Tesla bude v Číně využívat jiný typ baterií a chystá zkušební výrobu článků ve Fremontu

Pomalu se blíží duben, během něhož by měla proběhnout prezentace nazvaná Battery & Powertrain Day. Na ní plánuje Tesla představit složení bateriových článků, architekturu modulů a výrobní plány do budoucna. Ty by dle Muska měly výhledově cílit na roční výrobní kapacitu v řádu terawatthodin, což je více než 50násobek aktuálního stavu. Již teď se ale kolem baterií začínají objevovat různé zajímavé novinky.

Tesla během loňského roku odkoupila společnosti Maxwell Technologies, Hibar Systems a DeepScale. Zatímco poslední zmíněná firma se zabývá neuronovými sítěmi, první dvě uvedené společnosti se věnují především bateriím a jejich výrobním metodám. Teď to vypadá, že Tesla na svůj seznam akvizic přidala další firmu zabývající se bateriemi. Konkrétně jde o v roce 2014 založený startup SilLion Inc. sídlící ve státě Colorado ve městě Louisville. Tato lokace je sama o sobě zajímavá, neboť se nachází jen pár minut jízdy autem od města Broomfield, kde Tesla možná plánuje postavit centrum pro výzkum a vývoj (R&D), o čemž jsme informovali dříve.

Bateriový článek typu 2170, který pro Teslu vyrábí Panasonic (Foto: Electrek)

SilLion Inc. se zabývá vývojem vysoce výkonných křemičitých anod a katod a jejich komerčním využitím v cylindrických bateriích. Firma ve svých materiálech uváděla, že jde o bezpečnější baterie (neobsahují hořlavý elektrolyt) s vyšší energetickou hustotou a nižší cenou výroby, než je v průmyslu běžné. Zároveň by měla být možnost technologii využít i v cylindrických článcích. Oba dva spoluzakladatelé společnosti, Daniela Molina Piper a Tyler Evans si do svých zájmů na LinkedInu jako jednu z mála soukromých firem přidali Teslu, v polovině minulého roku navíc do americké automobilky ze SilLion přešel vývojový technik Simon Hafner. Může jít samozřejmě o náhodu, každopádně firma si zrušila svoje webové stránky, což by naznačovalo přechod pod jinou společnost.

Mezitím Tesla začala ve své továrně ve Fremontu s přípravou testovací výrobní linky na baterie, pro jejíž provoz nabírá techniky. Automobilka zároveň shání zaměstnance pro návrh vlastního vybavení potřebného pro výrobu bateriových článků. Současně také Tesla nabírá lidi do německé Giga Berlin, kde rovněž plánuje výrobu vlastních baterií.

Zajímavé novinky o bateriích Tesly přinesla agentura Benchmark Mineral Intelligence, která tvrdí, že automobilka bude pro své v Číně vyrobené modely využívat mimo jiné prizmatické lithium-železo-fosfátové (LFP) akumulátory. Ty bude pro Teslu vyrábět čínská společnost CATL, o které jsme informovali dříve. Pro Teslu tak půjde o premiéru, jelikož dosud využívala pouze cylindrické akumulátory. Dle tvrzení Benchmarku budou baterie od CATLu využívané pro již nabízenou variantu Standard Range Plus. Výhodou LFP baterií je absence kobaltu, to ale údajně nehrálo v rozhodování Tesly roli. Baterie by totiž měly být levnější o desítky procent, Benchmark odhaduje, že Tesla v porovnání s bateriemi pro modely v USA ušetří až 25 %. Nevýhodou LFP baterií je naopak nižší energetická hustota, CATL ale tvrdí, že ji dokáže navýšit až o 10 % až 15 %.

Aktuální podoba baterie v Modelu 3 a představa baterie tvořené prizmatickými články (Zdroj: Clean Technica)

CATL každopádně není jediná firma, se kterou Tesla v Číně spolupracuje. Automobilka má totiž smlouvu také se společností LG Chem. Právě ta by měla dodávat cylindrické články s technologií NCM811 (LiNiMnCoO2) o velikosti 2170 (21 mm průměr, 70 mm délka), o čemž se spekulovalo již na podzim. Benchmark tvrdí, že je Tesla bude využívat pro v Číně vyráběný Model 3 ve variantě Long Range, což by potvrzovalo informace Electreku, že automobilka v Giga Shanghai plánuje začít vyrábět verzi Long Range s pohonem zadních kol. Zatím není potvrzené datum začátku výroby ani cena vozu, v USA ale se ale tato varianta prodávala (momentálně již nějakou dobu není v nabídce) za v přepočtu milion korun bez daně. Dojezd dle EPA činil 523 km. Cena čínské verze by se tak mohla pohybovat mezi variantou Standard Range Plus a z USA dováženou verzí Long Range s pohonem všech kol. Doposud se v Číně vyráběla jen verze Standard Range Plus.

Tesla Model 3 vyrobená v čínské továrně Giga Shanghai (Foto: Tesla China)

Pomalu se ke slovu dostává také hardwarový update Tesly Model S. Kromě očekávané sportovní varianty s pohonnou jednotkou Plaid zřejmě Tesla chystá také verzi, která bude vybavena baterií o kapacitě 110 kWh a umožní dojezd přesahující 400 mil (640 km). Tvrdí to alespoň známý hacker Jason Hughes po prozkoumání firmwaru Tesly. Zároveň ve svém tweetu uvedl, že se nové velikosti baterií chystají v nějaké podobě i pro Modely X a 3. Pokud jsou Hughesovy informace pravdivé, tak bude 110 kWh baterie největší, jakou Tesla kdy použila.

Michal Lenc



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

10 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jack

Ty vole! Tak ten Galileo měl fakt pravdu! I když měl asi takovou pravdu, jako když člověk “ví”, že vyhraje ve sportce. Prostě to trefil a náhodou mu to vyšlo.
Ale , a musím se za to pochválit (protože nikdo jiný to za mě neudělá😀) jsem vypátral skutečné a nezvratné důkazy o tom, že Tesla je opravdu zainteresovaná ve společnosti SiILion, Inc.
Prošel jsem obchodní rejstřík státu Colorado a našel v něm zmiňovanou společnost SiILion, Inc. V přiložených dokumentech byl jeden dokument z 30. 8. 2018, který informuje o změně právního zástupce (Registered Agent) a nové kontaktní osoby. Ta kontaktní osoba je Ingrid Robertson se sídlem 6800 Dumbarton Circle, Fremont California. Ingrid Robertson pracuje v Tesle v právním oddělení a zmiňovaná adresa je jedno ze sídel Tesly.
A ted zpět k Hyperchange. Galileo o tom mluvil jako o velké novince roku 2020 a že Tesla určitě v Coloradu brzo otevře nové vývojové středisko. Problém je, že je to skoro dva roky stará věc. A za ty dva roky se nic převratného neudálo.Takže Tesla má v Coloradu svůj vývoj už dva roky a je tedy otázkou jestli k nějakému výraznému rozšíření má teď vůbec dojít. Nebo jestli už zdejší vývoj nejede dávno na plné obrátky, jen si toho prostě nikdo nevšiml.
Jdu to napsat HyperChange. Galileo bude mít radost. 🙂

Petr Melechin

Dobrý nález!

Jack

Díky! Uvidíme, co na to odpoví Hyperchange. Snad se to ke Galimu přes záplavu zpráv dostane a přečte si to. Napsal jsem mu mail a PM na jeho osobní účet na twitter. Teď má v CA 4 ráno, tak mu dáme nějaký čas, ne? 😀

Jack

S tím SilLion Inc. jsou to od Galilea opravdu hodně divoké spekulace. Což ve videu sám přiznává. Ostatně Galileo není zrovna kovaný v technických otázkách okolo Tesly. Měl by se raději držet finančních analýz. Ty mu jdou mnohem lépe. Opravdový odborník na baterie Jack Rickard se o jeho “schopnostech” zmiňuje docela často.
A s těmi LFP akumulátory to bude asi taky trochu komplikovanější. Zdroj pochází od Reuters, ne Benchmark Mineral Intelligence. I když Reuters přímo zmiňuje LFP baterie, je možné, že to bylo jen špatně interpretováno a že se mluvilo jen o bateriích od CATL bez kobaltu. Což si logicky vysvětlili jako LFP baterie, protože CATL bez kobaltu dělá z drtivé většiny jen LFP. Ale později se čínská Tesla v postu na TikTok prokecla, že se nemusí jednat jen o LFP. Následně komentář smazala. Ale je pravda, že to ani přímo nevylučuje, že se nejedná o dvě různé technologie bez kobaltu. Každopádně tak jednoznačné to není.

Jack

Tak jsem se podíval na jakém základě přesně Galileo došel k závěru, že Tesla koupila SilLion Inc.
1. Zmiňuje otevřenou pracovní pozici na stránkách Tesly na pozici Technik baterií v lokalitě Louisville, Colorado
2. Použil Google a našel v lokalitě náhodně 3 firmy zabývající se vývojem baterií. Ale našel úplně všechny? Na nedaleké univerzitě se vyučují tyto technologie a její studenti si následně zakládají svoje firmy v okolí. Je to podobné, jako Palo Alto, kde je na jednom malém místě nahromaděno velký počet firem ze stejného oboru a není na tom nic konspiračního. Neznamená to, že když Apple sídlí (nebo najímá lidi) na stejném místě, jako Google, že ho zítra koupí. Nebo ano?
3. Jal se tedy prověřovat tyto tři náhodně vybrané firmy a zjistil, že jedna z nich má vypnuté webové stránky. A z toho usoudil, že je vypnuli teď po tom, co je koupila Tesla. Ale problém je, že jejich stránky nikdy aktivní nebyly. Zde archiv z roku 2018. Zobrazuje úplně stejnou stánku jako po údajném odkoupení Teslou dnes.
4. Aby svému převratnému zjištění dodal váhu, zeptal se náhodných lidí na Twitteru na pracovní historii zaměstnanců SilLion Inc. A jeden no name člověk mu skutečně odpověděl Zde je to spojení! Simon Hafner, který dříve pracoval v SilLion Inc. nyní skutečně pracuje v Tesle. Ale problém je, že uvádí místo pracoviště Palo Alto v Californii. Což je “pouhých” 1 300 mil autem od předmětné lokality Louisville, Colorado. V Tesle teď pracuje také spoustu lidí z Google, Apple, ale i sousty dalších malých bezvýznamných firem. Znamená to, že Tesla všechny koupí?’ Nevím no.
5. Na twit mu odpověděl i další člověk, který vypátral, že dva spolu zakladatelé SilLion Inc. Tyler Evans a Daniela Molina Piper mají na Linkedin Teslu přidanou do svých zájmů. A navíc nemají přidanou žádnou jinou automobilku!
6. A další člověk na to odpověděl That’s a pretty solid connection.
7. A poslední už jen dodal vše vystihující: BINGO!

Takže je teď myslím beze vší pochybnosti jisté a je to tutovka, že Tesla opravdu koupila SilLion Inc. 😀😀😀

Ano Tesla shání člověka ve stejné lokalitě. A určitě v okolí něco chystá. Ale to je tak všechno, co z jednoho pracovního inzerátu soudný člověk dokáže vyčíst. Tesla najímá technické pozice např. i ve Stuttgartu. Takže napíšeme článek: Tesla kupuje automobilku Mercedes-Benz! 😀

Jack

Tak že to má Tesla dobře rozmyšlené o tom nepochybuju. Stačí si zrekapitulovat co všechno o tom Tesla řekla za poslední dva roky. Že to má i dobře rozmyšlené kdejaký blogger, tím si opravdu jistý nejsem. 😀

Jan Tichavský

To mi připomíná Elona když odpovídal na otázky při oznámení výsledků za poslední kvartál 2019. Analytik Dan Levy z Credit Suisse se ptal proč víc neutrácej třeba na kupování dalších firem. Elon řekl že neví koho by ještě měli kupovat, aby mu nějakou firmu doporučil, poté se onen analytik odmlčel 🙂 https://www.fool.com/earnings/call-transcripts/2020/01/30/tesla-inc-tsla-q4-2019-earnings-call-transcript.aspx

Tesla, Inc. (NASDAQ:TSLA), Q4 2019 Earnings Call, Jan 29, 2020, 6:30 p.m. ET

Dan Levy
Hi, good evening. Thank you for taking the question. Just want to follow-up on the question on capital raise. So given the cheaper cost of capital and this is a real competitive advantage for others, why wouldn’t it make sense to raise capital to either pay down debt or to pursue acquisitions, especially bolt-ons that could help you accelerate capabilities in autonomous or battery technology?

Elon Musk
I mean, if you know of any acquisitions, we’d love to hear about them. Yes, sure. Sounds great. Who should we acquire?

Dan Levy
Well, I — given the importance of autonomous, I imagine that this is an area that you would want to accelerate, if you view it as a crucial competitive advantage.

Elon Musk
We’re not aware of any one that we’d want to acquire.

Jack

Jj, vím. Třeba se teď Elon koukne na to video od Hyperchange, nechá si opravdu poradit a SilLion Inc. skutečně koupí. 😀
Ale upřímně, mně to přijde, jako že ta firma ani neexistuje. Nemají ani webovky, poslední zmínka o nich někdy z roku 2018… By stálo za to se podívat do obchodního rejstříku, jestli vůbec vyvíjí nějakou činnost. Ale to při své detektivní činnosti už Galileo určitě udělal. 😀

John jehlu kraj

Jsem v těchto věcech úplný laik, proto se možná ptám hloupě… Píšete, že se firma věnuje vývoji “křemičitých anod a elektrod”. Anoda není elekrodou? Díky!