Fotky prodlouženého krytu FH, Starbase oficiálně městem, letadla ve službách SpaceX a další novinky
Dnešní souhrn novinek se celý bude týkat zajímavých zpráv, které doprovází podnikání a aktivity firmy SpaceX. Nejprve se tedy podíváme do Severní Karolíny, kde firma zakoupila krachující společnost Akoustis Technologies. Poté zavítáme do Kennedyho vesmírného střediska a podíváme se na nové záběry a fotky prodlouženého aerodynamického krytu pro Falcon Heavy. Následně bych vám rád představil dva letouny, kterými se firemní zaměstnanci přesouvají mezi kalifornským závodem v Los Angeles a základnou Starbase na jihu Texasu, která navíc byla nedávno oficiálně prohlášena za nové město.
Před několika dny bylo oznámeno, že se SpaceX rozhodlo za 30,2 milionů dolarů odkoupit krachující společnost Akoustis Technologies. SpaceX podobné kroky nedělá vůbec často, takže bude patrně nejrozumnější si o této firmě říct něco víc, protože SpaceX tím převzalo i další pohledávky, čímž je celá transakce ještě zajímavější. Odkoupená společnost Akoustis je předním výrobcem pásmových filtrů, což jsou zařízení, která umožňují vysílat bezdrátově informace na přidělených frekvencích a zároveň zajišťují, aby vysílání nerušilo nikoho v okolních frekvenčních pásmech.
Server Payload Space uvádí, že firma Akoustis byla součástí výzkumného programu DARPA amerického ministerstva obrany, kde se podílela na vývoji filtrů pro vysokofrekvenční vojenské satelity. Tentýž server dále zmiňuje, že společnost také dodávala filtry jisté firmě vyvíjející družice, přičemž je možné, že šlo o SpaceX. Není proto vyloučeno, že se SpaceX tímto krokem rozhodlo zachránit jednoho ze svých klíčových dodavatelů. Existují zkrátka komponenty, které jako vlastník největší družicové konstelace na světě potřebujete. Dostupné zdroje se navíc i shodují, že kromě získání řady patentů přidalo SpaceX ke svému majetku i výrobní závod o ploše cca 11 600 metrů čtverečních.
K této zprávě bych rád dodal, že pokud by šlo opravdu o záchranu krachujícího dodavatele, nebyl by to první případ, kdy SpaceX provedlo podobnou transakci. Kupříkladu v prosinci 2023 odkoupilo SpaceX za 2,2 milionu dolarů firmu Pioneer Aerospace, která vyráběla mimo jiné padáky pro kosmickou loď Dragon. Proto při nedávném návratu Dragonu z mise CRS-32 SpaceX uvedlo, že se jednalo o první použití brzdicích padáků, které si SpaceX vyrobilo svépomocí.
These are the first drogue parachutes built entirely in-house by SpaceX. Tested earlier this year, they include key data-driven upgrades such as stronger joints and ribbons and a re-positioned pack for smoother deployment and inflation pic.twitter.com/AQBkJxTJq9
— SpaceX (@SpaceX) May 25, 2025
Pro další novinku si zajdeme do Kennedyho vesmírného střediska. Je to už několik let, kdy SpaceX začalo kvůli zákaznickým požadavkům vyvíjet prodloužený aerodynamický kryt pro raketu Falcon Heavy. Známe jeho rozměry a v roce 2023 jsme mohli poprvé spatřit jeho fotografii během testů. Pokud se však na dotyčnou fotku podíváte, budete upřímně zklamaní. Uvidíte totiž pouze jeho špičku, takže jeho rozměry vůbec nevyniknou. Od té doby v této oblasti panovalo ticho po pěšině. Prolomeno bylo až v listopadu 2024, kdy redaktor NASA Spaceflight poukázal na to, že na oficiálních fotografiích ze startu mise Starlink 9-12 je možno v pozadí vidět právě onen prodloužený kryt (na fotce úplně vlevo dole).
Daleko jasnější záběry jsme dostali až letos v lednu, kdy byl kryt vyfocen při přepravě v Kennedyho vesmírném středisku. Pokud jde o využití prodlouženého krytu, vlastně doposud s jistotou víme o jediné misi, při které má být využit. Má se odehrát v roce 2027 a vyneseny při ní budou první dva moduly stanice Gateway. Budoucnost celé stanice Gateway je však momentálně dost nejistá, takže plán pro tento konkrétní start může být ještě upraven nebo mise zcela zrušena. Na první pohled je tedy na zavedení prodlouženého krytu času dost, nicméně není vyloučeno, že dokud nebude mít SpaceX tento kryt připravený k použití, nedostane ani žádné armádní zakázky, které by jej vyžadovaly.
Why helloooo there Falcon Heavy extended fairing!
It conveniently drove by the press site while I was at the hut this evening.
📸: @NASASpaceflight pic.twitter.com/AtjptXjNqp— D Wise (@dwisecinema) January 8, 2025
Další zpráva není z nejnovějších, ale rozhodně nepostrádá na zajímavosti. SpaceX máme všichni spojené s raketami Falcon či Starship. Rovněž známe SpaceX jako provozovatele sítě Starlink, nicméně věděli jste, že firma provozuje i dvě vlastní letadla? V obou případech jde o poměrně běžné stroje určené pro dopravu pasažérů. Prvním z nich je Boeing 737-800, který SpaceX získalo v srpnu 2023. Nešlo o nový stroj, firma jej odkoupila od společnosti Air China, která jej provozovala od roku 2002, kdy byl vyroben. Letoun samotný má kapacitu až 189 míst a v loňském roce nejčastěji přistával na mezinárodním letišti v Los Angeles, na Meadows Field v Kalifornii a na mezinárodním letišti Brownsville South Padre Island v Texasu tedy nedaleko základny Starbase. Osobně musím říct, že tento letoun mě nejvíce uchvátil grafikou, kterou má na ocasní části trupu od srpna roku 2024. Jedná se o písmeno X uprostřed šestiúhelníkových dlaždic, což jednoznačně evokuje tepelný štít Starship. Stroj má také na obou motorech vyvedený nápis SpaceX. Pro zájemce jsou zde jak videa z doby, kdy měl letoun starší vzhled, a pochopitelně i ta aktuální. V obou případech byl stroj zachycen při startu. Mimochodem, od května letošního roku je k zakoupení i model tohoto letounu v měřítku 1:400 za 47 dolarů.

Letoun Boeing 737-800 registrovaný na jednu z holdingových firem patřící SpaceX (Foto: Matt Hartman)
Druhým strojem, který SpaceX používá, je Gulfstream G450 registrovaný na firmu TVPX Aircraft Solutions. Nejde tedy o stroj přímo vlastněný SpaceX, nicméně pokud se podíváme na dvě jména dvou ze tří letišť, kde stroj v loňském roce nejčastěji přistával, lze jednoznačně říct, že SpaceX hraje ve využívání tohoto letounu prim. První ze dvou přistávacích ploch, Jack Northrop Field Hawthorne, se nachází jen pár desítek metrů od hlavního závodu SpaceX v Kalifornii. Druhým letištěm je již zmíněné Brownsville South Padre Island. Pokud jde o stroj samotný, jedná se o malý tryskový letoun s kapacitou maximálně 19 cestujících. Nu alespoň někteří zaměstnanci tak nemusí ztrácet čas a mohou se velmi rychle přesouvat mezi oběma závody. Dle serveru Simple Flying SpaceX tento stroj používá nejméně od října 2024.
Poslední zpráva dnešního dne pochází z Texasu a jako taková se začala oficiálně rozehrávat v polovině prosince loňského roku, i když Elon Musk to poprvé veřejně vyhlásil již v roce 2021. Loni SpaceX podalo žádost okresu Cameron v Texasu o vypsání voleb, které by rozhodly, zda by se základna Starbase mohla stát městem s vlastní samosprávou. Nové město mělo přitom zahrnovat samotný průmyslový areál SpaceX, vesnici Boca Chica a přilehlé okolí.
Nebudeme nyní příliš rozpitvávat zákulisní byrokracii a přesuňme se na časové ose do 3. května tohoto roku, kdy se volby uskutečnily. Jejich výsledek byl dosti nepřekvapivý, poměrem 212 hlasů pro a 6 hlasů proti bylo rozhodnuto, že nová obec s názvem Starbase může vzniknout. Nové městečko má rozlohu 4,1 kilometrů čtverečních a patří do kategorie C, což zahrnuje nezačleněná města, obce či vesnice s počtem obyvatel od 201 do 4999.
Součástí voleb byla i volba starosty a dvou komisařů, kteří budou nové město řídit. Stali se jimi tři zaměstnanci SpaceX, kteří při volbách neměli protikandidáta. Samotným starostou byl zvolen 36letý Bobby Peden, který ve SpaceX pracuje jako viceprezident pro testovací a startovací operace v Texasu. Samotné volby však ještě neznamenaly, že nové město vzniklo. Volební výsledky musely ještě přezkoumat příslušní komisaři, kteří na tento úkon měli 14 dní. Až 20. května mohl tedy soudce okresu Cameron veřejně vyhlásit, že nové město Starbase existuje. Pro SpaceX to znamená větší kontrolu nad celou oblastí a usnadnění procesu budování nové infrastruktury, jako jsou silnice, zdravotní služby nebo třeba školy.
Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!
- Mise MTG-S1 - 29. 6. 2025
- SpaceX na floridské rampě SLC-37 demoluje infrastrukturu po ULA, aby odtud mohla startovat Starship - 25. 6. 2025
- Mise Transporter-14 - 19. 6. 2025
Ten kryt vypadá jakoby na jen odřízli spodek a přilepili tam prodloužení.
A proč né. To je přesně styl SX, který funguje
Fajn zajímavá miscellanea, díky moc za článek!
Harku, diky moc.