Tesla vydala další vylepšení Autopilotu a už vyrábí výkonnější počítač, který umožní autonomní řízení

Asistenční systém Autopilot ve vozech Tesla se neustále zlepšuje a v poslední době dostal hned několik nových funkcí. Tesla navíc rozjíždí výrobu výrazně výkonnějšího počítače pro Autopilot a za dva týdny veřejně demonstruje autonomní řízení.

Elon Musk v lednu během konferenčního hovoru prozradil, že by v krátkém časovém horizontu mohl vyjít update Autopilotu, který by vozidlu umožňoval změnit jízdní pruh při předjíždění nebo sjíždění z dálnice bez nutnosti dostat potvrzení od řidiče. Tato funkce se nazývá Navigate on Autopilot a Tesla jí začala do vozů nahrávat již během podzimu minulého roku – tehdy ale právě bylo zapotřebí potvrzení řidiče. V průběhu minulého měsíce pak Tesla začala s testováním verze bez potvrzení a před pár dny začala s jejím vypuštěním do širší flotily vozů. Tato funkce je dostupná zákazníkům, kteří si zakoupili Autopilot ve verzi Enhanced Autopilot (momentálně není v nabídce) nebo Full Self-Driving Capability neboli FSD. Tesla s nástupem Navigate on Autopilot pro širší flotilu také provedla vylepšení neuronové sítě, díky čemuž celá funkce funguje lépe než v případě dřívějších testů.

Dle prohlášení automobilky ujely její vozy ve funkci Navigate on Autopilot již přes sto milionů kilometrů, během nichž navrhly více než 9 milionů změn jízdního pruhu, které byly následně schváleny. Pokročilejší verze Navigate on Autopilot bude kvůli bezpečnosti na změnu pruhu stále upozorňovat a řidič tak bude mít možnost vozidlu v přejetí zabránit. Celá funkce je zatím stále v beta verzi a řidič má možnost si automatickou změnu pruhu vypnout, stejně tak jako celou funkci Navigate on Autopilot. Následující video hezky předvádí přejíždění do potřebného pruhu kvůli sjezdu z dálnice. Další ukázky pak najdete například v tomto článku.

Spolu s březnovým uvedením Navigate on Autopilot dala Tesla prvním betatesterům k dispozici také novou funkci Enhanced Summon, díky které vás Tesla dokáže najít kdekoli na parkovišti a po cestě se vyhýbat překážkám dle potřeby. Funkce je zatím stále ve fázi testování, ale už tak má teď poměrně dobré schopnosti, jak ukazuje následující video, během něhož se Tesla Model 3 vyhnula protijedoucímu Lexusu. Další videa z testů Enhanced Summon jsou k nalezení zde.

Tesla plánuje do konce roku 2019 dosáhnout plnohodnotného autonomního řízení, na jehož fungování však bude stále muset dohlíížet řidič. To samozřejmě zahrnuje též jízdu ve městech a řízení se semafory a značkami. Dle Muska systém momentálně zvládá poměrně bez problému zastavovat na stopkách, větší oříšek jsou pak křižovatky se semafory. Koncem března Tesla provedla update, který při zapnutém Autopilotu upozorní řidiče, když hrozí projetí křižovatky na červenou, a vyzve ho k převzetí řízení. Funkce zatím sama vůz nezastaví, Tesla pravděpodobně zatím ještě sbírá potřebná data, aby systém doladila. Zatím tak v případech, kdy systém zvládne správně vyhodnotit situaci, dostanete užitečné zvukové a vizuální upozornění.

Kromě detekce semaforů začal také Autopilot brát na vědomí ostatní vozy, které se chystají najet do jeho jízdního pruhu a dle toho reagovat. To se podařilo zachytit jednomu majiteli Tesly, který následně umístil video na Reddit. Z něho je vidět, že systém při pomalé jízdě v koloně detekoval Mercedes přejíždějí do jiného pruhu, načež zpomalil vozidlo a pustil ho. Není každopádně jasné, zda tak Tesla učinila z důvodu bezpečnosti, nebo zda je systém naprogramovaný tak, aby v těchto situacích pouštěl auta před sebe – z hlediska dopravních předpisů totiž měla Tesla přednost.

Další novinkou je schopnost Autopilotu vypořádat se s kruhovými objezdy, což ocení především Evropané, jelikož v USA „kruháky“ moc běžné nejsou.

V souvislosti s Autopilotem se během posledních dní objevila také méně příjemná zpráva. Čínská hackerská skupina Keen Security Lab, které se již několikrát v minulosti podařilo převzít kontrolu nad řízením Tesly, na základě čehož automobilka následně vylepšila svůj bezpečnostní software, totiž přišla na poměrně jednoduchý způsob, jak Autopilot „oblbnout“. Celá finta spočívá v umístění malých bílých nálepek na silnici, které Autopilot může začít detekovat jako jízdní pruh a neočekávaně změnit směr jízdy. Tesla v návaznosti na to vydala prohlášení, že v současné době by náprava situace byla na řidiči, který má stále hlídat, co vozidlo dělá.

Na závěr ještě máme novinky ohledně chystaného Hardwaru 3 (Musk teď používá název FSD Computer, je to prý přesnější), což je počítač navržený Teslou speciálně pro funkce autonomního řízení. Ten současný totiž nemá dostatečnou výpočetní kapacitu, aby zvládal autonomní řízení na potřebné úrovni. FSD Computer je podle posledních prohlášení Tesly již ve výrobě, ač není jasné, zda se tím myslí též to, že je instalován do nových vozů. Možná se ale jedná pouze o výrobu, jelikož Musk v jednom tweetu uvedl, že je momentálně mírně nevýhodné mít nainstalovaný FSD Computer, protože software je optimalizovaný pro starší Hardware 2 a 2,5. Výměna starších počítačů za FSD Computer bude zdarma pro všechny majitele vozů, kteří si zaplatili Autopilot ve verzi Full Self-Driving Capability.

Tesla si také v rámci novinek ohledně Autopilotu pozvala na 22. dubna investory do své centrály v Palo Alto, kde jim bude demonstrovat nové schopnosti Tesel v oblasti autonomního řízení a plány firmy do budoucna. Pravděpodobně uvidíme FSD Computer v akci a možná Tesla oznámí nějaké konkrétnější informace o Tesla Network. To je chystaná služba, která umožní majitelům Tesel nabízet své auto jako autonomní taxík, a tím si přivydělat, když zrovna auto nepoužívají. Za Teslu se akce kromě Muska zúčastní viceprezident techniky Stuart Bowers, viceprezident hardwarové techniky Pete Bannon a ředitel umělé inteligence Andrej Karpathy. Akce bude vysílána živě online, ale zatím není k dispozici odkaz. Až se objeví, najdete ho zde na webu v pravém sloupci v sekci Nejbližší události.

Michal Lenc



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře