Dragon bude během mise Inspiration4 vybaven kupolí, díky které si vesmírní turisté užijí skvělý výhled i na toaletě

Již za necelé dva týdny by měla odstartovat revoluční mise Inspiration4, při které loď Crew Dragon dopraví na oběžnou dráhu čtyřčlennou posádku bez jediného profesionálního astronauta. Podrobné představení celé mise vydáme krátce před startem, a tak se dnes zaměřím jen na jeden malý aspekt tohoto výletu do vesmíru. Objevily se totiž první oficiální fotky skleněné kupole, kterou je Crew Dragon  nově vybaven, aby posádka měla co nejlepší možný výhled během svého třídenního pobytu na oběžné dráze Země.

Umělecká představa lodi Crew Dragon na oběžné dráze. Místo dokovacího portu obsadila skleněná kupole pro lepší výhled posádky (Zdroj: SpaceX)

O tom, že Crew Dragon Resilience bude pro tuto misi vybaven „skleněnou kupolí“, jsme se poprvé dozvěděli letos na jaře, když SpaceX zveřejnilo počítačový render podoby lodi pro Inspiration4. Velitel mise Jared Isaacman aktuálně prozradil, že tehdy byla kupole pouhým nápadem na papíře, ale jeho realizace včetně analýz a výroby zabrala pouhých 6 měsíců. Půjde o největší jednolité okno, které kdy bylo použito ve vesmíru, a SpaceX tak v tomto ohledu překoná suborbitální loď New Shepard společnosti Blue Origin. Kupole v Dragonu je dokonce dost velká pro dva lidi najednou. Následující fotka zařízení před instalací navíc ukazuje, že kupole má dvě vrstvy:

Kupole pro misi Inspiration4 před instalací na Crew Dragon Resilience (Foto: Ryan Zohoury)

SpaceX kupoli označuje jako skleněnou, ale Elon Musk potvrdil, že jde ve skutečnosti o akrylátové sklo neboli plexisklo. Kupole je během startu skryta pod aerodynamickou špičkou, která je po dosažení oběžné dráhy odklopena. U normálních Dragonů se pod špičkou nachází dokovací port, čtveřice manévrovacích trysek Draco a také zařízení, které dokáže navigovat prostřednictvím sledování pozice hvězd. Crew Dragon Resilience ale při misi Inspiration4 dokovací port nepotřebuje, protože se nebude připojovat k Mezinárodní vesmírné stanici a celé tři dny stráví pouze volným letem na oběžné dráze ve výšce kolem 590 km nad Zemí. SpaceX tedy dokovací port nahradilo právě kupolí pro lepší výhled, aby posádka nemusela spoléhat jen na pár malých okének.

Vnitřní prostor lodi pak od kupole dělí ještě standardní poklop, který je přítomen i na ostatních variantách Dragonu. Na fotkách členů posádky Inspiration4 uvnitř kupole si pak můžete všimnout čtyř černých ploch, které možná slouží jako ochrana skla před zážehy čtyř motorů Draco v okolí. Jared Isaacman také naznačil, že Dragon možná bude vybaven externí kamerou, která tak během letu nabídne záběry na lidi v kupoli se Zemí v pozadí. Spekuluje se, že kamera by mohla být umístěna uvnitř odklopitelné špičky.

Toaleta v Crew Dragonu Endeavour (Foto: Thomas Pesquet)

Poslední zajímavostí pak je to, že kupole se nachází ve stejné části Dragonu jako toaleta, což má určité výhody. Velitel mise Jared Isaacman popsal, jak to bude fungovat: „Moc soukromí [při používání toalety] nemáte. Ale je k dispozici takový závěs, který zakryje horní část lodi, takže se můžete od ostatních oddělit. A jelikož tam je i ta kupole, lidé budou mít během používání toalety opravdu úžasný výhled.“

Pro Crew Dragon Resilience toto bude již druhý let do vesmíru po loňské misi Crew-1, v rámci které profesionální astronauté strávili 6 měsíců na Mezinárodní vesmírné stanici (ISS). Loď se vrátila na Zemi letos v květnu a bude tedy startovat znovu pouhé 4 měsíce po návratu. Půjde o rekordně rychlé znovupoužití Dragonu v historii. A jelikož je Resilience nyní vybavena kupolí, lze předpokládat, že tato loď bude do budoucna vyhrazena primárně pro turistické mise, které nepoletí k ISS. Díky tomu nebude nutné mezi starty neustále přehazovat kupoli a dokovací port. Pro mise na ISS pak SpaceX může prostřídávat lodě Endeavour a C210. Druhý jmenovaný Dragon bude mít premiéru až na podzim v rámci mise Crew-3, a tak zatím nedostal přezdívku.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
36 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře