Súboj autonómnej taxislužby Waymo s FSD Betou od Tesly – kto dôjde do cieľa skôr?

Autonomní Chrysler Pacifica společnosti Waymo (Foto: Dllu / Wikipedia)

V tomto preloženom videu si FSD Beta od Tesly vo verzii 10.4 dá preteky so službou autonómnych taxi od spoločnosti Waymo. Kto bude v cieli prvý a ako sa budú súťažiaci držať?

Youtuberka CallasEV sa rozhodla porovnať tieto dva autonómne systémy v pretekoch. Štartová čiara aj cieľová rovinka sú totožné, trasu si ale autá volia samé. Waymo ju vie zvoliť výhradne v presne vymedzenej časti mesta, pre ktorú bolo trénované a má vytvorenú jej detailnú 3D mapu. Tesla má oproti tomu k dispozícii len GPS navigáciu a pokúsi sa ísť hocikade jej táto navigácia povie. Aby boli preteky čo najviac fér, Tesla bude rovnako ako Waymo dodržiavať maximálnu povolenú rýchlosť a jej vodič nezasiahne do riadenia, pokiaľ nepôjde o bezpečnostné riziko. Takže pripraviť sa, pozor, štart!

Ďalšie preložené videá o firmách Elona Muska s českými alebo slovenskými titulkami nájdete tu.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
13 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Pavel Riedl

Dost napínavý!
Dík.

Moik

Navenek to vypadá, že jsou ty technologie skoro rovné, ale přece jen ta nepřítomnost řidiče je docela oříšek..například to otočení na parkovišti nebo vyřešení zácpy. Taky mě překvapilo, že waymo nemělo problém s řazením do pruhů – na to jim gps navigace nepomůže, kdežto tesla i přes dostatek místa zařazení na dálnici nezvládla.

Invc

1) waymo použilo dálnici ?
2) Pokud jde o to otočení atd. – nezapomeň, že waymo má vzdálený dohled. Nepoznáš, kdo do toho kdy zasahuje…

Petr Melechin

Myslím, že to byla moc krátká doba na to, aby byl důvod si myslet, že auto neřídilo samo. Takový manévr není nic obtížného, obzvlášť když auto má lidar. Tesla to taky umí v rámci funkce Smart Summon, akorát u FSD/AP je couvání prozatím vypnuto.

To s tou dálnicí byla trochu nešťastná souhra omezeného času na provedení manévru, opatrnosti Autopilotu, a druhého řidiče, který Teslu nepustil. Jinak s těmihle situacemi FSD moc problém nemívá. Navíc třeba nejnovější verze Bety dostala úpravu, která Autopilotu umožňuje prudší zpomalení, pokud je to potřeba k provedení rychlé změny pruhu.

Invc

Nemyslel sem obtížnost toho manévru samotného, ale spíše rozhodnutí “co teď”.

Petr

To já jsem byl naopak docela příjemně překvapen tím, že se Tesla v klidu rozhodla, že to tedy zkusí dalším nájezdem. Už jsem jako řidič zažil dost lidských řidičů, kteří se v podobné situaci zachovají tak, že šlápnou na brzdu a pak už jsou vlastně bez šance tam rozumně najet a zůstanou stát v místě, kde pruh zase opouští dálnici a pak už je to jen o štěstí, jestli to do nich nějaký odbočující řidič nenapálí….

Úplnou korunu tomu nasadil kdysi dávno na dálnici “pilot” autobusu, kterým jsem měl to štěstí jet – noc, Rakousko, skoro prázdná dálnice, nicméně něco dělali u středových svodidel, takže to svedli do dvou užších pruhů k pravému kraji a ten pravý pak odbočoval ven z dálnice. Řidič asi nedával moc pozor a nechal se takto “vytáhnout” z dálnice. Když pochopil, že je na výjezdu ven, kam nechtěl, tak šel natvrdo po brzdách, čímž probudil celý autobus. Zastavil a chystal se začít couvat zpět na dálnici! Vedoucí výpravy na sedadle pro průvodce (ač právě probuzen) jen procedil mezi zuby “tak snad napřed sjedeme a pak najedeme zpátky, ne?”. Dost možná tím někomu zachránil život nebo zdraví….

Petr Melechin

Souhlas. Myslím, že do budoucna nebude nutné, aby autonomní vozidlo vždycky udělalo perfektní rozhodnutí, ale aby se dokázalo zotavit z případné chyby nebo se ladně přizpůsobit nečekané situaci. Když budu sedět v robotaxíku a koukat na Netflix, tak je mi jedno, že se auto dokázalo napojit na dálnici až na druhý pokus, nebo že kvůli vysokému provozu nestihlo někde včas odbočit a muselo kvůli tomu jet trochu jinou trasou. Podstatné bude, že auto dojede do cíle bez pomoci, plynulou jízdou a bez nehody. Bude fuk, že cesta nebyla 100% optimální a kvůli tomu třeba trvala o trochu déle.

Ivo Janáček

Bude ti to jedno i v případě, že ti to naúčtují a k tomu všemu tě to bude stát třeba půl hodiny času, kdy přijdeš pozdě na jednání?

Jinak co by se asi stalo, kdyby se tam vyjet nedalo a pruh by končil? To tady nikdo z vás neřeš a mě by to docela zajímalo.

Petr Melechin

Beru to jako jednu z proměnných, které člověk musí vzít v potaz při plánování cesty. Stejně jako to, že může po cestě být nečekaná zácpa. Navíc i lidský taxikář mnohdy zvolí tu ne úplně nejrychlejší cestu, takže nikdy není záruka, že cesta bude trvat tak dlouho, jak člověk čeká, nebo jak dlouho trvala minule.

Jinak kdyby pruh končil, tak by auto pravděpodobně začalo zpomalovat a případně pak na konci zastavilo, dokud by se nedokázalo zařadit.

Ivo Janáček

Ano, nehoda nebo provoz beru, ale ještě nikdy jsem nepočítal s tím, že někde nestihnu najet a nebo naopak vyjet.

Tak to zpomalení a zastavení na konci je ovšem velice nebezpečné a nevhodné řešení.

Bigbaz

A jak to delate na dalnici vy kdy uz konci pripojovaci pruh, ale nebylo mozne se bezpecne zaradit do prubezneho? Proste to tam poslete at se ostatni treba na hlavu postavi a tu prednost si proste vynutite i za cenu ohrozeni/omezeni ostatnich?

Petr Melechin

Pointa je, že při jízdě v robotaxíku ti bude jedno, jestli 45minutová cesta tentokrát trvala 40 minut nebo třeba 55 minut a jestli důvodem byla zácpa, špatné odbočení nebo zdržení nájezdu na dálnici. Bude tě zajímat jen to, že jsi pohodlně dojel do cíle. Samozřejmě pokud by 30minutová cesta trvala hodinu jen kvůli chybám či neschopnosti autonomního softwaru, už by to byl problém, ale zatím moc nevidím důvod očekávat, že k tomu bude docházet běžně.

A to s tou dálnicí samozřejmě není ideální, ale tak i nejednomu řidiči se někdy stane, že se nedokáže včas zařadit a musí se pak někam cpát „na prasáka“. Není to konec světa a děje se to běžně. Navíc se tohle všechno dá softwarově řešit. Auto může být agresivnější v zařazování v situacích, kdy končí pruh, i když to třeba trochu omezí ostatní řidiče. Jde jen o to, co bude považováno za menší zlo. Pokud to Tesla třeba nedělá dnes, neznamená to přece, že něco technicky brání tomu, aby se taková funkcionalita přidala později. Ty vidíš každý nedostatek jako neřešitelnou překážku. 🙂

Jiří

Trochu z jiného soudku. Minule jsi tvrdil, že takto neřídí ani student první den v autoškole. Minulý týden však Tesla s FSD beta 10.4 pod dohledem komisaře dostala výborné hodnocení a testem by bez problému prošla.