Tesla je stále v zisku, chystá výrobu Modelu Y v Gigafactory 1 a plně autonomní řízení

Po úspěšném třetím čtvrtletí roku 2018, kdy Tesla po dlouhé době dosáhla zisku, se automobilce povedlo udržet se v černých číslech i další kvartál. Úspěch v posledním čtvrtletí roku 2018 naznačovaly již dříve rekordní prodeje vozů a prohlášení Elona Muska v emailu, který během ledna poslal svým zaměstnancům. Ve čtvrtém čtvrtletí narostl počet prodejů vozů Tesly o 8 % oproti tomu předchozímu, automobilka prodala celkem 90 700 vozů. Celkový příjem byl i z tohoto důvodu mírně vyšší než v případě čtvrtletí předchozího, jedná se o částku 7,2 miliardy dolarů. Klesl ovšem hrubý zisk, a to o více než polovinu na 139 milionů dolarů. Tento pokles ale nezpůsobila přímo výroba Modelu 3, jelikož ten si stále drží hrubou marži vyšší než 20 %, pokles zisku jde tedy na vrub něčeho jiného.

Automobily Tesla (Foto: Tesla)

Musk již tradičně během oznámení finančních výsledků Tesly odpovídal spolu s finančním ředitelem Deepakem Ahujaou, technickým ředitelem JB Straubelem a několika dalšími lidmi z Tesly na otázky akcionářů, přičemž kromě shrnutí roku minulého prozradil též některé novinky, které Teslu čekají v tomto roce.

Tesla v roce 2018

Elon Musk označil rok 2018 za největší výzvu a zároveň za největší úspěch Tesly v historii. Je známým faktem, že produkce Modelu 3 se potýkala s mnohými problémy, kvůli nimž Tesla málem zbankrotovala. Zániku firmy se ale v průběhu druhé poloviny roku podařilo zabránit a automobilka se teď soustředí hlavně na co největší efektivitu výroby (i z tohoto důvodu propouští téměř 3 tisíce zaměstnanců). Musk vyzdvihl „neuvěřitelnou“ práci všech zaměstnanců Tesly, díky nimž se Model 3 stal s téměř 140 000 prodanými kusy nejprodávanějším prémiovým vozem v USA. Tesla zároveň dominuje na americkém trhu s elektrickými vozy, kde její prodeje pokrývají 80 % celkových tržeb.

Prodeje prémiových vozů v USA v roce 2018 (Zdroj: Tesla)

Ve čtvrtém čtvrtletí se Tesle podařilo snížit dobu výroby jednoho Modelu 3 o 20 % a právě tento úspěch byl důležitým krokem k tomu, aby si Tesla udržela u svého hlavního vozu slušnou marži i po zavedení levnějších verzí do prodeje (Musk letos usiluje o 25% hrubou marži). Musk dále uvedl, že automobilka momentálně provozuje celkem 378 servisních středisek, přičemž minulý rok jich Tesla otevřela 27, a k dispozici má dalších 411 mobilních servisních vozů. Ty tvoří z velké části elektromobily a provádějí jednodušší servis přímo u zákazníka doma či v práci, dle Muska se tento systém těší velké oblibě.

Servisní středisko Tesla (Zdroj: Electrek)

Právě výstavba nových servisních center a rozšíření mobilního servisu jsou jedny z velkých priorit Tesly do roku 2019 (své středisko otevře Tesla též v Praze). Současná síť servisů měla loni problémy vypořádat se s náporem nových zákazníků, kteří si pořídili Model 3, ale Tesla usilovně pracuje na nápravě (servisy nově fungují na dvě směny a třeba v Norsku firma loni zdvojnásobila počet zaměstnanců). Musk zmínil také lepší logistiku, snížení nákladů a chytřejší servisní procesy. Například náhradní díly už nebudou primárně skladovány v centrálním skladu, ale zásoby nejčastěji používaných dílů budou k dispozici přímo v servisních středisích. Jako příklad „hloupých řešení“, které je potřeba napravit, slouží Čína, kam do nedávna chodily náhradní díly ze skladu v New Jersey. To by samo o sobě nebylo tak divné, problémem ovšem byl fakt, že i díly vyrobené v Číně byly nejdříve posílány do USA a pak putovaly zpět do čínských servisních středisek.

Priority pro rok 2019

Kromě již zmíněného rozšíření servisu Musk během konferenčního hovoru jako další hlavní prioritu Tesly uvedl zvýšení prodejů o 50 %. Tesla tedy plánuje nárůst prodeje o více jak 100 tisíc kusů a pokud se její plány vydaří, tak by za tento rok měla prodat něco kolem 350 tisíc automobilů. Musk ve svém prohlášení optimisticky uvedl, že by výsledné číslo nakonec mohlo být větší, ale 50 % je podle něj „velmi rozumné“.

K dosažení těchto prodejů bude potřeba navýšení výroby, automobilka výhledově počítá s kapacitou 10 tisíc kusů Modelu 3 týdně. Z tohoto množství by 7 tisíc vozů mělo být vyráběno v americké továrně ve Fremontu, kde momentálně probíhá téměř veškerá výroba automobilů Tesly (kromě baterií a některých dalších součástek). Tesla ve čtvrtletní zprávě upřesnila, že jednotlivé části výroby Modelu 3 už prokázaly schopnost vyrábět 7000 kusů týdně, ale automobilka momentálně pracuje na optimalizacích, aby tato výrobní kadence byla dlouhodobě udržitelná. Této mety chce Tesla dosáhnout do konce roku. Další 3 tisíce vozů pak má ke konci roku produkovat továrna Gigafactory 3 v Šanghaji, jež je momentálně ve výstavbě.

Výrobní linka Tesly Model 3 (Foto: Bloomberg Businessweek)

V souvislosti s rokem 2019 přišla řeč též na plánovanou expanzi do Evropy a do Číny. Dle Muska není největší výzvou výroba vozů a poptávka, nýbrž logistická stránka věci. Musk též uvedl, že optimisticky vidí dosažení zisku ve všech následujících kvartálech, ač je možné, že bude nízký. Během hovoru padl dotaz též na to, jak velkou vidí Musk poptávku po Modelu 3 s průměrnou cenou necelý milion korun. CEO Tesly stále považuje za realistické číslo v rozmezí od 500 tisíc do 700 tisíc kusů ročně za předpokladu, že se udrží silná ekonomika. V případě hospodářského poklesu by poté případná poptávka mohla klesnout až o 40 %. Musk také uvedl, že nově navázaná spolupráce firem Panasonic a Toyota na výrobě baterií nebude mít žádný vliv na Teslu a na její továrnu Gigafactory 1, kde automobilka společně s Panasonicem vyrábí baterie pro Model 3 a také své energetické produkty.

Autonomní řízení

Během roku 2019 je očekáváno dosažení plně autonomního řízení vozů Tesly, přičemž automobilka už má v podstatě hotový kompletní Autopilot pro dálnice, včetně předjíždění ostatních aut a přejezdů na jinou dálnici. Dle Muska by za „pár týdnů“ měl proběhnout update, který umožní vozidlu, aby na dálnici samo měnilo jízdní pruhy (momentálně je potřeba potvrzení řidiče formou stisknutí blinkru). Tato funkce bude samozřejmě dostupná jen tam, kde to úřady povolí, dle Muska by ale mělo jít o USA a později snad celý zbytek světa.

Tesla pochopitelně interně testuje pokročilejší verze Autopilotu než ty, které jsou dostupné řidičům. Systém podle Muska momentálně zvládá poměrně bez problému zastavovat na stopkách, ale o něco horší jsou křižovatky se semafory nebo složitá parkoviště s chodci. Dle Muska Tesla zvládá všechny tyto situace ve „vývojovém módu“, automobilka si ovšem chce být jistá dostatečnou bezpečností. Správně neuronová síť momentálně rozhodne v 98 % případech, Tesla ale potřebuje, aby její systém dosahoval téměř 100% úspěšnosti a byl „extrémně spolehlivý“. Stále platí dřívější prohlášení, že bezpečný Autopilot by mohl být dokončen koncem roku. Následně bude záležet na úřadech, kdy a kde povolí plně autonomní řízení.

V oblasti autonomního řízení padl dotaz též na konkurenci. Musk se vysmál odhadované hodnoty společnosti Waymo (Alphabet/Google) ve výši 175 miliard dolarů a na otázku, v čem je Tesla lepší, odpověděl, že jeho automobilka má velkou výhodu díky tomu, že již má na silnici kolem 300 tisíc vozů. Ty mají senzory, kamery a radary, které neustále sbírají data, což se hodí například v situacích, kdy řidič při jízdě s Autopilotem náhle převezme kontrolu nad vozem. Tesla pak na základě dat a videí snadno vidí, proč se Autopilot nechoval optimálně, a patřičně upravit software. Tesla tak má obrovskou „tréninkovou flotilu“ vozů, která by se podle Muska do roku a půl mohla rozrůst až na jeden milion vozů, přičemž se systém díky sbíraným datům neustále zlepšuje. Z dřívějška víme, že Tesly sbírají data pro Autopilot, i když systém není aktivní (tzv. stínový režim). Tesla tak může snadno analyzovat situace, kde systém detekuje, že řidič se zachoval jinak, než jak by se v dané situaci zachoval Autopilot.

Model Y, Semi a další vozy

Tesla chystá několik nových modelů svých vozů a Musk byl nejsdílnější ohledně chystaného Modelu Y. U něj se počítá s tím, že bude ze 75 % bude tvořen stejnými díly jako Model 3, díky čemuž se minimalizují náklady a případné problémy s výrobou, jelikož je Tesla má již vychytané. Pro srovnání, Model X měl se sedanem Model S společných pouze nějakých 30 %, což Musk označil za pochybení. Dalším krokem ke zefektivnění výroby je plánovaná produkce Modelu Y v továrně Gigafactory 1, kde doteď probíhá pouze výroba baterií, motorů a pár dalších komponentů pro Model 3, přičemž další výroba vozů pokračuje v továrně ve Fremontu. Celá výroba Modelu Y tak bude probíhat v jedné budově, díky čemuž Tesla počítá s nižšími náklady. Musk však dodal, že výroba Modelu Y v Gigafactory 1 je současný a pravděpodobný plán, ale ještě to stále není 100% jisté.

Jediné dva obrázky chystaného Modelu Y (Zdroj: Tesla)

O přesná čísla produkce se automobilka nepodělila, každopádně Musk uvedl, že by prodeje mohly být o 50–100% vyšší než v případě Modelu 3. Je to z toho důvodu, že segment SUV vozů se v poslední době těší velké popularitě. Příprava výrobních strojů pro Model Y začne letos a výroba nízkých počtů tohoto vozu by měla začít začátkem příštího roku, přičemž ve velkém by se měl Model Y vyrábět koncem roku 2020. Rychlost postupného nárůstu výrobní kapacity během roku se však podle Muska špatně odhaduje.

Jerome Guillen, jenž má na starost program Tesla Semi, uvedl, že produkce těchto tahačů by měla začít též příští rok (původně měla výroba začít už letos). První kusy budou využívány pro vlastní potřebu Tesly, převážně pro přepravu dílů či aut. Bude tedy záležet na tom, kolik tahačů si Tesla bude chtít nechat, další zákazníci přijdou na řadu až potom (dle tvrzení některých firem, které mají Tesla Semi rezervované, by doručování mohlo začít ještě v roce 2020). Potenciálních zákazníků má Tesla dostatek, mezi držiteli rezervací je mimochodem též český internetový obchod Alza.cz, který si rezervoval čtyři kusy.

Elektrický kamion Tesla Semi (Foto: Tesla)

Dříve se spekulovalo o tom, že by Tesla mohla u svých vozů Model S a X provést výměnu bateriových článků za novější typ 2170, které vyrábí v Gigafactory 1. Tyto vozy momentálně využívají baterie typu 18650, jež jsou vyráběny firmou Panasonic v Japonsku. Musk ovšem během konference prohlásil, že Tesla neplánuje provést upgrade baterií a nechtěl komentovat další vývoj Modelu S a X (podle uniklých informací by se tyto vozy každopádně mohly dočkat nového interiéru). S ohledem na baterie došla řeč také na verzi Modelu 3 s krátkým dojezdem – ač Musk osobně preferuje označení standardní dojezd. Tato varianta, jejíž cena by měla být 35 tisíc dolarů (necelých 800 tisíc korun bez daně), by mohla být na americký trh uvedena někdy v půlce roku, jde ovšem pouze o hrubý odhad.

Musk se též podělil o informace ohledně představení pickupu, který má být „něčím celkem unikátním“. Jeho odhalení by podle něj mohlo proběhnout ještě tento rok v létě.

Tesla Energy

Přestože rok 2018 byl převážně rokem Modelu 3 a jeho masové výroby, pozadu nezůstala ani energetická divize Tesla Energy. Ta sice během čtvrtého kvartálu vyprodukovala baterie o celkové kapacitě 225 MWh, což je mírný pokles vůči předchozímu čtvrtletí, celkově za rok 2018 ale více než zdvojnásobila svoji výrobu a vyprodukovala 1,04 GWh úložné kapacity. Mírný pokles výrobní kapacity Tesla Energy je způsobený tím, že se automobilka loni rozhodla předělat část výrobních linek určených pro divizi Energy na výrobu baterií pro Model 3, aby pokryla poptávku.

Stacionární baterie Tesla Powerpack (Foto: Tesla)

Během posledního kvartálu roku 2018 byla dokončena nová výrobní linka od německé společnosti Tesla Grohmann Automation (kterou od roku 2017 vlastní Tesla). Díky ní energetická divize Tesly plánuje v roce 2019 vyrobit dvojnásobek úložné kapacity a překonat 2 GWh, přičemž Musk řekl, že se výroba možná nakonec bude spíš blížit 3GWh. Solárních panelů Tesla nainstalovala ve čtvrtém kvartálu o 21 % méně než v tom předchozím, protože její obchodní strategie stále prochází proměnou (Tesla ukončila různá partnerství a začíná nabízet solární a energetické produkty přímo v prodejnách Tesla). Pro rok 2019 je také plánováno velké navýšení výroby solárních tašek v Gigafactory 2 v Buffalu.

Odchod Deepaka Ahujai

Závěrem konferenčního hovoru oznámil finanční ředitel Tesly Deepak Ahuja odchod do důchodu. Deepak pro Teslu pracoval od roku 2008, přičemž v roce 2015 z automobilky odešel, aby se o dva roky později zase vrátil. Jeho odchod z Tesly nebude okamžitý, ještě několik měsíců bude v automobilce působit, přičemž i po svém odchodu zůstane Tesle k dispozici jako poradce. Pozici za Deepaka postupně převezme Zach Kirkhorn, teď již bývalý viceprezident financí, který v Tesle působí od roku 2010.

Zdroje: oficiální čtvrtletní zpráva (PDF), záznam konferenčního hovoru (text)




Mohlo by se vám líbit...

45
Diskuze

avatar
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlepší
Nastavit upozorňování na
Ivo Janáček
Host
Ivo Janáček

“Model 3 se stal s téměř 140 000 prodanými kusy nejprodávanějším luxusním vozem v USA” Jak se posuzuje luxusnost automobilu? Podle mě srovnávají nesrovnatelné.

98% úspěšnost AP znamená, že mají před sebou ještě hodně dlouhou cestu. Nicméně to učení díky vozům, které jezdí jim může hodně pomoci. Cíl vidím někde na úrovni 99,999999%.

Martin
Host
Martin

Podle mého názoru, srovnávají stejnou cenovou třídu. Mám-li v peněžence dva miliony, půjdu si koupit Model 3 nebo Cadillac XT5 ?

J R
Host
J R

Nevím, zda vás to potěší, nebo naopak, ale v tomto případě s vámi souhlasím v obou bodech. 😉

To první jsou marketingové hrátky a čísla, ve kterých se dá vždy dojít k potřebným výsledkům, pokud se nastaví správné výchozí podmínky výpočtu. Tím ale nezpochybňuji to, že se Tesle daří lépe než leckdo předpovídal, pouze to beru s rezervou.

To druhé opravdu znamená obrovské množství práce. Bude zajímavé sledovat co v tomto směru přinese AP3. Také se dá ještě vést dlouhá diskuse na téma co to znamená úspěšnost autopilota vyjádřená v procentech. Rozumné měřítko je dle mého názoru např. něco ve stylu počet nehod na x kilometrů s přihlédnutím k různým podmínkám a závažnosti. Jak to převést na procenta úplně přesně nevím.

Ivo Janáček
Host
Ivo Janáček

Myslíte to tak, že věřím jen té statistice, kterou jsem si sám zfalšoval? V tomto konkrétním případě té, kterou jsem si sám nastavil a vymyslel, abych ji vyhrál? 🙂

Já si myslím, že by se dalo akceptovat méně než jedna nehoda na 1 000 000 km, to už by asi prošlo.

J R
Host
J R

Ano, také tak se to dá napsat. 🙂

V tom čísle se také shodneme. Zatím mám najeto asi 400k bez zavinění nehody, takže srovnatelně spolehlivý stroj by mi vyhovoval. Obzvláště pokud by stejně spolehlivý stroj měli i ostatní, protože za těch 400k jsem už byl 4x nabouraný, z toho 2x to mohlo dopadnout docela blbě. (A v obou případech si jsem jistý, že by i současný autopilot nehodě zabránit dokázal.) Ale zase jde o statistiku…

Ivo Janáček
Host
Ivo Janáček

Vidíte a to mě by nevyhovoval, protože bych už měl za sebou skoro tři nehody a takto nemám žádnou. Navíc pokud jste za pouhých 400000km měl čtyři dopravní nehody, z toho dvě vážné, pak bych jako jednu z chyb hledal problém u vás osobně a to i když nejste viníkem. Navíc když sám uznáváte, že jste nebyl schopen nehodě zabránit a AP by ji zabránil, ano takoví lidé na cestu nepatří a pro ně a tedy i pro vás to bude záchrana.

Hanh
Host
Hanh

Co Vy povazujete za dostatecnou hodnotu nastesti nikoho nezajima. Kolik je tato hodnota u bezneho cloveka? Jde i o tuknuti, nacouvani pri parkovani atd. To cloveku odpustite, ale AP byste za to lincoval, resp. AP od Tesly. Odhaduji ze po 5 000 Km pro cloveka.

Ivo Janáček
Host
Ivo Janáček

Jistě, proč by to mělo někoho zajímat, já jsem jen projevil svůj názor na rozdíl od vás. A jen dodatek, je úplně jedno o jaký AP půjde a za ťukanec bych spíš lynčoval neřidiče, kteří je způsobují.