Osobnosti SpaceX #1: Thomas Mueller, hlavní technolog pro vývoj pohonů

Tom Mueller (Zdroj: Popular Mechanics)

Elon Musk je z pochopitelných důvodů nejvýraznější a nejviditelnější postavou ve SpaceX a ostatní členové jeho týmu jsou v jeho stínu. To je velká škoda, protože ve SpaceX pracuje spousta zajímavých lidí, o kterých veřejnost skoro nic neví. Začínáme tedy novou sérii článků, ve které si posvítíme na další klíčové osobnosti, jež mají velký podíl na úspěchu SpaceX. Jako první je na řadě Tom Mueller, který má ve SpaceX na starosti motory.

Mueller se narodil na severozápadě USA v městečku Saint Maries (2500 obyvatel) ve státě Idaho. Jeho otec byl lesní dělník. Od útlého věku se lišil od ostatních dětí. Zatímco děti si hrály v lesích, kterých je v těchto místech dostatek, Tom seděl v knihovně a četl si knížky, nebo doma sledoval milovaný seriál Star Trek. Vedle toho ho velice zajímala technika a rád se v ní vrtal, sám opravil hodiny nebo sekačku, a to mu bylo stěží deset let.

Viděl jsi někdy film Říjnové nebe? Je o raketovém vědci NASA, Homeru Hickhamovi, který vyrůstal v Západní Virginii a jeho táta byl horníkem. V podstatě, pokud zaměníte horníka za lesníka, je to příběh mého života.

O něco později ho začaly zajímat rakety, podle návodu začal stavět první exempláře, jako například typ Estes. Ve dvanácti už začal vyvíjet své vlastní rakety. V té době dokonce postavil funkční model raketoplánu i s nosnou raketou. Raketoplán dokázal i bezpečně přistát (bohužel jsem nedohledal, zda pouze na padáku, či jako kluzák). Pak už se především specializoval na funkčnost raketových motorů. První z nich postavil z tátovy plamenové svářečky, kterou chladil vodou v plechovce. S tímto modelem vyhrál mnoho přírodovědných soutěží (obdoba fyzikální olympiády) a dostal se až do mezinárodního kola.

Na středoškolském projektu jsem měl raketu Estes se cvrčky, cílem bylo zjistit, jak působí zrychlení na cvrčky. Padák selhal a zpomalení při dopadu na zem bylo příliš rychlé a cvrčky zabilo.

Když absolvoval střední školu, pracoval čtyři roky jako lesník, aby si vydělal na studia. Se skromným rozpočtem studoval univerzitu v Idahu (1979–1985) a získal bakalářský titul ve strojírenství. Po studiu odmítl nabídky práce v Idahu a Oregonu a vyrazil do Kalifornie, kde se soustředí vesmírný průmysl. Na veletrhu práce si našel zaměstnání ve společnosti Hughes Aircraft, která vyvíjela družice. „Nebyly to sice rakety, ale alespoň něco podobného”.

Víte, mám rád stroje s velkou silou, rychlé a nebezpečné. Vždycky jsem měl rád motocykly, mám rád rychlá auta, rakety byly pro mě ale nejpřitažlivější, protože to jsou ty nejsilnější mechanické stroje, které můžete vytvořit.

Tom Mueller v 80. letech ve státu Idaho (Foto: Tom Mueller)

Po krátké době přešel do společnosti TRW Inc, kde konečně začal pracovat na raketových motorech na kapalná paliva. Zanedlouho měl na starost dohled nad vývojem motoru TR-106 (vodíkový pohon, výkon 2 900 kN – jeden z největších té doby). Během působení v TRW studoval na univerzitě Loyola Marymount University, kde v roce 1992 získal magisterský titul.

V nadnárodní společnosti TRW nebylo dost prostoru pro skutečné experimentování a potenciál Muellera nebyl plně využit. Zejména konzervativní vedení společnosti nepodporovalo laborování s radikálními koncepty raketových motorů. Scházel se proto s lidmi z amatérského spolku Reaction Research Society. Začal stavět své vlastní motory, které testoval na základně RRS v poušti Mojave. Patřil mezi elitní členy spolku RRS, protože byl schopen postavit funkční, relativně velké motory.

Koncem roku 2001 zahájil Thomas v garáži výrobu nového raketového motoru na kapalné palivo, později se přesunul ke kamarádovi do opuštěného skladu. V roce 2002 tento motor úspěšně odzkoušel a tím se stal „králem“ mezi raketovými amatéry. Motor vážil 36 kg a měl tah 58 kN. To byl okamžik, kdy jeho práce upoutala prostřednictvím Jima Cantrella pozornost Elona Muska. Musk zanedlouho raketové nadšence navštívil přímo v jejich dílně. Začali spolu diskutovat o motorech a Musk zjistil, že Mueller ví o raketových motorech všechno, a to i o těch velkých profesionálních.

Thomas se stal zakládajícím členem SpaceX, dá se říci, že přímo jedním ze základních kamenů SpaceX. Již dříve Mueller dostal nabídky práce od několika bohatých šílenců, kteří chtěli podnikat v tomto oboru, ale vždy odmítl. Musk na Thomase zapůsobil znalostí, přesnou představou, a také týmem utvářejícím se kolem něho. Tito lidé, tak jako Mueller, byli špičkami ve svých oborech.

Mueller začal pracovat ve SpaceX v květnu 2002 a od května 2014 je Propulsion Chief Technology Officer neboli hlavní technolog pro vývoj pohonů ve SpaceX. Je tedy zodpovědný za vývoj všech motorů Draco, Merlin, Raptor a dalších.

Tom Mueller a jeho výtvory – různé varianty motoru Merlin (Foto: SpaceX)

Jsem tak rád, že jsme tuto společnost založili. Já opravdu chci, aby to fungovalo, abychom dostali náklady tak nízko, aby si průměrný člověk mohl dovolit cestu do vesmíru, stejně jako může dnes cestovat letecky do jakékoli jiné země.

Jako bonus na závěr pro vás máme překlad videa z roku 2010, ve kterém vás Mueller provede testovacím areálem SpaceX v texaském McGregoru. Firma zde dodnes testuje motory Merlin i Raptor a také oba stupně raket Falcon.

Český překlad zajistil Marek Mančal a slovenskou verzi Martin Dravecký.

V přehrávači si můžete přepínat mezi českým a slovenským jazykem.

Pokud vás zajímá, co si Mueller myslí o práci pro Elona Muska nebo nukleárním raketovém pohonu, přečtěte si tento starší článek.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

8 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Pavel Vantuch

Perfektní článek. Už jsem ho četl třikrát 🙂

von Schmeks

Super článok, teším sa na ďalšie čítanie o dôležitých ľuďoch ktorých nieje veľmi vidno. Uvedomil som si, že bez týchto ľudí by nič nebolo, žiadny pokrok a vlastne oni vôbec nestoja o pozornosť, práve naopak, vyhýbajú sa popularite lebo asi vedia že akákoľvek snaha preniknúť do ich života cestou masmédií by im rozvrátila život. Napadá ma taká zvláštna paralela, je to to ako keď človek chce vidieť vzácneho živočícha vo voľnej prírode, nedá sa to urobiť tak že sa tam naženú kameramani a zástupy turistov lebo to by mu zničilo životné podmienky. Sám sa domnievam, že aj Elon Musk je ten typ, len charakter jeho práce vyžaduje omnoho väčšie nasadenie pred očami verejnosti.

Evzen

Mam rad pribehy tehlech chlapiku, co zacinali od nuly: Cernan, Leonov, Musgrave, Koroljov.

Jiří Hadač

Musgrave je mezi nimi naprosty extrem, rekl bych, ze malokdo se probijel takovou cestou jako on, snad jen tebou zmizneny Koroljov a Glusko.

Evzen

Ono vetsina tech prvnich astronautu/kosmonautu nevyrustalo se zlatou lzickou v kolibce (az na par vyjimek Sheppard..)
Chtel jsem smeknout pred Muellerem – makat v lese abych si vydelal na studia a potom se stal americkym Gluskem…… to je format. At mu Raptor lita.

Jiří Hadač

Tak oni ti nejslavnejsi se narodili za krize, nebo lehce okolo. A na sovetske strane dala zase co proto valka. Tusim ze v tom magazinu o Remkovi ze 78 psali, ze Gubarev si toho taky za valky neprozil malo.

Jiří Hadač

Moc se mi to líbilo, Marku, opravdu hezké počtení. Povedlo se ti to.