Jak vypadá práce ve SpaceX #4: William Rogers, avionika
Po dlouhé době tu pro vás mám další díl seriálu Jak vypadá práce ve SpaceX, ve kterém nahlédnete pod pokličku zaměstnání v této progresivní firmě z mnoha různých perspektiv.
Získat práci ve SpaceX je pro Evropany dost obtížné, protože kvůli vládnímu nařízení zvanému ITAR společnost smí zaměstnávat pouze občany USA a držitele tzv. zelené karty. Většina z nás se tedy musí spokojit s tím, že práci v naší oblíbené firmě poznáme pouze zprostředkovaně. A právě k tomu vám poslouží tato série článků.
V předchozích dílech jste si mohli přečíst o perspektivách softwarového inženýra, hlavní personalistky a stážistů. Dnes se podíváme na zajímavé poznatky a historky Williama Rogerse, který ve SpaceX pracoval v letech 2004–2012 v oddělení avioniky. Texty jsou překladem jeho odpovědí na webu Quora.
Jak můžou být starty SpaceX tak levné?
Ve SpaceX jsem pracoval v letech 2004–2012. Mám osobní zkušenosti s výrobou avioniky, baterií a elektrickými rozvody pro Falcon 1, Falcon 9 a Dragon.
SpaceX si spoustu komponent vyrábí samo. To bylo v počátcích problematické, neboť firma měla o dost méně zaměstnanců. Když nás bylo jen 100, nechápal jsem, jak budeme schopni vyrobit byť jen jeden Falcon 1, aniž by to zabralo dlouhé roky. Výroba dvoustupňové orbitální rakety je obvykle prací pro 1000 lidí, a ne 100.
Prováděli jsme návrh, vývoj, testování a výrobu rozvodných skříní, baterií, elektrických rozvodů a mnoha dalších prvků na Falconu 1. Externí dodavatel vyráběl palivové nádrže, ale kvalita byla kolísavá. U Falconu 9 SpaceX zavedlo nové metody sváření a začalo vyrábět nádrže v Hawthorne.
Inženýři ze SpaceX také navrhli nové turbočerpadlo pro motor Merlin, čímž nahradili externího dodavatele.
Tím, že si SpaceX navrhovalo a vyrábělo co nejvíce věcí samo, dosáhlo rychlejších, lepších a levnějších výsledků:
- SpaceX šetřilo čas, neboť externí výrobci nebyli schopní dodávat součástky tak rychle, jak SpaceX potřebovalo.
- SpaceX dosáhlo vyšší kvality. Inženýři firmy se podíleli na výrobě každé součástky od začátku do konce. Veškeré problémy byly průběžně řešeny. Testování se dělalo v rámci firmy, takže případné změny mohly být rychle provedeny, neboť všichni pracovníci byli pod jednou střechou.
- SpaceX šetřilo peníze, neboť odstraněním prostředníka klesly výrobní náklady.
Můžou inženýři ve SpaceX přímo oslovit Elona?
Když jsem nastoupil, SpaceX mělo asi 50 zaměstnanců. Elon byl zaneprázdněný, ale přístupný. Když jsem v roce 2012 odešel do důchodu, firma měla asi 1100 zaměstnanců.
Koncem roku 2011 jsem v sobotu pracoval přesčas a v kuchyni kolem mě prošel Elon. Pozdravil jsem ho a on mě taky. Asi 20 minut jsme si povídali. Povídalo se s ním velice snadno a asi jsem měl štěstí, že zrovna nepospíchal zpátky do práce. Mluvili jsme o cestě na Mars, prvním letu Dragonu na ISS a zrychlení výroby Falconu 9.
Dnes už vzhledem k velikosti firmy pravděpodobně není tak snadné s Elonem hodit řeč, jako tomu bylo v roce 2011.
Předchozí díly seriálu:
- Jak vypadá práce ve SpaceX #1: Josh Boehm, Software Quality Assurance
- Jak vypadá práce ve SpaceX #2: Dolly Singh, hlavní personalistka
- Jak vypadá práce ve SpaceX #3: Stážisti
- Mise NROL-149 - 11. 12. 2024
- Mise GPSIII-SV10 - 9. 12. 2024
- Mise O3b mPOWER 4 - 8. 12. 2024
Len tak si v kuchynke pokecať s Elonom o ceste na Mars,,, tak tomu vravím debata 🙂