Během testování Super Heavy B7 došlo k silnému výbuchu. Co to znamená pro orbitální start Starship?

SpaceX 11. července provádělo nový test prototypu Super Heavy B7, při kterém došlo k nečekanému výbuchu na rampě. Děsivě vypadající detonace vytvořila viditelnou tlakovou vlnu a způsobila menší požár. Naštěstí se nikdo nezranil a raketa i rampa zůstaly v celku. Co přesně se při nehodě stalo, co ji způsobilo a jak ovlivní přípravy první orbitální mise Starship?

Výbuch během testování Super Heavy B7 (Zdroj: NASA Spaceflight)

Super Heavy B7 je zatím nejpokročilejší dokončený prototyp 70metrové rakety, jejímž účelem je vyslat kosmickou loď Starship na oběžnou dráhu Země. Super Heavy je vybavena celkem 33 motory Raptor druhé generace a právě ty byly prověřovány během pondělního testu. Dopředu se vědělo, že SpaceX zatím ještě neplánuje plnohodnotný statický zážeh Raptorů, jelikož obyvatelé Boca Chica neobdrželi upozornění ohledně potenciálně nebezpečného testování. V průběhu pondělí se pak objevily neoficiální zprávy, že SpaceX v daný den plánuje do rakety natankovat kapalný metan a kyslík a pak provést tzv. spin prime test. Jedná se o částečnou zkoušku Raptoru, při které jsou pohonné látky prohnány komorami, roztočí se čerpadla a motor se vlastně dostane do fáze, kdy je připraven na zážeh a plnohodnotné nastartování. Onen druhý krok ale v pondělí ještě v plánu nebyl. Test měl být ukončen po roztočení motorů, takže výsledkem by bylo, že z motorů by vyšly pohonné látky v plynném skupenství, ale zážehová sekvence by dále nepokračovala.

33 motorů Raptor druhé generace na Super Heavy B7 (Foto: SpaceX)

Test roztočení motorů proběhl v pondělí kolem 23:20 našeho času, kdy na fanouškovských webkamerách bylo možné vidět, jak se z motorů na B7 najednou vyvalila oblaka plynu. Až posud šlo vše podle plánu, ale pár sekund poté se vznítila směs plynů, která právě prošla Raptory, a způsobila silnou detonaci pod raketou. Výbuch byl slyšet na míle daleko a způsobil poškození v okolí rampy a také způsobil menší požáry.

Video výbuchu se záběry z různých kamer:

Někteří členové veřejnosti si zpočátku mysleli, že šlo o plánovaný statický zážeh Raptorů, zatímco jiní na základě videí správně posoudili, že šlo o anomálii. Situaci nepomohl unáhlený tweet Elona Muska, z kterého se zdálo, že výbuch byl součástí plánovaného testování motorů. Musk ale později tweet smazal a v nové zprávě uvedl, že výbuch přeci jen nebyl plánovaný a tým posuzuje škody. Dále potvrdil, že anomálie nastala při provádění testu roztočení motorů.

Orbitální vypouštěcí stůl a motory na Super Heavy B7 po výbuchu na rampě (Foto: Nic Ansuini)

Zatím není jasné, co přesně bylo zdrojem vzplanutí směsi plynů, ale Elon Musk uvedl, že šlo o důsledek jedné z nevýhod kryogenního metanu, který Super Heavy a Starship používají jako palivo. Odpařující se metan se totiž může mísit s kyslíkem v atmosféře a vytvořit tak výbušnou směs. Aby k této situaci nedošlo v budoucnu znovu, SpaceX prý zavede systém, který bude bránit hromadění nespáleného metanu (například raketoplány používaly zařízení, které na rampě vytvářelo jiskry kvůli spalování přebytečného volného vodíku před zážehem motorů). Další změnou je, že v budoucnu nebude spin prime test prováděn se všemi 33 Raptory najednou. Tím se nejspíš sníží množství plynu pod raketou a tím pádem i síla případné exploze.

Největším otazníkem po anomálii bylo, jak moc výbuch poškodil rampu a raketu a co tohle všechno bude znamenat pro chystaný orbitální test Starship. Pracovníci SpaceX ve dnech po nehodě prováděli inspekce rakety a infrastruktury rampy. Přítomen byl i Elon Musk, který kvůli tomu přiletěl do Starbase. Na definitivní soudy je prozatím brzy, ale na základě předběžných kontrol je Elon Musk optimistický. Škody se podle něj zdají být minimální, avšak Raptory je potřeba důkladně zkontrolovat, a tak bude Super Heavy B7 převezena do montážního areálu, kde se tyto práce provádějí snadněji. Ještě na rampě ale tým provedl výměnu jednoho Raptoru na raketě a také vyměnil hydraulické písty na ramenou Mechazilly (toto bylo v plánu ještě před anomálií B7 a nesouvisí to s výbuchem). Mechazilla následně zahýbala rameny, takže by snad měla být schopná přesunout prototyp B7 z orbitálního stolu na již připravený silniční transportér kvůli převozu. V opačném případě by SpaceX muselo použít běžný jeřáb tak jako v minulosti.

Pracovníci SpaceX provádějí inspekce na Super Heavy B7 po výbuchu (Foto: The Shard Baby)

A co to znamená pro dlouho očekávaný orbitální start Starship? Elon Musk v emailu pro Reuters zmínil, že škody na B7 jsou minimální a raketa bude zpátky na rampě „pravděpodobně“ už příští týden. Na Twitteru pak Musk dodal, že pokud bude následné testování probíhat dobře, Starship by mohla odstartovat už v srpnu. Určitě jde o přehnaně optimistický odhad a SpaceX navíc zatím nemá úřední povolení, ale podstatné je, že Elon evidentně neočekává velké zdržení následkem anomálie a zároveň alespoň prozatím není v plánu poslat Super Heavy B7 do šrotu a nahradit ji prototypem B8.

Prototyp Super Heavy B8 po spojení nádrží (Foto: RGV Aerial Photography)

Tento scénář je teoreticky možný, ale pochopitelně by představoval zdržení o řadu týdnů. Super Heavy B8 totiž nemá nainstalované Raptory a ještě ani neprošla tlakovým testováním. Anomálie však nejspíš nijak neovlivní testování lodi Starship S24, protože ta byla dostatečně daleko od výbuchu a její chystané statické zážehy budou prováděny na jiné rampě než v případě Super Heavy. Tudíž i kdyby orbitální stůl potřeboval nějaké opravy, testování S24 může mezitím nerušeně pokračovat.

Šest Raptorů na Starship S24 (Foto: SpaceX)


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

37 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře