Mise Intelsat 35e

<< Informace Články Aktuálně Fotky Videa >>

Základní informace

  • Datum startu: 6. 7. 2017 01:38 SELČ
  • Startovní okno: 58 minut (01:38–02:36)
  • Stav: Mise byla úspěšná
  • Statický zážeh: Proběhl 30. 6. 2017 v 02:30 SELČ (video)
  • Primární náklad: Telekomunikační družice Intelsat 35e, která bude poskytovat datové, mobilní a video služby
  • Hmotnost nákladu: 6761 kg
  • Raketa: Falcon 9 v1.2 Block 3 (nový první stupeň číslo B1037)
  • Cíl: Přechodová dráha ke geostacionární dráze (GTO)
  • Výsledná orbita: 296 km x 42 742 km x 25,85°
  • Startovní rampa: LC-39A (Kennedyho vesmírné středisko, Merritt Island, Florida)
  • Pokus o přistání přistání: Neproběhne, náklad má moc vysokou hmotnost
  • Press kit ke stažení zde

Podrobnosti a zajímavosti

  • Zatím nejhmotnější náklad, jaký SpaceX kdy vyneslo na GTO (předchozí rekord stanovila mise Inmarsat 5 F-4).
  • Tato družice měla původně letět na Falconu Heavy, ale od podepsání původní smlouvy se nosnost rakety Falcon 9 natolik zvýšila, že FH už není potřeba. SpaceX tedy nabídlo Intelsatu místo čekání na FH možnost letět s F9.
  • Horní stupeň byl u této mise v novější variantě Block 4 (spodní stupeň byl ještě Block 3).
  • Vývoj data startu: duben 2017 → konec června 2017 → 2. července 2017 → 3. července 2017 → 4. července 2017 → 6. července 2017

Související články

Aktuální informace

Fotky

Videa

Česky komentovaný přenos od Kosmonautix.cz:

Oficiální webcast SpaceX:

Statický zážeh Falconu 9:

Petr Melechin
Latest posts by Petr Melechin (see all)



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

27 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Ondra

Zdravím, když známe výšku doručení (Apo, Per) přesnou hmotnost nákladu, že F9 spotřeboval veškeré palivo (1. i 2. stupeň). Lze dopočítat skutečná nosnost na obecně udávané GEO a LEO? Přijde mi, že tohle byl tak trošku test skutečné nosnosti. Protože na hladiny jindy dostatečné, resp. pro udávání do tabulek, by to mělo jít teď snadno přepočítat. Dříve byla nosnost jen teoretická. Děkuji

Jirka Hadač

Tak v tomhle se určitě shodneme, uvažoval jsem úplně stejně jako ty. Určitě si Elon ověřil, kam až to doletí s čím, dle toho co píše Dušan Majer na kosmonautix.cz (apogeum 42 742km) hádám, že tutově unese 7 tun a možná malinko víc. Jen tě malinko opravím, tuším že přímo na stránkach spacex uváděli, že u druhého stupně zůstalo nějaké minimální nutné množství paliva (asi pro zpomalení a navedení do atmosféry.
Možná že výsledek tohoto celého bude, že zase bude možné eventuelně přesunout další náklad z FH na F9, kdyby to bylo potřeba.

Ondra

Ted uz jen, kdo zvladne ten vypocet 😀 To s tim palivem muzeme ignorovat, protoze to je nutna prerekvizita a s upravou muze byt nosnost jedine lepsi. Pokud se baviem o GEO tak asi ano, nikdy to myslim, ale nedelali. Staci jim vetsinou GTO.

Ondra

Dle Elonava tweetu https://twitter.com/elonmusk/status/882117255407980545, Dnes v noci určitě nic.

“We’re going to spend the 4th doing a full review of rocket & pad systems. Launch no earlier than 5th/6th. Only one chance to get it right …”

Počítejte s časovým posunem, takže to znamená pro nás nejdřív ze středy na čtvrtek nebo ze čtvrtka na patek vždy po půlnoci. U nás 6. nebo 7. července

Akuhtr

Falcon heavy vždy startuje za 6 měsíců a Intelsat 35e vždy startuje zítra 🙁

Emmette

Ja myslim, ze odstartuje i kdyz bude 30% nepriznive pocasi 🙂

Petr Čása

Ten booster vypadá divně. Prostě divně 🙂
Raketa bez kormidel a přistávacího zařízení prostě není raketa, ale jen takové nedochůdče typu odpal a zapomeň.
A na tuhle změnu v uvažování mi stačil jediný rok. Nádhera 🙂

Jirka Hadač

Nu, přesně kvůli těmto názorům jsi na tom pravém a jediném správném webu 😀
A teď vážně. Asi nebyl čas čekat na původně nasmlouvaný FH. Co si tak pamatuju, startoval satelit na GEO, který už měl povolení pro start na jen měsíc či 2 dva (EchoStar 23). Možná je to podobný případ. Jinak rozčiluješ se naprosto oprávněně, bez těch kormidel a noh je ta raketa divná 😀

Jirka

Nešlo by, prosím pěkně, zabanovat některé nestory tohoto webu, jejichž řeči se kupí pod všemi články? Je mi z těch jeho chytráckých řečí hrozně trapně. Díky, hezký den přeji.

David Reno

Myslím, že v budoucnu se budou takto likvidovat již několikrát použité první stupně. 🙂

Roman L.

Tímto startem už SpaceX plně konkuruje těžkému Protonu. Vždyť 6,7 tuny je fakt hodně.

Jirka Hadač

Jestli sem to dobře pochopil, po tomto startu bude měsíční pauza? To mi přijde skoro až hřích. Anebo že by ten seznam čekatelů nebyl tak dlouhý?

Radim Szkandera

Taky jsem na to hleděl… Další mise má být až 10.8. CRS, pak Iridium 3 za další dva týdny. Asi si udělají hezkou dovolenou třeba na Floridě 🙂

Jirka Hadač

Asi fakt odbavili všechny kritické zákazníky a teď třebas budou analyzovat výsledky použití nových kormidel, nové rychloodklápěcí věže na SLC39A, nebo již budou dělat předúpravy pro FH, audit SLC-40, jak to vypadá…

Ondra

Jak zmínil pan Petr. Navíc se lidé z 39 se hodí na urychlení oprav na 40. Minimálně na generálku pozemních systémů atd. A možná se na konci srpna/září dočkáme prvního startu opět z 40. Jen nevím, jestli je tam plánovan tak vylepšený erektor. Určitě bude jiný než na 39 (menší, protože se pro 40 nepočítá s FH). Ale z důvodu redundantnosti si myslím, že by bylo pro ně dobré mít všude stejný. Pokud na 40 nebude zase o kus novější a vylepšený, než ten, který je od ledna na 39.
Proč to zmiňuji, protože nový erektor na 39 umožnuje tak rychlou kadenci startů. Pokud bude na 40 starší horší varianta, tak 14 denní kadenci nemají šanci udržet, po dobu, co bude 39 mimo provoz pro přípravu na FH.

Josef Zemánek

Čekatelů na let do vesmíru se SpaceX je právě víc než dost. Letos nejspíš proběhne 30 startů, příští rok by to mohlo být už přes 40: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Falcon_9_and_Falcon_Heavy_launches (seznam se pořád rozšiřuje). Pokud to takhle půjde dál a nestane se něco hodně ošklivého, dočkáme se brzy frekvence každý týden jeden start. Jinak, dlouhodobým cílem Elona Muska je “každý den jeden start”. To by se mu mohlo podařit během pěti let. Díky sražení nákladů na kosmické lety na 10 % (později možná až na 2 až 5 %) hodnot běžných ve 20. století má totiž šanci získat pro sebe 90 % světového trhu s lety do vesmíru. Pokud konkurence zaspí, tak možná i víc… No, vyvíjí se to hodně zajímavě… Neuvěřitelná revoluce.

Ondra

Neuvěřitelně jim fandím, ale prakticky každý start jen dokazuje, že pokud by víc jim to začínají kazit vnější vlivy a občas technika. Takže každý den start reálný je, ale když budou mít odpalovacích ramp tak 10-15.
Raketa už to může nějak zvládnout, ale je to stejné jako s letišti. Další letadlo neodstartuje, když Vám jedno stojí na rampě, je špatné počasí atd. Hlavní bottle neck bude do 3 let rampa.

Teoreticky erektor a všechny věci, co se připojuji by se mohly po zvednutí rakety a natankování automaticky schovat do podzemí/odjet. Pak by se dal pravděpodobně zvýšit počet startů z jedné rampy i na několik za den. Rakety by čekaly ve frontě.

Vojta

Asi je jasné že u této mise budou požity opět staré kormidla jelikož se nepočítá se záchranou prvního stupně.

Vojta

*použity

Tomáš

Nejspíš nebudou použita žádná kormidla. To samé platí pro přistávací nohy.

Jirka Hadač

Když tak se mrkni na youtube Inmarsat F5 či EchoStar 23 česky a živě, uvidíš, Dušan Majer to tam hezky popisuje a vysvětluje. Samozřejmě, že použita nebudou, bylo by to vyhazovaní peněz oknem, a akorát by to snižovalo nosnost rakety.