Tesla žaluje konkurenční automobilku Rivian za krádež obchodních tajemství

Mezi hlavní konkurenty Tesly na poli elektromobility v současnosti patří zavedené automobilky, jako jsou členové koncernu Volkswagen Group či Renault. Pomalu se ale také ke slovu dostávají firmy založené přímo s účelem vyrábět pouze vozy s elektrickým pohonem. Zmiňme například čínskou automobilku NIO, jež nedávno spustila prodej svého třetího modelu, či americkou firmu Rivian, které se v tomto článku budeme věnovat podrobněji. Tato společnost založená v roce 2009 RJ Scaringem plánuje v létě příštího roku začít zákazníkům dodávat dva vozy – SUV Rivian R1S a pick-up nazvaný Rivian R1T. O Rivianu se každopádně v poslední době mluví nejenom díky jeho elektromobilům a spolupráci s Amazonem, ale také z důvodu nedávno podané žaloby ze strany Tesly.

Elektrický pickup Rivian R1T (Foto: Rivian)

Automobilka Elona Muska podala ke kalifornskému soudu žalobu vůči svým čtyřem bývalým zaměstnancům a společnosti Rivian. Tesla tvrdí, že objevila vzorec, dle kterého její konkurent k sobě přetahuje zaměstnance, které zároveň vyzývá ke zpronevěření obchodních tajemství Tesly. Dle žaloby údajně Rivian nabral 178 bývalých zaměstnanců Tesly, přičemž kolem 70 se ke svému novému zaměstnavateli připojilo přímo po odchodu z Muskovy firmy. Přechod zaměstnanců samozřejmě není nic překvapivého, spousta lidí může v Rivianu vidět zajímavou výzvu, podobnou jako kdysi v Tesle, do které též mohli přijít ze zavedených firem. Kalifornská automobilka má ovšem dle svého tvrzení důkazy o čtyř zaměstnancích, kteří firemní tajemství vynášeli.

Jde o dvě zaměstnankyně náborového oddělení, Tami Pascale a Kim Wong, manažerku EHS (Environment, Healt & Safety) Jessicu Siron a senior manažera pro nabíjecí sítě Carringtona Bradleyho. V případě Tami Pascale má Tesla dokonce již přiznání o krádeži dokumentů. Automobilka totiž svoji bývalou zaměstnankyni sama telefonicky konfrontovala a ta se po uvedení konkrétních dokumentů nakonec přiznala. Tesla má nejspíš i důkazy související s úmysly ze strany Rivianu, případně minimálně ze strany některých jeho zaměstnanců. Konkrétně jde o náboráře Vince Tannera-Durana, který instruoval Kim Wong o potřebných dokumentech, jež tato zaměstnankyně následně odeslala na svůj soukromý emailový účet. Její chybou ovšem byla skutečnost, že je poslala ze sítě Tesly, takže má automobilka k dispozici potřebné důkazy.

V případě Jessicy Siron mělo dojít ke krádeži dokumentů obsahující specifikace týkající se výrobních procesů a montážních linek. Tesla uvádí, že tyto dokumenty by normálně byly zaměstnancem na pozici EHS manažera využívány pouze zřídka, případně vůbec, každopádně Siron je údajně exportovala krátce po přijetí nabídky Rivianu. Carrington Bradley momentálně zastává v Rivianu funkci senior manažera pro vývoj nabíjení, dle Tesly tak pravděpodobně chce Rivian mít vlastní síť nabíjecích stanic. Na tom samozřejmě není nic špatného, Muskově automobilce ovšem vadí to, že Bradley údajně přeposlal na svůj osobní email seznam důležitých zaměstnanců Tesly na pozicích souvisejících se sítí Superchargerů, díky čemuž by tak mohlo náborové oddělení Rivianu soustředit své snahy na přetáhnutí lidí vhodných pro postavení vlastní nabíjecí sítě.

Elektrické SUV Rivian R1S (Foto: Rivian)

Rivian v prohlášení uvedl, že po svých nových zaměstnanců vyžaduje potvrzení, že nebudou do jeho systému zahrnovat duševní vlastnictví svého bývalého zaměstnavatele. Obvinění jsou dle start-upu neopodstatněná a protiřečí si s firemní kulturou, etikou a korporátní politikou. Rivian zároveň uvedl, že obdivuje Teslu za její vedoucí pozici v rozvoji elektromobility.

Pro Teslu nejde o první soudní spor zabývající se krádeží obchodních tajemství způsobených bývalými zaměstnanci. V minulosti například uspěla se žalobou na americký start-up Zoox, jemuž bývalí zaměstnanci Tesly dodaly kradené materiály týkající se systému zvaného WARP, Teslou vyvinutý proprietární software určený pro správu různých úseků činnosti, jako jsou výroba, sklady zboží, distribuce či doprava. Zároveň také probíhá soudní spor s čínskou automobilkou Xpeng, která měla využít Muskovy bývalé zaměstnance ke krádeži zdrojového kód Autopilotu.

Předchozí články o sporech Elona Muska a jeho firem:




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
14 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře