Tesla nejspíš plánuje začít s výrobou v Texasu již letos, Panasonic odložil odchod z Giga New York

Tesla již delší dobu uvažuje o stavbě nové Giga továrny ve Spojených státech, která by měla ve své první fázi zajišťovat výrobu Cybertrucku a Modelu Y pro východní pobřeží USA. Podle dřívějších informací se automobilka rozhodovala mezi státy Texas a Tennessee, přičemž právě v Tennessee již své elektromobily vyrábí či plánují vyrábět automobilky jako Nissan nebo Volkswagen. Server Electrek každopádně přišel s informacemi, že se Tesla rozhodla novou továrnu postavit poblíž města Austin v Texasu – pravděpodobně nám tak vznikne Giga Austin. Podle CNBC ale ještě není úplně rozhodnuto a další možností je město Tulsa ve státě Oklahoma. Spekulace o této oblasti silně přiživuje starosta města Tulsa George Bynum, který na Twitteru sdílel obrázek policejního Cybertrucku a vyzval Muska ke spolupráci.

Dle Electreku již ale padlo finální rozhodnutí a Tesla dokonce prý plánuje stavbu dokončit v extrémně krátkém čase. Musk totiž chce, aby byla továrna schopná začít vyrábět Model Y již koncem tohoto roku. V té době by každopádně neměla být postavená celá továrna, ale pouze část s hlavní montážní linkou, kolem které by pak Tesla postupně dostavovala další haly. Pravděpodobně by tak do Giga Austin byly ostatní díly nějakou dobu dováženy z Fremontu či Nevady, což by ovšem mohla komplikovat velká vzdálenost mezi továrnami – z Fremontu do Austinu je to autem více než den cesty čistého času. Výroba Cybertrucku by poté měla v nové Gigafactory začít koncem roku 2021.

Není úplně jasné, kvůli čemu Tesla cílí na tak agresivní termín začátku výroby Modelu Y, svou roli ale pravděpodobně sehrály neshody mezi Elonem Muskem a okresem Alameda. Místní úřady totiž nejdříve nedovolily automobilce obnovit ve Fremontu výrobu i přes doporučení kalifornského guvernéra. Tesla na to reagovala žalobou a Musk oznámil, že pokud se něco brzy nezmění, přesune výrobu a centrálu firmy z Kalifornie do Texasu nebo Nevady. O sporu si můžete více přečíst v článku Petra Melechina. Tesla sice již může ve Fremontu při dodržení bezpečnostních opatřeních opět oficiálně vyrábět a automobilka stáhla zmíněnou žalobu, ale vztahy mezi jejím vedením a místními zastupiteli nejspíš stále zůstávají napjaté. Ač mi přijde vysoce nepravděpodobné, že by se automobilka rozhodla v nejbližších několika letech Fremont uzavřít a přesunout výrobu jinam, Giga továrna v jiném státě dá Tesle nové možnosti a zároveň bude signálem úřadům, že Muskova firma již není plně závislá na Fremontu.

Výroba v továrně ve Fremontu (Foto: Tesla)

Pokud Tesla opravdu zvolí Texas, pak půjde o vskutku zajímavou volbu. Tento americký stát totiž patří k těm, v nichž stále platí zákon z minulého století zakazující automobilkám prodávat své vozy přímo zákazníkům a vyžaduje po nich využívání autorizovaných dealerů. Tesla ale vozy prodává přímo přes online konfigurátor a pak je zákazníkům předává ve vlastních servisních či prodejních centrech. Pokud si tak občan Texasu chce koupit Teslu, tak musí být obchod veden jako z jiného státu a musí být dokončen ještě před dovezením vozu do Texasu. Tesla se již v minulosti pokoušela v Texasu prosadit změnu zákona, návrh byl ale zamítnut. Nejspíš tak nastane paradoxní situace, kdy Tesla bude v Texasu vyrábět své vozy, které ale v tomto státě nebude moc oficiálně prodávat. Přítomnost továrny by však mohla posloužit jako ideální motivace zákonodárcům k udělení výjimky nebo změně legislativy. Podrobněji jsme o tom, že Tesla v některých zemích nemůže prodávat své vozy, psali v minulosti.

Spolu s Fremontem se 12. května vrátila do ostrého provozu též továrna Giga Nevada, ve které Tesla s Panasonicem vyrábí bateriové články pro své vozy a také pohonné jednotky pro Model 3 a Y. Stejně jako v případě Tesla Factory i zaměstnancům Giga Nevada je umožněno zůstat doma na neplacené dovolené, pokud se do práce zatím nechtějí vrátit kvůli obavám z koronaviru.

Exteriér továrny Giga New York v Buffalu (Zdroj: Tesla)

Do normálního provozu se pomalu vrací i továrna Giga New York, kde Panasonic před pár dny obnovil výrobu. Tato společnost sice s Teslou v newyorské továrně partnerství ukončila a původně plánovala přerušit výrobu někdy mezi květnem a červnem, ale z důvodu zavření továrny po dobu koronavirové krize došlo k odkladu. Panasonic by tak dle serveru The Verge měl Giga New York opustit až v září tohoto roku. Zatím není jasné, kdy své zaměstnance do práce pošle i Tesla, lze ale předpokládat, že automobilka bude chtít výrobu solárních střešních tašek obnovit co nejdříve.

Michal Lenc



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře