Gwynne Shotwell o BFR, Blocku 5 a práci pro Elona Muska
Prezidentka SpaceX Gwynne Shotwell 11. dubna přednášela na konferenci TED a zúčastnila se diskuze. Záznam zatím není k dispozici, ale v článcích, které o akci informovaly, jsme se dozvěděli pár zajímavých postřehů o megaraketě BFR, internetové konstelaci Starlink a práci pro Elona Muska. Shotwell zároveň nedávno sdělila několik nových informací o Blocku 5 publikaci Aviation Week. Vše jsem tedy dal dohromady do jednoho článku.
Shotwell považuje internetovou konstelaci Starlink za dosud nejnáročnější projekt SpaceX. Odhaduje, že vynesení více než 4000 satelitů vyjde na 10 miliard dolarů. Přitom prý ještě není jasné, jakým způsobem bude konstelace vydělávat peníze.
Gwynne na konferenci TED také ukázala aktualizované video, které Elon Musk představil v roce 2016 spolu s raketou ITS. Nová verze už obsahuje menší BFR a nejspíš i nové záběry. Snad jej SpaceX brzy někde zveřejní! Zde je staré video pro připomenutí:
Podle Gwynne se mezikontinentální osobní přepravy pomocí megarakety BFR dočkáme “určitě do 10 let”. Letenka bude stát několik tisíc dolarů. Dodala, že se jedná o její odhad, nikoli odhad Elona Muska, který obvykle bývá přehnaně optimistický. Koncept přepravy raketou BFR z bodu A do bodu B na Zemi si ve SpaceX představují takto:
Když už jsme u Elona Muska a jeho megalomanských prohlášení, Gwynne se k nim vyjádřila takto:
Miluju práci pro Elona. Dělám to už 16 let. Je vtipný, a aniž by musel cokoli říkat, dokáže z nás dostat ty nejlepší výkony. Když Elon něco řekne, musíte se odmlčet, a ne hned vyhrknout, že to je nemožné. Zavřete pusu, zamyslíte se nad tím a přijdete na způsob, jak toho dosáhnout. Mám pocit, že moje práce spočívá v tom, že vezmu jeho nápady a přetvořím je v realistické firemní cíle.
Gwynne také vysvětlila, že jedním z klíčů k úspěchu SpaceX je svoboda inženýrů, kteří mohou navrhovat rakety, aniž by museli vycházet z existujících zastaralých systémů. Místo toho mohli na rozdíl od většiny konkurenčních firem rakety navrhnout v podstatě od nuly. Inženýři se mohli podívat na aktuální pokroky v celém odvětví a využít ty nejlepší nápady, aniž by museli brát ohledy na staré a drahé komponenty. “Mohli jsme dělat taková rozhodnutí, jaká jsme chtěli,” řekla Shotwell.
Prezidentka SpaceX se také podrobněji vyjádřila k napjatě očekávanému Blocku 5:
Block 5 je finální upgrade rakety Falcon, který nám bude sloužit dlouhé roky. V zájmu rapidní znovupoužitelnosti a extrémně vysoké spolehlivosti však možná provedeme ještě nějaké menší změny. První stupeň by měl být schopný minimálně 10 startů jen s minimálními zásahy mezi lety. Stupeň by pak měl po otestování a případných dodatečných opravách zvládnout ještě další starty. Chceme, aby lety do vesmíru byly podobné letecké přepravě – bezpečné, cenově dostupné a využívající znovupoužitelnou techniku. Neznamená to, že chceme s tou raketou startovat každý den, ale mohli bychom, kdyby to bylo potřeba.
Zajímavostí je, že na současném Blocku 4 už prý letěla například vylepšená tepelná ochrana a nové zařízení na druhém stupni zabraňující vzniku vírů v nádrži (“second-stage anti-vortex device”). Jedná se o vylepšené prvky určené pro Block 5. Z dřívějška pak už víme, že předčasnou premiéru měla také vylepšená titanová kormidla a šroubovaný octaweb, který podle Gwynne “výrazně usnadňuje a zrychluje výrobu a inspekce a zvyšuje spolehlivost”.
Elon Musk při představení rakety BFR prohlásil, že SpaceX si vyrobí zásobu prvních stupňů typu Block 5 a firma postupně přejde na výrobu BFR. Shotwell odmítla prozradit, kolik kusů prvních stupňů SpaceX plánuje vyrobit, ale prý to bude “značná flotila”.
První start Falconu 9 ve variantě Block 5 je plánován na květen v rámci mise Bangabandhu-1.
Zdroje informací: WIRED, Business Insider Australia, Aviation Week, Business Insider