Nahradí raketa Starship tradiční aerolinky?

ElonX navázal spolupráci s webem VideaČesky.cz, kde najdete povedená otitulkovaná videa všeho druhu. Překladatelé z VideaČesky nyní pravidelně překládají videa týkající se Elona Muska a jeho firem, takže pro vás to znamená více přeložených videí než doposud. A přeložená videa z ElonX se naopak budou postupně objevovat také na webu VideaČesky.

Jedním z možných využití rakety Starship (dříve nazývané BFR) je velmi rychlá mezinárodní osobní či nákladní doprava, jak ji představil Elon Musk v roce 2017. V nově přeloženém videu z kanálu Primal Space autor podrobně analyzuje, jak by takový způsob přepravy fungoval, kolik by stál, jaké má výhody a nevýhody a zda je vůbec realizovatelný. Gwynne Shotwell pevně věří, že raketové osobní dopravy se dočkáme do 10 let. Sdílíte její optimismus?

Další přeložená videa o firmách Elona Muska s českými nebo slovenskými titulky najdete zde.

Petr Melechin
Latest posts by Petr Melechin (see all)



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

39 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
František

Nesdílel bych optimismus u cargo přepravy, tam si myslím, že je letecká přeprava zcela dostačující, zboží se nepřepravuje z letiště na letiště, ale od dodavatele k odběrateli a ten fyzický přelet paradoxně u velkých vzdáleností není časovým problémem.

Jansa Jaroslav

I když to má Elon obrovskou budovu tak se mu tam Starship nevejde Taková průkopnická kosmická firma SpaceX by si zasloužila montžní budovu v Texasu takovou podobnou jako VAB, kde by vyjížděla na startovní rampu BHF

Pavelll

V rom rozboru vyuziti raket pro dopravu po Zemi schazi nektera temata, jako napriklad srovnani ekologickych dopadu nebo hlucnost pro cestujici. Hlucnost pro okoli (ono blizke mesto) zminena je a tak mne napada, ze by ji v nekterych pripadech slo castecne resit vyuzitim reliefu pobrezi.

Pokud se to Elonovi nebo jinemu prukopnikovi v dohledne dobe podari, tak ja do toho rozhodne pujdu 😉 Podivat se na nasi planeru zeshora treba pri ceste Londyn – Tokio, to by za napr. 100 tKc stalo. Takze hazu petikacku do prasatka a pak si jdu zabehat – bych mel srdce zdrave i za 10-20 let 😉

peter

tak ak v tom prasiatku nasetris tak +-30mil. dolarov tak rusi ta s radostou zoberu aj na ISS a to je lepsi zazitok ako len nejaky suborbitalny skok 🙂

Pavelll

30 milionu je mimo dosah vetsiny smrtelniku – kdezto 100 tisic je cena drazsi dovolene a spousta nadsencu by toho sla 🙂

petr

Znovu se podívejte. To co píšete tam je přesně popsáné. Dle mého jsou to, ale do značné míry jen dohady. Nikdo se přesně nepokusil spočítat dráhy raket a jak vysoko se dostanou. Mám za to, že půjde v zásadě o dráhy kopírující vojenské mezikontinentální balistické rakety. S moderním motorem a palivem může vyjít ekologická stopa klidně lépe než dnešní letadlo. Možných míst startu nemusí být až tak mnoho. Jak píšete bude to víc atrakce než něco co budete používat každý den.

PetrK

“…mezikontinentální balistické raktey …” to bude falešných poplachů 🙂

Ivo Janáček

Ano to docela dává smysl, jen se bojím toho, že u okýnka budou místa proklatě drahá. 🙂

petr

To je pravda na druhou stranu získáváte dvě aplikace v jednom řešení. Turistická řešení skoků na orbitu konkurenčních společností to pak zvládne za nepochybně výhodnějších ekonomických podmínek.

Břetislav Janeček

Pěkné video a věřím, že je to možné. Jen já bych to viděl, tak že nejlepší by bylo začít s nákladní přepravou, kde nebudou takové nároky na lidi. Takže vývoj rakety nebude tolik náročný a začnou rychleji generovat, zisky a data, která pomůžou urychlit vývoj raket pro klasické cestující a docela, si myslím, že by v tomto směru hodně pomohli motory SABRE oproti klasickým raketovým motorům.Jinak super a držím palce.

PetrK

Bohužel motory Sabre jsou po dobu, co se o to zajímám (7 let), pořád jen na papíře. Akorát ten jejich supercooler už vyzkoušeli …

František

Tyto motory jsou na papíře ještě mnohem déle 🙂

Roman

Mam pocit, že si SpaceX ukousla moc velke sousto. Starlink a SHS. Dva megalomanske projekty, ktery každy zvlast dokaže nejednu společnost přivest k bankrotu. Něřikam, že je to nemožne ale nikdy nic podobneho svou velikosti, složitosti a hlavně nakladnosti tu ještě nebylo. Stači mala chybička a SpaceX to stahne ke dnu.

Petr

Je třeba Elona podpořit. Až bude Starlink dostupný na území Evropy, pořídím si ho – i kdyby byl 3x dražší než moje současná WIFI varianta…

peter

nic ti nebrani dvojnasobok toho co dnes platis za internet poslat priamo spacex ako dotaciu 🙂 a nemusis cakat az kym bude starlink hotovy

akuhtr

No, starship potřebují aby srazili cenu vynášení starlinku, tak nemají moc šancí jít jinou cestou, jestli chcou udělat starlink komerčně dlouhodobě utáhnutelný. Na straně satelitů cenu už asi moc nesrazí, myslím že možná i zlehka poroste jak budou dodávat další jejich schopnosti. Co pro ně hraje, je že aspoň první generace SHS nemusí hned být schopna transportu lidí a nedělají to pro NASA tak se vývoj nemusí protáhnout jako s Crew Dragonem a na nákladních to můžou odladit tak aby bylo bezpečné do toho lidi posadit. To že jsou to dva drahé a náročné projekty se ale rozporovat moc nedá.

Martin

Jop 😀 A presne ako v tom dokumente – môžu po zemi pre začiatok roznášať poštu či nejaký iný náklad kde by skrátená doba prepravy vyvážila zvýšenú cenu 😀 btw – ja viem že vynesenie rádioaktívneho odpadu preč zo zeme je veľké riziko, keby to rachlo v ľufte 😀 ale možno až budú lety rutinou a prípadné zlyhanie dobre podchytené, možno sa toho predsa len zbavíme 🙂

Ivo Janáček

A proč? Není k tomu žádný důvod, se skladováním radioaktivního odpadu nejsou žádné problémy vyjma zelených ekoteroristů.

tomas

Bohužel ekoteroristé jsou celkem velký problém. Přijde mi že jsou čím dál tím víc oprsklejší. Jinak jak píše Akuhtr o tom znovupoužití jader. odpadu.Už jsem o tom četl, ale používá se to někde v praxi?

akuhtr

Ano, už celkem dlouho nejdřív pro zbraně, později i na palivo. Detaily bohužel neznám.

František

Přesně a navíc by ti samí ekoteroristé byli problémem pro vystřelování odpadu do vesmíru, které by po pravdě bylo opravdu mnohem rizikovější, než ho někde hluboko zakopat.

akuhtr

S radioaktivním odpadem bych byl hodně opatrný. Vyhořelé palivo určitě ne, olovo je těžké, uran ještě těžší a navíc palivo je možné přepracovat na znovupoužití takže by to bylo plítvání. To ostatní pak už není zas tak velký problém mám pocit nebude tak skoro není proč to vynášet. Sice dost jiná situace protože šlo o aktivní reaktor, ale seriál od HBO Chernobyl doplněný o rozhovor s Drábovou snadno takové nápady rozmluví ikdyž o rakety tam nejde.

Tom

Já bych naopak řekl, že cena satelitu bude s počtem vyráběných kusů klesat.

akuhtr

Je to možné, osobně ale myslím že tyhle už byli vyrobeny sériově a tedy většina úspor které to mohlo přinést už to přineslo, zatímco budoucí satelity budou mít laserovou komunikaci mezi sebou a další komponenty navíc. Myslím že se zas Musk pochlubí tak se pak dozvíme kdo měl pravdu.

petr

cena satelitu už je poměrně malá i když klesne znovu na polovinu nic moc to nezmění. Zásadní jsou opravdu náklady na vynesení. Souhlasím, že vynášením nákladu pro starlink, může spaceX testovat novou raketu a přitom nevyhazovat peníze oknem.

tomas

Také mám trochu obavi. Škoda, že Elon nemá takový kapitál jako Bezos.

Viki

To už se tu probíralo dříve, kdyby měl, budou tam kde je Blue Origin tj. zatím stále víc na zemi než ve vesmíru.

Každopádně podle mě bude mít SHS prioritu, protože tu potřebují k dalšímu růstu, snížení ceny za let a přistání na jiných vesmírných tělesech. Naopak pokud se kdykoli rozhodnout zaříznout Starlink, tak se podle mě nic nestane, zkrátka jen odepíšou určitou část investic do vývoje, ale k udržení firmy to podle mě není nijak zásadní.

tomas

S tím já souhlasím. Nedostatek peněz jim na začátku vlastně prospěl. Myslel jsem kapitál v tuhle chvíli. Nějaká podpora od státu nebo spíše rovnou od armády by se určitě hodila.

akuhtr

Oni by ale nepřispěli bezpodmínečně. SpaceX by musela upravovat plány tak aby to vyhovovalo sponzorům a to by brzdilo a omezovalo vývoj. Stačí se podívat na CD, i když ten je extrém když do něj mají jít lidi prakticky hned.

tomas

Satelity a CD jsou dost rozdílné věci. CD si objednala NASA. Starlink by mohla armáda/DARPA podpořit protože celoplanetární pokrití má dost vojenských využití. Navíc základní požadavky by byli asi stejné jako plány spx. Co nejrychlejší přenos malá latence atd. U satelitů moc jiných parametrů není.

akuhtr

Jsem myslel, že byl myšlen příspěvek na SHS. Moje chyba. No u satelitů by se mohly oběvovat při větších příspěvcích skryté požadavky ze strany rozvědky.

Karel Zvoník

Peníze nejsou vše.

Zdeněk

Ve vesmíru bych řekl že bohužel ano.

tomas

Peníze nejsou vše, ale vše si za ně můžeš koupit.

Ivo Janáček

V překladu je chyba, 9000 mil není 1500km.

B.Chrenko

Autor porovnáva počet ľudí, ktorí sa dostali do vesmíru s celkovým počtom prepravených pasažierov v lietadlách. Mnohí kozmonauti boli vo vesmíre viackrát a preto spomenutý pomer bezpečných letov je priaznivejší, než autor uvádza.

František

No poměr u letů do vesmíru bude o něco příznivější, ale ten rozdíl v porovnání s leteckou dopravou to moc neovlivní 🙂