Let Starship byl poprvé zcela úspěšný, prototyp SN15 měkce přistál a možná brzy poletí podruhé

Přesně 19 let od svého založení se společnosti SpaceX podařilo poprvé úspěšně přistát s prototypem Starship. Kosmická loď se sériovým číslem 15 vzlétla do výšky 10 kilometrů a o pár minut později provedla komplikovaný manévr a měkce dosedla na přistávací plošinu. Všechny předchozí prototypy Starship byly zničeny při totožných zkušebních letech. Nyní by měl následovat podobný test Starship SN16 a poté možná SN15 odstartuje podruhé.

Start Starship SN15 (Foto: SpaceX)

Starship SN15 je nejnovější dokončený prototyp kosmické lodi Starship, který se od svých předchůdců SN8 až SN11 výrazně liší. Stále má 50 metrů na výšku, 9 metrů v průměru a pohánějí jej tři motory Raptor spalující směs metanu a kyslíku, avšak Elon Musk uvedl, že tento prototyp obsahuje „stovky vylepšení konstrukce, avioniky, softwaru a motorů“. Prototyp SN15 byl dokončen začátkem dubna v Boca Chica v jižním Texasu a následně prošel pozemním testováním na nedaleké startovní rampě. Po tlakových zkouškách byly na Starship nainstalovány Raptory SN54, SN61 a SN66 a loď absolvovala dva statické zážehy. Zajímavostí je, že SN15 byl první prototyp, u kterého nebylo nutné v rámci pozemního testování vyměnit ani jeden Raptor, což by mohlo svědčit o jejich vyšší spolehlivosti.

Let Starship SN15 do výšky 10 km nakonec proběhl 6. 5. v 00:24 SELČ. Loď zažehla své tři motory Raptor a vydala se směrem k zatažené obloze. Starship pak stejně jako u předchozích testů postupně vypínala jednotlivé motory a ve výšce 10 kilometrů došlo po vypnutí posledního k překlopení lodi do horizontální polohy. Následoval volný pád, během kterého byla loď ovládána aerodynamickými klapkami na přídi a na zádi. Kombinace oblačnosti a výpadků videosignálu sice způsobila, že ze samotného letu jsme toho živě moc neviděli, ale to pak vynahradily záběry z přistání. Starship totiž vůbec poprvé úspěšně provedla složitý přistávací manévr, který zahrnuje opětovné zažehnutí motorů Raptor, přetočení do svislé polohy, vyklopení nohou a dosednutí na betonovou plošinu. Jakmile se usadil rozvířený prach, bylo evidentní, že Starship SN15 přistála v pořádku. Jediným problémem byl menší požár u spodní části lodi, ale komentátor SpaceX uvedl, že to není nic neočekávaného vzhledem k tomu, že Starship používá jako palivo metan. Oheň se zanedlouho podařilo uhasit, takže se naštěstí neopakovala situace jako u Starship SN10, která jakž takž přistála, ale 8 minut poté vybuchla následkem poškození z příliš tvrdého dosednutí.

Vládnou však nejasnosti ohledně toho, jaká vlastně měla být zážehová sekvence motorů před přistáním Starship SN15 a jestli tedy proběhla podle plánu. Komentátor totiž v živém přenosu nejdříve uvedl, že pro přistání se zažehnou všechny tři motory, ale dva z nich pak budou vypnuty. Později ale zmínil, že se zažehnou tři motory, pak se jeden vypne a pokud bude potřeba, vypne se ještě jeden. Přistání ale nakonec zdánlivě celé proběhlo se dvěma motory. Začátek zážehu ale nebyl v živém přenosu dobře vidět, a není tedy jasné, jestli se záměrně zažehly jen dva motory, nebo se měly zažehnout tři a jeden selhal, nebo se zažehly všechny, ale jeden se vypnul tak rychle, že to v přenosu ani nešlo vidět kvůli výpadku obrazu. Každopádně ať to bylo jakkoli, přistání se nakonec podařilo na jedničku. Dobrou zprávou pak také je, že tepelný štít lodi přečkal testovací let v dobrém stavu – z fotek po přistání vyplývá, že odpadla jen jedna z více než tisícovky destiček.

SpaceX nyní má poprvé k dispozici již použitý prototyp Starship a nabízí se otázka, jak s ním dál naloží. Elon Musk uvedl, že SN15 možná provede svůj druhý let „již brzy“. Nepůsobí to však příliš definitivně a navíc to Musk pronesl ještě předtím, než SpaceX mělo možnost zkontrolovat stav SN15 po přistání. Každopádně se očekává, že ze všeho nejdříve proběhne let příštího prototypu SN16, jehož výroba byla aktuálně dokončena, a teprve poté se uvidí, co bude s SN15. Není ani jasné, jestli bude SN15 převezena zpět do montážního areálu, nebo budou případné inspekce a opravy provedeny přímo na rampě. Nabízí se také otázka, jestli budou před případným druhým letem vyměněny Raptory za nové kusy, nebo ne. A pokud SN15 opravdu poletí podruhé, provede opět jen let do 10 km, nebo SpaceX zkusí nějaký náročnější test?

To samé platí pro Starship SN16, což je prototyp, který je v podstatě úplně stejný jako SN15 a aktuálně byl dokončen, takže bude brzy převezen na rampu. Není ale jasné, jestli absolvuje opět let do 10 km, nebo už SpaceX zkusí větší výšku či nějakou jinou úpravu parametrů letu. Zároveň se neví, jestli úspěch SN15 nějak ovlivní osud prototypu SN17, jehož kompletace ještě nezačala. Spekuluje se, že otestování SN15 a SN16 možná bude SpaceX stačit, a tak třeba rovnou přejde na pokročilější prototyp SN20, který už má být schopen letů na oběžnou dráhu a jeho výroba už je v pokročilém stadiu.

Starship SN16 po instalaci ocasních klapek (Foto: RGV Aerial Photography)

Na závěr bych rád zasadil úspěšný test Starship SN15 do širšího časového kontextu. Let shodou okolností proběhl v den 60. výročí letu Alana Sheparda, který se stal prvním Američanem ve vesmíru. Zároveň SN15 vzlétla přesně 19 let od založení SpaceX. Společnost toho za tu dobu stihla opravdu hodně – vyvinula Falcon 1, Falcon 9, Falcon Heavy, znovupoužitelný první stupeň, motory Kestrel, Merlin, Draco, SuperDraco a Raptor, lodě Dragon 1 a Dragon 2, satelitní konstelaci Starlink a nespočet prototypů Starship. Taková rychlost je v kosmonautice vskutku neslýchaná. A pokud se zaměříme jen na vývoj Starship, 2 roky před úspěšným letem SN15 ještě ani neodstartoval Starhopper a přesně před rokem teprve proběhl úplně první statický zážeh jednoho z prototypů Starship, jak je známe dnes. Za posledních 12 měsíců tedy proběhly testovací lety Starship SN5, SN6, SN8, SN9, SN10, SN11 a SN15 a navíc nespočet menších testů. Opravdu ještě někdo pochybuje, že se SpaceX podaří letos dopravit Starship na oběžnou dráhu? 🙂




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
68 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře