Jaký dopad na chystané mise má dubnová nehoda Crew Dragonu?

Crew Dragon před testováním motorů, které skončilo nehodou (Zdroj: NASA)

NASA aktuálně potvrdila, že k dubnovému výbuchu lodi Crew Dragon došlo při aktivaci motorů SuperDraco, ale ještě před jejich zážehem, a že SpaceX stále pracuje na zjištění příčiny. Objevily se však opatrné náznaky dopadů nehody na termíny dalších misí Crew Dragonu. Zároveň proběhla škatulata s přiřazenými Dragony pro jednotlivé mise.

SpaceX na léto plánovalo test úniku Crew Dragonu za letu se stejnou lodí, která letěla na úspěšné misi DM-1. Jenže právě tato loď byla v dubnu zničena během testu motorů, a tak nebylo jasné, s jakou lodí nakonec bude únik za letu proveden. NASA však nyní oznámila, že SpaceX plánuje na únikovém testu použít Crew Dragon původně určený pro misi DM-2 (sériové číslo C205), která místo toho využije loď původně určenou pro první plnohodnotnou misi na ISS (číslo C206).

Co se týče harmonogramu, test úniku Crew Dragonu za letu by mohl proběhnout koncem července. V tomto případě tedy nehoda překvapivě neměla v podstatě žádný vliv, protože tento test byl plánován na červenec ještě před nehodou. Raketa pro tuto zkoušku bude tvořena horním stupněm bez motoru Merlin (pro test není potřeba) a již třikrát použitým prvním stupněm B1046. Půjde tedy pravděpodobně o první misi se stupněm, pro který to bude již čtvrtý start. Raketa však bude při testu zničena.

Na září byla původně plánována druhá demonstrační mise Crew Dragonu (DM-2, tentokrát už s lidskou posádkou), ale tu pochopitelně nehoda ovlivnila více. SpaceX ji přesto chce stihnout do konce roku a hodlá mít včas připravenou loď i raketu. Vše je to ale podmíněno zjištěním příčiny dubnové nehody a následnou implementací případných úprav, které by takovému selhání zabránily v budoucnu.

SpaceX momentálně vyrábí několik různých Crew Dragonů a inženýři si při výrobě prozatím nechávají přístup k některým systémům (především pohonu) pro případ, že bude potřeba u nich provést úpravy na základě výsledku vyšetřování nehody. Než však do Crew Dragonu nasedne posádka, kromě zkoušky záchranného systému za letu zbývá dokončit také například testy padáků, které se nedávno potýkaly s vlastními problémy.

Pro SpaceX bude dubnová nehoda ve výsledku představovat několikaměsíční zdržení, čímž se vyrovnal „závod“ s konkurenčním Boeingem, který byl ještě nedávno docela dost pozadu. Jeho loď Starliner aktuálně absolvovala test motorů a na srpen se chystá první demonstrační mise (bez posádky). Testovací mise s posádkou je pak předběžně plánována na konec roku, tedy zhruba stejně jako v případě SpaceX, ale s plány může ještě zamíchat spousta věcí – výsledek vyšetřování nehody Crew Dragonu, průběh první demonstrační mise Starlineru, případné problémy při testování apod. Osobně si myslím, že SpaceX ani Boeing do konce roku posádku vynést nestihnou.

Zdroje: Spaceflight Now, Space News 

Petr Melechin
Latest posts by Petr Melechin (see all)



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

4 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Štěpán

Takže se Dragony přesunuly přesně jak jsem psal. Byla to nepravděpodobnější varianta 🙂 časově to posunutí sedí s předpokládanou dobou vyšetřování.

Ivo Janáček

Já se víc bojím těch padáků, u toho pozemního testu se stále ještě neví čím to bylo. Ještě pořád je zde šance na to, že byl problém někde jinde případně ve špatných příkazech, ale to se snad časem dozvíme. Pokud to bylo skutečně něco v HW, pak záleží zda se jednalo o problém vadného dílu a nebo o problém návrhu, to by byla ta nejhorší varianta.

Samo

Ja sa o padáky bojím menej, išlo o opakovanie testu poruchy a menili dodávateľa rezákov šnúr. Pri tom prvom je stále možnosť že poškodením jedného zámerne, omylom poškodili aj niečo čo by sa za iných okolností nepoškodilo. Ak je to zmenou dodávateľa rezákov hold bude sa to musieť vyriešiť čo už sa určite dávno rieši. Horší bol výbuch doteraz v podstate len čistili areál ak sa ukáže že bude treba zásadnú zmenu zaberie to veľa času. Koniec koncov aj Boeing riešil problémy s palivovým systémom ktorý sa aj tu javí ako príčina zlyhania.

petr

Souhlas. Výbuch je pořád nepopsaná veličina. Padáky jsou poměrně dobře zadokumentované a najít řešení nebude pravděpodobně znamenat zásah do konstrukce. Pokud neznají důvod problému s motorem nemohou ho vyřešit. Na špatný příkaz by už asi přišli, takže to bude neznámá HW příčina a dohledat jí u tak drasticky rozstřelené lodi nebude snadné.