vozidla se mají pohybovat rychlostí až 204 km/h. Zpočátku budou mít auta řidiče, ale později budou jezdit zcela autonomně. Čtyři a půl kilometru dlouhá cesta z Rancho Cucamonga na letiště Ontario by měla zabrat jen 90–120 sekund. V případě použití 12místných dodávek by měla přepravní kapacita dosahovat 1200 pasažérů za hodinu neboli 10 milionů lidí ročně. Ray Wolfe z SBCTA zároveň uvedl, že provoz tunelového systému by zajišťovala přímo Boring Company. Společnost nyní vypracuje podrobnější návrh projektu, který poté SBCTA posoudí. Další informace bychom se měli dozvědět koncem léta.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
24 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Robert

Docela by ma zaujimala bezpecnostna analyza navrhovaneho ale aj takmer dostavaneho tunelu, nedavno som pocuval rozhovor o stavbach tunelov a velmi tam na bezpecnost kladli doraz a neraz to tunel extremne predrazuje. Moj laicky a nepodstatny nazor, utvoreny z fotiek a videi tunela pod vystaviskom je taky ze tych bezpecnostnych prvkoch ten tunel moc nema. Nespada do beznej kategorie? alebo je to sukromna stavba? Kto vie.

Adam

Nejsem o nic vetsi odbornik nez vy, ale po zkusenostech z piskoviste jsem dospel k zaveru, ze maly tunel je stabilnejsi nez velky a neni potreba tolik zpevnovat. Ale jak rikam, odbornik nejsem

Martin B

Důraz na větrání je spojený s tím, že v tunelech jezdí spalovací auta, které produkují spoustu spalin, které je zapotřebí odvětrávat. V těchto tunelech od Boring Company by jezdily pouze elektromobily. Další věc je, že by v těchto tunelech neměly jezdit lidmi řízená auta (myslím běžnými lidmi a do budoucna vůbec lidmi) a tedy by mělo být i menší riziko nehody a požáru.
 
Hodně se ušetří na tom, že tunel má průměr jenom 4,2 metry místo běžných 7 metrů (jednosměrný)
 
Ale samozřejmě s větracími šachtami, které by sloužily jako únikový východ se počítá, stejně jako s propojením tunelů aby jeden tunel mohl sloužit jako úniková cesta pokud se druhý nedá použít.
 
 

Naposledy upraveno před 10 měsíci uživatelem Martin B
Robert

No Tesla ma neraz premyslene veci viac ako dava najavo, cize nemyslim ze boring company robi taktiez nieco na slepo bez toho aby to mali dokonale podla moznosti premysleli. V beznych tuneloch mas dve rury, v pripadne nebezpecenstva mas moznost preliest do druheho, taktiez je tam spravidla pod asfaltom technicka sachta pre inzinierske siete, ktorou sa tiez da uniknut. Vetranie tunelov je v pripade poziaru taktiez bezpecnostny prvok, nieje to len system na odvod spalin z aut. Drviva vacsina bezpecnostnych noriem a systemov vzniklo prave po velkych nestastiach v tuneloch, cize svoje opodstatnenie maju.

Martin B

Však přesně to jsem napsal. Tedy vyjma té technické šachty pod vozovkou, která z objektivních důvodů nebude u 4 metrového tunelu možná.

kuban
  1. 1.oxid uhličitý – je težší než vzduch, odtáhnout se musí, jinak se hromadí – pro otravu oxidem uhličitým není třeba tak moc
  2. 2.vlhkost
  3. 3.snížené riziko nehody a požáru neznamená vyloučená možnost nehody a požáru (tzn pravděpodobnost je irelevantní) – navíc se buduje v tektonicky aktivní oblasti

 

Naposledy upraveno před 10 měsíci uživatelem kuban
Ondra

Mám jisté pochybnosti o max.rychlosti ve vztahu k délce jednotlivých tunelů či úseků mezi stanicemi, když to srovnám s naším metrem. Ohledně délky úseků mezi stanicemi by to snad bylo +/- srovnatelné, v Praze je to necelý 1 km v průměru.
A teď si představte že na těch jednotkách km máte zrychlit na 200+ km/h a zase zabrzdit do nuly – stojící člověk bude lítat jak kuželka 😉
Metro jezdí max. 80km/h, průměr necelých 40km/h a když má rychle zastavit tak jsou všichni na hromadě.
 
Tudíž sedící a připoutaný v ModeluX, proč ne, to bude zážitek jak horská dráha, ale stojící v Teslabusu…asi ne 😉
 
http://www.i-magazin.cz/view.php?cisloclanku=2006050007
https://eurozpravy.cz/doprava/mhd/78814-vse-o-metru-jak-rychle-vlaky-jezdi-a-kolik-prepravi-lidi/
 
 

Jan Tichavský

V MHD je obvykle limit pro zrychlení kolem 1 m/s2. S tím by zrychlovali do poloviny cesty (500m) 32 sekund na 114 km/h a pak hned brzdili do cílové stanice. Pokud chtěí na jednom kilometru dosáhnout těch 200 km/h tak musí mít zrychlení přes 3 m/s2 a to už je dost. Lidi se držet můžou, ale budou jim jezdit kufry 🙂

j-d

len ci mu urady dovolia taku rychlost auta v tak uzkom tunely
podla mna je nerealne ocakavat, ze dovolia taku rychlost. toto nieje vlak, auto ovela tychlejsie vyboci z drahy, vlaku sa to stava len vynimocne. na aute sa moze pokazit predsa len viac veci co sposobia, ze neudrzi smer jazdy a v takej rychlosti by naraz do steny sposobil fatalnu nehodu.
staci, ze z jedneho auta nieco odpane, dalsie auto po tom prejde dostane defekt a uz je problem

Martin B

Ono se počítá samozřejmě s tím, že to do budoucna nebude řídit člověk, ale automatika, až to vychytají.

j-d

samozrejme je len to, ze to ma mat na zaciatku sofera, automaticka jazda nemusi prist vobec, ale aj ked pride tak to stale bude auto a nie vlak

Ivo Janáček

Jak chcete narazit do stěny tunelu tou rychlostí, když stěna tunelu bude jen pár centimetrů daleko? Toto je díky tomu naprosto v pohodě.

j-d

par cm?
comment image
 
pri 200km/h to auto v takomto tunely vyleti na strechu ako nic
 

peter

Bylo by fajn, aby prisel vrtat tez do CR. Na Zlinsku se treba cela leta planuji tunely, ale prozatim byly drahe.
Jinak, si myslim, ze by mel Musk mit jeden nahradni bezpecnostni tunel, pro uprk cestujicich pri nehode nebo pozaru. Tak to je doufam standard. V clanku je zminka jenom o 1 tunelu pro oba smery nebo 2, kazdy pro jeden. O zachrannem se tam nepise.

Jiří Hadač

Jojo, pár tunelů by se nám tu na Zlínsku hodilo :-D. Naprosto souhlasim 🙂

Jan Tichavský

V Praze potřebujeme tunel na letiště a městský okruh u Palmovky, který nově prošel v tunelové variantě. Ale kolik to bude stát a za jak dlouho to bude nechci ani vědět. Ale tuším, že SpaceX bude tou dobou už přistávat s lidma na Marsu.

j-d

ale musk vie vrtat len male tunely
so 4 metrovym priemerom tunela vela vody nenamutis ak to teda nechces mat len ako uzavrety system, ale chces to pre beznu cestnu prevadzku, alebo zeleznicnu
 
a hlavne ci vie vrtat v tunajsich geologickych podmienkach, ono je nieco ine vrtat v pevnej, ale nie extra tvrdej zemi ako to robil doteraz a ine je vrtat v podmienkach kde sa ti kazdych par stoviek metrom meni geologia, mas tam rozne priesaky vody a pod.

atlas

To akze fakt mala 5km dlha zeleznicna trat stat miliardu USD?
Ako chapem ze v tom okrem dvoch trati su aj nejake zastavky. Ale aj tak.
Hlavne kem im zrazu staci toto, tak asi nejake velkokapacitne stanice a vlaky to neboli.
Ale inak podla presne toto ma zmysel, tie fantazie o obrovskej sieti tunelov pod mestom a ze nejako vyriesia zapchy su podla mna uplne mimo. A riesili by zapchy pre max par tisic ludi.

j-d

no skoda, ze si autor nedal pracu a nezistil aka bola povodna varianta tej zeleznicnej trati, ake sa planovali velke zastavky, aku kapacitu to malo mat a pod.
lebo investicia 1mld. pre kapacitu 1200 ludi/hod.(v idealnom pripade a aj to nieje z clanku jasne ci v jednom smere, alebo objsmerne) je samozrejme sialene predrazena a tam uvazovat o zeleznici je hlupost. jedine ze nevedia co s peniazmi
zeleznica by mala ale kapacitu podstatne vyssiu, takze to asi nieje dobre porovnavat nieco co ma nasobne nizsiu kapacitu a tvrdit, ze je to lepsie riesenie
 
a tiez treba prihliadnut, ze tie jeho auta/mikrobusy maju mat soferov, takze naklady na prevadzku budu asi nie male ked na kazde 4 pripadne 12 mieste auto bude treba 1 sofera, pritom dnes nieje problem si objednat plne automaticke metro/vlak. to je dostupne uz dnes a nie s neurcitym prislubom, ze raz to bude bez soferov

Martin B

Ta trať měla být jiná. Pravděpodovně o dost delší. Sice to nikde přesně nezmiňují, ale uvádějí, že se jednalo o napojení na jednokolejku v jiné čtvrti, která je docela dost daleko. Tyhle projekty spolu moc nesouvisí teda kromě toho, že se mělo jednat o propojení letiště. Ale s úplně jinou částí města.
 
Zřejmě ta část, která bude spojovat letiště pomocí tunelu má lepší napojení na hromadnou dopravu a tedy není zapotřebí táhnout jednokolejku přes několik čtvrtí. Problém u jednokolejky je, že si ji nemůžeš postavit jenom tak na pár kilometrech. Musí mít někde depo a musí být tedy připojená na celou infrastrukturu a proto byla ta cena tak vysoká.
 
 

Naposledy upraveno před 10 měsíci uživatelem Martin B
Martin B

Tak ta druhá varianta byla rozšíření jednokolejky z města Pomona, což je asi 3x delší vzdálenost než k Rancho Cucamonga co navrhuje Boring Company. I tak je ten cenový rozdíl brutální.
 

Naposledy upraveno před 10 měsíci uživatelem Martin B
Cahir

Tady se krásně ukazuje, že postupné rozšiřování systému BoringCompany je jedno z velkých výhod celého projektu. Protože odpadá spousta situací s výkupem pozemků, problémů během stavby (prach, hlučnost, uzavírky/omezení) – kromě stanic (což je klasická stavba budovy s hlubším výkopem). A navíc se postupným iterováním vývoje ražby a postupů cena nezvedá, ale naopak. Takže jim mohou nabídnout, že teď ten jeden (dvojitý) tunel s délkou 4.5km bude stát třeba 75m$ a další navazující s podobnou délkou na druhou stranu na jiné letiště za 50m$.
Takovým nabídkám se těžko konkuruje. Celá ta koncepce je oproti HyperLoop zcela jinde – je určená do již hustě zastavěné oblasti, kde díky rozvoji vyvstala potřeba nového spojení mezi dvěma místy ve vzdálenosti několik km. A protože se používají EV, tak je i celý systém tunelu mnohem jednodušší.