Mise Astra 1P

<< Informace Články Fotky Videa Aktuálně >>

Základní informace

  • Datum startu: 20. 6. 2024 23:35 SELČ
  • Startovní okno: 169 minut (23:35–02:24) (Co je to startovní okno)
  • Stav: Mise byla úspěšná
  • Statický zážeh: Nebyl proveden (Co je to statický zážeh)
  • Primární náklad: Telekomunikační družice Astra 1P vyrobená firmou Thales Alenia Space na platformě Spacebus-NEO 200
  • Hmotnost nákladu: Přibližně 5000 kg
  • Raketa: Falcon 9 v1.2 Block 5 (již použitý první stupeň B1080.9)
  • Cíl: Dráha přechodová ke geostacionární (GTO)
  • Výsledná dráha: 53 340 km x 327 km s inklinací 27,88°
  • Startovní rampa: SLC-40 (Cape Canaveral Space Force Station, Mys Canaveral, Florida, USA)
  • Pokus o přistání stupně: Úspěšný, na mořské plošině JRTI
  • Press kit ke stažení zde

Podrobnosti a zajímavosti

  • Lucemburská společnost SES S.A. je jedním z největších provozovatelů družic na oběžné dráze. Na geostacionární (GEO) a na střední oběžné dráze (MEO) provozuje flotilu více než 70 družic. A pokud bude regulátorem schválen plán na převzetí firmy Intelsat společností SES, rozšíří se její flotila na téměř 140 družic.
  • Stavbu družice Astra 1P si firma SES objednala v listopadu 2021. Můžete se také setkat s označením SES-24. Jde o tutéž družici.
  • Družice Astra 1P je vybavena elektrickým pohonem, takže po vypuštění na oběžnou dráhu bude trvat několik měsíců, než dosáhne svého cíle na geostacionární dráze. Družice bude pracovat na 19,2° východní délky, odkud bude pomocí transpondérů v pásmu Ku zajišťovat televizní a datové služby pro Německo, Francii a Španělsko.
  • Na této orbitální pozici družice nepracuje sama. Nachází se zde další čtyři družice Astra s pořadovými čísly 1KR, 1L, 1M a 1N, které zajišťují služby pro 119 milionů domácností. Nová družice některou z nich v budoucnu nahradí, zatím ale nebylo zveřejněno, která to bude. Pokud bychom měli rozhodovat podle doby strávené ve vesmíru, mělo by jít o družici 1KR.
  • Po dosažení oběžné dráhy a rozvinutí fotovoltaických panelů družice měří 7 metrů na výšku a 4,5 metrů na šířku. Panely poskytují příkon 20 kW.
  • Smlouvu na vynesení družice uzavřelo SES se SpaceX v říjnu 2023 s tím, že se start uskuteční v létě roku 2024. Jako nosič bude použit spolehlivý Falcon 9. Celkově půjde již o jedenáctý start, který SpaceX uskuteční pro SES. Při předchozích deseti bylo vyneseno celkem 14 družic, přičemž 8 družic mělo v názvu přímo označení SES, zbylých šest startovalo pod jménem O3b mPOWER.
  • Přistání prvního stupně Falconu 9 proběhlo úspěšně na plovoucí plošině Just Read the Instructions, která byla umístěna v Atlantiku ve vzdálenosti 672 km od místa startu.
  • SpaceX při této misi provedlo záchranu aerodynamických krytů. Loď Bob pro tyto účely byla umístěna v Atlantiku ve vzdálenosti 785 km a kryty vylovila po jejich přistání do vody.
  • Aerodynamický kryt na této misi byl již použitý. Jedna jeho polovina letěla pošesté a druhá posedmé.
  • Vývoj data startu: léto 2024 → 10. června → 15. června → 17. června → 18. června → 19. června → 20. června

Související články

Fotky

Videa

Záznam oficiálního přenosu ze startu:

Česky komentovaný přenos od Kosmonautix.cz:

Video z přepravy družice na Floridu:

Aktuální informace


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!

Jiří Hadač
Latest posts by Jiří Hadač (see all)



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

4 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Vaclav Vitek

Přijde mi úsměvné když čtu pokus o přistání na mořské plošině. Už bych to pokusem nenazýval :-). Pokusy bych nechal na Starship 😂

PetrV

Navíc to byl 250 úspěšný pokus.
Kdo by to před 5 lety řekl, že.
SHS to bude mít obdobně?
https://www.space.com/spacex-ses-astra-1p-mission-launch

Hark

Aby se tohle přistání povedlo, musí hodně věcí přesně klapnout, není tam skoro žádná tolerance na odchylky a chyby. Motory Merlin se nedají přiškrtit tak, aby se Falcon vznášel, takže musí přesně spočítat váhu a spotřebu paliva k tahu motorů a trefit se ve správnou chvíli na správné místo. Trochu si taky pomáhají deformačními zónami a tlumiči na přistávacích nohách. Ne nadarmo se tomu říká sebevražedný manévr. To, že se jim to tolikrát za sebou daří, je opravdu mistrovský kus vědy, techniky a inženýrského umu.

Až odladí mouchy, se Starship a SuperHeavy to budou mít provozně jednodušší, ty se vznášet nějakou dobu dokáží.

PetrV

S F9 jsem takové detaily nevěděl.
SHS má při přistání jiné zádrhele. Ale kdo by to měl jiný zvládnout nežli SpaceX… 😉