Elonovinky #173: Tunel Boring Company ve Vegas je otevřen. Co bude dál? Firma zvažuje větší tunely

Elonovinky jsou pravidelným videopořadem, na kterém web ElonX spolupracuje s Živě a Mall.TV. Každý týden informuje o podnikateli Elonu Muskovi a jeho mnoha projektech – především o SpaceX a Tesle, ale také o The Boring Company, Neuralinku, OpenAI nebo hyperloopu.

Muskova společnost Boring Company v červnu dokončila první komerční projekt, když v Las Vegas otevřela svůj tunel veřejnosti. Je tedy čas začít pohlížet do budoucnosti. V jakém stadiu jsou ostatní projekty Boring Company? Některé staré byly zrušeny, na jiných se už pracuje a také je zvažováno několik nových. Firma navíc zřejmě chystá novou variantu tunelů s větším průměrem pro přepravu nákladu.

Předchozí epizody Elonovinek:

Starší epizody najdete zde.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
18 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Goodman

Petr jde žádat o práci ve Space X. Nejdříve se do něj pustí vesmirni inženýři. Petr odpovídá bravurně na všechny otázky. Najednou do místnosti vejde sám veliký Ilon Mask.
Ilon: “Na všechny technické otázky jste odpověděl více než dobře, ale ja chci vidět nadšení. ”
Petr: “Jsem největší ze všech fanoušků ”
Ilon: “Tak to dokazte. Čemu dáte přednost. Sexu s ženou nebo sledování startu rakety?”
Petr : “Jednoznačně startu rakety”.
Ilon: “Výborně, vítejte ve Space X”.
Klika, pomyslí si Petr, ze se nezeptal na ovečku.

Josef

Nejtrapnější pokus o vtip.

Goodman

Bohužel, nejste moderní a proto nemáte pochopení pro LGBTPNZ. Musíme jít s dobou a vítat lepší multikulturní zítřky.

Ales

No ja nevim, kdyby to bylo treba ve “volne diskuzi” na discordu tak jeste budiz. Ale i tak by jsi to mel posunout nekam dal. Dat do toho srdicko. Aby to melo smrnc. Mi toto pod kazdym clankem nic moc….

Goodman

Frky me napadají většinou při čtení článku. Najednou me napadne skvelej vtip a jelikož jsem od přírody dobrák, který by se nejraději celý rozdal, tak se o ty skvosty podelim s ostatními. Jelikož se týkají vesmíru, tak pod článek patří.

Jiří Konečný

Elon je jistě borec, ale z některých jeho projektů jsem trochu rozpačitý. Třeba zrovna z těch jeho “myších děr”. Nebylo by z hlediska přepravní kapacity lepší staré, dobré metro? Následné mezidobí cca 2 minuty. Do jednoho vlaku se vejde cca 400 lidí. To dělá přepravní kapacitu cca 12000 lidí v jednom směru za hodinu. A nejsou k tomu potřeba žádné baterie.

PetrK

Důvodem bude velmi pravděpodobně cena, která je dána menším průměrem tunelu, sériově vyráběnými “přepravníky” i nabíjecími stanicemi. Metro není nic levného – v podstatě je to zakázková výroba vlaku, tunely o cca dvojnásobném průřezu, ukládání kolejí, “troleje” se silovým napájením nejsou jenom dráty, spotřeba, údržba … Pro masivní přepravu je “boring system” pravděpodobně nepoužitelný – bude existovat limit objemu přepravy. Pak přijdou třeba s těmi původně avizovanými “minibusy” nebo něčím dalším.
Pokud parametricky splní zadání/požadavky, tak v tom nevidím problém. Když budete potřebovat třikrát denně převést 80kg balík na 30m, tak si pořídíte rudl místo vysokozdvižného vozíku …

Naposledy upraveno před 4 měsíci uživatelem PetrK
Jiří

Jeho cílem je dostat dopravu pod zem a k tomu je metro na nic. 12 tisíc lidí se chce dostat na 12 tisíc míst, k tomu potřebujete velké množství malých tunelů, to jinak nejde. I pokud byste udělal milion vlaků, tak stejně bude jezdit většina lidí autem, protože potřebují z jednoho bodu na druhý co nejrychleji a dost z nich klidně i pomaleji než MHD, ale hlavně aby se nemuseli tlačit v hromadné dopravě.
Dovedete si představit, jak by se proměnila města, pokud by bylo jen 10 % dopravy a zbytek v tunelech?

3,14ranha

Zase tak levné ty Boring tunely (+ jejich provoz) nejsou abyste šoupnul pod zem 90% dopravy. Ono to bude vycházet méně než deset Boring tunelů za jeden velký tunel se soupravami metra.

S rostoucím počtem tunelů se k tomu začnou vyjadřovat záchranné složky a pojišťovny. Protože vykopat díru do země zvládne i blbec, třeba takový palestinský Hamás to zvládne dost možná i levněji než Musk.

… bezpečný provoz po dobu desítek let je ale něco naprosto jiného (finančně i z pohledu lidských zdrojů) !

PetrC

Náklady na každou jednotlivou část metra oproti “osobním” tunelům jsou o řád vyšší, i více.
Veškeré náklady:

  • Vagón vlaku
  • Ražba metru tunelu
  • Výstavba/vybavení metru tunelu
  • Nástupiště – velikost
  • údržba flotily
  • údržba tunelů

A to je pouze ekonomická stránka věci.

Radek

Hlavně jak chcete dostat metro na Mars a měsíc. Musí dělá všechno tak, aby to mohl pokrýt sám bez dalších externích firem. Když chce na Mars musí tam umět kopat pod zemí .. logicky nejlepší je naučit se to na zemi a nechat si za to platit

Goodman

To me taky napadlo. Ale Musk to v jednom rozhovoru popřel.

Jiří Konečný

No, nějaké výhody ty myší díry oproti velkým konvenčním tunelům mají, to je pravda. Až čas ukáže, jestli je to pro velkoměsta ta správná cesta. Rozhodně i tady se bude muset myslet na protipožární opatření apod.

Milda

Já si spíš říkám až mu tam ta jedna jeho Tesla začne hořet co se bude dít? Vždit to je malej tunel, nevidím odvětrání ani protipožární opatření či východy (Ikdyby tak je to opravdu malej tunel). Navíc ty auta ani pořádně uhasit nejdou leda kontejnerem a to po nějaké době. Spíš bych řekl že to je taková časová mikrovlnka 🙂

Martin B

Zatímco spalovák dokáže vzplanout opravdu rychle – v řádu desítek vteřin, tak elektromobily se rozhořívají poměrně pomalu. Dost času na to zastavit a odejít. Samozřejmě v tunelech bude vzduchotechnika a nouzové východy.

Goodman

Viděl jsem před léty dokument o požáru vlaku v tunelu někde ve Švýcarsku. Problém nebezpečí požáru se zdaleka netýká jenom EV automobilů. Ta jsou akorát nejvíce vidět, protože každý požár elektroauta přitáhne pozornost médií. Po výbuchu spalovaku nestekne ani pes. Jen pro zajímavost, ja jsem uz třikrát viděl vzplanuti spalovaku (2x autobus, 1x auto). Zajímala by me srovnávací statistika a procentuální pravděpodobnost. Pokud někdo něco našel, nechť postuje .

Ales

Takove statistiky jsou. Vicemen to vychazi ze elektromobily jsou na tom lepe. Nicmene to muze zkreslovat i to, ze tyto auta maji zatim jen “par” let stari. Velke procentualni zastoupeni je jen ve vyspelych zemich. Celkove male procentualni zastoupeni z celkoveho poctu aut. Atd

Naposledy upraveno před 4 měsíci uživatelem Ales
Ivo Janáček

Jen mě tak napadlo, jak chtějí razit na Floridě? Je tam jen písek a spodní voda. Neříkám, že to nejde, ale jsou to úplně jiné a asi nejhorší možné podmínky jaké mohou existovat. Napadá někoho jak to chtějí udělat?