Tesla bude v Číně využívat jiný typ baterií a chystá zkušební výrobu článků ve Fremontu

Pomalu se blíží duben, během něhož by měla proběhnout prezentace nazvaná Battery & Powertrain Day. Na ní plánuje Tesla představit složení bateriových článků, architekturu modulů a výrobní plány do budoucna. Ty by dle Muska měly výhledově cílit na roční výrobní kapacitu v řádu terawatthodin, což je více než 50násobek aktuálního stavu. Již teď se ale kolem baterií začínají objevovat různé zajímavé novinky.

Tesla během loňského roku odkoupila společnosti Maxwell Technologies, Hibar Systems a DeepScale. Zatímco poslední zmíněná firma se zabývá neuronovými sítěmi, první dvě uvedené společnosti se věnují především bateriím a jejich výrobním metodám. Teď to vypadá, že Tesla na svůj seznam akvizic přidala další firmu zabývající se bateriemi. Konkrétně jde o v roce 2014 založený startup SilLion Inc. sídlící ve státě Colorado ve městě Louisville. Tato lokace je sama o sobě zajímavá, neboť se nachází jen pár minut jízdy autem od města Broomfield, kde Tesla možná plánuje postavit centrum pro výzkum a vývoj (R&D), o čemž jsme informovali dříve.

Bateriový článek typu 2170, který pro Teslu vyrábí Panasonic (Foto: Electrek)

SilLion Inc. se zabývá vývojem vysoce výkonných křemičitých anod a katod a jejich komerčním využitím v cylindrických bateriích. Firma ve svých materiálech uváděla, že jde o bezpečnější baterie (neobsahují hořlavý elektrolyt) s vyšší energetickou hustotou a nižší cenou výroby, než je v průmyslu běžné. Zároveň by měla být možnost technologii využít i v cylindrických článcích. Oba dva spoluzakladatelé společnosti, Daniela Molina Piper a Tyler Evans si do svých zájmů na LinkedInu jako jednu z mála soukromých firem přidali Teslu, v polovině minulého roku navíc do americké automobilky ze SilLion přešel vývojový technik Simon Hafner. Může jít samozřejmě o náhodu, každopádně firma si zrušila svoje webové stránky, což by naznačovalo přechod pod jinou společnost.

Mezitím Tesla začala ve své továrně ve Fremontu s přípravou testovací výrobní linky na baterie, pro jejíž provoz nabírá techniky. Automobilka zároveň shání zaměstnance pro návrh vlastního vybavení potřebného pro výrobu bateriových článků. Současně také Tesla nabírá lidi do německé Giga Berlin, kde rovněž plánuje výrobu vlastních baterií.

Zajímavé novinky o bateriích Tesly přinesla agentura Benchmark Mineral Intelligence, která tvrdí, že automobilka bude pro své v Číně vyrobené modely využívat mimo jiné prizmatické lithium-železo-fosfátové (LFP) akumulátory. Ty bude pro Teslu vyrábět čínská společnost CATL, o které jsme informovali dříve. Pro Teslu tak půjde o premiéru, jelikož dosud využívala pouze cylindrické akumulátory. Dle tvrzení Benchmarku budou baterie od CATLu využívané pro již nabízenou variantu Standard Range Plus. Výhodou LFP baterií je absence kobaltu, to ale údajně nehrálo v rozhodování Tesly roli. Baterie by totiž měly být levnější o desítky procent, Benchmark odhaduje, že Tesla v porovnání s bateriemi pro modely v USA ušetří až 25 %. Nevýhodou LFP baterií je naopak nižší energetická hustota, CATL ale tvrdí, že ji dokáže navýšit až o 10 % až 15 %.

Aktuální podoba baterie v Modelu 3 a představa baterie tvořené prizmatickými články (Zdroj: Clean Technica)

CATL každopádně není jediná firma, se kterou Tesla v Číně spolupracuje. Automobilka má totiž smlouvu také se společností LG Chem. Právě ta by měla dodávat cylindrické články s technologií NCM811 (LiNiMnCoO2) o velikosti 2170 (21 mm průměr, 70 mm délka), o čemž se spekulovalo již na podzim. Benchmark tvrdí, že je Tesla bude využívat pro v Číně vyráběný Model 3 ve variantě Long Range, což by potvrzovalo informace Electreku, že automobilka v Giga Shanghai plánuje začít vyrábět verzi Long Range s pohonem zadních kol. Zatím není potvrzené datum začátku výroby ani cena vozu, v USA ale se ale tato varianta prodávala (momentálně již nějakou dobu není v nabídce) za v přepočtu milion korun bez daně. Dojezd dle EPA činil 523 km. Cena čínské verze by se tak mohla pohybovat mezi variantou Standard Range Plus a z USA dováženou verzí Long Range s pohonem všech kol. Doposud se v Číně vyráběla jen verze Standard Range Plus.

Tesla Model 3 vyrobená v čínské továrně Giga Shanghai (Foto: Tesla China)

Pomalu se ke slovu dostává také hardwarový update Tesly Model S. Kromě očekávané sportovní varianty s pohonnou jednotkou Plaid zřejmě Tesla chystá také verzi, která bude vybavena baterií o kapacitě 110 kWh a umožní dojezd přesahující 400 mil (640 km). Tvrdí to alespoň známý hacker Jason Hughes po prozkoumání firmwaru Tesly. Zároveň ve svém tweetu uvedl, že se nové velikosti baterií chystají v nějaké podobě i pro Modely X a 3. Pokud jsou Hughesovy informace pravdivé, tak bude 110 kWh baterie největší, jakou Tesla kdy použila.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
10 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře