Elonovinky #197: Boring Company buduje další tunel, poprvé s novým razicím strojem Prufrock

Elonovinky jsou pravidelným videopořadem, na kterém web ElonX spolupracuje s Živě a Mall.TV. Každý týden informuje o podnikateli Elonu Muskovi a jeho mnoha projektech – především o SpaceX a Tesle, ale také o The Boring Company, Neuralinku nebo hyperloopu.

Boring Company konečně začala budovat svůj další projekt. Nový tunel propojí výstaviště v Las Vegas s nedalekým hotelem Resorts World. Ražbu navíc poprvé zajišťuje nový stroj Prufrock. Existující systém tunelů pod výstavištěm mezitím prošel první velkou zkouškou a majitel i návštěvníci s ním jsou spokojení.

Seznam všech existujících, chystaných i zrušených projektů Boring Company najdete v našem přehledu.

Předchozí epizody Elonovinek:

Starší epizody najdete zde.

Petr Melechin
Latest posts by Petr Melechin (see all)



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

20 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
jbp

Ač k Muskovi chovám velký respekt, v případě Boring Company a Hyperloopu jsem velmi střízlivý. Americká města potřebují především kvalitní veřejnou dopravu, nikoliv mít třetinu rozlohy zalitou asfaltem, aby měli plechoví miláčkové kde parkovat.
Výstavbou a podporou podobných výstřelků se jen brání v proměně amerických měst na místa více určená pro život lidí a budou jen víc a víc podporovat individuální automobilovou dopravu. Rozzónovaná, dálnicí xkrát rozdělená a segregovaná města, kde si bez auta ani neuprdnete, není nic hodného následování. Doufám a předpokládám, že v Evropě nic podobného nevznikne. Nemáme tu každodenní štrúdl na desetiproudých dálnicích, ani k tomu zaplaťpánbů nesměřujeme. Myslím, že Muskovy tunely zůstanou jen výstřelkem v nejvýstřelkovějších městech jako je LV.

Teslichard

Toto je ale verejná doprava

jbp

Méně efektivní než brněnské metro.

Lukáš

To není veřejná doprava, ale highway undergound!
https://www.youtube.com/watch?v=QZaRfNjTPx8

Naposledy upraveno před 2 lety uživatelem Lukáš
Martin B

Jedná se o součást robotické autonomní dopravy.

Jan Tichavský

Pokud je, tak je velmi neefektivní, má malou kapacitu. Jo, kdyby tam měli autonomní elektrobusy, to by byla jiná.

Marek

Elektrické minibusy 14-16 osôb (na podvozku Tesly) boli v pôvodných plánoch. Toto cháp ako rýchly taxík

Michal Andrej

Význam to má pre Mars, kde budú natlakované tunely prepájať jednotlivé lokality.

Jan Tichavský

Proč natklakované tunely? To se jim ztratí v horninách. Lepší je mít naopak skoro vakuum jako u hyperloop a mít natlakované pouze ty dopravní prostředky a přestupní terminály.

Michal Andrej

Natlakované tunely sú jednoduchšie, môžu tam jazdiť normálne Tesly a posádky bez skafandrov. Obývateľné podzemie by bolo pre Mars ekonomické riešenie.
Technológiu Boring company nepoznám, ale určite sa tunel nielen “razí” a vnútorná stena stena ostane raw hornina, ale sa aj ošetrí nejakou izoláciou.
Hyperloop je síce Muskov nápad, ale nerealizuje ho. Firmy čo stavajú hyperloopy nemajú s Muskom nič spoločné.

Ivo Janáček

Vzhledem k plánované velikosti sítě a tím pádem počtu vozidel to není o tom pokud někde začne hořet, ale spíše kdy se to stane a jaké budou následky. Plánované řešení není zcela ideální a až se to stane, tak to vyřadí daný tunel mimo provoz na několik dnů či spíše týdnů pokud dojde k poškození ostění. Myslím si, že hasiči z toho moc radost nemají.

Ještě hroší by to bylo, pokud by došlo ke srážce což u obousměrných tunelů hrozí vždy. Zatím je plánovaná rychlost malá, ale pokud dojde na zvýšení tak to taky nebude zrovna bezpečné.

Naposledy upraveno před 2 lety uživatelem Ivo Janáček
Martin B

Během provozu se dlouhodobém měřítku počítá s autonomním řízením, takže pravděpodobnost nehody bude minimální. Krom toho samotné tunely jsou pouze jednosměrné a pro obousměrný provoz by musely být vyražené 2 paralelní tunely.

A právě proto, že se v tunelu budou pohybovat pouze autonomní elektrické vozy, tak je pravděpodobnost požáru velmi malá, byť taková situace samozřejmě nastat může. Samotné elektromobily se rozhořívají velmi pomalu. V případě železo-fosfátových baterií (kterých bude v budoucnu většina) ani nedochází k vysokým teplotám a v případě zkratu spíše čoudí než by nějak silně hořely.

Naposledy upraveno před 2 lety uživatelem Martin B
Ivo Janáček

Asi jste neviděl video, tunel bude jeden a provoz bude obousměrný.

Jaký má vliv jestli řídí řidič a nebo počítač na to jestli dojde k požáru? Možná to nevíte, ale lidé v tunelech většinou zahynou na následky kouře resp. zplodin hoření a ne na to, že by přímo uhořeli, takže to, že baterie jen čoudí jaksi v tunelu nic moc neřeší.

Ferda

Co Tesly vybavit dýchacími maskami :), jó a jak je na tom ten hepa filtr? 🙂 puvodne-kritizovany-filtracni-system-tesly-pomaha-lidem-postizenym-nicivymi-pozary-v-kalifornii

Lukáš

Jasně, hepa filtr tesly cestujícího jistě zachrání, když ti ta samotná tesla hoří.

Ferda

Samozřejmě jsem myslel Hepa filtr těch Tesel co nehoří a musí vycouvat z tunelu ven 😉
Pro hořící tu máme ty mobilní dýchací masky 🙂

Ivo Janáček

HEPA filtry se řadí mezi nejúčinnější vzduchové filtry vůbec. Je schopen odstranit mikročástice až o velikosti 300 nanometrů, a to s minimální účinností 99,97%. Proto je určen pro ty nejnáročnější provozy. Původně byl vyvinut v NASA za účelem ochrany astronautů před škodlivými mikročásticemi.”

Podle mě na částice pouze, že by to nějak řešilo jedovaté plyny si nemyslím, ale mohu se plést.

Martin B

Obousměrný provoz je pouze v některých vstupních portálech do tunelů. Samotné tunely jsou jednosměrné.

TO jestli řídí člověk nebo počítač má značný vliv, protože požár vzniká sám o sobě jenom extrémně vzácně. Obvykle je důsledkem nějaké vážné dopravní nehody a zde je rozdíl v tom kdo řídí.

Naposledy upraveno před 2 lety uživatelem Martin B
Marek

Tunely sú síce jednosmerné, ale tieto “prípojky” sú kyvadlové. V extréme v :00 tam a :30 naspäť 🙂

Martin B

Ale stále bude platit, že tam budou jezdit z dlouhodobého hlediska pouze autonomní vozy, takže se předejde lidské chybě.