Zkouška padáků Crew Dragonu skončila nezdarem

Přistání Crew Dragonu v Atlantiku během mise DM-1 (Foto: SpaceX)

Smolné období SpaceX pokračuje. Vše začalo poškozením centrálního stupně Falconu Heavy po přistání během mise Arabsat 6A, pokračovalo výbuchem Crew Dragonu z mise DM-1 během testu motorů SuperDraco a nyní vyplula na povrch zpráva o nezdařené zkoušce padáků kosmické lodi Crew Dragon. Co se stalo a jak velký to je problém pro budoucí mise?

Test padáků proběhl v nevadské poušti už během dubna, ale o tom, že se nezdařil, jsme se dozvěděli až 8. května od Billa Gerstenmaiera, přidruženého administrátora NASA pro lety a aktivity s lidskou posádkou, během slyšení vědecké komise sněmovny reprezentantů Spojených států (viz video na konci článku). Gerstenmaier vysvětlil, že se jednalo o test, který měl simulovat selhání jednoho ze čtyř padáků Crew Dragonu, a tak byl jeden padák předem znehodnocen. Podle anonymních zdrojů měl test měřit síly vznikající v každém vrchlíku, ale padáky se po shozu z letadla neotevřely úplně, a tak došlo k tvrdému dopadu na zem.

Zde je potřeba uvést na pravou míru jednu věc – po internetu koluje mylná informace, že nezdařený test vedl k poškození dalšího Crew Dragonu. Ve skutečnosti však zkouška byla prováděna s kovovými testovacími saněmi, tedy jakýmsi hmotnostním simulátorem, nikoli funkčním Dragonem. Poškození saní při dopadu tedy pro SpaceX nejspíš nepředstavuje nějaký velký problém.

SpaceX dosud provedlo 19 testů padákového systému Crew Dragonu a toto byla šestá zkouška simulující selhání jednoho ze čtyř padáků. Gerstenmaier upozornil, že zatím není jasné, co bylo příčinou nesprávného otevření padáků a že problém mohl být třeba v tom, jak byl test navržen nebo mohlo příčinou být i nesprávné shození z letadla či chybné sbalení padáků. Dodal:

Nevidím to jako negativum. Kvůli takovým věci se testy provádějí. Je to pro nás dar. Získali jsme data, která nám pomůžou při návrhu a porozumění, zda jde o něco, co je potřeba napravit, nebo jestli šlo jen o něco specifického pro tento test. Šlo o designovou vadu hardwaru, nebo to bylo způsobeno nějakým zařízením použitým během této zkoušky?

Gerstenmaier také zmínil, že získané informaci by se mohly hodit při návrhu budoucích padákových systémů a Eric Berger z webu Ars Technica prozradil, že následkem nezdařené zkoušky možná dojde k přechodu na silnější padáky.

Video z testu padáků z roku 2016:

Zatím ale není jasné, jaký dopad bude mít výsledek testu padáků na termíny dalších misí Crew Dragonu. Hans Koenigsmann ze SpaceX sice nedávno řekl, že doufá, že první let s posádkou se stihne ještě letos, ale obecně se předpokládá, že k němu dojde spíše až během příštího roku.

Problematické padáky však netrápí jen SpaceX. Bill Gersteinmaier po slyšení potvrdil novinářům, že s podobnými problémy s padáky se potýká také loď Starliner společnosti Boeing, jejíž první demonstrační mise bez posádky je momentálně plánována na srpen.

Zdroje: Ars Technica, Spaceflight Now, Space News

Petr Melechin
Latest posts by Petr Melechin (see all)



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

15 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jan

To není smolné, to je normální. Tak to má být. 🙂

Mr. G

S padakmi su problemy odjakziva. Geminy, Mercury malo jeden padak a jeden zalozny (rovnako ako to ma Soyuz dodnes). Apollo uz malo padaky 3 a tiez boli velke problemy pri vyvoji a nevyhli sa im ani pri ostrých letoch
https://qph.fs.quoracdn.net/main-qimg-b1f7dcad7d17adfd167232ab54f646cc-c
Dragon ma padaky 3, od zaciatku sa SpaceX bori s problemami. Crew Dragon dostal padaky 4. Orion aj Starliner maju padaky 3 a tiez skusky neprebehli tak ako by si v NASA predstavovali.
BlueOrigin tiez rozbili maketu ked sa im neotvoril jeden padak pri testovani NewSheparda:comment image

Konspiracia, alebo to, ze by to niekto v SpaceX zmastlil je nezmysel. Vyvoj Dragonu (CD), alebo Starlineru neprebieha tak, ze si NASA povie, chceme lod a ukazte nam certifikat a mozete letiet. Od zaciatku vyvoja sa priamo podiela na celom procese.

hotovson

jak rika jedno trefne moudro: kdo neudelal chybu, ten se nic nenaucil

PetrK

Je třeba zprávu vidět v kontextu: kdo se ptá (Brooks nenávidí SpaceX), koho se ptá (proč nepoložil otázku Gerstenmeierovi, což je zodpovědná osoba, místo toho si vybral někoho měkčího), jak se ptá (vrtá se v tom tlačí do odpovědi, aby zaznělo, co potřebuje vysvítit). Nemám nejmenších pochyb, že panu Brooksovi jde čistě jen a pouze o bezpečnost posádky…

Díky za článek chlapi, děláte dobrou práci. Čtu ElonX (a Kosmonautix) denně.

Jiří Hadač

Podle me zbyva jen otazka, kdo navrhoval padaky, jestli jsou z dilny NASA nebo SpaceX.

isaac

viem že to znie trochu ako konšpiračná teória ale myslím že to niekdo sabotuje po toľkých skúškach padákov ale aj superdraco zrazu oba naraz zlyhajú? a zároveň by sabotér zýskal slušnú odmenu, veď keď usa chcelo dať rusku embargo rusi povedali že im potom nebudú nosiť na iss američanov. Ale teraz byho zrejme dostaly kedže by im v tom už nič nebránilo.

peter

a kto toho sabotera teda plati podla teba rusi, alebo boeing? 🙂

a co tak trohu jednoduchsia verzia, ze aj v spacex maju proste klasickych slendrianov? 🙂

bohyn

slendrian je dost silne vyjadreni, kdyz jeste nejsou znamy podrobnosti ani jedne nehody

Pavel

Ano zní to jako konspirční teorie. Prostě zkoušky finišujou, je jich dost naráz a zrovna se to nešťastnou náhodou sešlo, to bude asi tak celá záhada.

Jakub

Misto stavět super raketu mohli dotahnout motoricke přistani a dragon k dokonalosti ten mars tak rychle nebude bfr možna taky bouche a všechno se bude posouvat.

Honza

O motoricke pristani dragona nikdo (zakaznik) nestal a jeho certifikace by zabrala tolik casu a penez, ze to postrada jakykoliv smysl. bfr/sh potrebuji uz jen kvuli starlinku.

Petr Blaschke

Kdyby raději zkoušeli motorické přistání… Chápu, proč od něj SpaceX upustilo, ale… chybovat při testování nové, nevyzkoušené technologie je něco jiného než hledat mouchy na 50 let starém přístupu. To je akorát k vzteku.

Pavel

Tak padáky se sice obecně používají 50 let, ale stejně musíš vymyslet pro konkrétní loď specifické konkrétní řešení šité na míru tomu hardwaru, takže to je naprosto ok. To že to fungovalo někde v apolllu je sice hezký, ale to neznamená, že to bylo nějaký obecně platný řešení použitelný pak na všechny další lodě…

Lukáš Košík

Díky, za osvětlení detailů. Ďábel se skrývá právě v nich. Takhle je z toho úplně jiná zpráva, než předtím. 🙂

kamil

Pozitivní je, že k oběma selháním došlo ve stejném čase a tak se budou řešit zároveň a ne po sobě. To by bylo horší.