Gwynne Shotwell o BFR, Blocku 5 a práci pro Elona Muska

Provozní ředitelka SpaceX Gwynne Shotwell (Foto: Space Foundation)

Prezidentka SpaceX Gwynne Shotwell 11. dubna přednášela na konferenci TED a zúčastnila se diskuze. Záznam zatím není k dispozici, ale v článcích, které o akci informovaly, jsme se dozvěděli pár zajímavých postřehů o megaraketě BFR, internetové konstelaci Starlink a práci pro Elona Muska. Shotwell zároveň nedávno sdělila několik nových informací o Blocku 5 publikaci Aviation Week. Vše jsem tedy dal dohromady do jednoho článku.

Shotwell považuje internetovou konstelaci Starlink za dosud nejnáročnější projekt SpaceX. Odhaduje, že vynesení více než 4000 satelitů vyjde na 10 miliard dolarů. Přitom prý ještě není jasné, jakým způsobem bude konstelace vydělávat peníze.

Gwynne na konferenci TED také ukázala aktualizované video, které Elon Musk představil v roce 2016 spolu s raketou ITS. Nová verze už obsahuje menší BFR a nejspíš i nové záběry. Snad jej SpaceX brzy někde zveřejní! Zde je staré video pro připomenutí:

Podle Gwynne se mezikontinentální osobní přepravy pomocí megarakety BFR dočkáme “určitě do 10 let”. Letenka bude stát několik tisíc dolarů. Dodala, že se jedná o její odhad, nikoli odhad Elona Muska, který obvykle bývá přehnaně optimistický. Koncept přepravy raketou BFR z bodu A do bodu B na Zemi si ve SpaceX představují takto:

Když už jsme u Elona Muska a jeho megalomanských prohlášení, Gwynne se k nim vyjádřila takto:

Miluju práci pro Elona. Dělám to už 16 let. Je vtipný, a aniž by musel cokoli říkat, dokáže z nás dostat ty nejlepší výkony. Když Elon něco řekne, musíte se odmlčet, a ne hned vyhrknout, že to je nemožné. Zavřete pusu, zamyslíte se nad tím a přijdete na způsob, jak toho dosáhnout. Mám pocit, že moje práce spočívá v tom, že vezmu jeho nápady a přetvořím je v realistické firemní cíle.

Gwynne také vysvětlila, že jedním z klíčů k úspěchu SpaceX je svoboda inženýrů, kteří mohou navrhovat rakety, aniž by museli vycházet z existujících zastaralých systémů. Místo toho mohli na rozdíl od většiny konkurenčních firem rakety navrhnout v podstatě od nuly. Inženýři se mohli podívat na aktuální pokroky v celém odvětví a využít ty nejlepší nápady, aniž by museli brát ohledy na staré a drahé komponenty. “Mohli jsme dělat taková rozhodnutí, jaká jsme chtěli,” řekla Shotwell.

Prezidentka SpaceX se také podrobněji vyjádřila k napjatě očekávanému Blocku 5:

Block 5 je finální upgrade rakety Falcon, který nám bude sloužit dlouhé roky. V zájmu rapidní znovupoužitelnosti a extrémně vysoké spolehlivosti však možná provedeme ještě nějaké menší změny. První stupeň by měl být schopný minimálně 10 startů jen s minimálními zásahy mezi lety. Stupeň by pak měl po otestování a případných dodatečných opravách zvládnout ještě další starty. Chceme, aby lety do vesmíru byly podobné letecké přepravě – bezpečné, cenově dostupné a využívající znovupoužitelnou techniku. Neznamená to, že chceme s tou raketou startovat každý den, ale mohli bychom, kdyby to bylo potřeba.

První stupeň typu Block 5 během testování v McGregoru v únoru 2018 (Foto: Gary Blair / NSF)

Zajímavostí je, že na současném Blocku 4 už prý letěla například vylepšená tepelná ochrana a nové zařízení na druhém stupni zabraňující vzniku vírů v nádrži (“second-stage anti-vortex device”). Jedná se o vylepšené prvky určené pro Block 5. Z dřívějška pak už víme, že předčasnou premiéru měla také vylepšená titanová kormidla a šroubovaný octaweb, který podle Gwynne “výrazně usnadňuje a zrychluje výrobu a inspekce a zvyšuje spolehlivost”.

Elon Musk při představení rakety BFR prohlásil, že SpaceX si vyrobí zásobu prvních stupňů typu Block 5 a firma postupně přejde na výrobu BFR. Shotwell odmítla prozradit, kolik kusů prvních stupňů SpaceX plánuje vyrobit, ale prý to bude “značná flotila”.

První start Falconu 9 ve variantě Block 5 je plánován na květen v rámci mise Bangabandhu-1.

Zdroje informací: WIRED, Business Insider Australia, Aviation Week, Business Insider

Petr Melechin
Latest posts by Petr Melechin (see all)



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

16 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
David Reno

Ceny stlačuje konkurence. Proto SpaceX nemusí snižovat cenu, pokud bude i tak nejlevnější. Byla by to hloupost.

Martin

to, že sú lacnejší je fajn, môžu na aktuálnom trhu ukoristiť väčšinu zakázok… ale aby zlacneli úplne, musia tiež podporovať rozvoj trhu a prilákať nových zákazníkov, ktorý na to doteraz nemali zdroje… takže ďalej znižovať ceny je tiež logický krok

Jirka Hadač

Jojo, Martine, záleží,jak velkej trh budou chtít s B5 sebrat. tj, jak hluboko budou chtít jít dolů s cenou. Ikdyž, zaspekuluju si, bude pro začátek stačit dost obrat o zakázky firmu ULA. Nemyslím komerční satelity, ale myslím armádní zakázky a ty od NASA.

azamo

Jestli jim těch 10 startů s jedním prvním stupněm opravdu vyjde ,tak nějak všechny ostatní rakety ztrácí smysl .
Tomu se prostě nedá konkurovat ,prostě neskutečné !

Martin B

SpaceX nemá potřebu snižovat cenu za let. I tak jsou vykoupení dlouho dopředu. Oni právě budou potřebovat velkou spoustu hotovosti na výrobu a vynesení těch 4000 satelitů.

Ivo

Pokud je mi známo, tak to vypadá, že SpaceX míří na burzu. I když možná ne jako SpaceX, ale spíš asi jako Starlink.

Ivo

Chtějí vydat poměrně velký balík akcií, je otázkou jestli budou chtít provozovat Starlink pod SpaceX, když aktuálně říkají, že vlastně ani neví na jakém komerčním principu by to mělo fungovat. Mám názor, že budou chtít oddělit dopravu – SpaceX od jiných aktivit jako je např. Starlink. Podle mě si SpaceX nechá EM, ale Starlink by pak mohl pustit na burzu a získat peníze právě na výrobu a vypuštění satelitů. Tím by dal super zakázku SpaceX ze které by krásně mohl financovat právě směr Mars. Podotýkám že se jedná pouze o úvahu a proto jsem taky uvedl slovy, že to vypadá a nikoliv, že to tak je. Navíc pokud si vybavuji, tak někde snad padlo i něco o tom, že by Starlink měl vydělat právě na ty cesty na Mars. Finta je v tom, že do investic do Starlinku by šli lidé, kterým je SpaceX celkem putna a spíš se orientují v jiných oblastech.

peet365

Asi by to dávalo zmysel, lebo starlink bude určite konkurencia niekoľkým veľkým zákazníkom a potencionálnym zákazníkom SpaceX. Ale Musk má myslím z Tesly dosť negatívnych skúseností s tým, čo to znamená riadiť firmu ktorá je na burze. Nemôže si len tak povedať čo chce a kedy chce. Na každé jeho slovo čakajú právnici a Tesla čelí množstvu žalôb od právnikov, ktorí akože zastupujú akcionárov. Je veľké množstvo ľudí a firiem ktorých Tesla ohrozuje a títo využívajú zákony o firmách na burze aby Teslu mohli pri každej príležitosti napadnúť. To platí takisto aj pre SpaceX.
Myslím, že v tomto štádiu ak bude SpaceX potrebovať 10 mld, tak nájde dostatok investorov, ktorí budú chcieť investovať mimo burzy. Google investoval miliardu v 2015 za 7,5%. Nevie sa to verejne presne, ale Musk má údajne stále cez 50% akcií a ešte vyššie percento hlasovacích práv. Ak pôjde všetko aspoň na 70% podľa plánu a nebudú mať haváriu, tak na 10 mld bude musieť Musk o 2-3 roky predať možno len 10-15% akcií.

Hrímfaxi

Pokud se firma rozdělí, jakým způsobem potečou peníze ze Starlinku do SpaceX?

Ivo

Starlink bude platit za vynášení satelitů na oběžnou dráhu případě i za jejich výrobu, pokud tato zůstane pod SpaceX.

samo

Áno ale tým by sa cena Starlinku jednak ešte zvýšila a druhak po dobudovaní by už nedodával SpaceX peniaze kontinuálne na kolonizáciu ktoré budú potreba, podľa mňa nechcú čakať na niekoho kto sa rozhodne darovať SpaceX peniaze na vybavenie potrebné pre Mars.

Tomáš N.

Satelity bude třeba neustále obnovovat 4k – 12k satelitů s zivotnosti 5 – 7 let. To je spoustu startů ročně.

Filip

SpaceX hlavně ani snižovat cenu letu nemůže, jelikož jen k pokrytí nákladů firmy je potřeba 14 startů ročně, a protože SpaceX dává velké množství peněz do výzkumu, tak by při snížení cen zkrachovali…

Martin

Znižovanie cien je len otázkou času…Až SpaceX vyladí B5 a skutočne dosiahne násobnú použiteľnost a zabezpečí dostupnosť 2. stupňa rakety (bohužiaľ, ten ako jediný plánuje používať len jednorázovo, takže ho musí vedieť vyrábať dosť rýchlo, inak to bude jediný obmedzujúci prvok), proste až bude SpaceX schopná kadencie tipujem tak 2-3 štartov týždenne a aj nových zákazníkov bude vedieť zaradiť na čakačku nie dlhšiu ako 3 mesiace, vtedy môže výrazne znižovať ceny, aby podporila mentalitu trhu a pritiahla do vesmírneho biznisu zákazníkov, ktorí si ho dovtedy nemohli dovoliť.

Toto všetko je ale najpesimistickejší odhad počítajúci s tým, že trh bude čakať na SpaceX a BFR ostane niekde ďaleko za svojimi smelými plánmi. Verím to nie je celkom tak pravda a postupne bude narastať dopyt na trhu, kopírujúc kadenčné schopnosti firmy, čo zvýši obnos točených peňazí a umožní SpaceX postupne znižovať ceny ešte viac. Už teraz dochádza k prípadom, kedy SpaceX čaká na svojich zákazníkov a nie naopak a verím to bude do 2 rokov bežnou praxou, že oni budú ťahať trh…

peet365

ročne na celom svete je do 100 štartov. Z toho je veľké množstvo, o ktoré sa SpaceX nemôže uchádzať (vojenské mimo USA a štarty mimo európsky spoločností, ktoré budú z rôznych dôvodov pridelené len vlastným domácim poskytovateľom letov). Výroba satelitov často trvá roky. Myslím si, že SpaceX najskôr musí oznámiť nové ceny, aby zákazníci vedeli, čo sa im za tie ceny oplatí vyvinúť a vyrobiť. To, pokiaľ viem, sa zatiaľ nestalo.
Zľava pri bloku 5 bude postupná a predpokladám tak maximálne o 30-40% oproti súčasnej úrovni, ktorá je už aj tak veľmi nízka a možno začne byť ponúknutá pri jednaniach tento rok o nových kontraktoch. Space X má na svojej stránke manifest viac ako 50 letov a tam už asi zľavy nebude dávať, takže prvé kontrakty s nižšími cenami budú možno niekde na konci 2020. Navyše prichádza konkurencia od Blue Origin, ktorú bude veľa spoločností preferovať na úkor SpaceX, pretože tá sa momentálne nechystá na výrobu satelitov a tým im konkurovať.
Myslím si, že aj keby SpaceX znížil cenu od dnes o 90%, čo je samozrejme nereálne, tak budúci rok sa trh nenafúkne o 200%.
Takže to asi ešte chvíľu potrvá kým SpaceX bude lietať 2-3 týždenne. Myslím, že blok 5 ani nikdy nebude lietať 100-150 ročne, pretože zľava pri ňom bude stále príliš malá nato aby to vytvorilo úplne nový trh ďalších minimálne 100 letov ročne. Podstatný, niekoľko násobný rast trhu môže zabezpečiť asi len niečo ako BFR.